%0 Journal Article %T نقش رهبری تحول‌آفرین مدیران دانشگاهی در توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها (مورد: دانشگاه تهران) %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A پورکریمی, جواد %A میرکمالی, سیدمحمد %D 2013 %\ 09/23/2013 %V 2 %N 3 %P 9-30 %! نقش رهبری تحول‌آفرین مدیران دانشگاهی در توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها (مورد: دانشگاه تهران) %K رهبری تحول‌آفرین %K توانمندی روان‌شناختی %K اعضای هیئت علمی %K دانشگاه تهران %R %X پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رهبری تحول‌آفرین مدیران و توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع پژوهش­های رگرسیونی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران می‌باشد، که تعداد آن‌ها برابر با 315 نفر می­باشد و از این تعداد 152 نفر از طریق نمونه­گیری طبقه­ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه بود که پرسشنامه توانمندی روان­شناختی (اسپریتزر و میشرا، 1997) و پرسشنامه رهبری تحول­آفرین (باس و آولیو، 1997) برای این منظور استفاده شد. روایی ابزارها از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برای هر پرسشنامه به ترتیب؛ 77/0 و  79/0) بدست آمد. نتایج نشان داد رهبری تحول‌آفرین مدیران و توانمندی روان­شناختی اعضای هیأت علمی بالاتر از متوسط بوده و از نظر آماری نیز معنی­دار است. همچنین همبستگی مثبت و معنی­داری بین رهبری تحول‌آفرین و توانمندی اعضای هیئت دانشگاه تهران وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفه­های رهبری تحول­آفرین شامل؛ ویژگی­های آرمانی، رفتار آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی قابلیت پیش­بینی توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران را دارا می­باشند. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_212_5f7542ad3ef7bbf0488744d08814c9cd.pdf