per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
9
28
604
Research Paper
ارائة مدلی بر اساس رابطة سبکهای مدیریتی، خلاقیت و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران
The relationship between management styles, creativity and organizational commitment with job satisfaction of managers
امیرحسن کوهی
tavanaenglish@yahoo.com
1
غلامعلی احمدی
ahmadygholamali@gmail.com
2
جمال عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
3
رضا بیرامی
4
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار،
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
این پژوهش با هدف بررسی رابطة میان سبکهای مدیریتی، خلاقیت و تعهد سازمانی با رضایت شغلی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة مدیران دبیرستانهای شهر قرچک است که تعداد140 مدیر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برای حجم نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامة چندعاملی مدیریت بس و آوولیو، پرسشنامة خلاقیت تورنس، پرسشنامة تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامة رضایت شغلی هرزبرگ بین آنها توزیع شد. در پایان دادههای پژوهش جمعآوری و تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد میان سبک مدیریت تحولآفرین، سبک مدیریت تبادلی، خلاقیت و تعهد عاطفی با رضایت شغلی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد (p<0/01) و خلاقیت، سبک مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی در یک مدل پیشبین توانستند 35 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیشبینی کنند و نیز سهم خلاقیت در پیشبینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت خلاقیت، سبک مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی باعث افزایش رضایت شغلی مدیران میشود.
Job satisfaction is one of the most important factors in increasing efficiency and creating positive attitude in individuals toward their work.This research aimed to investigating the relationship between management styles,creativity and organizational commitment with job satisfaction.Study population consists of all highschool principals in Qarchack and using multi-phase cluster sampling, 140 principals were chosen as the study sample. . All of them completed the multiple management questionnaire (Bass and Avolio, 1995), creativity questionnaire (Torrance, 1990), organizational commitment questionnaire (Allen and Meyer, 1997) and Herzberg’s job satisfaction questionnaires (Dant and et al, 1966).Results showed a positive and significant relationship between transformational management style, transactional management style, creativity and affective commitment with job satisfaction (p<0/01). Creativity, transactional management style and effective commitment in one predictive model predicted about 35 percent of variance of job satisfaction and also share of creativity in predicting job satisfaction was more than other variables. Therefore creativity, transactional management style and affective commitment lead to higher job satisfaction in high school principals.
https://pma.cfu.ac.ir/article_604_12afc96beceb9de4dc003cc7c1391356.pdf
سبکهای مدیریتی
خلاقیت
تعهد سازمانی
رضایت شغلی
مدیران
Management Styles
Creativity
Organizational commitment
job satisfaction
Managers
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
29
49
590
Research Paper
مقایسه آموزش مبتنی بر شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان فنی و حرفه ای
Comparison of education based on simulation focusing on manufacturer-orientation attitude with systematic attitude to learning and retention of students of vocational schools
علیرضا بادله
alireza.badeleh@gmail.com
1
دانشگاه فرهنگیان
شبیهسازیهای آموزشی به مثابة تکنیک یا رسانهای در نظر گرفته میشوند که بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را بهوسیلۀ رفتاری به شکل دیگری نمایش میدهند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسة آموزش مبتنی بر شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان سال سوم رشتة کامپیوتر فنی و حرفهای، در گروه تحصیلی کامپیوتر بوده و روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونة آماری پژوهش شامل تعداد 60 هنرجوی رشتة کامپیوتر هنرستانهای فنیوحرفهای در سال تحصیلی 94-95 شهر کاشان است که با روش نمونهگیری در دسترس و تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (40) و گروه کنترل (20) جایدهی شدند. شرکتکنندگان دو گروه آزمایشی، آموزش به روش شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی، روش شبیهسازی با رویکرد سیستماتیک و روش سنتی درس شبکههای کامپیوتری را طی 7 جلسه دریافت کردهاند. برای جمعآوری دادهها از آزمون محققساخته و برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کوواریانس و برای طراحی محیط شبیهسازیشده از نرمافزار Cisco Packet Tracerاستفاده شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، دو گروه آزمایش در یادگیری و یادداری پیشرفت داشتهاند؛ یعنی تفاوت معناداری بین یادگیری آنها قبل و بعد از آموزش وجود داشت؛ اما در گروه اول که با شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی آموزش دیده بودند، میزان یادگیری و یادداری بیش از گروهی بود که با رویکرد سیستماتیک آموزش دیدند؛ یعنی در متغیرهای یادگیری و یادداری، نتایج به نفع گروه اول بود.
Educational simulation is a technique or a type of media that tries to show some behavioral aspects of a physical or abstract system in a different way using a specific behavior. Therefore, objective of this survey was to compare education[1] based on simulation with a focus on manufacturer-orientation attitude and systematic attitude of third grade vocational students studying computer on their learning and retention. Research methodology was semi-experimental including pretest, posttest and control group. Sample size is included 60 students studying computer in the vocational schools of the city of Kashan in 2015-2016. They were selected by the use of convenience sampling and simple random sampling and were placed in two groups i.e. treatment (40) and control (20). Participants in the treatment group received computer network lessons through simulation with manufacturer-orientation method, systematic attitude, and traditional method in 7 sessions. Data was collected by the use of standardized researcher-made questionnaire (difficulty, distinguish, and validity indexes); and data was analyzed through statistical methods of covariance. In order to design the simulated environment, Cisco Packet Tracer software was used. According to findings, the two treatment groups had progresses in learning and retention i.e. there was significant difference between their learning before and after education, but in the first group that was educated through simulation focusing on manufacturer-orientation attitude, the level of learning was higher than the group that had experienced systematic attitude. It means that in the variables of learning and retention, the first group had better results.
https://pma.cfu.ac.ir/article_590_cbaf5b5ae4ea031aaaab701a3634f930.pdf
شبیهسازی
رویکرد سازندهگرا
رویکرد سیستماتیک
یادگیری
یادداری
simulation
manufacturer-oriented attitude
systematic attitude
learning
retention
students of vocational school
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
51
74
577
Research Paper
تبیین نقش ساختار توانمندساز مدرسه در اثربخشی مدرسه با میانجیگری خوشبینی تحصیلی معلمان
The Effect of Authentic Leadership Managers on Teacher Organizational Commitment with Organizational Justice Mediators.
حمید عبدالله زاده
hamidabdullahzade@yahoo.com
1
حسین عباسیان
a_abbasianedu@yahoo.com
2
محسن علی نژاد
mohsen.alinezhad@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
هدف این مطالعه تبیین نقش ساختار توانمندساز مدرسه با میانجیگری خوشبینی تحصیلی معلمان بر اثربخشی مدرسه میباشد. به منظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدائی پسرانه دولتی منطقه یازده شهر تهران، نمونه ای متشکل از 172 معلم با کاربست نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه ساختار توانمندساز مدرسه هوی (2003)، خوشبینی تحصیلی معلمان بیرد و همکاران (2010) و اثربخشی مدرسه هوی (2009) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها نیز از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1) ساختار توانمندساز مدرسه اثر مستقیم معناداری بر خوشبینی تحصیلی معلمان (27/0=β) دارد. 2) خوشبینی تحصیلی معلمان اثر مسستقیم معناداری بر اثربخشی مدرسه (46/0=β) دارد. 3) ساختار توانمندساز مدرسه اثر مستقیم معناداری بر اثربخشی مدرسه (17/0=β) دارد. 4) تأثیر ساختار توانمندساز بر اثربخشی مدرسه به صورت غیر مستقیم و از طریق خوشبینی تحصیلی معلمان معنادار (12/0=β) است. 5) مدل مفهومی ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
The purpose of this study was to investigate the fitting of the proposed model in relation to Authentic leadership and organizational commitment of employees through mediation of organizational justice variable. The population of this study was all teachers of boys' high school secondary schools in the second district of Qom. From the population, 300 sample were selected based on cluster sampling. To collect data, Authentic leadership Questionnaire (Avolio et al., 2007), Organizational Justice Questionnaire Niehoff and Moorman (1993) and Allen & Meyer (1997) Organizational Commitment Questionnaire were used. To analyze the research data, structural equation modeling - fitness indexes and path coefficients were used. The results of the data analysis showed that Authentic leadership has a direct and significant impact on teachers 'organizational commitment and organizational justice has a direct and significant impact on teachers' organizational commitment. Also, Authentic leadership indirectly through organizational justice affects the organizational commitment of teachers of influence Meaningful. Consequently, the proposed conceptual model has a suitable statistical fit, that is, the model of organizational commitment explanation based on Authentic Leadership and organizational justice is fitted with empirical data.
https://pma.cfu.ac.ir/article_577_a8c95b26991d2e574c4ebd975207a8bd.pdf
ساختار توانمندساز مدرسه
خوشبینی تحصیلی
تأکید تحصیلی
اعتماد کادر آموزشی
کارآمدی جمعی
اثربخشی مدرسه
Authentic Leadership
Organizational commitment
Organizational justice
Teachers
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
75
95
605
Research Paper
بررسی و تبیین میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتابهای هدیههای آسمان دورة ابتدایی از دیدگاه معلمان
Study and elaboration of critical thinking skills in the Sky Gifts book of primary schools according to teachers’ point of view
حسین کریمیان
hosein.karimian46@yahoo.com
1
استادیارگروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی درکتابهای هدیههای آسمان دورة ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل تمام معلمان دورة ابتدایی شهر قم (نواحی چهارگانه) به تعداد 5692 معلم که در پایة تحصیلی سوم تا ششم ابتدایی تدریس میکنند. نمونة تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعة آماری5692 نفر، تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامة محققساخته است که حاوی 32 سؤال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) هرکدام 8 سؤال بود که روایی آن با کمک متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، میانگین 25/83 تأیید شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکنمونهای انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه: 1- میانگین مهارت تجزیه و تحلیل در کلیة پایههای تحصیلی در درس هدیههای آسمان 09/60 درصد است. 2- میانگین مهارت ترکیب در درس هدیههای آسمان 31/60 درصد است. 3- میانگین مهارت ارزشیابی در کلیة پایههای تحصیلی در درس هدیههای آسمان 08/59 درصد است.4- میانگین مهارت توضیح در درس هدیههای آسمان 85/60 درصد است.
This essay aims at examination and evaluation of attention level to critical thinking skills in primary schools’ the Sky Gifts book. The statistical population of this research is all primary teachers in Qom who teach to third till six level students. Samples who are 361 individuals are chosen randomly relative class based on Morgan list. The method of data gathering is a researcher- made questioner which has 32 questions based on critical thinking methods (analysis, synthesize, evaluation, explain). According to findings, the level of paying attention to critical thinking skills are different in (analysis, synthesize, evaluation, explain) according to teachers point of view. Also, critical thinking skills have a good level in (analysis, synthesize, evaluation, explain) according to teachers point of view in all third till six levels of primary schools. Moreover, the relative situation of critical thinking skills in explaining level is better than other levels according to teachers’ point of view. Consequently, the content of the Sky Gifts book has a good level for providing critical thinking skills in students. However, since evaluation skill is paid less attention, the policy makers have to pay more attention to develop evaluation ability for students.
https://pma.cfu.ac.ir/article_605_27669f63d3c40b9f6e520e0f8955f23c.pdf
مهارتهای تفکر انتقادی
هدیههای آسمان
دورة ابتدایی
دیدگاه معلمان
critical thinking skills
the Sky Gifts book
Primary schools
teachers’ point of view
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
97
120
593
Research Paper
بررسی مدل علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی با میانجیگری هیجانهای مثبت تحصیلی در دانشجویان
Investigation the causal relationship between gender and incremental intelligence belief with cognitive and metacognitive strategies with mediating role of academic positive emotions in student
سیمین زغیبی قناد
siminghannad1366@gmail.com
1
سیروس عالیپور بیرگانی
lalehzaheri44@gmail.com
2
مرتضی مرادی
m65_m80@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.
هدف پژوهش حاضر، آزمون رابطهی علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی بود. به این منظور،192 دانشجوی دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پنتریج و دیگروت، 1990)، مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی (عبدالفتاح و ییتس، 2006) و هیجانهای تحصیلی (پکران، گاتز، تیتز و پری، 2002) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتهها نشان داد باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطهی مثبت دارد. همچنین، بین دانشجویان دختر و پسر از نظر راهبردهای شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، جنسیت و باور هوشی افزایشی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی قادر به پیشبینی راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. بر این اساس میتوان گفت متغیر جنسیت و باور هوشی افزایشی به هیجانهای مثبت میانجامد و از این رو، به استفادهی بیشتر از راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی کمک میکند. این یافتهها بر نقش باورها و هویت جنسیتی در خلق هیجانهای مثبت جهت تسلط بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاکید میکند.
The aim of this study was to test the causal relationship between gender and incremental intelligence belief with cognitive and metacognitive strategies through academic positive emotions. For this purpose, 192 students of Lorestan University were selected using stratified random sampling and completed Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & DeGroot, 1990), Implicit Theories of Intelligence Scale (Abd-El-Fattah & Yates, 2006) in the student population and Pekrun's Achievement Emotion Questionnaire (Pekrun, Goetz, Titz & Perry, 2002). To evaluation the proposed model was done by Structural Equation Modeling method. The results of the study indicated that incremental intelligence belief has a positive relationship with cognitive and metacognitive strategies. Also, there is a significant difference among male and female students in terms of cognitive strategies. Additionally, gender and incremental intelligence belief were able to predict cognitive and metacognitive strategies through academic positive emotions. Accordingly, it can be said that the gender variable and incremental intelligence belief leads to the positive emotions and thus help to make more use of cognitive and metacognitive learning strategies. These findings emphasize the role of beliefs and gender identity in creating positive emotions in order to dominate cognitive and metacognitive strategies.
https://pma.cfu.ac.ir/article_593_974591ab522fa18d707c439062e896a8.pdf
جنسیت
باور هوشی افزایشی
هیجانهای مثبت
راهبردهای شناختی
راهبردهای فراشناختی
gender
incremental intelligence belief
positive emotions
cognitive strategies
metacognitive strategies
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
121
146
606
Research Paper
مطالعۀ کیفی عوامل مؤثر در میل به ماندگاری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزشوپرورش؛ مطالعة موردی، استان تهران
A qualitative study of factors affecting the desire for the survival of teacher-students of Farhangian University, Ministry of Education: A case study of Tehran province
ایوب ابراهیمی
ebra.au@gmail.com
1
حسنرضا زین آبادی
2
محمدرضا هداوندی
3
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت آموزشی خوارزمی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
پژوهش حاضر با هدفِ شناسایی و کشف عوامل مرتبط با میل به ماندگاری دانشجومعلمانِ دانشگاهِ فرهنگیان در وزارت آموزشوپرورش در سال 96-1395 انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. بدین منظور، با کاربرد روش نمونهگیری هدفمند 12 نفر از مدیران حوزة ستادی، مدیران دانشکدهها، استادان و دانشجومعلمان برتر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبۀ نیمهساختاریافته است. دادههای بهدستآمده با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA نسخة 12 در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد مقولههای کرامت انسانی و اعتماد سازمانی با 4 زیرمؤلفه، کفایت جبران خدمات با 3 زیرمؤلفه، محیط درونسازمانی با 7 زیرمؤلفه، توسعۀ شایستگیها و مسیر حرفۀ معلمی با 8 زیرمؤلفه، تناسب شغل و شاغل در ورودی و فرآیند، ارتقای منزلت حرفهای و محیط بیرونی با 6 زیرمؤلفه، بهعنوان عوامل مؤثر بر ماندگاری دانشجومعلمان شناسایی شدند.
The present study aimed at identifying and discovering the factors associated with the desire for survival of the teacher-students at the Farhangian University in the Ministry of Education in 1965-96. The method of research in this study is qualitative and phenomenological. To this end, with the application of targeted sampling method, 12 managers of the field of study, faculty executives, professors and students of higher education were selected. The information gathering tool is a semi-structured interview. The obtained data were analyzed in the form of open source, axial and selective coding using software MAXQDA version 12. The results of this analysis showed that the categories of human dignity and organizational trust with 4 sub-components, the adequacy of service compensation with 3 sub-components, the organizational environment with 7 sub-components, the development of competencies and the professional path of the teacher with 8 sub-components, Occupation and work in the input and process, promotion of professional status and the external environment with 6 sub-components were identified as factors affecting the survival of teacher-students.
https://pma.cfu.ac.ir/article_606_ae3e3516020ef2a1d6c4846c021f1d00.pdf
میل به ماندگاری
رضایتِ شغلی
دانشجومعلم
The desire for survival
job satisfaction
Teacher-students
per
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2017-09-23
6
2
147
168
592
Research Paper
تحلیل رابطه بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان
Analysis of the Relationship between Cultural Intelligence and Emotionality in Teaching of Teachers
نرگس قاسمی کندسکلایی
narges.ghasemi95@gmail.com
1
غلامحسین اعلائی
fardinghasemi51@gmail.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کترای برنامه ریزی آموزشی و مدرس دانشگاه فرهنگیان
این پژوهش با هدف تحلیل رابطه بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 375 معلم دوره ابتدایی شهرستان رضوانشهر بود که برحسب جدول کرجسی و مورگان 191 معلم (101 زن و 90 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) و هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسیو (2010) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامهها بر طبق نظر متخصصان علوم تربیتی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 90/0 مورد تأیید قرار گرفت. فرضیههای پژوهش با آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی و سه بعد آن (شناخت فرهنگی، انگیزش فرهنگی و رفتار فرهنگی) با هیجانپذیری در تدریس معلمان دوره ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0 P ≤)، اما بین بعد فراشناخت فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان رابطه معناداری وجود ندارد (05/0< P). همچنین، از میان ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی، بعد انگیزش فرهنگی از توان پیشبینی 045/0 از تغییرات هیجانپذیری در تدریس معلمان ابتدایی برخوردار است که مقدار ناچیزی میباشد (05/0≥ P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش فرهنگی معلمان میتواند در تنظیم هیجانات معلمان در موقعیت تدریس مفید واقع شود.
The purpose of this research was to analyze the relationship between cultural intelligence and emotionality in teaching of teachers. It was a descriptive and correlation research. Statistical population involved all primary school teachers in Rezvanshahr (375 teachers) that 191 teachers (101 females & 90 males) were selected as the sample by stratified random sampling based on Krejcie and Morgan's table. Cultural intelligence inventory (Ang & et al., 2004) and emotionality in teaching questionnaire (Villavicencio, 2010) were used to collect data. Face and content validity of these questionnaires were confirmed by education experts and their reliabilities have been approved by Cronbach's Alpha method, respectively 0.92 and 0.90. Statistical analyses performed to analyze data included inferential statistics (Pearson correlation & stepwise regression) using SPSS17 software. The findings indicated that there was a positive and significant correlation between cultural intelligence and three dimensions (cognitive cultural intelligence, behavioral cultural intelligence and motivational cultural intelligence) with emotionality in teaching of primary school teachers (P≤ 0.05), but there was not a significant correlation between metacognitive cultural intelligence and emotionality in teaching of primary school teachers (P> 0.05). Also, cultural motivation could predict .045 of changes of emotionality in teaching of primary school teachers which is a small amount (P≤ 0.05). Therefore, it can be conclude that increasing of teachers' cultural intelligence can improve their emotionality in teaching.
https://pma.cfu.ac.ir/article_592_19d5bfa64da4fc2aadba6288a613186e.pdf
هوش
هوش فرهنگی
هیجانپذیری در تدریس
intelligence
Cultural Intelligence
emotionality in teaching