%0 Journal Article %T پیش بینی حمایت خود مختاری معلّمان براساس عوامل ‌استرس‌زای شغلی با‎ میا نجی گری راهبرد های مقابله ای %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A ابراهیمی, مجتبی %A محمدزاده ادملایی, رجبعلی %A صادقی, جمال %A شجاعی, علی اصغر %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 601-624 %! پیش بینی حمایت خود مختاری معلّمان براساس عوامل ‌استرس‌زای شغلی با‎ میا نجی گری راهبرد های مقابله ای %K حمایت خودمختاری %K راهبردهای مقابله ای %K عوامل استرس زای شغلی %R %X هدف پژوهش حاضر پیش­بینی حمایت خودمختاری معلّمان برا­ساس عوامل ‌استرس‌زای شغلی با‎ میانجی­گری راهبرد­های مقابله­ای بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعة آماری شامل همة معلّمان متوسطة اول و دوم مدارس دولتی شهرستان نور و چمستان درسال تحصیلی 99-98 به تعداد 636 نفر بود که براساس فرمول کوکران و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای، 240 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامة معلم به عنوان متن اجتماعی ولبورن و همکاران (1992)، پرسشنامة عوامل استرس­زای شغلی اترو- لوپس و همکاران (2006) و پرسشنامة راهبردهای مقابله­ای کارور (1997) استفاده شد. تمام تحلیل­ها به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل استرس­زای شغلی بر راهبردهای مقابله­ای و حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. راهبردهای مقابله­ای بر حمایت خودمختاری اثر مستقیم دارد. همچنین، عوامل استرس­زای شغلی به صورت غیرمستقیم و از طریق راهبردهای مقابله­ای بر حمایت خودمختاری تأثیر می­گذارد. نتایج این پژوهش از نقش میانجی راهبردهای مقابله­ای در روابط بین عوامل استرس­زای شغلی با حمایت خودمختاری معلّمان حمایت کرد. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2284_7feb21166c0209a362cacbff54a39da3.pdf