per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
9
30
551
Research Paper
بررسی و تحلیل وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان
The analysis of the present state of the servant leadership in Farhangian university
حمید رحیمیان
hamrahimian@yahoo.com
1
عباس عباس پور
abbaspour1386@gmail.com
2
مرتضی طاهری
mtaheri56@gmail.com
3
سبحان سبحانی جو
sobhanyjo@yahoo.com
4
دانشیار،گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار، گروه ه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی،
استادیار، گروه روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکترا رشته مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان
این پژوهش، با هدف شناسایی وضعیت موجود رهبری خدمتگزار، در دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. جامعة مورد مطالعه، شامل کلیة اعضای هیتعلمی دانشگاه فرهنگیان (707 نفر) میباشد، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 356 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای سنجش رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان، از مقیاس چند بعدی اندازهگیری رهبری خدمتگزار دیرندانک و نئوجتن (2011) ([1]SLS) »، استفاده شده است. برای تعیین روایی و پایایی از روایی سازه، روش تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کران باخ، بهره گرفته شد. نتایج آزمون تی تک گروهی نشان داد که میانگین مشاهده شده وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان (3.971)، بیشتر از میانگین مورد انتظار (3.5) بوده است؛ همچنین تفاوت بین میانگین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار (مطلوب) رهبری خدمتگزار در ابعاد هشتگانه، معنیدار است. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین وضعیت موجود رهبری خدمتگزار از دیدگاه اعضای هیأتعلمی مرد و زن، تفاوت معنیداری وجود ندارد. آزمون تحلیل واریانس[2]، نشان داد که متغیر سطح تحصیلات اعضای هیأتعلمی تأثیری بر دیدگاه آنها نسبت به وضعیت موجود رهبری خدمتگزار در دانشگاه ندارد. اعضای هیأتعلمی شاغل در پستهای اداری و مدیریتی، نسبت به اعضای هیأتعلمی که بهعنوان مدرّس فعّالیت دارند، وضعیّت موجود رهبری خدمتگزار را بهطورکلّی در سطح بالاتری ارزیابی کردهاند. [1]-Servant leadership survey [2] -ANOVA
The purpose of this study was to identify the current status of the servant leadership is the Farhangian University. The study population included all faculty members of Farhangian University(707) is that stratified random sampling method, 356 subjects were selected.To measure Servant Leadership, is used to multi-dimensional scaling measure of servant leadership Dierendonck and Nuijten (SLS). Structural validity and confirmatory factor analysis and Cranbach’s alpha coefficient were used to determine validity and reliability.Single t-test results showed that the observed mean status quo (3.971), is higher than the expected average (3.5). The difference between the current status and expected position (desired) servant leadership in eight dimensions, Independent t test results showed that the gap between the male and women faculty servant leadership perspective, there is no significant difference. The results of analysis of variance (ANOVA), showed that the level of education faculty members has no effect on their view of the University of servant leadership situation. Faculty members in administrative and managerial posts, compared to faculty who are active as teachers The current status of servant leadership into general and aspects of empowerment, courage, humility validity have an acceptable level.
https://pma.cfu.ac.ir/article_551_41b5fc3625f1c5644d5a7ae9e3acfabd.pdf
رهبری
رهبری خدمتگزار
دانشگاه فرهنگیان
leadership
servant leadership
Farhangian University
servant leadership survey
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
31
58
554
Research Paper
بررسی رابطة بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطة اول دخترانة شهرستان سیرجان
The Study of The Relationship Between Knowledge Management and Teacher`s Job Performance of Girls' Junior High Schools
محدثه قاسمی نژاد
mohadesa.ghasemi@yahoo.com
1
همایون اذری
h.azari@uk.ac.ir
2
. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیارگروه علوم تربیتی، عضو هیت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
هدف این مطالعه بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه اول دخترانه شهرستان سیرجان است روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه اماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس متوسطه اول دخترانه شهرستان سیرجان تشکیل می دهند. در این مطالعه، تعداد 206 معلم، در مدارس متوسطه اول دخترانه بهوسیله نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. و پرسشنامههای مدیریت دانش بر اساس مدل پایههای ساختمان دانش (2000) و عملکرد شغلی هرسی و گلد اسمیت (1988) را کامل کردند. دادهها بهوسیله همبستگی پیرسون، همبستگی خی دو، واریانس و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد که بین تمام مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین عملکرد شغلی معلمان بر اساس سابقه تدریس متفاوت است؛ اما بین میزان مدیریت دانش، بر اساس سابقه تدریس تفاوت معنیداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که بین میزان تحصیلات معلمان با مدیریت دانش و عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نشان داد که عملکرد شغلی معلمان بهوسیله مؤلفههای مدیریت دانش پیشبینی میشود.
This study aimed to investigate the Relationship Between Knowledge Management and Teacher`s job Performance of Girls’ Junior High Schools in Sirjan City. A description of the research is the correlation. Statistical research principals where all Teachers of Girls’ Junior High School who had been serving in Sirjan City. Method: in this Study, 206 teachers in Girls’ Junior High School selected by random sampling and they completed the knowledge management based on managing knowledge building blocks model (2000), and the Hersey & Gold smith’s job performance (1988), questionnaires. Data were analyzed by Pearson correlation, Chi 2 Correlation, ANOVA and regression analysis methods. Results: Results showed that there was significant relationship between all components of knowledge Management with job performance. Also there were significant differences between teachers job performance based on teaching experience. But there was not significant differences between The Knowledge Management based on teaching experience. Also there was significant relationship between Education teachers with knowledge management and job performance. Regression analysis showed that Teacher`s Job Performance could be predicted by components of knowledge management.
https://pma.cfu.ac.ir/article_554_de8644f9011c6ccb5d546fb9b71dc853.pdf
مدیریت دانش
عملکرد شغلی
معلمان
مدارس
Knowledge Management
Job Performance
Teachers
Schools
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
60
83
564
Research Paper
طراحی و آزمودن الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی
Designing and testing a model of precedents mathematics performance
محمدرضا قلانی
m_ghalani@yahoo.com
1
آزاده حربی
harbia@yahoo.com
2
مصطفی بهارلو
mostafa_baharlo@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز، ایران.
مدرس ریاضی گروه علوم، پایه دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران، اهواز
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از پیشآیندهای عملکرد تحصیلی درس ریاضی بود، که محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و مشوقهای انگیزشی منفی به عنوان متغیرهای پیشآیند، عملکرد تحصیلی درس ریاضی، به عنوان پیامد و ارزش تکلیف به عنوان متغیر میانجی انتخاب شدند. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز بوده است، که در سال 1393 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، که از این جامعة آماری و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، تعداد 100 نفر جهت سنجش پایایی و روایی ابزارها و تعداد 250 نفر جهت فرضیةآزمایی برگزیده و ابزار پژوهش بر روی آنها اجرا شد. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند.نتایج حاکی از اثر مثبت محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی، و همچنین اثر مثبت غیرمستقیم محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده، خودکارآمدی تحصیلی و اثر منفی غیرمستقیم مشوقهای انگیزشی منفی بر عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق ارزش تکلیف بود.میتوان نتیجه گرفت که مسئولان و اساتید میتوانند با ایجاد شرایط مناسب یادگیری و پیاده کردن اصول سازندهگرا در کلاسهای درس، جایگزین کردن الگوهای انگیزشی مبتنی بر تلاش به جای الگوهای انگیزشی مبتنی بر توانایی، استفاده از مشوقهای انگیزشی مثبت و حمایتهای مناسب نظیر نظارت صحیح و ارزشدهی بیشتر به علم و تحصیل ریاضی و بالا بردن معقولانه سطح انتظارات تحصیلی، زمینه را برای درگیری بیشتر دانشجویان به یادگیری و تکالیف ریاضی فراهم نمایند که نتیجه نهایی آن بهبود عملکرد تحصیلی درس ریاضی خواهد بود.
The aim of this research was to designing and testing a model of precedents of mathematics performance that perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and negative–based incentives as precedents variables, mathematics performance as outcome and task value as mediating variable selected.The study population included all students of Islamic Azad University of Ahvaz which in 1393 were enrolled in the University. Of that population 100 people to assess reliability and validity and 250 for hypothesis testing and implementing research tools on them were select by random cluster sampling method. Data were collected through structural equation modeling (SEM) and were analyzed.The results also supported the positive effects of perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and negative effect of negative–based incentives on mathematics performance, and too indirect positive effects of perceived constructivist learning environment, academic self-efficacy and indirect negative effect of negative–based incentives on mathematics performance through task value.It can be concluded that the decision-makers and teachers can create the appropriate conditions to learn and implement the constructivist’s principles in classrooms replacing motivational patterns based on effort rather than ability-based motivational patterns, use of positive motivational incentives and appropriate support, such as proper monitoring and giving more value to science and math education and raise reasonably academic expectations, provide Grounds for more involvement’s students to learn math homework that the end result will be improved mathematics academic performance.
https://pma.cfu.ac.ir/article_564_7db8460443374e0a9109a985a4869e91.pdf
محیط یادگیری سازندهگرای ادراک شده
خودکارآمدی تحصیلی
مشوقهای انگیزشی منفی
ارزش تکلیف
عملکرد تحصیلی درس ریاضی
constructivist learning environment
Academic self-efficacy
negative–based incentives
task value
mathematics performance
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
85
103
571
Research Paper
نقش سودمندی ادراک شده، فرسودگیتحصیلی و امید به آینده در پیوند با انگیزشتحصیلی
The Role of Perceived Instrumentality, Academic Burnout and Hope for Future in Relation to Academic Motivation
سیده ماهرخ موسوی
mahmousavi81@yahoo.com
1
استادیارگروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
پژوهش با هدف بررسی سودمندی ادراکشده، فرسودگیتحصیلی و امید به آینده به منظور فهمیدن رابطه آنها با انگیزشتحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر انجام شد. جامعه آماری؛ تمام دانشجویان شاغل به تحصیل کهبا روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 536 نفر از آنها در نمونه قرار گرفتند. از پرسشنامههای انگیزشتحصیلی"AMS" (1992)، سودمندیادراکشده، فرسودگیتحصیلی برسو و همکاران (1997) و مقیاس امید اسنایدر(1991) استفاده شد. یافتهها نشان داد بین متغیرهای سودمندی ادراک شده و امید به آینده با انگیزشتحصیلی رابطه مثبت وجود دارد، و بین فرسودگیتحصیلی و انگیزشتحصیلی رابطه منفی بود. نتیجه آنکه بهتر است به مولفههای سودمندی ادراکشده، فرسودگیتحصیلی و امید به آینده به عنوان تعدادی از متغیرهای پیشبینیکننده انگیزش تحصیلی دانشجویان در محیطهای آموزشی توجه بیشتری مبذول گردد.
This research is an investigation on the effects of perceived instrumentality, academic burnout and hope for future upon academic motivation of students. Statistical population for this study included students studying in the Eslamshahr Azad University, from different disciplines, for academic year of 1392-1393. Stratified random sampling method was used in this study. 536 students formed this statistical sample. Evaluation tools used in this study were as follows: Valrand et al’s academic motivation scale questionnaires (AMS), perceived instrumentality, Bersu et al academic burnout (1997), and Schneider hope for future scale (1991).Results showed that perceived instrumentality and hope for future have positive and significant effects on academic motivation. There was also negative and significant relationship between academic burnout and academic motivation. It can be concluded that perceived instrumentality, academic burnout, and hope for future are effective and meaningful parameters on the students’ academic motivation. More attention is needed to be paid to these factors in academic units.
https://pma.cfu.ac.ir/article_571_01aef3b808d02e6259ac463d8e729b04.pdf
سودمندی ادراکشده
فرسودگیتحصیلی
امید به آینده و انگیزش تحصیلی
Perceived Instrumentality
Academic burnout
Hope for Future
Academic Motivation
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
105
128
572
Research Paper
پیشبینی کمکطلبی تحصیلی توسط باورهای هوشی با واسطهگری احساسات شرم و گناه
The anticipation of help seeking behavior by intelligence beliefs with the mediational role of shame and guilt feelings
محمد قنبری
mohammad.ghanbari400@gmail.com
1
فرهاد خرمایی
2
دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
هدف از پژوهش حاضر، ارائۀ یک مدل علّی از کمکطلبی تحصیلی و باورهای هوشی براساس نقش واسطهگری احساسات شرم و گناه به روش تحلیلِ مسیر است. روش: شرکتکنندگان این پژوهش شامل 213 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطۀ شهرستان لردگان بودهاند که به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای هوشی (عبدالفتاح و یتس، 2006)، مقیاس گرایش به شرم و گناه (کوهن، وولف، پنتر و اینسکو، 2011) و مقیاس رفتار کمکطلبی (ریان و پینتریچ، 1997) پاسخ دادند. مدل پیشنهادی پژوهش، با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شد. یافتهها نشان داد باور هوشی افزایشی هم بهطورمستقیم و هم با واسطهگری احساس گناه، پیشبینیکنندۀ مثبت معنادار رفتار پذیرش کمکطلبی تحصیلی است. همچنین باور هوشی ذاتی بهطورمستقیم و با واسطهگری احساس شرم، اجتناب از کمکطلبی تحصیلی را بهطور مثبت پیشبینی کرد. نتیجهگیری: در مجموع براساس نتایج پژوهش حاضر، کمکطلبی تحصیلی تحتتأثیر باورهای هوشی و هیجانات اخلاقی میباشد.
This study aimed at presenting a causal relationship model of help-seeking behavior and intelligence beliefs based on the mediating role of shame and guilt feelings through path analysis. The participants were 213 students selected from high schools of lordegan. The participants completed the Help-Seeking Questionnaire (Ryan & Pintrich, 1997), the Guilt and Shame Proneness Scale (Cohen & Wolf, 2011), and the intelligence beliefs (Abd-El-Fattah& Yates, 2006). The hypothetical model was tested by path analysis. The results indicated that the incremental intelligence beliefs was a positive predictor of help seeking both directly and indirectly through guilt feeling as mediator variables, but the entity intelligence beliefs was a positive predictor of avoidance help seeking both directly and indirectly through shame feeling. This study confirmed causal relationship model of help-seeking behavior and intelligence beliefs based on the mediating role of shame and guilt feelings.
https://pma.cfu.ac.ir/article_572_86210bc35cfce8ba13d2449e71a4ecc4.pdf
باورهای هوشی
کمکطلبی تحصیلی
احساس شرم و احساس گناه
help seeking behavior
intelligence beliefs
shame feeling
guilt feeling
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
129
152
553
Research Paper
رابطة رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و فنی مهندسی با توجه به نقش جنسیت
The Relationship between learning approaches and academic achievement in humanities and engineering students considering the role of gender
سامان کمری
kamari.saman@yahoo.com
1
محبوبه فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز.
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان گروههای علوم انسانی و فنی مهندسی، با توجه به نقش جنسیت انجام شده است. روش این پژوهش، از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش، تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که از بین آنها تعداد 100 نفر (50 نفر رشتة علوم انسانی و 50 نفر رشتة فنی مهندسی)، به روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب و به پرسشنامه تجدیدنظر شدة دو عاملی فرایند مطالعه (R-SPQ-2F) (بیگز، کمبر و لانگ، 2001) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی، رگرسیون و آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین رویکرد عمقی، با پیشرفت تحصیلی، همبستگی مثبت معنادار و بین رویکرد سطحی، با پیشرفت تحصیلی، همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیزنشان داد که متغیر رویکرد سطحی یادگیری تبیینکننده منفی معناداری برای پیشرفت تحصیلی بود. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین دختران و پسران از نظر رویکرد سطحی و بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی از نظر رویکرد عمقی یادگیری تفاوت معناداری یافت شد. به طور کلی بررسی رویکردهای یادگیری و تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری دانشجویان اطلاعات مفیدی برای دست اندرکاران، برنامه ریزان آموزشی و اساتید فراهم میآورد تا شرایط مناسبی برای مطالعه و یادگیری بهتر دانشجویان ایجاد کنند.
The purpose of the current study was to explore the relationship between learning approaches and academic achievement in humanities and engineering students considering the role of gender.The method of this study was descriptive-correlational. The statistical population concluded all Shiraz University Students from which 100 students (50 students of humanities and 50 students of engineering) were selected using convenient sampling and responded to the revised two-factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) (Biggs, Kember, & Leung). Correlation, regression, and t-tests analysis methods were used to analyze the data. The results show that there is a significant positive correlation between the deep learning approach and academic achievement and a significant negative correlation between the surface learning approach and academic achievement. Moreover, the results of regression analysis show that the surface learning approach variable significantly negatively explains the academic achievement. Also, the results of t-test analysis show a significant difference between boys and girls in surface learning approach, and between humanities and engineering students in deep approach to learning. Generally, studying learning approaches and determining the strengths and weaknesses of student learning provide useful information for those involved, educational planners and teachers to create better conditions for students to study and learn satisfactorily.
https://pma.cfu.ac.ir/article_553_e702c18e638864ed88b973fdf770f3bc.pdf
رویکرهای یادگیری
پیشرفت تحصیلی
جنس
رشته تحصیلی
learning approaches
academic achievement
gender
field of study
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2016-09-22
5
2
153
180
552
Research Paper
تدریس، با تأکید بر راهحلهای چندگانه: گامی بهسمت تقویت استدلال ریاضی
Teaching Based on Multiple Solutions: A Step toward Enhancing Mathematical Reasoning
زهرا رحیمی
1
ابراهیم طلایی
2
ابراهیم ریحانی
e_reyhani@yahoo.com
3
هاشم فردانش
4
دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس.
استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس،
دانشیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
دانشیار گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش با تأکید بر راهحلهای چندگانه، در تقویت مهارت استدلال ریاضی در دانشآموزان دورة متوسطه است. در این مطالعه، 47 دانشآموز در گروه آزمایشی و 54 دانشآموز در گروه کنترل، شرکت داشتند که همگی در سال تحصیلی 95-1394، در مدارس دولتی دخترانة منطقة 3 آموزش و پرورش شهر تهران، در دو رشتة ریاضی و تجربی، مشغول به تحصیل بودند. ابزار این مطالعه، آزمونی است که بر مبنای دستهبندی میازاکی (2000) شامل استدلال استنتاجی و استقرایی است. روش پژوهش، کنشپژوهی است که در بطن آن از روش شبه آزمایشی استفاده شده است. تحلیل نتایج نشان میدهد آموزش بهکمک راهحلهای چندگانة مهارت استدلال را در گروه دانشآموزان ریاضی افزایش داده، ولی تغییرات میانگین در گروه تجربی اندک است. تحلیل کیفی نتایج نیز نشان میدهد، بسیاری از دانشآموزان فهم درستی از اثبات، ضرورت اثبات، ویژگیهای اثبات معتبر و تمایز بین نمایش و محتوای اثبات ندارند، بسیاری از آنها با مفهوم متغیر، مأنوس نیستند و بهخوبی موفق به گذر از تفکر حسابی به تفکر جبری نشده و نیز در گفتمان ریاضی، قوی عمل نمیکنند.
The aim of this study is to examine the effectiveness of teaching based on multiple solutions in enhancing the skills of mathematical reasoning in high school students. The research sample includes 47 students in the experimental group and 54 students in the control group, all of whom were second grade students in public secondary schools for girls in Tehran in the academic year of 2015-2016 who study mathematics and science. The instrument of this study is a test-based on the Miyazaki (2000) classification of deductive and inductive reasoning. The research methodology is an action-research one that has enjoyed quasi-experimental research design. Data analysis shows that teaching based on multiple solutions can increase the reasoning skill meaningfully in the students of mathematics major but it has no significant effect on students of science. The qualitative analyses reveal the gap between arithmetic and algebraic thinking, weakness in the math discourse and lack of complete knowledge of students about the necessity of proof, standards of having a valid proof, the concept of variable and the language of algebra, to mention a few.
https://pma.cfu.ac.ir/article_552_3b1dea9c9f0136fd3b216c40840038ba.pdf
راهحلهای چندگانه
استدلال ریاضی
کنشپژوهی
multiple solutions
mathematical reasoning
action-research