%0 Journal Article %T جستاری در ویژگی‌های سقراط در جایگاه معلمی الهام‌بخش %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A رمضانی, فاطمه %A یاوری, احسان %A حیدری, محمدحسین %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 487-521 %! جستاری در ویژگی‌های سقراط در جایگاه معلمی الهام‌بخش %K سقراط %K معلم الهام‌بخش %K معلم %K الهام‌بخشی %R %X شایستة شخصیت سقراط است که پیش و بیش از دیده‎شدن از زوایای دیگری همچون فلسفه و فیلسوف‌بودن، از زاویه معلمی بدان نگریسته شود؛ چرا که این معلم بزرگ، یک­تنه با ایستادگی در برابر سوفسطائیان، جریان تعلیم و تربیت را به شاهراه اصلی خود باز می­گرداند و خدشه­ای که نگاه منفعت­طلبانة سوفیست­ها بر جایگاه و شأنیت معلمی وارد آورده را می­زداید. افزون براین، شاگردانی چون افلاطون را تربیت می­کند که با دنبال‌کردن راه و رسم معلم خویش، تداوم حیات معنوی سقراط را نه‌تنها در آن زمان و مکان خاص، بلکه در گسترة تاریخ و پهنة زمین موجب می­شوند. بر این اساس، شرح، بسط و تبیین ویژگی­های سقراط در جایگاه معلمی هدف پژوهش حاضر واقع شده و برای نیل به آن، با بهره­گیری از روش تحلیل مضمون، آثار و مکتوبات مرتبط با موضوع، مورد خوانش، بازخوانی و کدگذاری و تحلیل قرار گرفته است. ماحصل پژوهش حاضر در گام نخست استحصال بیست و پنج مضمون اصلی (ویژگی) است، که این مضامین ضمن تحلیل، در قالب 4 مضمون سازمان‌دهندة منش علمی و دانشوری، منش اخلاقی و رفتاری، منش اجتماعی و بین فردی و منش تعلیمی و تربیتی دسته‌بندی شده­اند. گام دیگر، صورت بندی مضامین سازمان­دهنده در قالب دو مضمونِ فراگیر سلوکِ فردی - معاشرتی و سلوکِ علمی- تربیتی، و پس از آن تجمیع و ترسیم تمام مضامین یادشده در قالب جدول و شبکة مضامین است. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2279_7afa2ae7e9c6e7270ce0ebd84977ff33.pdf