%0 Journal Article %T ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی مقیاس نقش شاهدان قلدری در مدرسه %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A سوری, حسین %A کدیور, پروین %A حافظی, حسین %A حسنوند عموزاده, مهدی %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 696-675 %! ویژگی‌های روان‌سنجی نسخة فارسی مقیاس نقش شاهدان قلدری در مدرسه %K روان‌سنجی %K قلدری %K مدرسه %K مقیاس نقش شاهدان %R %X هدف مطالعة حاضر ارائه و معرفی مقیاس نقش شاهدان در قلدری همراه با ویژگی­های روان­سنجی این مقیاس در دانش­آموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری دانش­آموزان مقطع متوسطة دوم استان لرستان در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونة آماری 617 دانش­آموز (324 پسر و 293 دختر) که به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و به پرسشنامه­ پاسخ دادند. پایایی نسخة فارسی مدل چهارعاملی و سه‌عاملی مقیاس نقش شاهدان از طریق روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) بررسی شد. دامنة ضرایب آلفای کرونباخ خرده‌مقیاس­ها از 80/0 تا 91/0 در نوسان بود، همچنین، ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 90/0 به دست آمد. ساختار عاملی مقیاس مدل چهارعاملی و سه‌عاملی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل سه‌عاملی از برازش قابل قبولی­تری برخوردار بود. با توجه به نتایج، می­توان بیان کرد نسخة فارسی مدل سه‌عاملی مقیاس نقش شاهدان خصوصیات روان‌سنجی مطلوبی دارد و ابزار معتبر بای استفاده در موقعیت­های پژوهشی است. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2297_fb75c75aab1a07c4ee581ef4f327d7dd.pdf