ORIGINAL_ARTICLE
نقش ویژگی های شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی در نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان
هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی نگرش به حرفه معلمی دانشجومعلمان بر اساس ویژگیهای شخصیتی، کیفیت آموزشی و توانمندی فردی بوده است. کلیۀ دانشجومعلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان استان یزد، به تعداد 608 دانشجومعلم پسر و دختر، جامعه آماری مورد نظر را تشکیل دادهاند. بدین منظور، 255 دانشجومعلم، به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی با انتخاب متناسب -130 دانشجومعلم پسر و 125 دانشجومعلم دختر- در نظرگرفته شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از چهار پرسشنامۀ فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو (NEO – FFI)، کیفیت آموزشی شریفزاده و عبداللهزاده (1390)، توانمندی فردی پترسون و سلیگمن (2004)، و نگرش به حرفۀ معلمی استنر (2009) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوۀ همزمان تحلیل شدند. نتایج پژوهش آشکار کرد که بین نمرۀ مؤلفههای توانمندی فردی، ویژگیهای شخصیتی (به غیر از رواننژندی) و مؤلفههای کیفیت آموزشی (به غیر از کیفیت امکانات، زیرساختها و امور پشتیبانی) با نگرش به حرفۀ معلمی دانشجومعلمان رابطۀ مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای مذکور میتوانند در مجموع 80/24 درصد از واریانس متغیر نگرش نسبت به حرفه معلمی را تبیین کنند و دلپذیر بودن بهترین پیشبینیکنندۀ نگرش نسبت به حرفه معلمی است. بر اساس یافتههای این پژوهش، به دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد میشود تا ضمن توجه به شخصیت و توانمندیهای فردی متقاضیان حرفۀ معلمی در هنگام ورود، با فراهم آوردن کیفیت آموزشی مطلوب در مراکز تربیت معلم، زمینههای نگرش مثبت نسبت به حرفۀ معلمی را در آنها پرورش دهد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_426_cfca8021419521d2645e5732394f88a0.pdf
2014-06-22
9
31
ویژگی های شخصیتی
کیفیت آموزشی
توانمندی فردی
نگرش به حرفه معلمی
اسماعیل
بی باک
bibak_esmail2000@yahoo.com
1
کارمند آموزش و پرورش، مدرس پیام نور
LEAD_AUTHOR
علیرضا
بخشایش
abakhshayesh@yazduni.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
کاظم
برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
3
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه یزد
AUTHOR
آذرکسب، سیدحیدر (1378). بررسی برخی عوامل مؤثر در رضایت شغلی از نظر دانشجومعلمان بورسیه آموزش و پرورش و رابطه آن با میزان موفقیت تحصیلی در دانشگاههای دولتی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
1
پروین، لارنس، ا و جان، الیور، بی (1381). روانشناسی شخصیت، نظریه و پژوهش. ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، تهران، آییژ، تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001.
2
خنیفر، حسین؛ مقیمی، محمد؛ جندقی، غلامرضا؛ طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم (1388). شناخت شخصیت مدیران؛ لازمه مدیریت رفتار سازمانی. مجله مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 27، ص 56-49.
3
رضی، داوود (1381). سنجش نگرش دانشجویان به آینده شغلی خود با توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر آن در دانشگاه مازندران. فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 2، شماره 30 و 31، ص 326-295.
4
سرمد، غلامعلی (1379). نگرش کاربردی بر روشهای تدریس و هنر معلمی. تهران، نشر آوای نور.
5
شریفزاده، ابوالقاسم و عبداللهزاده، غلامحسین (1390). بررسی رضایت دانشجویان کشاورزی از کیفیت آموزشی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 61، 1390، ص 74-51.
6
شعبانی، حسن (1388). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران، سمت.
7
فامیلرشتی، مرضیه (1372). بررسی رابطۀ بین نگرش دانشجو معلمان نسبت به شغل معلمی با ویژگیهای شخصیتی آنها در مراکز تربیت معلم دخترانه و پسرانه شهرستان همدان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
8
کانت، ایمانوئل (1374). تعلیم و تربیت (اندیشههایی درباره آموزش و پرورش). ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
9
گروسی فرشی، میرتقی (1380). هنجاریابی آزمون جدید شخصیتی NEO و بررسی تحلیل ویژگیها و ساختار عاملی آن در بین دانشجویان دانشگاههای ایران. رسالة دکترای تخصصی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
10
گلپرور، محسن و رفیعزاده، پرویندخت (1388). رابطۀ ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق نگرشهای شغلی، رشد حرفهای، حمایت رهبری و توانمندسازی. فصلنامه بصیرت، دوره 16، شماره 44، ص 45-27.
11
ملازاده، جواد (1381). رابطه سازگاری زناشویی با عوامل شخصیت و سبکهای مقابلهای در فرزندان شاهد. رساله دکتری روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس.
12
میرکمالی، سیدمحمد و باقری خلیلی، زینب (1383). ارزیابی توانمندی شغلی دانشآموختگان رشتههای فنی – حرفهای (شاغل در شرکت ایران خودرو از دیدگاه مدیران واحد). فصلنامه نوآوریهایآموزشی، دوره 4، شماره 13، ص 110-85.
13
نظرپور صمصامی، پروانه (1385). رابطه ویژگیهای شخصیتی معلمان با رضایت شغلی آنان در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در شهرستان مسجد سلیمان. فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، شماره دهم و یازدهم، 146-121.
14
یارویسی، رضا (1373). بررسی و مقایسه نگرش دانشجویان مراکز تربیت معلم نسبت به رشتههای مختلف تحصیلی و آینده شغلیشان در استان کرمانشاه و شهرستان سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
15
Ahmad, N. (2011). Attitude of Student Teachers towards Teaching in relation to Academic Achievement. All India Khilafat committee college of education, Mumbai.
16
Bedel, E. F. (2006). Interactions among Personality Constructs And Attitudes Toward Teaching In Turkish Early Childhood Teacher Candidates, A Thesis in Curriculum and Instruction for the Degree of Doctor of Philosophy, The Graduate School Department of Curriculum and Instruction, Pennsylvania State University.
17
Bektaş, F. & Nalçaci, A. (2012). The relationship between personal values and attitude towards teaching profession, Educational Sciences: Theory & Practice, 12 (2), (Supplementary Special Issue), P. 1244-1248.
18
Bradley, A. (1995). Nation’s teachers feeling better about jobs, salaries, survey finds. Education Week, Vol. 15(14), P. 8-16.
19
Capri, B. & Celikkaleli, O. (2008). Investigation of preservice teachers’ attitudes towards teaching and professional self-efficacy beliefs according to their gender, programs, and faculties. İnonu University Journal of the Faculty of Education, 9(15): p. 33-53.
20
Camadan F. & Duysak, A. (2010). Farkli programlardaki öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler acısından karşilaştırılması: Rize üniversitesi orneği. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 November, 2010, Antalya-Turkey.
21
Chan, D. W. (2009). The hierarchy of strengths: Their relationships with subjective well-being among Chinese teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 25(6), p. 867-875.
22
Chapman, D. W. (1983). A model of the influences on teacher retention. Journal of Teacher Education, V.34, N.5, p. 43-49.
23
Denovan, A. & Macaskill, A. (2013). An interpretative phenomenological analysis of stress and coping in first year undergraduates. British Educational Research Journal, 39, p. 1002-1024.
24
Feeney, S.; R. C Feeney, S.; Cristensen, D. & Moravick, E. (1983). Who I am in the lives of children: An introduction to teaching young children. (2nd ed.), Colombus, OH: Merill.
25
Gradisek, P. (2012). Character strengths and life satisfaction of Slovenian in-service and pre-service teachers. CEPS Journal, 2(3), p. 167–180.
26
Greenberg & Baron (2000). Behavior in organizations (7th ed.), New Jersey: Prentice Hall.
27
Griffin, G. (ed.) (1999). The Education of Teachers (Chicago, IL, University of Chicago Press).
28
Jinlim, Y. & Nakim, M. (2014). Relation of character strengths to personal teaching efficacy in Korean special education teachers. International journal of special education, Vol.29, No.2, p. 1-6.
29
Lafollette, A. M. (2010). The values in action inventory of strengths: A test summary and critique, Graduate Journal of Counseling Psychology: V.2, N.1, p. 1-9.
30
Marchant, M. (1992). Attitudes toward research-based effective teaching behaviours. Journal of instructional psychology, 19(2), p. 119-126.
31
Mccrae, R. R. & Costa, P.T. (2004). A contemplated revision of NEO Five Factor inventory, journal of personality and individual differences, 36, p. 587-596.
32
Mccullough, M. E. & Snyder, C. R. (2000). Classical sources of human strength: Revisiting an old home and building a new one. Journal of Social and Personality Psychology, 19, p. 1-10.
33
Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer (3th ed.), New York: Longman.
34
Ng, W.; Nicholas, H. & Williams, A. (2010). School experience influences on pre-service teachers’ evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education, 26(2), P. 278-289.
35
Nijveldt, M.; Mieke, B.; Douwe, B.;Nico, V. & Theo, W. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgment process, International Journal of Education Research, (43), P. 89-102.
36
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23(5), p. 603-619.
37
Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. (2006). Character strengths in fifty-four nations and the fifty US states, The Journal of Positive Psychology, 1(3): P. 118–129.
38
Paschal, B. J. & Treloar, J. H. (1979). A longitudinal study of attitude change in prospective and beginning elementary school teachers. The Teacher Educator, 15, P. 2-10.
39
Peterson, C. & Seligman, M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification, Washington DC: American Psychological Association.
40
Pigge, F. L. & Marso, R. N. (1997). A seven year longitudinal multi - factor assessment of teaching concerns development through preparation and early teaching. Teaching and Teacher Education, 13, P. 225-235.
41
Pytilik, H. L. (2002). What do we asses when we assess a big five trait? A content analysis of the affective, behavioral, and cognitive processes represented in big five personality inventories. Personality and social psychology, Bulletin, 28, P. 847-858.
42
Semerci, N. & Semerci, Ç. (2004). Attitudes toward teaching in Turkish, Firat University, Journal of Social Science, 14(1), P. 137-146.
43
Seyfarth, J. T. (2005). Human resources management for effective schools. (4th ed.), Boston: Pearson.
44
Sharbain, I. & Tan, K. E., (2012). Pre-Service Teachers’ Level Of Competence And Their Attitudes Towards The Teaching Profession, Asian Journal Of Social Sciences & Humanities, Vol 1, No 3, August 2012.
45
Shryack, J., Steger, M., Krueger, R., & Kallie, C. (2010). The structure of virtue: An empirical investigation of the dimensionality of the virtues in action inventory of strengths. Journal of Personality and Individual Differences, 48(2010), P. 714–719.
46
Stefanyszyn, K. (2007). Norwich Union changes focus from competencies to strengths, Strategic HR Review, 7, P. 10-11.
47
Stronge, J. H. (2002). Qualities of effective teachers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, New York: Longman.
48
Üstüner, M.; Demirtaş, H. & Cömert, M. (2009). The Attitudes of Prospective Teachers towards the Profession of Teaching (The Case of Inonu University, Faculty of Education), Education and Science. 34(151), P. 140-155.
49
Yaakub, N. F. (1990). A multivariate analysis of attitude towards teaching. pertanika, 13(2), P. 267-273.
50
Yearley, L. H. (1990). Mencius and Aquinas: Theories of virtue and conceptions of courage. Albany, NY: State University of New York Press.
51
Zeichner, K. M. & Tabachnik, B. R. (1981). Are the effects of university teacher education washed out by school experience?, Journal of Teacher Education, 32(3), p. 7–11.
52
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر پایه مؤلفههای سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) و جهتگیری اهداف پیشرفت بود. به همین منظور، از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول 375 نفر (175 زن و 200 مرد) به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس اهمالکاری (لی، 1986)، پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و برای چهار مؤلفه سرمایۀ روانشناختی از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان، آزمون تجدیدنظرشده جهتگیری زندگی، مقیاس تابآوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین اهمالکاری تحصیلی با چهار مؤلفه سرمایه روانشناختی و جهتگیری اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنیدار و با جهتگیری اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب و تسلط-اجتناب رابطۀ مثبت و معنیدار وجود دارد (05/0>P). از بین متغیرهای پژوهش، مؤلفه خودکارآمدی، اهداف عملکرد-گرایش، تسلط-گرایش، عملکرد-اجتناب و مؤلفۀ امیدواری، بر روی هم 33 درصد از واریانس اهمالکاری تحصیلی را تبیین کردند.
https://pma.cfu.ac.ir/article_427_90cb520a3f9a04c1a86c90dcc2c5e1ef.pdf
2014-06-22
33
52
اهمال کاری تحصیلی
سرمایه روانشناختی
اهداف پیشرفت
سعید
مشتاقی
saeed1788@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
AUTHOR
همام
مؤیدفر
moayedfar@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ، تهران، ایران
AUTHOR
- ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا و ابوالقاسمی، محمود (1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 17، شماره 2، صص 1-17.
1
- الیس، آلبرت و ناس، ویلیام جیمز (1382). روانشناسی اهمالکاری، غلبه بر تعلل ورزیدن. ترجمه: محمدعلی فرجاد. تهران: رشد.
2
- برزگر، مجید؛ دلاور، علی و احدی، حسن (1391). نقش واسطهای الگوی چهاربخشی هدفهای پیشرفت و راهبردهای شناختی در رابطه بین نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی (یک مدل علی). فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، صص 86-71.
3
- جوکار، بهرام و دلاورپور، محمدآقا (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با هدفهای پیشرفت. مجله اندیشههای نوین تربیتی، دوره 3، شماره 3و4، صص 80-61.
4
- حاتمی، جواد؛ پژمانفرد، مینا و صالحنجفی، مهسا (1392). رابطه باورهای هوشی، هدفهای پیشرفت و تعللورزی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، شماره 21، صص 70-57.
5
- زارع، حسین (1393). مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال اول، شماره 3، صص 18-9.
6
- سپهریان، فیروزه (1390). اهمال کاری تحصیلی و عوامل پیشبینیکننده آن. مطالعات روانشناختی، دوره 7، شماره 4. صص. 26-9.
7
- سواری، کریم (1392). رابطه ساده و چندگانه تبحرگرایی و رویکردگرایی با اهمالکاری تحصیلی. دوفصلنامه شناخت اجتماعی، سال دوم، شماره 3، صص 51-44.
8
- شیخالاسلامی، راضیه و احمدی، ساره (1390). پیشبینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال هشتم، شماره 31، صص 15-25.
9
- عیسیزادگان، علی؛ میکائیلیمنیع، فرزانه و مروئیمیلان، فیروز (1393). رابطه بین امید، خوشبینی و معنای تحصیل با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دروه پیشدانشگاهی. مجله روانشناسی مدرسه، دوره 3، شماره 2، صص 137-152.
10
- محبینورالدینوند، محمدحسین، شهنیییلاق، منیجه و شریفی، حسنپاشا (1393). رابطه سرمایه روانشناختی (امید، خوشبینی، تابآوری و خودکارآمدی) با هدفهای پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال یازدهم، دوره دوم، شماره 13، صص. 79-61.
11
- نصری، صادق؛ ابراهیمدماوندی، مجید و عاشوری، اکرم (1393). پیشبینی اهمالکاری تجصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیتی، سبکهای هویت و تعهد. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، سال سوم، شماره 4، صص 1-17.
12
- Balkis, M. & Duru, E. (2009). Prevalence of academic procrastination behavior among pre service teachers, and its relationship with demographics and individual preference. Journal of Theory and practice in Education, 5 (1), 18 – 32.
13
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman Press.
14
- Bean, J. & Eaton, S. B. (2001). The psychology underlying successful retention practices. Journal of College Student Retention, 1, 73-89.
15
- Braten, I. & Stromso, H. (2004). Epistemological belief and implicit theories of intelligence as predictors of achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 29, 374- 388.
16
- Carver, C. S.; Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Journal of Clinical Psychology Review, 1-11.
17
- Chemers, M. M.; Hu, L. & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first-year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 95(1), 55-64.
18
- Daniels, L. M. & Stupnisky, R. H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. Journal of Internet and Higher Education, 15, 222–226.
19
- Day, L.; Hanson, K.; Maltby, J.; Proctor, C. & Wood, A. (2010). Hope uniquely predicts objective academic achievement above intelligence, personality, and previous academic achievement. Journal of Research in Personality, 44, 550-553.
20
- Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. Pennsylvania: Psychology Press.
21
- Elliot, A. J. (2005). A conceptual history of the achievement goal construct. In A. J. Elliot & C.S. Dweck (Eds.) Handbook of competence motivation (pp.52- 72). New York: Guilford Press.
22
- Elliot, A. J. & McGregor, H. (2001). A 2*2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.
23
- Howel, A. & Buro, K. (2009). Implicit beliefs, achievement goals, and procrastination: A meditational analysis. Journal of Learning and Individual Differences 19; 151–154.
24
- Jaradat, A. M. (2004). Test anxiety in Jordanian students: Measurement, correlates and treatment. Philips: University of Marburg.
25
- Luthans, F.; Youssef, C. & Avolio, B. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford, England: Oxford University Press.
26
- Kashdan, T. B.; Pelham, W. E.; Lang, A. R.; Hoza, B.; Jacob, R. G.; Jennings, J. R.; Blumenthal, J. D., & Gnagy, E. M. (2002). Hope and optimism as human strengths in parents of children with externalizing disorders: stress is in the eye of the beholder. Journal of Social and Clinical Psychology, 21, 441-468.
27
- Khezriazar, H.; Lavasani, M. G.; Malahmadi, E. & Amani, J. (2010). The role of self-efficacy task value, and achievement goals in predicting learning approaches and mathematics achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 942-947. - Kim, K. R. & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Journal of Personality and Individual Differences, 82, 26-33.
28
-Neenan, M. (2008). Tackling Procrastination: An REBT Perspective for Coaches. Journal of Rat-Emo Cognitive-Behavior, 26, 53-62.
29
- Nelson, J. (2010). Building a conceptual model of academic effort for traditional first-year college students: A dissertation submitted to the School of behavioral and Applied Sciences in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Higher Education at the Azusa Pacific University.
30
- Nonis, S. A. & Wright, D. (2004). Moderating effects of achievement striving and situational optimism on the relationship between ability and performance outcomes of college students. Research in Higher Education, 44, 327-346.
31
-Norman, S. M.; Avey, J. B.; Nimnicht, J. L. & Pigeon, N. G. (2010). The interactive effects of psychological capital and organizational identity on employee organizational citizenship and deviance behavior. Journal of Leadership and Organizational Studies, 17(4), 380-391.
32
- Peterson, S. J.; Gerhardt, M. W. & Rode, J. C. (2006). Hope, learning goals, and task performance. Journal of Personality and Individual Differences, 40, 1099-1109.
33
- Pritchard, M. D. & Wilson, G. S. (2003). Using emotional and social factors to intrinsic motivation: A meditational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 461-475.
34
- Sakiz, G. (2011). Mastery and performance approach goal orientations in relations to academic self-efficacy beliefs and academic help seeking behaviors of college students in Turkey. Journal of Educational Research, 2(1), 771-778.
35
- Scheier, M. F.; Carver, C. S. & Bridges, M. W. (2001). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A reevaluation of the life orientation test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078.
36
- Schouwenburg, H. (2005). On counseling the procrastinator in academic setting. Presented at the Fedora psyches conference.
37
- Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. Journal of American Psychologist, 55, 5–14.
38
- Sirois F. M. (2007). "I'll look after my health, later": A replication and extension of the procrastination- health model with community- dwelling adults. Journal of Personality and
39
Individual Differences, 43, 15-26.
40
- Siu, O. L.; Bakker, A. B. & Jiang, X. (2014). Psychological capital among university students: Relationship with study engagement and intrinsic motivation. Journal of Happiness Study, 15, 979-994.
41
- Snyder, C. R.; Harris, C.; Anderson, J. R.; Holleran, S. A.; Irving, L. M.; Sigmon, S. T.; Yoshinobu, L.; Gibb, J.; Langelle, C. & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 570-585.
42
- Snyder, C. R.; Shorey, H. S.; Cheavens, J.; Pulvers, K. M.; Adams, V. H. & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of Educational Psychology, 94, 820-826.
43
- Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Journal of Psychological Bulletin, 133, 65–94.
44
- Usher, E. I. & Pajares, F. (2008). Self-efficacy for self-regulated learning. Journal of Educational and Psychological Measurement, 68(3), 443-463.
45
- Wagnild, G. M. & Young, H. M. (1993). Development and psychometric evaluation of the Resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1, 165-178.
46
- Vrugt, A.; Oort, F. J. & Zeeberg, C. (2002). Goal orientations, perceived self-efficacy and study results amongst beginners and advanced students. British Journal of Educational Psychology, 72, 385-397.
47
- Zautra, A. J.; Hall, J. S. & Murray, K. E. (2010). Resilience: A new definition of health for people and communities. In: Reich, J. W.; Zautra. A. J. & Hall, J. S. Handbook of adult resilience. The Guilford Press, New York, London.
48
- Zimmerman, B. J. (2001). Self-efficacy: An essential motive to learn. Journal of Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
49
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی
این پژوهش به دنبال شناسایی متغیرهایی مربوط به دانشجویان است که توجه به آنها میتواند مؤسسه آموزش عالی را در پذیرش آموزش الکترونیکی یاری کند. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل 16500 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 94-93 است که تعداد 380 نفر از آنها از طریق روش چندمرحلهای برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای است محققساخته که در تهیه آن از ابزار پژوهشهای مشابه استفاده شده و علاوه بر اینکه روایی آن با استفاده از روش قضاوتی تأمین شد، پایایی آن نیز برابر 92/0 به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سمنان از آمادگی نسبی و بیشتر از «حداقل آمادگی مورد انتظار» برای شرکت در آموزش الکترونیکی برخوردار هستند. هرچند در برخی عوامل، از جمله «انگیزش»، آمادگی آنها از حداقل آمادگی مورد انتظار کمتر بوده و نیازمند تقویت است. افزون بر این، یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشکده «مهندسی برق و کامپیوتر» نسبت به دیگر دانشکدهها از آمادگی بیشتری برای آموزش الکترونیکی برخوردار هستند.
https://pma.cfu.ac.ir/article_428_7d4829a392393be4eb309a17a4754c34.pdf
2014-06-22
53
75
امکان سنجی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش الکترونیکی
آموزش عالی
مهدی
محمودی
mahmodi@se.pnu.ac.ir
1
استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
LEAD_AUTHOR
مختار
یوردخانی
2
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور پاکدشت، ایران، تهران
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی (1387). تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی، پیک نور، سال چهارم، شماره چهارم، ص 4-13.
1
افضلخانی، مریم؛ شریعتمداری، مهدی و ادیبی، ملیحه (1389). امکانسنجی استقرار نظام آموزش مجازی در مدارس متوسطه استان سمنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره 3، صص 30-9.
2
امینخندقی، مقصود و کاظمی قرهچه، مهوش (1392). تأثیر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی بر مشارکت آنا در محیط آموزش الکترونیکی. پژوهش در نظامهای آموزشی. 153-133.
3
جمشیدی مقدم، محمد و نوروزی، داریوش (1390). امکانسنجی آموزش الکترونیکی در دادنشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکار. پژوهش در نظامهای آموزشی. صص 170-153.
4
کشاورزی، محمدحسن؛ صلاحی، معصومه؛ حیدری، سیدتقی؛ صالحی، مسلم و امیریانزاده، مژگان (1392). امکانسنجی استقرار آموزش الکترونیکی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1391. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی. دوره 4، شماره 1، صص 28-20.
5
منابع لاتین
6
Aydin, C. H. & Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, 8 (4), 244-257.
7
Azimi, H. M. (2013). Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. J Nov. Appl Sci., 2 (12): 769-775.
8
Chao, R. J. & Chen, Y. H. (2009). Evaluation of the criteria and effectiveness of distance E-Learning with consistent fuzzy preference relations. Expert Systems with Applications, 36, 10657–10662.
9
Cohen, E. B., & Nycz, M. (2006). Learning objects and E-learning: an informing science perspective. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 2, 23–34.
10
Darab, B. & Montazer Gh. A. (2011). An eclectic model for assessing e-learning readiness in the Iranian universities. Computers & Education. 56, 900–910 journal homepage: www.elsevier.com/locate/compedu
11
Evans, N. D. & Roux, J. L. (2016). Modelling the acceptance and use of electronic learning at the University of Zululand. [online] http://sajlis.journals.ac.za doi:10.7553/81-2-1562
12
Franceschi, K.; Lee, R. M.; Zanakis, S. H. & Hinds, D. (2009). Engaging group E-learning in virtual worlds. Journal of Management Information Systems, 26(1), 73–100.
13
Frazeen, B.(2006). Technology to enhance the learning Experience. Retrieved from http://www.Clomedia.com/content/templates/clo.feature.asp?articleid=218
14
Hung, M. L.; Chou, C.; Chen, C. H. & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3), 1080–1090.
15
Johnson, R. D.; Gueutal, H. & Cecilia, M. F. (2009). Technology, trainees, metacognitive activity and E-Learning effectiveness. Journal of Managerial Psychology, 24(6), 545–566.
16
Kerr, M. S., Rynearson, K., & Kerr, M. C. (2006). Student characteristics for online learning success. The Internet and Higher Education, 9(2), 91–105.
17
Kuruliszwili, S. (2015). E-learning Readiness of Organization and Employees. INTL JOURNAL OF ELECTRONICS AND TELECOMMUNICATIONS, VOL. 61, NO. 3, PP. 245-250. DOI: 10.1515/eletel-2015-0032
18
Lee, B. C.; Yoon, J. O. & Lee, I. (2009). Learners’ acceptance of E-Learning in South Korea: theories and results. Computers & Education, 53(4), 1320–1329.
19
Lee, J. (2009). The effects of self –regulated learning strategies and system satisfaction regarding learner’s Instructional pedagogies, Volume 1, pp.30-45.
20
Onyait, G. O. & T. Lubega, J. T. (2011). E-learning Readiness Assessment Model: A Case Study ofHigher Institutions of Learning in Uganda. R. Kwan et al (Eds.): ICHL 2011, LNCS 6837, pp. 200–211.
21
Rhee, B.; Verma, R.; Plaschka, G. R. & Kickul, J. R. (2007). Technology readiness, learning goals, and E-learning: searching for synergy. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 127–149.
22
Salek Ranjbarzadeh, F.; Biglu, M. H.; Hassanzadeh, S. & Safaei, N. (2013). E-Readiness Assessment at Tabriz University of Medical Sciences. Res Dev Med Educ, 2(1), 3-6.
23
Schreurs, J.; Ehlers, U. D. & Sammour, G. (2008). E-learning Readiness Analysis (ERA): an e-health case study of e-learning readiness, Int. J. Knowledge and Learning, Vol. 4, No. 5, pp.496–508.
24
Stepanyan, K.; Littlejohn, A. & Margaryan, A. (2013). Sustainable e-Learning: Toward a Coherent Body of Knowledge. Educational Technology & Society, 16 (2), 91–102.
25
Sun, P. C.; Tsai, R. J.; Finger, G.; Chen, Y. Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful E-learning?: an empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183–1202.
26
Wang, Q., Zhu, Z., Chen, L., & Yan, H. (2009). E-Learning in China. Campus-Wide Information Systems, 26, 47–61.
27
Xiong, Y.; Jeong, H. & Toh, H. (2015) Assessing learners’ perceived readiness for computersupported collaborative learning (CSCL): A study on initial development and validation. J. Computer and High Education. 27:215–239. DOI 10.1007/s12528-015-9102-9.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانش آموزان دختر پایة اول دبیرستان شهر یزد
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم دانشآموزان است. این پژوهش به شیوة شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون اجرا شد. جامعة آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه، در پایة اول دبیرستانهای دولتی شهرستان یزد تشکیل میدهند. نمونة این پژوهش شامل 40 دانشآموز است که به صورت تصادفی از میان مناطق چندگانه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه (20 نفر) قرار گرفتند. محیط یادگیری بر اساس مؤلفههای تأثیرگذار بر مغز تغییر یافت. به دانشآموزان نیز طی دو جلسة 45 دقیقهای آموزشهای لازم در جهت یادگیری مغزمحور داده شد. دروس نیز بر اساس اصول یادگیری مغزمحور ارائه شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس یادگیری خودتنظیم بوفارد استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون کوواریانس و آزمون t زوجی تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس کوواریانس نشان داد که آموزش یادگیری مغزمحور بر یادگیری خودتنظیم تأثیر دارد و این تأثیر به مدت 3 ماه پایدار است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_429_a2f8ec8fbf713944418a0c4591cd8e3b.pdf
2014-06-22
77
94
یادگیری
یادگیری مغزمحور
یادگیری خودتنظیم
افسر
خلیلی صدرآباد
khalilimail5@yahoo.com
1
مشاوره - مدرس دانشگاه فرهنگیان - آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
صغری
ابراهیمیقوام
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
حمیده
رادمنش
3
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی - دانشگاه یزد
AUTHOR
بارس، برنارد؛ گیج، نیکول.(2010). مبانی علوم اعصابشناختی. ترجمه سید کمال خرازی. (1393). تهران: سمت.
1
تلخابی، محمود. (1387). برنامه درسی مبتنی بر مغز. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 26، سال هفتم.
2
سیفی، سمیه؛ ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نورعلی (1389). بررسی تأثیر آموزش یادگیری مغزمحور بر درک مطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان سوم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 34، سال نهم.
3
عطاردی، مصطفی و کارشکی، حسین (1392). نقش ابعاد کمالگرایی و جهتگیری هدف در پیشبینی خودتنظیمی دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، صص 109- 101.
4
کدیور، پ. (1380). بررسی مهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش دانش آموزان به منظور ارائۀ الگویی برای یادگیری بهینه. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
5
طالبزاده نوبریان، محسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عشورینژاد، فاطمه، و موسوی، سیدحسین (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی، مجله روشها و مدلهای روانشناختی، شماره 4، 79-65.
6
کین، رناته ناملا و همکاران: 12 اصل یاددهی – یادگیری در عمل. ترجمه اصغر نوری امامزادهای (1389). نشر: هشت بهشت.[v1]
7
- Almerud, S & Petersson, K. (2003). Music therapy a complementary treatment for mechanically ventilated intensive care patients. Intensive Crit Care Nurs; 19(1):21-30.
8
- Abreena, T. (2007). Brain–based Learning Theory: An online course design model. Doctoral Dissertation, Liberty University.
9
- Caine, R. & Caine, G. (October 1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership48, 2, 66- 70 (Excerpts). Adapted by Permission of the Association for Supervision andCurriculum Development. Copyright 1985 by ASCD.
10
- Caine, R. & Caine, G. (1994). Making connections teaching and the human brain, OR: Annotation c. Book news, Inc.
11
- Caine, R.; Caine, G. & Caine, J. (2005). 12 Brain/mind learning principles in action. California: Crowin Press.
12
- Doris, B. (2007). The Effect of Brain-Based Learning with Teacher Training in Division and Fractions in Fifth Grade Students of a Private School. Doctoral Dissertation, Capella University.
13
- Duman, Bilal (2006). The effect of Brain-based Instruction to Improve on Students academic Achievement in Social Studies Instruction. Mugla University. Turkey. San Juan. 23 - 28.
14
- Efklides, A. (2011). Interactions of Metacognition with Motivation and Effect in Self-regulated Learning: The MASRL model. Educational Psychologist, 46(1), 6–25.
15
- Frith, U. (2005). Teaching in 2020: The impact of Neuroscience. Journal of Education for Teaching; 31(4):289–91.
16
- Hall J. (2011). Neuroscience and Education: What can brain science contribute to teaching and learning? [Internet]. The SCRE Centre, University of Glasgow. 2005 [cited 2011 June 20]. Available from: http://www.preonline.co.uk/ feature pdfs potlight92.pdf.
17
- Hart, L. (2002). Human brain, human learning. OR: Books for Educators.
18
- Hoiland, E .E. (2005). Perceptions of reading instruction and use of brain research finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation. Seattle University.
19
- Hoiland, E. E. (2005). Perceptions of Reading Instruction and Use of Brain Research Finding in reading instruction and in teacher preparation. Doctoral Dissertation, Seattle University.
20
- Jones, H. P. (2011). Neuroscience, educational science and the brain: From basics to practice; An introduction to educational neuroscience research .Kharrazik, translator. Tehran, Iran: SAMT and ICSS publications. p. 138
21
- Jensen. E. (2000). Brain-based learning. San Diego: Brain Store Incorporated.
22
- Kauffman, D. F. (2004). Self-regulated learning in web-based environments: instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use. Metacognitive processing and motivational beliefs. Journal of Educational Computing Research. 30(102).
23
- Kerry, Shaun (2005). Education for the whole-brain, Education Reform. Net [online].
24
- Mason L. Bridging neuroscience and education: A two-way path is possible. Cortex. 2009; 45:548–49.
25
- Montague, M. (2008). Self-regulation strategies to improve mathematical problem solving for students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 31, 37-46.
26
- Montalvo, F. T. & Torres, M. C. G. (2004). Self-Regulated Learning: Current and future Directions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2(1), 1-34.
27
- Pintrich, P. R. (2000). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research. 31(6), 459470.
28
- Pociask, A. & Settles, J. (2007). Increasing student achievement through brain–based strategies. Master thesis, Saint Xavier University.
29
- Schunk, D. H. & Zimmerman, B. J. (2008). Social origin of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32,195-208.
30
- Sunger, S. & Tekkaya, C. (2006). Effects of Problem-based Learning and Traditional instruction on Self-regulated Learnning. Journal of Educational Research, (pp 307 – 317).
31
- Vohs, K. D.; Baumeister, R. F. & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: Regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory resources. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 632–657.
32
- Zimmerman, B. J. (2005). Self-regulated learning and academic learning and achievement: The emergence of a social cognitive perspective. Educational psychology. 2(1), 323 307.
33
- Wills, J. (2007). Brain-based teaching strategies for Improving students’ memory, learning, and test –taking success. Childhood Education. 83, 5, 310 - 316.
34
- Wolf, M.; Miller L. & Donnelly, K. (2000). Retrieval, Automaticity, Vocabulary Elaboration, Orthography (RAVE-O): A comprehensive fluency-based reading intervention program. Journal of Learning Disabilities, 33(4), 375–386.
35
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی فرصت ها و چالش های درونی و بیرونی ورزش دانش آموزی استان خراسان رضوی
هدف از این پژوهش شناسایی فرصتها و چالشهای درونی و بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است که ابتدا روش کیفی، سپس روش کمی استفاده شد. در مرحلة کیفی با 36 نفر از مسئولان و کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش، دبیران تربیت بدنی و استادان مدیریت ورزشی استان خراسان رضوی مصاحبه شد و پس از مطالعة کتابها و مقالات مرتبط با موضوع، شناسایی متغیرهای مربوط به پژوهش انجام شد. در مجموع، 8 متغیر مربوط به فرصتها، 35 متغیر مربوط به چالشهای درونی و 17 متغیر مربوط به چالشهای بیرونی استان خراسان رضوی شناسایی شد. در مرحلة کمی پرسشنامة محققساختة مخصوص AHP طراحی شد که روایی آن توسط 4 نفر از استادان مدیریت ورزشی و پایایی آن (با توجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه که باید کمتر از 1/0 باشد) تأیید شد. برای وزندهی از نظر 85 نفر از مسئولان و کارشناسان و مدیران تربیتبدنی و دبیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استفاده شد. روش نمونهگیری در مرحلة کیفی و کمی به صورت هدفمند و در دسترس بود.
وجود معاونت تربیتبدنی و سلامت در آموزش و پرورش با وزن نسبی 241/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش فرصتهای ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی و همچنین ناکافی بودن بودجة اختصاصی ورزش و جابهجایی این اعتبارات به سایر هزینههای مدارس با وزن نسبی 244/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی رتبة نخست را در بخش چالشهای درونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، بهوجود آمدن ناهنجاریهای قامتی در بین دانشآموزان در اثر کمبود فعالیتهای ورزشی با وزن نسبی 232/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 242/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش چالشهای بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی دارد. توجه و اهمیت به ورزش دانشآموزی از سوی مسئولان، مدیران، کارشناسان و دبیران تربیتبدنی استعدادهای بالقوه در این بخش را به فعل درمیآورد و در پی آن ورزش قهرمانی کشور توسعه خواهد یافت.
https://pma.cfu.ac.ir/article_430_58ed9b45366ea3657ca184eaddef97a4.pdf
2014-06-22
95
112
فرصت
چالش درونی و بیرونی
ورزش دانشآموزی
الهام
پیله ور مؤخر
elham.pilevar@yahoo.com
1
دبیر و استاد دانشگاه فرهنگیان هاشمی نژاد مشهد
LEAD_AUTHOR
محمد
علایی
m.alaee1353@gmail.com
2
دبیر و استاد دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
حسین
پیمانی زاد
a_peymanizad@yahoo.com
3
معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد
AUTHOR
1-مهدیپور، عبدالرحمن (1388). توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه شهر اهواز. فصلنامهپژوهشدرعلومورزشی، سال ششم، شماره 23 .
1
2 -اشراقی، امیر (1386). بررسیعواملتاثیرگذاردرکیفیتبخشیبهدرستربیتبدنیدرمدارسمتوسطهازدیدگاهمعلمانورزششهرستانقزویندرسال1386 . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
2
3 -اصلانخانی، محمدعلی؛ فتحیواجارگاه، کوروش؛ قلعهنویی، علیرضا (1381). مقایسه دیدگاههای مدیران، معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان درباره جایگاه و وضیعت کمی و کیفی اجرای درس تربیتبدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه. فصلنامهحرکت، شماره 12.
3
4- افضلپور، اسماعیل؛ زرنگ، محمود؛ خوشبختی، جعفر (1386). ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیتبدنی در پایههای اول و دوم مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی. فصلنامهپژوهشدرعلومورزشی، سال چهارم، شماره 4 پیاپی 16.
4
5- انوشه، سروناز (1386). بررسیدیدگاهاولیاءدانشآموزانمدارسابتداییشهرتهراننسبتبهوضعیتفعلیدرستربیتبدنیوورزش پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
5
6- دهقانی، محمدرضا (1379). تربیتبدنیمدارسراهنماییازدیدگاهمدیرانمدارس،معلمانتربیتبدنیودانشآموزانشهرستانمیبد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
6
7 - ذبیحی، اسماعیل (1384).مقایسهمشکلاتمدیریتکلاسهایتربیتبدنیدرمدارسمحروموبرخوردارازامکاناتورزشی پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
7
8 - رحیمی ارسنجانی، اسکندر (1380).تربیتبدنیدرمدارس. شیراز: دانشگاه شیراز.
8
9 -زندی، بهمن؛ فراهانی، ابوالفضل (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. فصلنامهعلومحرکتیوورزش، سال ششم، جلد دوم، شمار ه 6 پیاپی 12.
9
10- شعبانیبهار، غلامرضا؛ عرفانی، نصرالله؛ بختیار، زهرا ( 1386 ). نظرسنجی و نیازسنجی از دان آموزان در خصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84. نشریه حرکت، شماره 33.
10
11- صانعیفرد، سکینه؛ کاشف، میرمحمد؛ محرم زاده، مهرداد (1386).بررسی و مقایسه اهمیت و وضعیت اجرایی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و دبیران تربیت بدنی مدارس متوسطه دولتی شهرستان ارومیه.پژوهش نامه علوم ورزشی، سال سوم، شماره 6، پژوهشنامۀمدیریتورزشیورفتارحرکتی، سال هفتم، شماره چهاردهم.
11
12- ضرابیان، فروزان (1384).عواملمؤثربرتوسعهدرستربیتبدنیدرمدارسراهنماییتهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
12
13- علم، شهرام (1381). بررسیعواملمؤثردرافزایشکاراییدرستربیتبدنیوورزشازدیدگاهمدیرانمدارسومعلمینتربیتبدنیوورزشمقاطعتحصیلیابتدایی،راهنماییومتوسطهشهرستاناهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
13
14- علی محمدی، حسین (1385). مقایسهنگرشمدیران،معلمانووالدیندانشآموزاننسبتبهبرنامهتربیتبدنیوورزشدرمدارسابتداییشهرستاناقلید. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
14
15 – عوضزاده سامانی، سکینه (1383). بررسی مسائل و مشکلات موجود درس تربیتبدنی در سطح کشور و ارائة راهکارهای کاربردی.مجموعهمقالاتچهارمینکنگرهبینالمللیعلمیتربیتبدنیوتندرستیمدارس. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه وزارت آموزش و پرورش : تهران.
15
16 - قربانی، خیرالله؛ واثقی، ناهید (1381). بررسیراهکارهایتقویتتربیتبدنیدانشآموزاندختردردورههایراهنماییومتوسطهاستاناصفهان. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
16
17- آزمون، جواد؛ آجودان گرگانی، ماندانا (1382). درستربیتبدنیدرمدرسههایجهان.معاونتتربیتبدنیوتندرستیوزارتآموزشوپرورش. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه، چاپ اول.
17
-18 هاشمیبنی، محمدرضا (1379).بررسیعواملتاثیرگذاربردرستربیتبدنیشهرستانشهرکردازدیدگاهمعلمانتربیتبدنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
18
19- همتی عفیفعلی (1380). عواملمؤثردرافزایشکاراییوبهینهسازیدرستربیتبدنیوورزشدانشآموزاندردورةراهنماییشهرکبودرآهنگازدیدگاهمعلمینتربیتبدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
19
20- خاوری، لیلا؛ یوسفیان، جواد (1387). بررسی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه استان یزد . پژوهش در علوم ورزشی . بهار 1387 ، دوره 6، شماره 18 .
20
21- سلیم ، حسین (1389). منبع زبر:
21
http://www.beheshtiyan.ir/amoozesh/1389-01-28-16-47-22.html
22
22. Suffolk University Law Review (2006). Pay-to-play: a risky and largely unregulated solution to save high school athletic programs from elimination. Retrie http://www.law.suffolk.edu/highlights/stuorgs/lawreview/documents/Rausch_Note_Final.pdf
23
23. North, M. & Savage, T. (2010, March 3). Reports: Chicago Public Schools to cut sophomore sports this spring. CBS Chicago. Retrieved from http://cbs2chicago.com/local/cps.sophomore.sports.2.1534154.html
24
24. Medina, J. (2009, May 20). School budgets to be cut by 5 percent next year. New York Times, p. A27.
25
23. Caccamo, P. (2010). Going, Going, Gone: The Decline of Youth Sports. New York: Up2Us.
26
25. Castelli, D. M., Hillman, C. H., Buck, M., & Erwin, H. E. (2006). Physical fitness and academic achievement in third and fifteen grade students. Manuscript submitted for publication.
27
26. Fredricks, J. A. & Eccles, J. S. (2006). Is extracurricular participation associated with beneficial outcomes? Current and longitudinal relations. Developmental Psychology, 42(4), 698-713.
28
27. Crosnoe, R. (2002). Academic and health-related trajectories in adolescence: The intersection of gender and athletics. Journal of Health and Social Behavior, 43, 317-335.
29
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر قصه های قرآنی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمهتجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تأثیر قصههای قرآن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بوده است. جامعۀ مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1395- 1394 بوده است از بین آنان، با بهرهگیری از روش نمونهبرداری چندمرحلهای، تعداد60 نفر از دانشآموزانی که آزمون پیشرفت تحصیلی آنها پایینتر از سطح متوسط، یعنی 15 بوده است، انتخاب و به حکم قرعه به دوگروه، یکی به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و دیگری گروه گواه (30 نفر)، تقسیم شدند. در مرحله اول، هردو گروه پیشرفت تحصیلی خود را ثبت کردند. سپس در گروه آزمایش، متغیر مستقل (قصههای قرآنی طی 10 جلسه 120دقیقهای) انجام شد وگروه گواه هیچگونه آموزشی را دریافت نکرد. بعد از مداخله، در مرحله پسآزمون، هر دو گروه (آزمایش و گواه) پیشرفت تحصیلیشان را ثبت کردند و یک ماه بعد از مرحله پسآزمون در مرحله پیگیری مجددا گروه آزمایش پیشرفت تحصیلیشان را ثبت کردند. به منظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس بینگروهی و t همبسته) استفاده شد. ضمن تأیید فرضیه اصلی تحقیق، نتایج پژوهش نشان داد قصههای قرآنی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر تهران اثر مثبت گذارده در طول زمان از پایداری مناسبی نیز برخوردار است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_431_0ddb1edcacf98eb523bb50a40064b734.pdf
2014-06-22
113
125
قصههای قرآنی
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
lمحمد رضا
شاه ابادی
mrshahabadi@yahoo.com
1
عضو هیات علمی
LEAD_AUTHOR
قدسی
احقر
ahghar2005@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و درسی
AUTHOR
سعید
بهشتی
beheshti@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
قرآن کریم
1
اربابان، مرضیه و قافلهکش، مینا (1385). استفاده از قصه در فرآیند مشاورهای به منظور دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت. مقالات برگزیده قصهگویی، نهمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران
2
اریکسون، میلتون (1382). قصهدرمانی، ترجمه مهدی قراچهداغی، تهران: دایره.
3
بخشایش، ع و محمودی، ح. (1390). رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی، سال چهارم، شماره دوم، تابستان، ص 79 ـ 98.
4
جمالزاده، محمد (1390). قصهگویی و نمایش خلاق و تأثیر آن بر تربیت کودکان. شیراز: دانشگاه آزاد اسلامی.
5
جمالی، حسین (1391).رابطه باورهای دینی با عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سوم متوسطه تجربی شهر فسا.پایاننامه، کارشناسی ارشد- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
6
چراغی، مینا (1390). بررسی رابطۀ بین نگرش به رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر رشتههای علوم تجربی و کارودانش ناحیه یک اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد. اراک: دانشگاه اراک.
7
حبیبوند، علی مراد (1387). رابطه جهتگیری مذهبی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی و دین، ش 3، پاییز، ص93-79.
8
رحماندوست، مصطفی (1381). قصهگویی، اهمیت و راه و رسم آن. تهران: رشد.
9
سرمدی، حسن (1385). رابطه دینباوری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهر قم، فصلنامه پژوهشهای تربیت اسلامی. ش 2، ص57-86.
10
سیفاللهی، حمید (1391). رابطه نمازخوانی با پیشرفت تحصیلی. مجله رشد آموزش معارف اسلامی، تابستان، شماره 85، ص 30-35.
11
فزون مهر، نادر؛ عبدالله حبیبی، معصومه و صمدپور ساعتلو، حلیمه (۱۳۹۳). ارتباط بین میزان دینداری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، همایش بینالمللی مدیریت، تهران، مؤسسه سفیران فرهنگی مبین، دانشجویان کارشناسی ارشد، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه .
12
گنجی،کامران. و یعقوبی، ابوالقاسم و لطفعلی، رضا (1391). اثربخشی مهارتهای پرسشگری به معلمان بر تفکر انتقادی دانشآموزان متوسطه، نشریه روانشناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر. بهار 1392، دوره 9، شماره 27، 1 - 25.
13
موسوی، مختار، حاجی آقالو، عباس، گلشن، پ و محمدپور، آیتالله (1382). قصهگویی، قصهخوانی و شعر در مدارس دوره ابتدایی. چ1، تهران: وزارت آموزش و پرورش، مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
14
تقیپور، و. (1371). پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. تهران: اسوه.
15
همایی، رضا، کجباف، محمد باقر و سیادت، علی (1388). تأثیر قصهگویی بر سازگاری کودکان. مطالعات روانشناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 5، شماره2، ص 133-149.
16
یوسفی لویه، مجید؛ متین، آذر (1387). قصهدرمانی و اختلالات روانشناختی کودکان. تعلیم و تربیت استثنایی. شماره 84-85، 12-28.
17
Bandura, A. (1992). Human agency in social cognitive theory. New York: W. H. Freeman.
18
Beck, B. L.; Koons, S. R.; Milgrim, D. L. (2001). Correlates and consequences of behavioral procrastination. The effects of academic procrastination, self-consciousness, self-esteem. And self-handicapping. Journal of Social Behavior and Personality.
19
Cannon, C. & Barnet. C.; Righter. A. J.; Larson. B. Barrs (2005). Religiosity and GPA at brigham young university provo UT: Brigham young university: 11-5
20
Ellis, A. & knuos, W. J. (1977). Overcoming procrastination. Institute for rational living New York.
21
Ferrari, J. R.; Johnson, J. L.; A. Mccown, W. G. (2001). Procrastination and task avoidance. Theory, research, and treatment. New York: Plenum press.
22
Haycock, L. A. (2008). The cognitive mediation of procrastination. A mete-analysis, educational psychology review 13.
23
Mackune. B. & Hiffimann, J. P. (2009). Religion and academic achievement among adolescents. Interdisciplinary Journal of search on religion.5. Article 10
24
Miller, P. J.; Wiley, A. R.; Fung, H. & Liang, C. H. (1997). Personal storytelling as amedium of socialization in chinese and American families child development; 68(3); 557-68.
25
Murphy, P. K. & Gaskill, P. J. (2004). Effects of memory strategy on second-graders performance and self-efficacy. Contemporary Educational Psychology, 22, 27-4
26
Onwuegbuzie, A. J. (2004). Academic procrastination and statistics anxiety, Assessment and Evolution in Higher Education. 29 (2004).
27
Petersen, S.; Bull, C.; Propst, O.; Dettinger, S. & Detwiler, L. (2005). Narrative therapy to prevent Illness-related stress disorder. Journal of Counseling & Development, 83, 41-47.
28
Rahill, S. A. (2002). A comparison or the effectiveness or story-based and skill-based social competence programs on the development of social problem solving and peer relationship skill of children with emotional disability. Unpublished docoral dissertation, Carlson Albizu University, Maryland [on –line]. Available: (http:proquest.umi.com/ pqdweb).
29
Rothblum, E. D.; Solomon, L. J. & A. Murakomi, J. (1986). Affective, cognitive and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of counseling psychology.
30
Schunk, D. H. (2009). Social cognitive theory and self – regulated learning.Mahwah. nj: Erlbauam.
31
Schouwenburg, H. C. (2004). Procrastination in academic settings. General introduction in: H.C
32
Steel, P. (2004). The nature of Procrastination. A meta-analytic study retrieved july 12.
33
Walker, K. & Dixon, V. (2002). spirituality and academic performance among African American college students. JBP. 28 (2): 17-21
34