per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
9
31
426
Research Paper
نقش ویژگی های شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان
The role of personality traits, quality of education and individual strengths in pre-service teachers' attitudes towards teaching profession
اسماعیل بی باک
bibak_esmail2000@yahoo.com
1
علیرضا بخشایش
abakhshayesh@yazduni.ac.ir
2
کاظم برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
3
کارمند آموزش و پرورش، مدرس پیام نور
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی نگرش به حرفه معلمی دانشجومعلمان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی بوده است. کلیۀ دانشجومعلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان یزد، به تعداد 608 دانشجومعلم پسر و دختر، جامعه آماری مورد نظر را تشکیل دادهاند. بدین منظور، 255 دانشجومعلم، به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتخاب متناسب -130 دانشجومعلم پسر و 125 دانشجومعلم دختر- در نظرگرفته شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از چهار پرسشنامۀ فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO – FFI)، کیفیت آموزشی شریفزاده و عبداللهزاده (1390)، توانمندی فردی پترسون و سلیگمن (2004)، و نگرش به حرفۀ معلمی استنر (2009) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان تحلیل شدند. نتایج پژوهش آشکار کرد که بین نمرۀ مؤلفههای توانمندی فردی، ویژگیهای شخصیتی (به غیر از رواننژندی) و مؤلفههای کیفیت آموزشی (به غیر از کیفیت امکانات، زیرساختها و امور پشتیبانی) با نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای مذکور میتوانند در مجموع 80/24 درصد از واریانس متغیر نگرش نسبت به حرفه معلمی را تبیین کنند و دلپذیر بودن بهترین پیشبینیکنندۀ نگرش نسبت به حرفه معلمی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، به دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد میشود تا ضمن توجه به شخصیت و توانمندیهای فردی متقاضیان حرفۀ معلمی در هنگام ورود، با فراهم آوردن کیفیت آموزشی مطلوب در مراکز تربیت معلم، زمینههای نگرش مثبت نسبت به حرفۀ معلمی را در آنها پرورش دهد.
The main purpose of the present study was to predict the pre-service teachers' attitudes towards teaching profession based on personality traits, quality of education and individual strengths. The statistical population is formed of 608 student-teachers studying at the Farhangian University of Yazd. The final sample consisted of 255 student-teachers (130 male and 125 female) were considered by stratified random sampling method to select proportional. In order to collect data from four questionnaires of short form personality traits (neo–ffi), educational quality by Sharifzade & Abdollahzade (1390), individual strengths by Peterson and Seligman (2004), and the attitude towards teaching profession by Stiner (2009), were used. Data were analyzed by using descriptive statistical indexes, Pearson correlation coefficient and multiple simultaneous regression method. The research results revealed that there is a significant positive relationship between individual strengths components, personality traits (aside from neuroticism) and educational quality components (other than the quality of facilities, infrastructure and the support) with the attitude of the student teachers to teaching profession. Furthermore, the results of multiple regression analysis showed that mentioned variables in total can be explain %24.80 of the variance in attitudes toward teaching profession and the pleasant is the best predictor towards teaching profession. On the basis of findings of this study, it could be recommended that the Farhangian University according to the personality and individual strengths of the teacher job applicants on arrival, providing optimum educational quality in teacher training institutions, develop in them positive attitude background towards teaching profession.
https://pma.cfu.ac.ir/article_426_cfca8021419521d2645e5732394f88a0.pdf
ویژگی های شخصیتی
کیفیت آموزشی
توانمندی فردی
نگرش به حرفه معلمی
Personality Traits
Quality of education
individual strengths
the attitude toward teaching profession
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
33
52
427
Research Paper
نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان
The role of psychological capital components (hope, optimism, resiliency and self-efficacy) and achievement goals orientation in predicting academic procrastination in students
سعید مشتاقی
saeed1788@gmail.com
1
همام مؤیدفر
moayedfar@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ، تهران، ایران
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر پایه مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت بود. به همین منظور، از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول 375 نفر (175 زن و 200 مرد) به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس اهمالکاری (لی، 1986)، پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و برای چهار مؤلفه سرمایۀ روانشناختی از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون تجدیدنظرشده جهتگیری زندگی، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی با چهار مؤلفه سرمایه روانشناختی و جهتگیری اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنیدار و با جهتگیری اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب و تسلط-اجتناب رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد (05/0>P). از بین متغیرهای پژوهش، مؤلفه خودکارآمدی، اهداف عملکرد-گرایش، تسلط-گرایش، عملکرد-اجتناب و مؤلفۀ امیدواری، بر روی هم 33 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین کردند.
This study aims to predict academic procrastination based on the psychological capital components (hope, optimism, resiliency and self-efficacy) and achievement goals orientation. To do so, 375 students were chosen in Islamic Azad University in Dezful branch (175 female and 200 male) through stratified random sampling. To gather the data, Procrastination Scale (Lay, 1986) and Achievement Goal Questionnaire (Eliot and McGregor, 2001) were used and for the four components of psychological capital there were used Adult Dispositional Hope Scale, Life Orientation Test-Revised, Resiliency Scale and Academic Self-Efficacy Scale. The data were analyzed using Pierson correlation coefficient and stepwise regression. The results showed that there is a negative significant relationship between academic procrastination and the four components of psychological capital and mastery-approach goal orientation, and a positive and significant relationship with performance-approach, performance-avoidance and mastery-avoidance goal orientation (P<0.05). Of the variables, self-efficacy component, the goals of performance-approach, mastery-approach and performance-avoidance and hope explained 33 per cent of academic procrastination variance.
https://pma.cfu.ac.ir/article_427_90cb520a3f9a04c1a86c90dcc2c5e1ef.pdf
اهمال کاری تحصیلی
سرمایه روانشناختی
اهداف پیشرفت
Academic procrastination
Psychological Capital
achievement goals
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
53
75
428
Research Paper
بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی
Investigating the Pre-requisites and feasibility study of the Implementation of the E-Learning System in Higher Education
مهدی محمودی
mahmodi@se.pnu.ac.ir
1
مختار یوردخانی
2
استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور پاکدشت، ایران، تهران
این پژوهش به دنبال شناسایی متغیرهایی مربوط به دانشجویان است که توجه به آنها میتواند مؤسسه آموزش عالی را در پذیرش آموزش الکترونیکی یاری کند. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل 16500 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 94-93 است که تعداد 380 نفر از آنها از طریق روش چندمرحلهای برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای است محققساخته که در تهیه آن از ابزار پژوهشهای مشابه استفاده شده و علاوه بر اینکه روایی آن با استفاده از روش قضاوتی تأمین شد، پایایی آن نیز برابر 92/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سمنان از آمادگی نسبی و بیشتر از «حداقل آمادگی مورد انتظار» برای شرکت در آموزش الکترونیکی برخوردار هستند. هرچند در برخی عوامل، از جمله «انگیزش»، آمادگی آنها از حداقل آمادگی مورد انتظار کمتر بوده و نیازمند تقویت است. افزون بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشکده «مهندسی برق و کامپیوتر» نسبت به دیگر دانشکدهها از آمادگی بیشتری برای آموزش الکترونیکی برخوردار هستند.
This research seeks to identify variables related to students, which can be taken into consideration to help the higher education institution in accepting e-learning. The research is applied in terms of purpose is methodological, and in terms of method is descriptive-analytical and survey method. The statistical population includes 16500 students of University of Semnan in three undergraduate, postgraduate and doctoral degrees in the academic year of 1994-94. 380 of them were selected by multi-stage method for the study sample. The research tool was a researcher-made questionnaire, which was used in its preparation similar tools and in addition to its validity approved by providing a judgment method, its reliability was equal to 0.92. The research findings showed that students of University of Semnan have a relative readiness and more than "the least participated preparedness" for taking part in e-learning training. However, in some factors, including "motivation," they are less likely to be prepared than expected, and need to be strengthened. In addition, the findings of the research showed that the students of the Faculty of Electrical and Computer Engineering are more likely to be e-readers than other faculties.
https://pma.cfu.ac.ir/article_428_7d4829a392393be4eb309a17a4754c34.pdf
امکان سنجی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش الکترونیکی
آموزش عالی
Feasibility study
Information and communication technology
E-learning
Higher education
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
77
94
429
Research Paper
بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانش آموزان دختر پایة اول دبیرستان شهر یزد
Effect of Brain–based Learning on Self-Regulation Learning among First-year Girl Students in High School in Yazd
افسر خلیلی صدرآباد
khalilimail5@yahoo.com
1
صغری ابراهیمیقوام
2
حمیده رادمنش
3
مشاوره - مدرس دانشگاه فرهنگیان - آموزش و پرورش
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی - دانشگاه یزد
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانشآموزان است. این پژوهش به شیوة شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، در پایة اول دبیرستانهای دولتی شهرستان یزد تشکیل میدهند. نمونة این پژوهش شامل 40 دانشآموز است که به صورت تصادفی از میان مناطق چندگانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (20 نفر) قرار گرفتند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفههای تأثیرگذار بر مغز تغییر یافت. به دانشآموزان نیز طی دو جلسة 45 دقیقهای آموزشهای لازم در جهت یادگیری مغزمحور داده شد. دروس نیز بر اساس اصول یادگیری مغزمحور ارائه شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس یادگیری خودتنظیم بوفارد استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم تأثیر دارد و این تأثیر به مدت 3 ماه پایدار است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Brain–based Learning on self-regulation learning among students. This research was carried out in a quasi-experimental and pre-test-post-test design. The statistical population of this research is all female high school students who are in the first year of state high schools in Yazd. The sample consisted of 40 students who were randomly selected from multiple regions and each group (20 subjects) was divided into two experimental and control groups. The learning environment was changed based on the components affecting the brain. During the two 45-minute sessions, students were given the necessary training for brain–based Learning. Courses are also based on the principles of brain–based Learning. Buffer self-regulation learning scale was used to collect data. Data were analyzed using covariance test and paired t-test. The results of variance analysis of covariance showed that brain–based Learning has an effect on self-regulation learning and this effect is stable for 3 months.
https://pma.cfu.ac.ir/article_429_a2f8ec8fbf713944418a0c4591cd8e3b.pdf
یادگیری
یادگیری مغزمحور
یادگیری خودتنظیم
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
95
112
430
Research Paper
شناسایی فرصت ها و چالش های درونی و بیرونی ورزش دانش آموزی استان خراسان رضوی
Identifying the Internal and External Challenges and of Student Exercise in Khorasan Razavi Province
الهام پیله ور مؤخر
elham.pilevar@yahoo.com
1
محمد علایی
m.alaee1353@gmail.com
2
حسین پیمانی زاد
a_peymanizad@yahoo.com
3
دبیر و استاد دانشگاه فرهنگیان هاشمی نژاد مشهد
دبیر و استاد دانشگاه فرهنگیان
معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد
هدف از این پژوهش شناسایی فرصتها و چالشهای درونی و بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است که ابتدا روش کیفی، سپس روش کمی استفاده شد. در مرحلة کیفی با 36 نفر از مسئولان و کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش، دبیران تربیت بدنی و استادان مدیریت ورزشی استان خراسان رضوی مصاحبه شد و پس از مطالعة کتابها و مقالات مرتبط با موضوع، شناسایی متغیرهای مربوط به پژوهش انجام شد. در مجموع، 8 متغیر مربوط به فرصتها، 35 متغیر مربوط به چالشهای درونی و 17 متغیر مربوط به چالشهای بیرونی استان خراسان رضوی شناسایی شد. در مرحلة کمی پرسشنامة محققساختة مخصوص AHP طراحی شد که روایی آن توسط 4 نفر از استادان مدیریت ورزشی و پایایی آن (با توجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه که باید کمتر از 1/0 باشد) تأیید شد. برای وزندهی از نظر 85 نفر از مسئولان و کارشناسان و مدیران تربیتبدنی و دبیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استفاده شد. روش نمونهگیری در مرحلة کیفی و کمی به صورت هدفمند و در دسترس بود.
وجود معاونت تربیتبدنی و سلامت در آموزش و پرورش با وزن نسبی 241/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش فرصتهای ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی و همچنین ناکافی بودن بودجة اختصاصی ورزش و جابهجایی این اعتبارات به سایر هزینههای مدارس با وزن نسبی 244/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی رتبة نخست را در بخش چالشهای درونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، بهوجود آمدن ناهنجاریهای قامتی در بین دانشآموزان در اثر کمبود فعالیتهای ورزشی با وزن نسبی 232/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 242/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش چالشهای بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی دارد. توجه و اهمیت به ورزش دانشآموزی از سوی مسئولان، مدیران، کارشناسان و دبیران تربیتبدنی استعدادهای بالقوه در این بخش را به فعل درمیآورد و در پی آن ورزش قهرمانی کشور توسعه خواهد یافت.
The purpose of this study was to identify the opportunities and internal and external challenges of the student exercises of in Khorasan Razavi province. The research method was combined sequential exploratory that frst, qualitative method, then quantitative method, were used. In the qualitative stage, 36 teachers and education experts, physical education teachers and sport management professors of Khorasan Razavi province were interviewed and after studying books and articles related to the topic, identification of the variables related to the research was done. In total, eight variables related to opportunities, 35 variables related to internal challenges and 17 variables related to the external challenges of Khorasan Razavi province were identified. In quantitative stage, a specially designed AHP researcher-made questionnaire was designed, validated by four sport management professors and its reliability (according to the incompatibility rate of the questionnaire, which should be less than 0.1) was approved. For evaluating, 85 officials and experts, educators were used. The sampling method was qualitatively and quantitatively targeted and available. The existence of educational and health services in education with a relative weight of 0.241 from the viewpoint of educational managers and 0.239 from the viewpoint of the experts of educational institutions is the most important in the field of sport opportunities for students in Khorasan Razavi province, as well as inadequate funding for sport and transfer of these credits to other schools costs with a relative weight of 0.244 from the viewpoint of educational managers and 2.399 from the viewpoint of the experts is in the first place in the internal and external challenges section of the students sport in Khorasan Razavi province. On the other hand, there are some abnormalities among students due to the lack of sport activities with a relative weight of 0.232 from the viewpoint of educational managers and 0.242 from the viewpoint of the experts is of the highwst importance in the internal and external challenges section of the students sport in Khorasan Razavi province. Attention to the exercise of students by the officials, managers, experts and trainers of physical education will lead to potential talent in this sector, and subsequently the national championship sport will be developed.
https://pma.cfu.ac.ir/article_430_58ed9b45366ea3657ca184eaddef97a4.pdf
فرصت
چالش درونی و بیرونی
ورزش دانشآموزی
Opportunity
Internal and External Challenge
Student Exercise
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-06-22
3
2
113
125
431
Research Paper
تأثیر قصه های قرآنی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
The Effect of Quran's stories on students' academic achievement
lمحمد رضا شاه ابادی
mrshahabadi@yahoo.com
1
قدسی احقر
ahghar2005@yahoo.com
2
سعید بهشتی
beheshti@yahoo.com
3
عضو هیات علمی
عضو هیئت علمی (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و درسی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تأثیر قصههای قرآن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بوده است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1395- 1394 بوده است از بین آنان، با بهرهگیری از روش نمونهبرداری چندمرحلهای، تعداد60 نفر از دانشآموزانی که آزمون پیشرفت تحصیلی آنها پایینتر از سطح متوسط، یعنی 15 بوده است، انتخاب و به حکم قرعه به دوگروه، یکی به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و دیگری گروه گواه (30 نفر)، تقسیم شدند. در مرحله اول، هردو گروه پیشرفت تحصیلی خود را ثبت کردند. سپس در گروه آزمایش، متغیر مستقل (قصههای قرآنی طی 10 جلسه 120دقیقهای) انجام شد وگروه گواه هیچگونه آموزشی را دریافت نکرد. بعد از مداخله، در مرحله پسآزمون، هر دو گروه (آزمایش و گواه) پیشرفت تحصیلیشان را ثبت کردند و یک ماه بعد از مرحله پسآزمون در مرحله پیگیری مجددا گروه آزمایش پیشرفت تحصیلیشان را ثبت کردند. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس بینگروهی و t همبسته) استفاده شد. ضمن تأیید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج پژوهش نشان داد قصههای قرآنی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر تهران اثر مثبت گذارده در طول زمان از پایداری مناسبی نیز برخوردار است.
The present study is a quasi-experimental research based on pre-posttest design with a control group and tracking stage. The purpose of this research was to investigate the effect of the Quran's stories on students' academic achievement. The statistical population included all male students in the second year high school (Tehran district 5) in the academic year 1394-1395. Among these students, using a multi-stage sampling method, 60 students with a score of less than average (15) in the academic achievement test were selected. The students were divided into two groups by lot. The first group (30 members), with the title of the experimental group and the other (30 members), control group. In the first stage, both groups recorded their academic achievement. Then, in the experimental group (Quran's stories in 10 sessions of 20 minutes), an independent variable was performed and the control group did not receive any training. After the intervention, in the posttest phase, both groups (experimental and control) recorded their academic achievement. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics (BG ANOVA and paired-samples t-test) were used. While confirming the main hypothesis of the research, the results of the research showed that the Quran's stories, have positively influenced the academic achievement of the second year high school students in Tehran and have a good sustainability over time.
https://pma.cfu.ac.ir/article_431_0ddb1edcacf98eb523bb50a40064b734.pdf
قصههای قرآنی
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
Quran's stories
student achievement