@article { author = {khadem hosyni, masood and seyyed abbaszadeh, mirmohammad and maleki, shiva and Ghasemzadeh, Abolfazl}, title = {The Interactive Role of Psychological Capital and Organizational Identity on Organizational Citizenship Behavior and Accountability of Education Staff}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {9-32}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The current study was done aiming at the survey of the relationship and prediction of organizational citizenship behavior and accountability through the psychological capital with regard to role of moderator variable of organizational identity.The research method was descriptive correlation. The research population consisted was 225, all education staff, whom wee chosen 180 people according to Morgan randommly-stratified. The data were gathered through Lutthans et al. (2007) standard questionnaires of psychological capital, Mael and Ashforth (1992) organizational identity, Podsakoff et al. (2000) organizational citizenship, Hochwarter et al. (2005) accountability. For data analysis was used the Pearson correlation coefficient and multiple modereated regression throuth SPSS statistical software. The research findings demonstrated a meaningful relationship between the variables. The interactive role of psychological capital and organizational identity on organizational citizenship behavior in education staff was approved. For the staffs with psychological capital, increasing organizational identity encompasses enhancing organizational citizenship behavior. But, the interactive role of psychological capital and organizational identity on accountability was not confirmed. The results put emphasis on the necessity of increase employees' identification with the organization, their psychological capital development and recognize the role of these variables on the consequences of job.}, keywords = {Psychological Capital,organizational identity,Organizational citizenship behavior,Accountability}, title_fa = {نقش تعاملی سرمایۀ روان‌شناختی و هویت سازمانی بر رفتار شهروندی و پاسخ‌گویی سازمانی کارکنان آموزشی}, abstract_fa = {نگارندگانِ پژوهش حاضر کوشیده‌اند تا رفتار شهروندیِ سازمانی را پیش‌بینی کنند و روابط حاکم بر آن را تعیین کنند و از طریق سرمایۀ روان‌شناختی، میزان پاسخ‌گویی رفتار شهروندی را بسنجند. در این پژوهش به نقش تعدیل‌کنندۀ هویت سازمانی نیز توجه شده است. این تحقیق با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان آموزش‌و‌پرورش شهر ارومیه (255 نفر) است که طبق جدول مورگان 180 نفر از آنان به‌صورت تصادفی‌ به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های استاندارد سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران، هویت سازمانی مائل و اشفرس، رفتار شهروندی پوداسکف و همکاران، پاسخ‌گویی سازمانی هاچوارتر و همکاران جمع‌آوری شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانۀ تعدیل‌کننده استفاده شد که برای رسیدن به این منظور، نرم‌افزار آماری SPSS به کار رفت. نتایجْ حاکی‌از معنی‌داربودنِ روابطْ بین متغیرهای پژوهش بود. همچنین نقش تعاملی سرمایۀ روان‌شناختی و هویت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش‌وپرورش تأئید شد، به این صورت که برای کارکنان با سرمایه روان‌شناختی بالا، افزایش هویت سازمانی با افزایش رفتارِ شهروندی سازمانی همراه بود؛ درعین‌حال، اثر تعاملی سرمایۀ روان‌شناختی و هویت سازمانی بر روی پاسخ‌گویی معنی‌دار نیست. این نتایج بر ضرورت افزایش هویت‌یابی کارکنان با سازمان، توسعۀ سرمایۀ روان‌شناختی آنان و بازشناسی نقش این متغیرها بر پیامدهای شغلی تأکید دارد.}, keywords_fa = {سرمایۀ روان‌شناختی,هویت سازمانی,رفتار شهروندی سازمانی,پاسخ‌گویی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_525.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_525_bc3006c7ff7cc9fff87e0ba7248d66ac.pdf} } @article { author = {Hallajian, Mahdiye and saadip, esmael}, title = {Comparing Effectiveness of Two Educational Methods: Role Playing and Question Method on Responsibility and Critical Thinking of the First Female High school Students}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {33-54}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {This is an experimental study in which multiple group patterns with pretest and posttest with control group is used. The population of this study consists of all first grade female high school students of a governmental school in area 2 of Tehran city. One high school was randomly selected between 35 high schools. This high school (Hoda) had 6 first grade class and 195 students. Watson Glaser critical thinking questionnair (1980) and Ne'maati responsibility questionnaire (1378) was performed on 195 students. Fortyfive students who had one standard deviation below the average score were randomly devided into two experimental groups and one control group. The results showed that both methods, Q & A and role playing, were effective on critical thinking and responsibility. In order to increase responsibility and critical thinking of first grade high school students, teachers can use role playing and Q & A method.}, keywords = {role playing,Question and Answer,Critical Thinking,responsibility}, title_fa = {مقایسۀ اثربخشی دو روش آموزشی ایفای نقش و پرسش‌و‌پاسخ بر تفکر انتقادی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر اول دبیرستان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش مقایسۀ اثربخشی دو روش آموزشی ایفای نقش و پرسش‌و‌پاسخ بر تفکّر انتقادی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر اول دبیرستان است. این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی است و در اجرای آن از طرح چندگروهی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ اول مقطع متوسطه دولتی منطقۀ دو شهر تهران بود؛ به این صورت که از بین 35 دبیرستان دخترانۀ این منطقه یک دبیرستان به‌تصادف انتخاب شد. این دبیرستان (هدی) شش کلاس پایۀ اول با 195 دانش‌آموز داشت. پرسشنامۀ تفکر انتقادی واتسون گلیزر (1980) و پرسشنامۀ مسئولیت‌پذیری نعمتی (1378) بر روی این 195 نفر اجرا شد. 45 دانش‌آموزی که یک نمره انحراف استاندارد پایین‌تر از میانگین داشتند به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. برنامۀ آموزش ایفای نقش با گروه آزمایشی اول، برنامۀ آموزشی پرسش‌و‌پاسخ با گروه آزمایشی دوم، هریک به‌مدت ده جلسه، هفته‌ای دو جلسه و هر جلسه یک ساعت کار شد. در گروه کنترل هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفت. از هر سه گروه پس‌آزمون گرفته شد. نتایج نشان داد که هردو روش ایفای نقش و پرسش‌و‌پاسخ بر مسئولیت‌پذیری و تفکر انتقادی دانش‌آموزان اثربخش بوده است. به‌منظور افزایش مسئولیت‌پذیری و تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایۀ اول مقطع متوسطه، معلمان می‌توانند از روش ایفای نقش و پرسش‌و‌پاسخ استفاده کنند.}, keywords_fa = {ایفای نقش,پرسش‌وپاسخ,تفکر انتقادی,مسئولیت‌پذیری}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_526.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_526_9450a1b6c37434e5504a8f868f6ca4c7.pdf} } @article { author = {shykhiani, mohammad and g, nooshin and molaee, akbar and siyanat, faranak and fakoori, zahra}, title = {Relationship between Experiences of TeacherTrainees and theirEducational Achievements in Farhangian University}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {55-67}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {This study explored the relationship between the experience of teacher trainees and their educational achievements in Boushehr Allameh Tabatabaei Teacher Farhangian university. A number of 465 junior and senior Teacher trainees of the university were selected through a stratified random selection process and formed the population. College student Questionnaire of Pace & Kuh, ( 1998) was used in order to collect the required data. The results of regression analysis revealed that all three levels of student experience including the recognition of struggle quality, environment quality, and social integrity are predictors of significant positive university achievements respectively. The results of independent t-test also showed that there is not a significant relationship between different dimensions of junior and senior teacher trainees’ experience and their educational achievement.}, keywords = {university experience,educational achievement,teacher trainees}, title_fa = {رابطۀ تجارب دانشجومعلمان با دستاوردهای تحصیلی آنان در دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ تجارب دانشجومعلمان با دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی بوشهر بود. همۀ دانشجومعلمان ورودی سال‌های 91 و 92 (465 نفر) این پردیس در سال تحصیلی 93-94 جامعۀ آماری این پژوهش بودند که با به‌کارگیری روش تمام‌شماری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ دانشجویان دانشکده (Pace & Kuh, 1998) استفاده شد. باتوجه‌به نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون داده‌ها، مشخص شد که هر سه بُعد تجارب دانشجومعلمان، شامل ادراک کیفیت تلاش و کیفیت محیط و انسجام اجتماعی، به‌ترتیب پیش‌بینی‌‌کنندۀ مثبت معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان است. علاوه‌براین، نتایج حاصل از آزمون t مستقل نشان داد که بین ابعاد تجارب و دستاوردهای تحصیلی دانشجومعلمان ورودی سال‌های 91 با 92 تفاوت معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {تجارب دانشگاهی,دانشجومعلمان,دستاوردهای تحصیلی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_527.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_527_e3509860a6385c4f3ba7a8725a046eda.pdf} } @article { author = {sh, ali and mirdarikond, fazlolah and javedani, maryam}, title = {The Effectiveness of Cognitive Restructuring Training in Modifying the Students' Attributional style}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {69-78}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {This study aims at determining the effectiveness of cognitive restructuring training in modifying the students' attribution styles. This research is a quasi experimental study with a pretest/post-test plan and the control group. Research samples were 30 students from statistical population of high school student in Isfahan city. Samples were selected with multiple stage cluster random sampling from these students, 15 students were randomly assigned to the control group and 15 students were assigned to the experimental group. Experimental group were trained of cognitive restructuring training during eight 1/30-hour sessions and the subjects evaluated by attributional style questionnaire (ASQ). Gathered data were analyzed using covariance analysis method. The results of post-test covariance analysis showed there was significant difference between experimental group and control group (p<./0005) and its effect size was 47 percent of the total variance. Therefore results showed that of cognitive restructuring training can increase the positive attribution and decrease the negative attribution.}, keywords = {cognitive restructuring,attributional styles,attributional Style questionnaire,positive attribution,negative attribution}, title_fa = {اثربخشی آموزش بازسازی شناختی در اصلاح سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی آموزش بازسازی شناختی در اصلاح سبک‌های اسنادی دانش‌آموزان دبیرستانی انجام شده است. روشِ این مطالعۀ نیمه‌آزمایشیْ طرح پیش‌آزمون‌ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماریْ کلیۀ دانش‌آموزان مقطع متوسطه در شهر اصفهان بودند که نمونه‌ها به‌صورت تصادفی، خوشه‌ای و مرحله‌ای انتخاب شدند و حجم نمونه سی تن از دانش‌آموزانی بودند که سبک اسنادی منفی غربال‌گری داشتند و به‌صورت تصادفی در دو گروه پانزده نفریِ آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. در طی هشت جلسۀ نوددقیقه‌ای به گروه آزمایشی، آموزش بازسازی شناختی دادند و آن‌ها را با پرسشنامۀ سبک اسنادی آزمودند و ارزیابی کردند. آن‌گاه داده‌های آماری را با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه‌و‌تحلیل کردند. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد تفاوت معناداری میان میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<) و میزان اندازۀ اثر آن 47درصد از کل واریانس را تبیین کرد. بنابراین، نگارندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که آموزش بازسازی شناختیْ باعث افزایش اسنادهای مثبت و کاهش اسنادهای منفی شده است.}, keywords_fa = {آموزش بازسازی شناختی,اصلاح سبک‌های اسنادی,پرسشنامۀ سبک اسنادی,اسنادهای مثبت و منفی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_528.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_528_187bb98b5a3493e9e3560f93052c9414.pdf} } @article { author = {kyhan, javad}, title = {Analysis of the status of Multicultural Education in the Content of Social Sciences and Persian Curriculum in Elementary School by Shannon Entropy Method}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {79-95}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The main purpose of the present research is to analyse the content of Persian language and social science courses in elementary school based on the components of multicultural education. All primary school textbooks in social sciences and Persian Language (Let's Read) has been used as the statistical community of this research. The content of the present study was analyzed by Shannon entropy method and the analysis units included text (paragraphs), images and activities (sentences). The theoretical framework of this survey includes the categories and components associated with multicultural education in research and theories related to this approach as well as upstream documents. The results of the research indicate that out of a total of 3265 recording units counted in the elementray textbooks, there are only 436 abundant (less than 7%) of the concepts and components of multicultural education. Components of the reflection of ethnic, religious, and environmental diversity and the variety of teaching, assessment, materials and learning environments have the highest amount of data and and coefficient of importance counts of Social Education books and Let's read the elementary period. And minimum amount of time data and coefficient of importance related to components of anti-discrimination training. According to the findings of current research, reviewing the curriculum is a necessity to pay more attention to the components and indicators that are less noticeable. The institution of education, relying on these types of templates (multicultural curriculum), can play a major role in strengthening and promoting the identity of each country and guaranteeing its cultural life.}, keywords = {analysis content,components of multicultural education,elementary education,Shannon entropy method}, title_fa = {تحلیل جایگاه آموزش‌و‌پرورش چندفرهنگی در محتوای برنامۀ درسی علوم اجتماعی و فارسی دورۀ ابتدایی به‌روشِ آنتروپی‌شانون}, abstract_fa = {هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای دروس فارسی و علوم اجتماعی دورۀ ابتدایی براساس مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی است. کلیۀ کتاب‌های درسی علوم اجتماعی و فارسی (بخوانیم) دورۀ ابتدایی به‌عنوان جامعۀ آماری این تحقیق به کار رفته است. محتوای پژوهش حاضرْ با روش آنتروپی‌شانون تحلیل شده و واحدهای تحلیلْ متن (پاراگراف)، تصویرها و فعالیت‌ها (جمله) بوده است. چارچوب نظریِ این بررسی شامل مقوله‌ها و مؤلفه‌های مرتبط با آموزش چندفرهنگیِ پرتکرار در پژوهش‌ها و نظریه‌های مرتبط با این رویکرد و همچنین اسناد بالادستی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که از مجموع 3265 واحد ضبط شمارش‌شده در کتاب‌های درسی مذبور، در دورۀ ابتدایی، فراوانیِ مفاهیم و مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی تنها 436 مورد (کمتر از 7 درصد) است که مؤلفه‌هایی همچون انعکاسِ تنوع قومی، مذهبی و محیطی و تنوع استفاده از روش‌های تدریس، ارزشیابی، مواد و محیط یادگیری است و بیشترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت را در همۀ واحد ضبط شمارش‌شدۀ کتاب‌های تعلیمات اجتماعی و بخوانیم دورۀ ابتدایی دارد. کمترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت به بُعد آموزش ضدتبعیض و ضدتعصب نژادی مربوط است. با عنایت به این مهم و براساس یافته‌های پژوهش حاضر، بازنگری در برنامه‌های درسیِ یادشده، برای توجه بیشتر به مؤلفه‌ها و شاخص‌های کمتر موردتوجه، ضرورتی محتوم است. نهاد آموزش‌وپرورش با اتکا به این نوع قالب‌ها (برنامۀ درسی چندفرهنگی) می‌تواند نقش برجسته‌ای در تقویت و ترویج هویت هر کشوری ایفا کند و حیات فرهنگی آن را تضمین کند.}, keywords_fa = {تحلیل محتوا,مؤلفه‌های آموزش‌وپرورش چندفرهنگی,آموزش ابتدایی,آنتروپی شانون}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_529.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_529_77c49554222e1c1f73d51fd00dc4808c.pdf} } @article { author = {esmaeeli, ebrahim and moosavi, faranak}, title = {A Comparison of the Cooperative Teaching Method through the E-learning Environment with Lecture Method and its Impact on Creativity and Educational Development}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {97-109}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {In the present study, the participatory teaching method is compared through the e-learning environment with the lecture method and its impact on creativity and educational development. This study has been done using experimental and pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all male students in the second grade of high school in Islamabad the West. They were studying at the Iranian school year of 1995-1394. The statistical sample includes 30 male students in the second grade of high school (15 people in the experimental group, 15 people in the control group) and the information was obtained by available sampling method. The toolkit for this research was the Torrance Creativity Questionnaire and the test that the researcher designed. The validity of the tool was assessed through the internal consistency method which showed 81% for the creativity questionnaire. The reliability was assessed via the retest method which showed 86% for fluidity, 84% for creativity, 86% for flexibility, and 79% for expansion. For statistical calculation, SPSS software version 16 was used. T-test was used to examine the hypotheses. The results showed that e-learning had a significant effect on students' creativity and learning development (p<0.5). Based on the results, e-learning can be considered as an effective factor promoting the students' creativityand Development. Therefore, material planners and instructors should pay due attention to it.}, keywords = {E-learning,Creativity,advancement,cooperative teaching method,lecture method}, title_fa = {مقایسۀ روش تدریس مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی با شیوۀ سخنرانی و تأثیر آن‌ها بر خلاقیت و پیشرفت درسی}, abstract_fa = {در مطالعۀ حاضر «روش تدریس مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی» با «شیوۀ سخنرانی» مقایسه شده و تأثیر آن‌ها بر خلاقیت و پیشرفت درسی بررسی شده است. این مطالعه به روش تجربی و با به‌کارگیریِ طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروهِ گواه انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهشْ شامل همۀ دانش‌آموزان پسرِ پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم هنرستان شهرستان اسلام‌آباد غرب بود که در سال تحصیلیِ 95 -1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 30 نفر دانش‌آموز پسر پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بود که اطلاعاتِ آن به‌شیوۀ نمونه‌گیریِ دردسترس به دست آمد. پرسشنامۀ خلاقیت تورنس و آزمونی که محقق آن را طراحی کرده بود، ابزار این پژوهش بود. رواییِ ابزارْ ازطریق روش همسانیِ درونی بررسی شد که برای پرسشنامۀ خلاقیت برابر با 81% بود. پایایی آزمون ازطریق روش بازآزمایی به دست آمد که در سیالی 86% ، در ابتکار84% ، در انعطاف‌پذیری 86% و در بسط، 79% بود. همچنین، پایایی برای پرسشنامۀ پیشرفت تحصیلی ازطریق روش بازآزمایی 84% به دست آمد. برای انجام محاسبات آماری از نرم‌افزار  spssنسخۀ 16 استفاده شد و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس به کار رفت.نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانِ گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل با ضریب اطمینان 95% به‌طور معنادار افزایش یافته است. براساس نتایج پژوهش حاضر، روش تدریس یادگیری مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی مؤلفه‌ای اثرگذار و مثبت بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است؛ بنابراین در تدابیر آموزشی باید به این امر توجه کرد.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,خلاقیت,پیشرفت درسی,تدریس مشارکتی,روش تدریس سخنرانی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_530.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_530_868105654b8ac1c010955a7d96b22c0e.pdf} } @article { author = {behzadfar, marjan and sh, b}, title = {Mediating Impact of knowledge management on the relationship between organizational culture and orientation of entrepreneurial students}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {4}, number = {1}, pages = {111-136}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {This paper examines the impact of organizational culture on entrepreneurial orientation with respect to the mediating role of knowledge management. Research method was applied based on aim and based on data collecting was quantitative with the approach of correlation. The study sample consisted of 93 doctoral students at Tehran university entrance will be a total of about 3110 people. Based on a stratified random sampling method and sample size was determined as a function Cochran formula 324. Analysis of the data using structural equation modeling and the software LISREL-V8.8 help done in two parts a measurement model and the structural. In the first part of the technical characteristics of the questionnaire was evaluated and needed reforms carried out. In the second part of the structural model coefficients were used to examine the research hypotheses. The results indicate a significant and positive impact of organizational culture on the one hand and student’s entrepreneurial orientation, knowledge management is a significant impact on the mediator variable and the link between the two is.}, keywords = {Knowledge Management,Organizational culture,Entrepreneurial Orientation}, title_fa = {اثر میانجی مدیریت دانش، بر رابطه بین فرهنگ سازمانی و گرایش کارآفرینانه دانشجویان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه افراد با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده‌ها، کمی و مبتنی بر رویکرد همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشجویان ورودی سال 93 دوره دکتری دانشگاه تهران بود که تعداد آن­ها در حدود 3110 نفر گزارش شد و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­‌ای و فرمول کوکران، تعداد 324 نفر به عنوان حجم نمونه، تعیین گردید. به‌­منظور گردآوری داده‌­ها، از پرسش­نامه‌­های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، گرایش کارآفرینانه هاگِس و مورگان (2007) و مدیریت دانش داروچ (2003) بهره گرفته شد. به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرون­باخ و ضریب پایایی ترکیبی و همچنین به­‌منظور سنجش روایی از روایی محتوا و سازه استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن ابزار بود. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از روش مدل­‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم­افزار Lisrel-v8.8 در دو بخش مدل اندازه‌­گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان از یک سو و از سوی دیگر تأثیر معنادار متغیر میانجی مدیریت دانش بر رابطه میان این دو می‌­باشد.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,فرهنگ سازمانی,گرایش کارآفرینانه}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_568.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_568_c180414b61f6be56a1a3701af2575365.pdf} }