@article { author = {moosivand, mahboobeh and solgi, maryam}, title = {The Role of Critical Thinking and Psychological Capitals in Predicting Job Satisfaction of Married Teachers in Tehran}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {11}, number = {2}, pages = {577-599}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of critical thinking components and psychological capital in the job satisfaction of married teachers in Tehran. Descriptive and correlation methods have been used to collect and analyze information. The research population consisted of all teachers working in the education areas of Tehran, of which 142 teachers, including 70 women (8 under 5 years, 16 between 6-10 years, 11 between 11-15 Years, 32 people with more than 15 years of service) and 72 men (4 people under 5 years, 11 people between 6-10 years old, 23 people between 11-15 years old, 29 people with more than 15 years of service) available and volunteer To participate in the research, they were selected from 1, 2, 4, 6, 10 and 15 education districts of Tehran in the academic year 2009-2010 and completed the California Critical Thinking Questionnaire, Lutens Psychological Capital and Field and Ruth Job Satisfaction. The collected data were analyzed by correlation and stepwise regression. The results showed that the average job satisfaction of teachers was 63.27 and the highest average in psychological capital in the dimension of hope with a score of 23.94 and the highest average in critical thinking in the dimension of inductive reasoning skills with a score of 4.57. While the critical thinking score range is between 0-34, which indicates the low scores of teachers in a variety of critical thinking skills.}, keywords = {Critical Thinking,job satisfaction,Psychological Capital,Teachers}, title_fa = {نقش تفکر انتقادی و سرمایه های روان‌شناختی در پیش بینی رضایت شغلی معلمان متأهل شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش، بررسی نقش مؤلفه‌های تفکر انتقادی و سرمایة روان‌شناختی در رضایت شغلی معلمان متأهل شهر تهران است. برای گردآوری و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی و همبستگی استفاده شده است. جامعۀ پژوهش را کلیۀ معلمان شاغل در مناطق آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می­دادند که از آن میان، تعداد 142 معلم شامل 70 نفر زن (8 نفر زیر 5 سال، 16 نفر بین 10-6 سال، 11 نفر بین 15-11 سال، 32 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) و 72 نفر مرد (4 نفر زیر 5 سال، 11 نفر بین 10-6 سال، 23 نفر بین 15-11 سال، 29 نفر بیش از 15 سابقۀ خدمت) به روش دردسترس و داوطلب برای شرکت در پژوهش از مناطق 1، 2، 4، 6، 10 و 15 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 انتخاب شدند و پرسشنامة تفکر انتقادی کالیفرنیا، سرمایة روان‌شناختی لوتانز و رضایت شغلی فیلد و روث را تکمیل کردند. داده‌های گردآوری‌شده با روش همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام تجزیه‌ و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد میانگین رضایت شغلی معلمان 27/63 و بیش­ترین میانگین در سرمایه­های روان‌شناختی در بعد امیدواری با نمرۀ 94/23 و بیش­ترین میانگین در تفکر انتقادی در بعد مهارت استدلال استقرایی با نمرۀ 57/4 است. در حالی که دامنۀ نمرۀ تفکر انتقادی بین 34-0 است که نشان­دهندۀ نمرات پایین معلمان در انواع مهارت­های تفکر انتقادی است.}, keywords_fa = {تفکر انتقادی,رضایت شغلی,سرمایه‌های روان‌شناختی,معلمان}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2283.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2283_31742cb086b4b68e7572d9e6d7b5c163.pdf} }