per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
9
29
498
Research Paper
تبیین نقش خودرهبری بر سرمایههای انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی: تحقیقی موردی دربارۀ دانشگاه تهران
The role of self-leadership on staff human capital of higher education institutions: The case of University of Tehran
سید محمد میرکمالی
mkamali@ut.ac.ir
1
ابراهیم مزاری
mazari.ebrahim@gmail.com
2
کبری خباره
khabare.k@gmail.com
3
ایراندخت صدیقی
seddighi82@yahoo.com
4
استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران
دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشجو-مدرس
دانشگاه خوارزمی، دانشجو
دانشگاه تهران، فارغ التحصیل
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش خودرهبری بر سرمایههای انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة پژوهش شامل کارکنان هفت دانشکدة پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران به تعداد 197 نفر بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 131 نفر از آنان انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة خودرهبری ابیلی و مزاری (2014) با پایایی (96/0=α) و پرسشنامة سرمایههای انسانی نادری (2012) با پایایی (96/0=α) استفاده شد که روایی محتوا و سازة آنها نیز بررسی و تأیید شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تی تکگروهی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گامبهگام و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد خودرهبری و سرمایههای انسانی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بوده و خودرهبری (71/0r=) با سرمایههای انسانی کارکنان رابطة مثبت و معناداری (p<0/01) داشته است. نتایج رگرسیون گامبهگام نشان میدهد از بین مؤلفههای خودرهبری، استراتژیهای رفتارمحور و تمرکز بر پاداش طبیعی 66 درصد از سرمایههای انسانی را پیشبینی میکند. مدلیابی معادلات ساختاری نشان میدهد که خودرهبری بر دانش و مهارتهای شناختی (82/0=γ)، مهارتهای فراشناختی (86/0=γ) و شایستگیهای عاطفی-ارتباطی(95/0=γ) تأثیرگذار بوده است.
This study aimed to explain a role of self-leadership on human capital of higher education institutions. The research method was descriptive and correlational and data analysis method was SEM. Sample size was determined 131 personnel by Stratified random sampling, from among the personnel of seven faculties of social and behavioral sciences of university of Tehran. Self-leadership questionnaire of Abili and Mazari (2014) with the reliability (α =0/96) and human capital questionnaire of Naderi (2011) with the reliability (α=0/95) were used to collect data that also checked and verified content and construct validity. To analyze the data, the Kolmogorov-Smirnov test, t-test, Pearson correlation coefficient, stepwise regression and structural equation modeling was used. Results showed self-leadership and human capital of personnel higher than the average and self-leadership (r=0/71) had a significant positive correlation with human capital of personnel (p<0/01). Stepwise regression analysis showed that, among the components of SL, behavior-focused strategies and focus on natural reward predicted 66% of human capital. Structural equation modeling showed self-leadership on knowledge and cognitive skills (γ=0/82), metacognitive skills (γ=0/86) and emotion and communication competencies (γ =0/95) have impact on human capital.
https://pma.cfu.ac.ir/article_498_c6b15f45e70fab8168552017de5db69e.pdf
خودرهبری
سرمایههای انسانی
کارکنان
مراکز آموزش عالی
دانشگاه تهران
Self-leadership
human capital
staff
higher education institutions
University of Tehran
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
31
48
499
Research Paper
رابطه کیفیت زندگی در مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی
The relationship between quality of life-school with academic encouragement considering the mediating role of academic self-concept
عادل زاهدبابلان
zahed@uma.ac.ir
1
غفار کریمیان پور
karimiangh@gmail.com
2
ادریس دشتی
dashti7510@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
هدف این پژوهش، رابطة کیفیت زندگی در مدرسه و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان با توجه به نقش واسطهای خودپندارة تحصیلی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایة پنجم و ششم دبستان شهرستان ثلاث باباجانی (420 نفر) بوده است که با توجه به جدول مورگان و با استفاده از روش تصادفی طبقهای 201 نفر برای نمونه (90 پسر و 111 دختر) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت زندگی در مدرسه، خودپندارة تحصیلی و اشتیاق تحصیلی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که کیفیت زندگی در مدرسه به صورت مستقیم بر خودپندارة تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و به صورت غیرمستقیم از طریق خودپندارة تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی تأثیر دارد. همچنین اثر مستقیم خودپندارة تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان معنیدار شناخته شد. بنابراین برای افزایش اشتیاق دانشآموزان به تحصیل باید به متغیرهای کیفیت زندگی در مدرسه و خودپندارة تحصیلی توجه کرد.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic self-concept in relationship between quality of life-school with academic encouragement. Study’s goal is applied and the research method was descriptive correlational. The population of this study consisted of all students in fifth grade and sixth grade (420) in Salas Babajany city. According to Morgan table using spatial random sampling method, 200 subjects (90 males and 110 females) were selected. For data gathering, the questionnaires of quality of life-school, academic self-concept and academic encouragement were used. To analyze the data, SPSS and LISREL software were used. The results showed that the quality of life school directly effects on academic self-concept and academic encouragement, and indirectly effects on academic encouragement through academic self-concept. Also the direct effect of academic self-concept on the academic encouragement was significant. So to increase the student’s motivation and academic encouragement, quality of life in school and academic self-concept should be considered.
https://pma.cfu.ac.ir/article_499_83c44d73fa488410ae214ff6495bf08c.pdf
کیفیت زندگی در مدرسه
خودپندارة تحصیلی
اشتیاق تحصیلی
Quality of Life in School
academic self-concept
academic encouragement
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
49
65
500
Research Paper
اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر کاهش اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه
The effect of cognitive hope enhancing training on reduction of academic procrastination in secondary high school boy students
سید عدنان حسینی
adnan1671@gmail.com
1
حبیب الله قادرمرزی
ghadermarzihabib@yahoo.com
2
مسعود الماسی
almasi.masood@yahoo.com
3
محمد صدیق قادری
qaderi1355@gmail.com
4
مدرس دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید مدرس سنندج
مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان
سرپرست پردیس شهید مدرس کردستان
مدیر پژوهش پردیش شهید مدرس کردستان
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان پسر مدارس دورة دوم متوسطه شهرسنندج در سال تحصیلی 94-93 است. روش تحقیق در این مطالعه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بوده است و از مقیاس اهمالکاری لی بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شده است. روش مداخله، براساس الگویی است که لوپز و اسنایدر در سال (2003) ارائه کردهاند. بدین منظور ابتدا 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. برنامة آموزش شناختی ارتقای امید طی 8 جلسه 90 دقیقهای و در مدت 8 هفتة متوالی به دانشآموزان ارائه شد. گروه آزمایشی، تحت آموزش شناختی ارتقای امید قرار گرفت؛ در حالی که گروه گواه در مدت آزمایش هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و با نرمافزار 19spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد میانگین رفتارهای اهمالکاری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مراحل پسآزمون و پیگیری به طور معناداری کاهش یافته است (05/0>p).
The purpose of this study was to determine the effect of cognitive hope enhancing training on reduction of academic procrastination in secondary high school boy students city of Sanandaj (academic year 2014-15). This has been an experimental research with a pre-test, post-test plan and a control group and follow up stage. The Lay procrastination Scale were used as a research tool. The intervention method was based on a model that Lopez and Snyder (2003) presented. So first 40 students (20 experimental, 20 control) were selected using random clustering sampling and then randomly divided into two 20-person groups, (an experimental group and a control group). The experimental group was taken under cognitive hope enhancing training during 8 sessions (each 90 min) and 1 session per week, while the control group was not. Data analyzed using repeated measures analysis of variance Test using SPSS 19. The results showed that applying this program as an effective intervention, reduced their academic procrastination (p<0.05).
https://pma.cfu.ac.ir/article_500_5c59a265feaf186bda0bb191ba2997b9.pdf
آموزش شناختی ارتقای امید
اهمال کاری تحصیلی
دوره دوم متوسطه
cognitive hope enhancing training
Academic procrastination
Secondary High school
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
67
79
501
Research Paper
رابطه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان
The relationship between achievement purposes and beliefs, motivational orientations of students' educational procrastination and self-handicapping
هادی هاشمی رزینی
hadihashemirazini@yahoo.com
1
سید مسلم موسوی پناه
moosavi.panah57@gmail.com
2
مریم شیری
hadihashemi@khu.ac.ir
3
عضو هیات علمی
دانشجوی دکتری
دانشجوی دکتری
توجه به اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی در سالهای اخیر افزایش یافته است. هدف این پژوهش همبستگی، بررسی رابطة جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی با اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی است. جامعة آماری دانشآموزان مناطق 19 و 8 در مقطع متوسطة شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بوده است که از بین آنها 120 به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و با تکمیل مقیاس اهمالکاری تحصیلی، راهبردهای انگیزشی، هدف پیشرفت و خودناتوانسازی تحصیلی در این پژوهش شرکت کردهاند. یافتهها نشان میدهد اهمالکاری با خودکارآمدی رابطة منفی و ارزشگذاری با اضطراب امتحان رابطة مثبتی دارد. میان اهمالکاری با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی و با هدف عملکرد گرایشی رابطة مثبت وجود دارد. خودناتوانسازی با هدف تسلط گرایشی رابطة منفی با هدف تسلط اجتنابی رابطة منفی و با عملکرد اجتنابی رابطة مثبت دارد. خودکارآمدی و ارزش تکلیف به صورت منفی اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان به صورت مثبت اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکند. دیگر نتایج در مقاله ارائه شده است؛ بنابراین بخش مهمی از اهمالکاری و خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان از راه جهتگیری اهداف پیشرفت و باورهای انگیزشی تبیین خواهد شد.
Noticing to educational procrastination and self-handicapping has been increased in recent years. The purpose of this correlational study is to investigate the relationship between goal achievement and self-motivation and educational procrastination and self-handicapping. The population was the students of districts 19 and 8 in Tehran’s high schools in the 1394-1393 educational year out of which 120 were selected for sample. These students have taken this test, completing educational procrastination scale, motivational strategies, and self-handicapping aimed at educational development and procrastination in this study. The results showed there is a negative relationship between procrastination and self-efficacy and a positive relationship between valuation and test anxiety.
Procrastination has a negative relationship with tendency dominate and avoiding dominance, and positive relationship with the avoiding performance. Self-handicapping and the value of task negatively, and examination stress positively, predicate educational procrastination. The rest of the results presented in the paper. So an important part of students' educational procrastination and self-handicapping can be explained by self-motivation and orientation of development purposes.
https://pma.cfu.ac.ir/article_501_63c2b5515ddf131b7603654f1d9af512.pdf
جهتگیری اهداف پیشرفت
باورهای انگیزشی
اهمال کاری
خودناتوان سازی تحصیلی
Orientation of development purposes
motivational beliefs
Procrastination
educational self-handicapping
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
81
98
502
Research Paper
تأثیر استفاده از نقشه مفهومی بر یادگیری درس علوم
The Effect of Conceptual Mapping on Learning the Science Course
مرتضی سمیعی زفرقندی
mo_samie@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی استفاده از نقشة مفهومی در تدریس درس علوم تجربی بر یادگیری دانشآموزان است. روش پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، با گروه آزمایش و گواه انجام شده است. بدین منظور تعداد 76 نفر از دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایة ششم منطقة 19 تهران در سال تحصیلی 1393-94 به شیوة نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. دادهها با برگزاری سه مرحله پیشآزمون، دو مرحله آزمون عملکردی و یک مرحله پسآزمون نهایی برای سنجش یادگیری و همچنین ثبت مشاهدات کلاسی جمع آوری شده است. برای بررسی روایی آزمونها، محتوای آنها با هدف اصلی درس تطبیق داده شده و سؤالات با نظر 2 نفر از معلمان باسابقه و کارشناسان گروههای آموزشی دورة ابتدایی ادارة آموزش و پرورش منطقة 19 تهران، هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ محتوایی بررسی شد. با توجه به تشریحیبودن سؤالات آزمون، برای بررسی پایایی آزمونها از روش پایایی مصححان استفاده شد. گروه آزمایش با استفاده از نقشة مفهومی و گروه گواه بدون دریافت مداخله و به روش سنتی، هر کدام 15جلسة 45 دقیقهای و به مدت 5 ماه آموزش دیدهاند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین میزان یادگیری دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از نقشة مفهومی در تدریس بیش از روش سنتی موجب یادگیری دانشآموزان در درس علوم تجربی شده است.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of using a conceptual map in the teaching of the science of experimental sciences on student learning. The research method was a semi-experimental design with pre-test-post-test design, with the experimental and control group. For this purpose, 76 students from elementary school students in the sixth grade of the 19th district of Tehran in the academic year 2013-2014 were selected through targeted sampling. The data were collected by holding three stages of pretest, two stages of functional test and one step final test for measuring the learning as well as recording the class observations. To assess the validity of the tests, their content was adapted to the main purpose of the course and the questions were examined by the opinion of two senior teachers and experts from the elementary education groups of the Department of Education of the 19th District of Tehran, both in terms of appearance and content. Checked out. Due to the explanation of the test questions, the reliability of the tests was used to test the reliability of the scribes. The experimental group was trained using conceptual map and control group without intervention and in the traditional way each of 15 sessions was 45 minutes and for 5 months. For analyzing the data, descriptive and inferential statistical methods of covariance analysis have been used. The results of the research show that there is a significant difference between the level of learning of the two groups and the use of the concept map in teaching more than the traditional method has led to students learning in the experimental sciences.
https://pma.cfu.ac.ir/article_502_e42ae2705ffec6e9c9c105aebaae19d0.pdf
نقشه مفهومی
روش تدریس
سخنرانی
یادگیری
علوم تجربی
conceptual map
teaching method
Lecture
learning
empirical sciences
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2014-12-22
3
4
99
114
503
Research Paper
تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانش آموزان
The effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in students
رضا پاشا
g.rpasha@yahoo.com
1
گروه روان شناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایران
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و قاطعیت دانشآموزان دختر کلاش دهم دبیرستانی شهر اهواز است. نمونه شامل 42 دانشآموز است که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی (21دانشآموز) و کنترل (21 دانشآموز) قرارگرفتهاند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودابراز، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب اجتماعی واستون و فرند بوده است. طرح پژوهش از نوع پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل بوده که ابتدا برای هردو گروه پیشآزمون اجرا شده؛ سپس گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 90دقیقهای، هرهفته یک جلسه در معرض متغیر مستقل قرارگرفته است. یک هفته پس از آموزش، مجدداً از هردو گروه پسآزمون گرفته شده است. دادهها با استفاده ازآزمون کوواریانس چندمتغیره و یکمتغیره تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که آموزش ابراز وجود بر افزایش عزت نفس، کاهش اضطراب اجتماعی و همچنین افزایش قاطعیت دانشآموزان مؤثر است.
The aim of this study was to investigate the effect of assertiveness training on self-esteem, social anxiety and definitiveness in ten grade high school girl students. The sample consisted of 42 students who were selected by multistage cluster sampling method. And were in two experimental groups (21 students) and control group (21 students). Instruments included self-expression scale (ASA), self-esteem scale and the social anxiety scale. The pre-test was administered to both groups, and then experimental group received 10 sessions of 90 minutes assertiveness training every week. One week after training the test was taken again by both groups. The data are analyzed using a multivariable and one-variable covariance assay. Data analyzed by (MANCOVA) and (ANCOVA). Results showed that assertiveness training causes increasing of self-esteem, reduction of social anxiety and increasing of students’ definitiveness.
https://pma.cfu.ac.ir/article_503_bf69b0f0d2c5b4ca1c457631498f4535.pdf
ابراز وجود
عزت نفس
اضطراب اجتماعی
قاطعیت
assertiveness
Self-Esteem
social anxiety
definitiveness