@article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-2}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {پیش بینی عملکردریاضی دانش آموزان بر اساس الگوی مدارس اثر بخش کریمرز: تحلیل چند سطحی بر اساس داده های تیمز پایه هشتم 2011}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین برخی متغیرهای سطح دانش آموز و معلم بـا عملکـرد ریاضـی بـر اساس مدل مدارس اثر بخش کریمرز پرداخته است. برای انتخاب گروه نمونه از داده های پایـه هشـتم مطالعه تیمز 2011 شامل 3978 دانش آموز (3213 پسر و 2816دختـر ) از 238 مدرسـه اسـتفاده شـد .متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده انـد : از سـطح دانـش آمـوز (سـطح 1): جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نگرش، خودپنداره، سودمندی، مقدار تکلیف و مدت زمان انجام تکلیف و از سطح معلم (سطح 2): سابقه، تحصیلات، مقدار گمارش تکلیـف، مـدت زمـانی کـه بـرای انجام تکلیف داده می شود و تدریس معلم انتخاب شدند. از مدل سلسـله مراتبـی دو خطـی (HLM) برای کشف روابط بین پیشرفت ریاضی و پیش بینی کننده های تحلیل استفاده شد. نتایج نشـان داد کـه در سطح دانش آموز رابطه بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خودپنداره و نگـرش بـا عملکـرد ریاضـی مثبت و معنادار و رابطه سودمندی و مقدار تکلیف با عملکرد منفی و معنادار است و جنسـیت و مـدت زمان انجام تکلیف رابطه معناداری باعملکرد ریاضی ندارد. در سـطح معلـم نیـز تنهـا رابطـه سـابقه بـا عملکرد ریاضی معنادار بوده و سایر متغیرها رابطه معناداری با عملکـرد ریاضـی نداشـتند . پـیش بینـی عملکرد ریاضی در دو سطح دانش آموز و معلم در این پـژوهش بیـانگر سـودمندی مـدل کریمـرز در بررسی عملکرد ریاضی دانش آموزان است}, keywords_fa = {عملکرد ریاضی,مدارس اثربخش,تحلیل چند سطحی,دادههای تیمز}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_20.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {31-32}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی(سطوح حافظه کاری: فراشناخت،برنامه ریزی)دربهبود حافظه کاری، نگهداری توجه، توانایی برنامه ریزی، حل مسئله و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ناتوان درریاضی}, abstract_fa = {دف اصلی پژوهش حاضر بررسـی اثربخشـی آمـوزش کارکردهـای اجرایـی در بهبـود حافظـه کـاری،نگهداری توجه، توانایی برنامه ریزی- حل مسئله و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نـاتوان در ریاضـی بود. برای وصول به این هدف، از بین جامعه آماری که شامل کلیه دانش آموزان ناتوان در ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مدرسه اختلالات یادگیری ویـژه شـهر بیلـه سـوار در سـال تحصـیلی 1391-92 میباشد، 32 دانش آموز ناتوان در ریاضی از میان جامعه آماری به صورت نمونه گیری تصـادفی سـاده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه محقق ساخته، آزمون هوشـی ریون، آزمون ریاضی کی مت، مقیاس حافظه ی عددی وکسلر، آزمون عملکرد پیوسـته (CPT)، آزمـون برج لندن و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی شلو بودند. داده های گـردآوری شـده بـا اسـتفاده از آزمـون تحلیل کوواریانس چند متغیری(MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشـان داد که بین دو گروه دانش آموزان ناتوان در ریاضی و گروه کنترل در حافظه کـاری، نگهـداری توجـه، برنامه ریزی- حل مسئله و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که متغیرهـای وابسته در گروه آزمایش بعد از آموزش کارکردهای اجرایی در سه سطح حافظـه کـاری ، فراشـناخت و برنامه ریزی افزایش یافته است. بنابر یافتـه هـای ایـن مطالعـه مـی تـوان نتیجـه گیـری نمـود مداخلـه کارکردهای اجرایی، سبب بهبود حافظه کاری، نگهداری توجه، برنامه ریزی- حـل مسـئله و پیشـرفت تحصیلی دانش آموزان ناتوان در ریاضی می شود و می توان از آن به عنوان یک روش مداخلـه ای مـؤثر سود جست.}, keywords_fa = {کارکردهای اجرایی,پیشرفت تحصیلی,ناتوانی ریاضی,حافظه}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_21.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {63-64}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه هوش هیجانی با سبک های رهبری تحول گرا و عمل گرا در مدیران میانی}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی رابطه هوش هیجانی با سبک رهبری تحول گرا و عمل گـرا از دیـدگاه مـدیران میانی در آموزش .پرورش پرداخته است. برای انتخاب گروه نمونـه بـا اسـتفاده از روش نمونـه گیـری تصادفی ساده تعداد 124 نفـر (110 مـرد و 14 زن) انتخـاب شـدند . ابـزار سـنجش ایـن پـژوهش دو پرسشنامه به ترتیب؛ 33 سوالی هوش هیجانی مایر و سـالوی (2000) و پرسشـنامه 38 سـوالی سـبک رهبری تحول گرا و عمل گرا، باس و آلیو(1995) بود. اعتبار ابـزار سـنجش بوسـیله آلفـای کرونبـاخ محاسبه که مقدار آن برای هوش هیجانی (0/74) و برای سبک رهبری (0/80) بود. روایی هر دو ابـزار به وسیله روایی صوری بررسی شد. سپس داده ها بوسیله آزمون های همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج همبستگی نشان داد که رابطـه مولفـه هـای خـودانگیختگی، همدلی، مهارت اجتماعی هوش هیجانی با سبک رهبری تحول گرا مثبت و معنادار بود. همچنین رابطـه مولفه ها ی خود آگاهی، خودتنظیمی و همدلی هوش هیجانی با سبک رهبری عمل گرا مثبت و معناداربود. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که سبک رهبری تحول گـرا بـه وسـیله مولفـه همـدلی وسبک عمل گرا به وسیله مولفه های خودآگاهی و همدلی تبیین می شوند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی,خودانگیختگی,همدلی,مهارت اجتماعی,خودآگاهی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_22.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {83-84}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند: مورد نمونه دبیرستانهای شهرستان خرم آباد}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش امکان سنجی استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای شهرستان خرم آبـاد بـود .پژوهش به روش توصیفی – پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران دبیرستانهـایشهرستان خرم آباد با تعداد 325 نفر بود، حجم نمونه مطابق جدول مورگان 176 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گـردآور ی اطلاعـات ی پرسشـنامه سـاخته شـده توسـط عبدالوهابی و همکاران (1389) بود که روایی آن با روش روایی محتوایی و ایـ پا یی آن بـا روش ضـر یب آلفای کرونباخ (r=0/87) برآورد گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده ها از شاخص ی آمار توصیفی و آزمون t تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که امکان استقرار مدارس هوشـمند در دبیرستانهای شهرستان خرمآباد از لحاظ نگرش، فرهنگ سازمانی مناسب و سواد رایانـه ای در حـد متوسط و از لحاظ عملکرد و منابع مالی و پشتیبانی امکانپذیر نمی باشد.}, keywords_fa = {}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_23.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-102}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اختلالات روانپزشکی همبود با اختلال خواندن در دانشآموزان مقطع راهنمایی (: مطالعه کیفی )}, abstract_fa = {اختلالات یادگیری از مشکلات شایع دوران کودکی و شایعتـرین اخـتلال یـادگیری، اخـتلال خوانـدن است. مطالعه حاضر به مقایسه همبودی اختلالات روانپزشکی در مبتلایان به اختلال خواندن در پسران15تا16 ساله مدارس شرق شهر تهران میپردازد. دادهها از مقایسه طولی یک جامعـه آمـاری بـالینی در شرق تهران (N=300) نمونه مشتمل بر دو گروه سالم(خواندن معمول) و بالینی(اختلال در خوانـدن ) تشکیل شده بودند. تشخیص، اختلال بیش فعالی به همراه کمبود توجه، افسردگی مزمن، سـوء اسـتفاده از مواد، اختلال اضطراب اجتمـاعی و ... براسـاس DSM-IV-TR مـورد بررسـی قرارگرفتنـد . نتـایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشانداد که اختلال بیش فعالی توأم با کمبود توجه در پسران بیشترین میزان همبودی را با اختلال خواندن داشتند و اضطراب اجتماعی، اختلال سلوک و افسردگی مـزمن در رتبه های بعدی این همبودی قرار داشتند. اختلالات روانپزشکی در دانشآمـوز پسـر مبـتلا بـه اخـتلال خواندن نسبت به دانشآموزان جمعیت عادی همبودی بالاتری دارند}, keywords_fa = {اختلال خواندن,همبودی,اختلالات روانپزشکی,دانش آموزان}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_25.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {115-116}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان تأثیر مشاوران مدارس در هدایت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه (یک مطالعه کیفی)}, abstract_fa = {مشاوره به عنوان یک حرفه در جامعهی ما درحال گسترش و توسعه است و هر روز بیش از گذشته به وجود آن در مدارس احساس نیاز میشود. از چندین سال قبل معلمان مـدارس دریافتـه انـد کـه بـدونکمک مشاور، در اکثر موارد دانشآموزان نمیتوانند از تواناییهای خود تا حد امکان استفاده نمایند. بـه عبارت دیگر مشاوره از دیدگاه اکثر معلمان و مدیران،وسیلهای که در بهبود کارتحصیلی دانشآموزان وثبات عاطفی آنها مفید و مؤثرواقع شده است. همچنین مشاوره در کاهش رفتارهای ناسازگار و افـزایش رفتار سازگار تأثیر فراوانی داشته است. سرانجام آن که مشاور به دانشآموزان کمک نمـوده تـا شـیوه یزندگی خود را انتخاب نمایند.در این پژوهش، با کاربرد روششناسی کیفی، تـلاش شـده اسـت تـا بـه بررسی نقش و میزان تأثیر مشاوران در هدایت تحصیلی و انتخاب رشتهی تحصیلی برای دانشآمـوزانپرداخته شود. در این پژوهش سؤالات در دو مفهوم مطرح شد که سؤالات عبارت بودند: 1- آیا دانـش آموزان با توجه به راهنمایی مشاور از رشته خود راضی هستند2- آیا دانشآموزان اطلاع کافی در موردخدمات مشاوران دارند؟ که هر یک از سؤالات به صورت مضمون مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قـرار گرفت. در نتیجهگیری در سؤال یک دانشآموزان از رشـته ی انتخـابی خـود رضـایت داشـتند امـا ایـنرضایت را در اینکه با علاقهی خود وارد این رشته شدند بیان میکردند و مشاور عامل مهمـی درایجـاد این رضایت به حساب نمیآید. در نتیجهگیری سؤال دو به علت عملکرد ضعیف مدرسه و مشـاور، درمعرفی مشاور به دانشآموزان، دانشآموزان اطلاعی در مورد خدمات مشاوران نداشتند.}, keywords_fa = {مشاوران مدارس,هدایت تحصیلی,دانشآموزان,مطالعه کیفی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_26.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {125-126}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطۀ افن وری اطلاعات و ارتباطات با خلاقیت و نوآوری دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران}, abstract_fa = {با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند مهـارت هایی خواهد بود که همگام با توسعه علم وفناوری به پیش برود .پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا بین فن آوری اطلاعات وارتباطات با خلاقیت ونو آوری دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران ارتباط وجود دارد ؟ روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نظر هدف همبستگی بوده وجامعه آماری آن کلیه دبیران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران به تعداد 7216 نفر می باشد که بـر اساس جدول کرجسی و مورگان ، از طریق روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلـه ای تعـداد 375نفر انتخاب گردیدند . برای گرد آوری اطلاعات از آزمون خلاقیت کلامی تـورنس ( 1974 ) اسـتفا ده شد این آزمون شامل 60 سوال است که انواع قابلیت های خلاقیت(ابتکار -انعطـاف پـذیری -بسـط و سیالی)را مورد سنجش قرار داد .همچنین به منظور تعیین میزان دانش فناوری اطلاعات و ارتباطـات از آزمون محقق ساخته استفاده شده است وداده هـا بـا اسـتفاده از نـرم افـزار spss مـورد تحلیـل قـرار گرفت.نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بین دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات بـا خلاقیـت دبیران ارتباط مثبت وجود دارد. با توجه به فرضیه های فرعی نیز ،نتایج تحقیق حاکی از آن اسـت کـه بین دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات با قابلیت های انعطاف پذیری، بسط ، ابتکـار و سـیالی دبیـران دبیرستانهای دخترانه شهرتهران ارتباط مثبت وجود دارد.}, keywords_fa = {فناوری اطلاعات و ارتباطات,خلاقیت,نوآوری,دبیران}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_28.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {139-140}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بازشناسی جایگاه فراموش شدة « بانک سوال » در نظام آموزشی کشور}, abstract_fa = {پیشرفتهای اخیر در حوزه تکنولوژی کامپیوتر و مدلهای جدید اندازهگیری، بیش از گذشته سنجش و اندازهگیری را دگرگون ساخته است. مدلهای اندازهگیری نظریه پرسش ـ پاسخ و کاربردهای اصلی آن، از جمله سنجش کارکرد افتراقی پرسش، اجرای سنجش انطباقی کامپیوتری و ایجاد بانک پرسش برای حل مسائل عملی آزمونهای پیشرفت تحصیلی سرنوشتساز و سنجش نگرش توسعه یافتهاند. در این مسیر بسیاری از ابزارهای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد انتقادهای زیادی قرار گرفتهاند از جمله اینکه شاخص نمرهدهی مشترک برای ایجاد امکان مقایسه با دیگر ابزارها را ندارند. از اینرو ایجاد بانک پرسش بر اساس نظریه پرسش ـ پاسخ برای متغیرهای مورد نظر پژوهشگران، ابزار منعطفی را به دست میدهد که هم امکان طراحی فرمهای کوتاه به خوبی برازشیافته با آزمودنیها را فراهم میآورد و هم سنجش انطباقی کامپیوتری را برای سنجش ایدهآل میسر میسازد. این مقاله روش شناسی مرتبط با ساخت بانک پرسش بر اساس نظریه پرسش- پاسخ در این حوزه را بررسی و راهبردهای کاربردی در زمینه ارزیابی ارائه میدهد}, keywords_fa = {بانک سوال,نظریه پرسش ـ پاسخ,سنجش انطباقی کامپیوتری,سنجش نگرش}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_29.html}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {115-116}, year = {2013}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان تأثیر مشاوران مدارس در هدایت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه (یک مطالعه کیفی)}, abstract_fa = {مشاوره به عنوان یک حرفه در جامعهی ما درحال گسترش و توسعه است و هر روز بیش از گذشته به وجود آن در مدارس احساس نیاز میشود. از چندین سال قبل معلمان مـدارس دریافتـه انـد کـه بـدونکمک مشاور، در اکثر موارد دانشآموزان نمیتوانند از تواناییهای خود تا حد امکان استفاده نمایند. بـه عبارت دیگر مشاوره از دیدگاه اکثر معلمان و مدیران،وسیلهای که در بهبود کارتحصیلی دانشآموزان وثبات عاطفی آنها مفید و مؤثرواقع شده است. همچنین مشاوره در کاهش رفتارهای ناسازگار و افـزایش رفتار سازگار تأثیر فراوانی داشته است. سرانجام آن که مشاور به دانشآموزان کمک نمـوده تـا شـیوه ی زندگی خود را انتخاب نمایند.در این پژوهش، با کاربرد روششناسی کیفی، تـلاش شـده اسـت تـا بـه بررسی نقش و میزان تأثیر مشاوران در هدایت تحصیلی و انتخاب رشتهی تحصیلی برای دانشآمـوزان پرداخته شود. در این پژوهش سؤالات در دو مفهوم مطرح شد که سؤالات عبارت بودند: 1- آیا دانـش آموزان با توجه به راهنمایی مشاور از رشته خود راضی هستند2- آیا دانشآموزان اطلاع کافی در مورد خدمات مشاوران دارند؟ که هر یک از سؤالات به صورت مضمون مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قـرار گرفت. در نتیجهگیری در سؤال یک دانشآموزان از رشـته ی انتخـابی خـود رضـایت داشـتند امـا ایـن رضایت را در اینکه با علاقهی خود وارد این رشته شدند بیان میکردند و مشاور عامل مهمـی درایجـاد این رضایت به حساب نمیآید. در نتیجهگیری سؤال دو به علت عملکرد ضعیف مدرسه و مشـاور، در معرفی مشاور به دانشآموزان، دانشآموزان اطلاعی در مورد خدمات مشاوران نداشتند.}, keywords_fa = {مشاوران مدارس,هدایت تحصیلی,دانشآموزان,مطالعه کیفی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_27.html}, eprint = {} }