per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
1
2
30
Research Paper
مقایسۀ اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دارای اختلال ریاضی
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش پذیرش / تعهد با تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانشآموزان دارای اختلال ریاضی بود. این تحقیق آزمایشیگسترش یافته و از نوع پیشآزمون وپسآزمون چند گروهی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال ششم ابتدایی مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-92 تشکیل دادند(تعداد60 .(N= 5000 نفر از دانش آموزانی که طبق آزمون ریاضی کی مت مشکل داشتند و دارای ناتوانیهای ذهنی نبودند به صورت تصادفی انتخاب و سپس در سه گروه آموزش پذیرش و تعهد،آموزش تنظیمهیجان و گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی، سازگاری و رفتارهای پرخطر دانشآموزان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) و آزمون توکی به منظور مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون – پس آزمون متغیرها در گروه های آزمایشی و کنترل استفاده شد. یافته ها نشان داد که آموزشهای پذیرش و تعهد و تنظیم هیجان نسبت به گروه کنترل به طور معنی- داری بر بهبود بهزیستی روانشناختی، سازگاری و کاهش رفتارهای پرخطر اثربخش بوده اند(p<0/01).
https://pma.cfu.ac.ir/article_30_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
بهزیستی روانشناختی
سازگاری و رفتارهای پرخطر
اختلال ریاضی
تنظیم هیجان
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
25
26
31
Research Paper
رابطۀ تفکر خلاق، تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیر منطقی و پایۀ تحصیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز
تفکر خلاق و انتقادی به طور سنتی به عنوان مهارت ها و گرایش های مستقل از هم بررسی شـده انـد .مطالعات تجربی به ندرت بر روابط بین تفکر خلاق و انتقادی متمرکز شدهاند. این مطالعـه مربـوط بـه توانایی تشخیص غیر منطقی است، توانایی که منتقدانه ارزیابی میکند که آیا اطلاعات ویـژه، ادعاهـای متفاوت را حمایت میکند؟ این توانایی مربوط به تفکر انتقادی است. در همین راستا، هـدف پـژوهش حاضرتبیین رابطهی تفکر انتقادی، توانایی تشخیص غیـر منطقـی، تفکـر خـلاق و پایـه ی تحصـیلی در نوجوانان دختر شهر تبریز است. تعداد 300 نفـر از دانـش آمـوزان دختـر از پایـه هـای تحصـیلی دوم راهنمایی، اول دبیرستان و سوم دبیرستان بـه روش نمونـه گیـری خوشـه ای تصـادفی انتخـاب شـدند . ابزارهای به کار رفته در این پژوهش پرسش نامهی گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا، پرسش نامه تفکر غیر کلامی تورنس و پرسش نامهی ارزیابی غیر منطقی بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسـون و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق نشـان داد کـه بـین تفکـر خـلاق و توانـایی تشخیص غیر منطقی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. توانایی تشـخیص غیـر منطقـی عرصـه ای است که نوجوانان طی آن ادغام راهبردهای تفکر خلاق و انتقادی را به نمایش میگذارند.
https://pma.cfu.ac.ir/article_31_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
: تفکر خلاق
تفکر انتقادی
توانایی تشخیص غیر منطقی
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
39
40
32
Research Paper
عوامل موثر بر ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر
مقاله حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش شهرستاناسلامشهر می پردازد.هدف اصلی تهیه پاسخ مناسب به سوال های زیر است. عوامـل مـوثر بـر ارتقـایکیفیت ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدائی اسلامشهر کدامند ؟ ، هریک از عوامـل فـوق مرکـب از چـهشاخص هایی هستند؟و اولویت بندی این عوامل و شاخص های ها چگونه است ؟ برای انتخاب گروهنمونه و همچنین افزایش دقت اندازه گیری از روش نمونه گیری تصـادفی چنـد مرحلـه ای بـا واحـدمدرسه بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه تعداد 383 نفر حجم نمونه پژوهش حاضـر را تشـکیل مـیدهد که از این تعداد 246 آموزگار (181 زن و 65 مـرد ) 74 مـدیر (31 زن و 16 مـرد ) 37 کارشـناسستادی (15 زن و 12 مرد) و 36 متخصص تعلیم و تربیت (20 زن و 16 مرد) می باشد. ابـزار سـنجشپژوهش حاضر را یک پرسشنامه 40 سؤالی محقق ساخته تشکیل می دهد. ایـن پرسـش نامـه بـه مـددتئوری های ارزشیابی و بررسی متون ارزشیابی توصیفی و یافته های پژوهش های پیشین گردآوری شد که براساس فن دلفی در سه مرحله برای متخصصان تعلیم و تربیت ارسال شد و در نهایـت پرسشـنامه مذکور تدوین گردید. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه ، که مقـدار آن برابـر 0 /974 شده است. روایی ابزار سنجش به وسیله تحلیل عـاملی محاسـبه شـد کـه از بـار عـاملی نسـبتاً بـالایی برخوردار بوده و کلیه سؤالات پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفته است.نتایج پژوهشی حاضر شش عامـل موثر در ارتقای کیفیت ارزشیابی توصیفی به شرح زیر است عامل اول : اطلاع رسانی و فرهنگ سـازی (49/9% ) عامل دوم ارزیابی بازخودروهای دانش آموزان (7/3%) عامـل سـوم : مهـارت هـای مـدیران آموزشی (4/9%) عامل چهارم : توانایی های آموزگاران (3/5%) عامل پنجم :بروز رسـانی و تبـادل نظـر وافکار(2/8%) عامل ششم : نظارت و راهنمایی آموزشی (2/6%) می باشند
https://pma.cfu.ac.ir/article_32_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ارزشیابی توصیفی
ارزشیابی کیفی
ملاک مرجع
اهداف عملکردی
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
61
62
33
Research Paper
بررسی رابطۀ بین تکنولوژیهای آموزشی(کامپیوتر) با بروز عادات راحت طلبانه در دانشآموزان( مورد مطالعه: دبیرستان شاهد امام حسین(ع) شهرستان کرمانشاه)
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تکنولوژی آموزشی (کامپیوتر) و بروز عادات راحت طلبانه دردانش آموزان مقطع متوسطه میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از شاخهتحقیقات میدانی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبیرستان شاهد امام حسین (ع)شهرستان کرمانشاه (202 نفر) میباشد. از بین جامعه آماری با بهره گیری از فرمول کوکران 115 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات از یک پرسشنامه استاندارد دستکاری شده و بومی سازی شده توسط محقق جهت سنجش رابطه بین دو متغیر استفاده به عمل آمدسپس با استفاده از آلفای کرونباخ ضریب اعتبار ها پرسشنامه به ترتیب (0/948) تعیین گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس، ضریب همبستگی، مقایسه میانگینها، و آماره های میانگین، انحراف معیار، واریانس با سطح معنا داری 95 درصد در نرم افزار Spss19 تحلیل گردید. از بعد توزیع پاسخ گویان بر حسب میزان استفاده در هر روز ها یافته حاکی از آن است که بیشترین درصد پاسخ گویان (67%) بیشتر از سه ساعت در روز را به استفاده از کامپیوتر در مضامین مختلف آن (اینترنت، بازی، آموزش و...) اختصاص دادهاند. تحلیل ضرایب همبستگی بین مظاهر استفاده زا کامپیوتر و مؤلفه های مختلف عادات راحت طلبانه نشان میدهد که بین مؤلفه های چهارگانه عادات راحت طلبانه و مظاهر سهگانه نوع استفاده از کامپیوتر رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_33_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
تکنولوژی آموزشی
کامپیوتر
راحت طلبی
دانش آموزان
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
91
92
34
Research Paper
برررسی استاندارد ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفادة بهینه از فضاها و تجهیزات
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه استانداردهای ایمنی فضاها و تجهیزات ورزشی مدارس درمناطق مختلف شهر تهران و ارائه راهکارهای مناسب به منظور رفع احتمالی و استفاده بهینه از آنان بود.تحقیق از نوع توصیفی-ارزیابی بود و جامعه آماری آن را کلیه مناطق آموزش و پرورش شهر تهرانتشکیل میدادند. 289 مدرسه به عنوان حجم نمونه مورد نیاز به روش نمونه گیری چند مرحله ایسیستماتیک (منظم) انتخاب شدند. معیارهای مورد نیاز از طریق چکلیستهای طراحی شده توسط محقق، جمعآوریگردید. وضعیت ایمنی در 5 مؤلفه داخل زمین و سطوح، حریمها و خطوط، طراحی وابعاد، تأسیسات و پوششها و تجهیزات بررسی شد. از روشهای آمار توصیفی به منظور تعیین وضعیت ایمنی عوامل مختلف، همچنین آزمونهای کروسکال والیس و یو-من ویتنی به منظور بررسی وضعیت ایمنی در مناطق مختلف تحصیلی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS11 در سطح معناداری 0 /05استفاده شد 0 نتایج تحقیق دامنه وسیعی از رعایت و عدم رعایت استاندارهای ایمنی را در عواملمختلف نشان داد. بین وضعیت ایمنی مناطق مختلف تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده شد(p<0/05).مدارس منطقه 1 وضعیت بهتری را نسبت به مدارس دیگر مناطق داشتند. با توجه به نتایج پژوهش و اهمیت ورزش در مدارس و کمبودهای گزارش شده، با استفاده از کتاب توصیف های ایمنی زمینهای بازی مدارس، ضوابط ایمنی ارائه شد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_34_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
ایمنی
استاندارد
اماکن ورزشی
تجهیزات ورزشی
مدرسه
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
111
112
35
Research Paper
بررسی رابطه بین نگرش نسبت به یادگیری به کمک کامپیوتر و خود تنظیمی آموزشی و انگیزش در یادگیری زبان خارجه
هدف از پژوهش حاضر ، بررسی نگرش دانش اموزان ایرانی دوره ه راهنمایی نسبت به یادگیری به کمک کامپیوتر (CALL) و رابطه آن با خود تنظیمی آموزشی و انگیزش در یادگیری زبان خارجه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 213 دانش آموز دوره راهنمایی است که در مدارس دخترانه و پسرانه مشغول تحصیل بودند. پرسشنامه نگرش یادگیری به کمک کامپیوتر و پرسشنامه های سنجش خود تنظیمی آموزشی و نگرش و انگیزه فراگیران در میان دانش آموزان توزیع گردید. از روش ضریب همبستگی برای پاسخ به سوال تحقیق استفاده گردید. تحلیل یافته ها نشان می دهد که ارتباط مثبت ومعنا داری بین نگرش فراگیران نسبت به یادگیری به کمک کامپیوتر و انگیزش انان در یادگیری زبان خارجه وجود دارد. بعلاوه یافته هانشان م ده ی ند که ارتباط ینب نگرش فراگیران نسبت به یادگیری به کمک کامپیوتر و خود تنظیمی آموزشی آنان نیز در یادگیری زبان خارجه مثبت و معنادار میباشد. یافته ها این حقیقت را دنبال می کنند که هر چه بیشتر فراگیران نگرش مثبتی نسبت به یادگیری به کمک کامپیوتر داشته باشند، انگیزش و میزان خودتنظیمی آنان در یادگیری زبان خارجه نیز بیشتر خواهد بود
https://pma.cfu.ac.ir/article_35_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
کامپیوتر
نگرش نسبت به کامپیوتر
انگیزش یادگیری
خود تنظیمی آموزشی
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
127
128
36
Research Paper
تعیین شدت اختلال سلوک و شیوههای تربیت والدینی در نوجوانان ارجاع شده یه هستۀ مشاوره آموزش و پرورش شهریار
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین سبک های فرزندپروری و شدت علائم اختلال سـلوک در نوجوانان بود. 60 نفر از نوجوانان (12-17) ساله ارجاع شده به هسته مشـاوره آمـوزش و پـرورش شهرستان شهریار ، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشـنامه فرزنـدپروری بامرینـ د (1971) و پرسشنامهعلائم مرضیکودکان CSI-4توسط والدین آنها تکمیل شد. برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد کـه شـیوه فرزنـدپروری مسـتبدانه بالاترین همبستگی را با اختلال با سلوک دارد (p=0/01، r=0/57 ). بنابراین لازم است بـا توجـه بـه نقشی که سبک فرزندپروری در رشد روانی کودکان و نوجوانان ایفا مـی کنـد بـه خـانواده هـا آگـاهی بیشتری از تأثیرات تربیتی این سبک های فرزندپروری داده شود تـا در سـطح وسـیعی از بـروز چنـین مشکلاتی بتوان پیشگیری کرد
https://pma.cfu.ac.ir/article_36_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
شیوه های فرزندپروری
اختلال سلوک
آموزش و پرورش
مستبدانه
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2013-04-21
2
1
137
138
37
Research Paper
بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای مدیران با تعهد سازمانی معلمان در آموزشگاه زبان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران
هدف پژوهش" بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای مدیران با تعهد سازمانی معلمان در آموزشگاه زبان شهرستان بهارستان و رباط کریم استان تهران" است. به این منظور از 140 معلم زبان شهرستان ،به عنوان جامعه آماری استفاده گردید. برای انتخاب نمونه از بین معلمان، ابتدا آموزشگاه را برحسب جنسیت طبقه بندی کردیم و سپس با استفاده از فرمول تخصیص بهینه از هر طبقه بندی نمونه ای راانتخاب و بعد از آن با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده فراگیر جامع انتخاب شد با توجه به جدول مورگان تعدادکل نمونه برای 140 نفر جامعه ،103 نفر می باشد سپس از طریق پرسشنامه محقق ساخته داده ها جمع آوری گردید. از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل داده ها استفاده شد. تجزیه تحلیل نشان داد که بین اخلاق حرفه ای مدیران با تعهد سازمانی معلمان ارتباط به میزان(r =0/300) وجود دارد بدین معنی است که رعایت اخلاق حرفه ای در حالت کلی موجب افزایش تعهد سازمانی معلمان می شود
https://pma.cfu.ac.ir/article_37_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
اخلاق حرفه ای
فایده محور
فرد محور
وظیفه محور
عدالت محور
حقوق محور