%0 Journal Article %T پیش‌بینی انگیزش تحصیلی (اُلگوی MUSIC) دانشجویان آموزش از راه دور بر اساس عوامل بزرگ شخصیتی %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A ذوالفقاری, حسین %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 325-352 %! پیش‌بینی انگیزش تحصیلی (اُلگوی MUSIC) دانشجویان آموزش از راه دور بر اساس عوامل بزرگ شخصیتی %K توانمندسازی %K سودمندی %K علاقه‌مندی %K عوامل بزرگ شخصیتی %K مراقبت %K موفقیت %R %X هدف اصلی این پژوهش عبارت بود از بررسی ارتباط بین «پنج عامل بزرگ شخصیتی» و مؤلفه­های اُلگوی MUSIC دربارۀ انگیزش تحصیلی (MAMM). برای به دست آوردن داده­ها زمینه­یابی با استفاده از دو ابزار انجام شد. «پرسشنامۀ پنج بزرگ» (BFI)، که صفات شخصیتی پنجگانة دانشجویان را اندازه­گیری می‌کرد، «پرسشنامۀ اُلگوی MUSIC در زمینۀ انگیزش تحصیلی» (MAMMI) که باورهای انگیزشی دانشجویان را اندازه می­گرفت. داده­های با استفاده 300 دانشجوی رشتۀ آموزش از راه دور در دانشگاه­های استان همدان به دست آمده است. تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری به انجام رسید تا به این پرسش پاسخ داده شود: «تا چه اندازه عوامل بزرگ شخصیتی FFM به مؤلفه­های MAMM مرتبط هستند»؟ مدل­های اندازه­گیری برای هر دو متغیر دارای برازش مناسب بود. همچنین، چندین مسیر ساختاری معنادار نیز به دست آمدند: تجربه­پذیری و وجدانی‌بودن دارای اثری منفی و معنادار بر توانمندسازی بودند، در حالی که برونگردی دارای اثری مثبت و معنادار بر توانمندسازی، سودمندی، و علاقه­مندی بود. علاوه بر این، دلپذیری اثری مثبت و معنادار بر سودمندی، موفقیت، علاقه­مندی، و مراقبت بود. در نهایت، روان­آزردگی­گرایی اثری منفی بر موفقیت نشان داد. یافته­های پژوهش نشان داد عوامل شخصیتی قادر به پیش­بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان هستند. نتایج این پژوهش می­تواند شواهدی را در زمینۀ اینکه آیا صفات شخصیتی دانشجویان بر انگیزۀ تحصیلی آن­ها اثر دارد یا خیر را ارائه ­دهد. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2273_6dca2976d2b8565bd54df33320d89492.pdf