ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر رهبری مورد اعتماد مدیران بر تعهد سازمانی معلمان با متغیر میانجی عدالت سازمانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی برازش مدل ارائهشده در زمینه رهبری مورد اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان با میانجیگری متغیر عدالت سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمام معلمان مدارس دبیرستان پسرانه آموزش و پرورش منطقه دو شهر قم تشکیل داده اند. از جامعه آماری یادشده، 300 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه رهبری مورد اعتماد (آوولیو و همکاران، 2007)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهف و مورمن (1993) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (1997) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش، از مدل معادلات ساختاری، شاخص های برازش و ضرایب مسیر استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد رهبری مورد اعتماد بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد و عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین رهبری مورد اعتماد به صورت غیرمستقیم ازطریق عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی معلمان تأثیر معناداری دارد؛ درنتیجه، مدل مفهومی ارائه شده از برازش آماری مناسبی برخوردار است؛ بدین معنا که مدل تبیین تعهد سازمانی بر اساس رهبری مورد اعتماد و عدالت سازمانی، با داده های تجربی برازش دارد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_531_f38a9dc25242f789272b0c518358cf16.pdf
2015-09-23
9
26
رهبری مورد اعتماد
تعهد سازمانی
عدالت سازمانی
معلمان
محسن
علی نژاد
mohsen.alinezhad@yahoo.com
1
دانشگاه خوارزمی
LEAD_AUTHOR
حسین
عباسیان
a_abbasianedu@yahoo.com
2
معاون آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
محمدرضا
بهرنگی
behrangimr@yahoo.com
3
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
افجه، سید علیاکبر (1380). «رهبری و مدیریت اسلامی». مجلة دانش و توسعه. شمارة 13. صص 27-42.
1
اولیایی، زهرا (1393). بررسی رابطة ابعاد چهارگانة عدالت سازمانی با تعهد سازمانی میان کارمندان آموزش و پرورش تهران. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
2
پیران نژاد، علی(1392). «رهبری اصیل، سبکی ضروری در مدیریت دانشگاهها؛ مطالعة موردی دانشگاههای پیام نور استانهای تهران و البرز». مدیریت در دانشگاه اسلامی؛ سال دوم، شمارة 2.
3
داناییفرد، حسن و مؤمنی، نونا (1387). «تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام علی (ع) استراتژی تئوری دادهبنیاد متنی». مطالعات انقلاب اسلامی؛ دورة 4، شمارة 14. 75-110.
4
دوستی، مرتضی؛ خطیبی، امینی و خلیلی، علیاصغر (1392). «بررسی ارتباط میان عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارة کل تربیت بدنی استان مازندران». پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی؛ سال سوم، شماره 5: 71-59.
5
عبدالهی، بیژن؛ یوسلیانی، غلامعلی و حاتمیان، جمال (1393). «رابطة مؤلفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در معلمان دورة ابتدایی». اندیشههای نوین تربیتی، دورة 10، شمارة 2. 91-118.
6
قاسمی، بهروز (1388). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: انتشارات سپاهان.
7
مومنی، مونا؛ خائف الهی، احمد علی؛ اکبریان، رضا و داناییفرد، حسن (1390). «نقدی بر رویکرد رهبری در غرب بر اساس مبانی فکری علامه طباطبایی (ره)». اندیشة مدیریت راهبردی، سال پنجم، شمارة 10، صص 139-123.
8
هرسی، پال. و پلانچارد، کنث (1393). مدیریت رفتار سازمانی: کاربرد منابع انسانی. ترجمة علی علاقهبند. تهران: انتشارات امیرکبیر.
9
Allen, N. J & Meyer, J. P. (1991). The Measurement and Antecedents of Affective, Continuance and Normative Commitment to the Organization. Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
10
Atkinson, T. N. & Pilgreen, T. (2011). Adopting the Transformational Leadership Perspective in a Complex Research Environment. Research Management Review, 18(1), 42-63.
11
Avolio, B. J.; Gardner, W. L.; Walumbwa, F. O.; Luthans, F. & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leader’s impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15(6), 801-823.
12
Avolio, B. J. (2005). Leadership Development in Balance: Made/Born. Mahwab, NJ: Erlbaum.
13
Begley, P. T. (2001). “In pursuit of authentic school leadership practices”, International Journal of Leadership in Education, Vol. 4 No. 4, pp. 353‐66. [CrossRef] [Infotrieve]
14
Belcourt, M., Bohlander, G. & Snell, S (2008). “Managing Human Resource”. 5th Canadian Edition. Thomson-nelson.
15
Chen, C. C. (2010). The mediating effect of employees' experience of inclusion and the moderating effect of individual work values on the relationship of authentic leadership style and organizational commitment (Doctoral dissertation, Alliant International University, Marshall Goldsmith School of Management, San Diego).
16
Cohen-Charash, Y. & Spector, P. E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational behavior and human decision processes, 86(2), 278-321.
17
Cropanzano, R. & Molina, A. (2015). Organizational justice. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 17. 379-384.
18
Crow, M. M.; Lee, B.C. & Joo, J. J. (2011). Organizational commitment among South Korean police officer. An International journal of police strategies & management. 35, 402-423.
19
Elamin A. M. & Alomaim N. (2011). Does Organizational Justice Influence Job Satisfaction and Self-Perceived Performance in Saudi Work Environment, International Management Review, 7 (1): 38-49.
20
Emuwa, A. (2015). Examining the Endorsement of Authentic Leadership, Organizational Commitment, and Perceived Leader Effectiveness among Nigerian Employees (Doctoral dissertation, Regentt University).
21
Furmanczyk, J. (2010) the cross-cultural leadership aspect. Journal of intercultural Management, 2(2), 67-82.
22
Gardner, W. L.; Cogliser, C. C.; Davis, K. M. & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership1145. A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly, 22(6), 1120-
23
Gardner, W. L.; Cogliser, C. C.; Davis, K. M. & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly, 22(6), 1120-1145.
24
Gelens, J., Dries, N., Hofmans, J., & Pepermans, R. (2013). The role of perceived organizational justice in shaping the outcomes of talent management: A research agenda. Human Resource Management Review, 23(4), 341-353.
25
Goldman, B. & Kemis, M. (2002). The role of authenticity in healthy psychological functioning and subjective well-being. Annals of the American Psychotherapy Association, 5, 18-20.
26
Karriker, J. H. & Williams, M. L. (2009). Organizational justice and organizational citizenship behavior: Mediated multifocal model. Journal of Management, 35 (1): 112 – 125.
27
Kiersch, C. E. (2012). A multi-level examination of authentic leadership and organizational justice in uncertain times (Doctoral dissertation, Colorado State University).
28
Klein, H. J.; Molloy, J. C. & Brinsfield, C. T.) 2012(. Reconceptualizing workplace commitment to redress a stretched construct: revisiting assumptions and removing confounds. Academy of Management Review 37 (1), 130–151.
29
Klein, H. J. & Park, H. (2015). Organizational Commitment. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2nd edition, Volume 17, 334-340.
30
Kwon, I. G. & Banks, D. W. (2004). Factors related to the organizational and professional commitment of internal auditors, managerial Auditing Journal, 19, 5, 606.220
31
Leroy, H.; Palanski, E. & M, Simons, T. (2012). Authentic leadership and behavioral integrity as divers of follower commitment and performance. Springer science business media B.V, 107: 255-264.
32
Lind, E. A., & Tyler, T. R. (1988). The Social Psychology of Procedural Justice. New York: Plenum Press.
33
Meyer, J. P. & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the workplace: Toward a general model. Human Resource Management Review, 11, 299-326.
34
Philip P. J.; Kumar R. & Choudhary N. (2012). Relationship between Organizational Citizenship Behavior and Organizational Justice at Work Place, Proceeding Ninth AIMS International Conference on Management, January 1-4. 1215-1221.
35
Philip P. J.; Kumar R. & Chaudhary N. (2012). Relationship between Organizational Citizenship Behavior and Organizational Justice at Work Place, Proceeding Ninth AIMS International Conference on Management, January 1-4. 1215-1221.
36
Pool, S. & Pool, B. (2007). "A Management Development Model: Measuring Organizational Commitment: A Study Among Software Professionals in India". Human Resource Management Review, N. 14 (4), P.46-87.
37
Stewart Wherry, H. M. (2012). Authentic leadership, leader-member exchange, and organizational citizenship behavior: A multilevel analysis.
38
Tatum, B. C. & J. Eberlin. R. (2007). Leadership, ethics, and Justice in Strategic Decision Making. Business Strategy Series, 8(4), pp. 303-310.
39
Tilstra, D, A. (2010). Charismatic leadership as Team leaders: An evaluation focused on pastoral leadership. Journal of Religious leadership, 9 (2), 27-52.
40
Walumbwa F. O.; Wang P.; Wang H.; Schaubroeck J. & Avolio B. J. (2010). "Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors"; The Leadership Quarterly, 21, pp.901-914.
41
Walumbwa, F. O.; Avolio, B. J.; Gardner, W. L.; Wernsing, T. S. & Peterson, S. J. (2008). Authentic leadership: Development and validation of a theory-based measure†. Journal of management, 34 (1), 89-126.
42
Zapata- Phelan, C. P.; Colquitt, J. A.; Scott, B. A. & Livingston, B. (2009). Procedural justice, interactional justice, and task performance: The mediating role of intrinsic motivation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108, 93-105.
43
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و اعتباربخشی مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان دوره دوم متوسطه (مطالعهای آمیخته با جنبههای کیفی و کاربرد تکنیک دلفی)*
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی بومی استانداردهای حرفهای معلمان مقطع متوسطه در محیط های یاددهی-یادگیری انجام شده است. رویکرد پژوهش حاضر، از نوع کیفی و روش مطالعه استفاده از تکنیک دلفی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة دلفی و دربرگیرندة 118سنجه ارزیابی در قالب 12 کلید مولفه استاندردهای حرفهای است که درنتیجه پایش محیطی و شبکهای از منابع ملی و بینالمللی استخراج شده و محقق آن را پالایش و تنظیم کرده است و در دو دور پیوسته دلفی به صورت الکترونیکی میان 32 نفر نمونه منتخب که به صورت هدفمند گزینش شدهاند، توزیع شده و بازخوردها مطابق پیوستار اجماع دلفی به اعضا انعکاس یافته است. تجزیهوتحلیل پاسخهای دلفی تا رسیدن به اجماع نسبی و دستیابی به همرأیی بالا، به روش آمار توصیفی و با استفاده از شاخصهای فراوانی، میانگین، انحراف معیار جداول و نمودارها انجام گرفته است. یافتههای بهدستآمده نشان میدهد متخصصان روی 10 حیطه استاندارد حرفهای با 44 زیرمؤلفه یا سنجه عملکرد حرفهای بومی برای معلمان متوسطه به توافق و اجماع نسبی دست یافتهاند که در قالب الگویی مفهومی–تجربی برای مدل بومی استانداردهای حرفهای معلمان متوسطه اعتباربخشی و ارائه شده است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_535_67d12befa0758ea28c924fc738d90145.pdf
2015-09-23
27
50
استانداردهای حرفهای
معلمان متوسطه
مطالعه دلفی
کامیار
قهرمانی فرد
k.gh60@yahoo.com
1
مشاورعالی مدیرکل/اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
LEAD_AUTHOR
میرمحمد
سید عباس زاده
m.seyedabaszadeh@urmia.as.ir
2
مشاورعالی مدیرکل/اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی
AUTHOR
آندرسون، لورین (1387). افزایش اثربخشی معلمان در فرآیند تدریس. ترجمة محمد امینی، تهران: انتشارات مدرسه.
1
ایزدی یزدانآبادی، احمد و حاج محمدشفیع، فرزانه (1388). «طراحی و تدوین استانداردهای عملکرد معلمان در فرآیند یاددهی-یادگیری»، مجلة علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، سال 9، شمارة 17، 131-154.
2
خنیفر، حسن (1383). «درآمدی بر استانداردسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش»، مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و چهارم، شمارة 2، صص 153-174.
3
AEEYSOC. (2010). National professional standards for teachers. Melbourne declaration on educational goals for young Australians. Australian council for educational research. Available from: http://www.achper.org.au/files/f/903/2.pdf
4
Castillo.. Desart & . and Magdalono. (2002). Standardization of Standard-Based Instruction. Available from: www.airs.brown.eduzooz
5
Danielson, C. (1996). Enhancing professional practice; A framework for teaching, Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
6
Haney, J. E. (2005). The Influence influence of Professionalization professionalization on the Recruitment recruitment of Prospective prospective Teachers teachers as Perceived perceived by Texas Teachers teachers of the Yearyear. phd Dissertation, Texas University.
7
Huntly, H. (2008) Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions Ofof Competence, The Australian Educational Researcher, Vol. 35, No.1, pp. 235-252.
8
Keith, AA. (1986). Teacher evaluation policies and practice in four western provinces and four North West State. Report of a study supported by the Canadian Embassy.
9
Linstone, H. A. Turoff, M. (2002). The Delphi Method; Techniques and Applications Reading, MA: Columbia University Press.
10
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
11
Ololube, N. P. (2008). Evaluation competencies of professional and non-professional teachers in Nigeria, Studies in Educational Evaluation, Vol. 34, pp. 44–51.
12
Queensland department of education. (2005). Professional Standards for Teachers, The State of Queensland, Brisbane 4002.
13
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C. & Trice, C. Dianda, M. (1990). Standards for teachersteacher’s competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
14
Sanders, R. J.; Hills, J. R.; Nitko, A. J.; Merwin, J. C.; Trice, C. & Dianda, M. (1990). Standards for Teachers competence in educational assessment of students, American Federation of Teachers, National Council on Measurement in Education and National Education Association.
15
William, L.; Eyck, R. T.; Doolan, J.; Brady, J. & Aviss, E. (2004). New Jersey Professional Standards for Teachers and School Leaders, New Jersey Department of Education, Trenton, New Jersey, Available from: http://www.state.nj.us/education
16
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بر مبنای مفروضههای سازندهگرایی
یکی از عمدهترین نظریههای یادگیری که برای بهبود کیفیت یادگیری و در مقابل نظریههای رفتارگرایی و شناختگرایی مطرح شده نظریة سازندهگرایی است که در این مطالعه، مفروضههای این نظریه در کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان بررسی شده است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مفروضههای سازندهگرایی در کتابهای یادشده، بررسی و روندها و چگونگی پردازش به این مفروضهها، مطالعه شده است. پژوهشگر برای دادهیابی از روش اسنادی و به منظور دادهکاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی مایرینگ بهره گرفته است. ابزار پژوهش، پژوهشگر بوده و نمونه از نوع هدفمند است که کتابهای فارسی، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان را شامل میشود. نتایج نشان میدهد در کتابهای سهگانة یادشده، مفروضههای سازندهگرایی مطرح شده اند؛ اما میزان پردازش این مفروضهها، در کل چشمگیر نیست. از طرفی، سه مفروضه ساخت دانش بر مبنای تجارب، تفاسیر شخصی، خلق معنا بر مبنای تجارب اجتماعی در جریان تعاملات اجتماعی و فعالیت فراگیر در محیط طبیعی بیشترین بسامد را دارند. در تدوین متن اصلی چندان به مفروضههای سازندهگرایی توجه نشده است و عموماً، پردازش مفروضهها به بخشهای فعالیتها، موقعیت ها و کاربرگهها، خودآزماییها و گفتوگوها اختصاص داده شده است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_532_607649474da5d198555ad28127b705f4.pdf
2015-09-23
51
73
سازندهگرایی
مفروضههای سازندهگرایی
کتابهای فارسی
علوم تجربی و مطالعات اجتماعی ششم دبستان
مختار
ذاکری
mokhtarzakeri365@gmail.com
1
آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
مسعود
نوابی
2
دانشگاه آزاد
AUTHOR
احمدی، احمد و همکاران(1391). علوم تجربی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
1
اکبری، فریدون (1391). فارسی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتاب های درسی
2
ابراهیمیقوام، صغری و حسینیزاده، غلامحسین (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش. مجلة پژوهشی-آموزشی اطلاع رسانی. شمارة 4، صص:24-33
3
بورس جویس و همکاران (1388). الگوهای تدریس 2004 ترجمة محمدرضا بهرنگی. تهران: انتشارات سمت.
4
حیدرزادگان، علیرضا، مرزوقی، رحمت الله و جهانی، جعفر(1386). «بررسی تاثیر نظریهی سازندهگرایی بر عمکرد دانشآموزان سوم راهنمایی». فصلنامة مطالعات برنامة درسی، شمارة 6، صص نیلی29-44.
5
سیف، علیاکبر (1387). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر دوران.
6
فلاحیان، ناهید (1391). مطالعات اجتماعی ششم دبستان. تهران: ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی.
7
فردانش، هاشم و شیخی، علیاکبر (1381). «درآمدی بر سازندهگرایی». فصلنامة علمی پژوهشی دانشگاه الزهرا. شمارة 42، صص: 126-145.
8
فرهنگی، علیاکبر (1366). «اگزیستانسیالیسم و آموزش و پرورش». نشریة کیهان اندیشه، شمارة 13، صص: 76-103.
9
شیخی، علیاکبر (1381). «تبیین و ارزیابی دیدگاه سازندهگرایی». نشریة تازههای شناختی، سال چهارم، شمارة 3، صص: 65-73 .
10
کاردان، علیمحمد ( 1387). سیر آرای تربیتی در غرب. تهران: انتشارات سمت
11
گری فنستر، جوناس سولتیس(1390). رویکردهای تدریس. ترجمة احمدرضا نصر، محمدرضا نیلی وهدایت الله اعتمادی زاده. تهران: انتشارات مهرویستا.
12
گوتک، جرالد (1389). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمة محمدجعفر پاکسرشت. تهران: انتشارات سمت.
13
نقیبزاده، میرعبدالحسین (1386). فلسفه آموزش و پروش. تهران: طهوری.
14
--------------- (1390). فلسفه در قرن بیستم. تهران: طهوری.
15
16
17
Jordan. Anne (2008). Approach to learning. New York: Open University Press.
18
Mayring. Philip. (2000). "Qualitativ Content Analysis". Forum Qualitative Social Forschung. Volome 1. No.2 – June.
19
Maykut. P. and Morehouse, R. (1994). Beginning Qualitative Research. London: The Falmer press.
20
ORIGINAL_ARTICLE
نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیشبینی سازگاری دانشآموزان است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمام دانشآموزان پسر مقطع دوم و سوم دبیرستان شهر تهران است که 300 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای برای نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از مقیاس سنجش تعارض والد- نوجوان، پرسشنامة حمایت اجتماعی و مقیاس سازگاری استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد بین تعارض والد- نوجوان با سازگاری دانشآموزان ارتباط منفی معناداری وجود دارد (001/>P)؛ همچنین بین حمایت اجتماعی با سازگاری دانشآموزان ارتباط مثبت معنادارای به دست آمد (001/>P). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد 45 درصد از واریانس سازگاری دانشآموزان به طور معناداری از طریق متغیرهای تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی تبیین میشود. با توجه به این نتایج میتوان گفت تعارضات خانوادگی و انتظارات متفاوت بین نوجوان و والدین آنها و همچنین طرز حمایت از جانب دیگران میتواند سازگاری یا ناسازگاری این دانشآموزان را پیشبینی کند؛ بنابراین توجه به این موضوع در جامعه امروزی از سوی مسئولان و متخصصان حوزه روانشناسی و جامعهشناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_533_734658112207bf8346c0b0c32986f7e8.pdf
2015-09-23
75
90
تعـــارض والد- نوجوان
حمایت اجتماعی
ســـازگاری
سعید
پورعبدل
saeed.pourabdol@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه شاهد تهران
LEAD_AUTHOR
محمد
نریمانی
saeidravanshenas@yahoo.com
2
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
AUTHOR
مسلم
عباسی
moslem_abbasi83@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
AUTHOR
عظیم
امیدوار
azim_omidvar@yahoo.com
4
کارمند دانشگاه محقق اردبیلی، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
AUTHOR
ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی؛ حسن، نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل (1390). «مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا». مجله ناتوانیهای یادگیری، دورة 1، شمارة 1، صص 6-23.
1
اسدی یونسی، محمدرضا؛ مظاهری، محمدعلی؛ شهیدی، شهریار؛ طهماسیان، کارینه و فیاضبخش، محمدعلی (1390). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامة اندازهگیری تعارض والد-نوجوان (فرم نوجوان)». فصلنامه خانواده و پژوهش. سال هشتم، شمارة 1 و 2.
2
اسعدی، سیدمحمد؛ شاهمنصوری، نازیلا؛ محمدی، محمدرضا؛رضاعی، فرزین و جی سمتانا، جودیت (1384). «رابطه متغیرهای فرهنگی-اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران». مجله تازههای علوم شناختی، دور7، شمارة 4، 28-35.
3
اردلان، الهام و حسینچاری، مسعود.(1389). «پیشبینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با واسطه باورهای خودکارآمدی». مجله روانشناسی تربیتی، شمارة 17، صص 1-28.
4
بهروزی، ناصر، شهنی ییلاق، منیجه و پورسعید، سید مهدی (1391). «رابطه کمالگرایی، استرس ادراکشده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی». فصلنامة راهبرد فرهنگ، شمارة 20، 84-102.
5
تمنائی فر، محمدرضا، لیث، حکیمه و منصوری نیک، اعظم (1392). رابطة حمایت اجتماعی ادراک شده با خودکارآمدی در دانشآموزان (روانشناسی اجتماعی)». فصلنامة یافتههای نو در روان شناسی، دوره8 شماره 28، 39-31.
6
خواجه نوری، بیژن و هاشمینیا، فاطمه (1390). «رابطة تعارضات والدینی با بزهکاری». فصلنامة علمی-پژوهشی جامعهشناسی زنان، دوره 2، شماره 2،38-19.
7
ستوده، آیت الله (1374). آسیبشناسی اجتماعی .تهران: آوای نور.
8
سیف، علی اکبر (1383). تغییر رفتار و رفتار درمانی (نظریهها و روشها). تهران: نشر دوران.
9
سینها، ای. کی. پی و سینک، آر. پی (1380). راهنمایپرسشنامةسازگاریدانشآموزاندبیرستانی. ترجمة ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسة روان تجهیز سینا.
10
شه بخش، افشین (1389).بررسیومقایسةرابطهبینابعاد کمالگرایی،حمایتاجتماعیبافرسودگیتحصیلیدردانشجویانباسطوحبالاوپایینفرسودگیتحصیلیدانشگاهعلامهطباطبایی. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
11
شهنی ییلاق، منیجه، عزیزی مهر، الهه و مکتبی، غلامحسین (1392). «رابطة علی تعارض آشکار و تعارض نهان بین والدین با عملکرد تحصیلی با میانجیگری رابطة والد فرزند، رفتار ضداجتماعی و افسردگی در دانشآموزان دبیرستانی». دوفصلنامة مشاورة کاربردی، دورة 3 شمارة 2، 1-16.
12
صفوی، محبوبه؛ موسوی لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1388). «بررسی همبستگی هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دانشآموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران». مجلة پژوهنده، دورة 14، شمارة 5. 255-261.
13
طاهری، فهیمه (1389).بررسیرابطهحمایتاجتماعیوسبکهایمقابلهباتابآوریدرنوجوانان ساکندرکانوناصلاحوتربیتونوجوانانعادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشتة روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
14
زندن وندر، جیمز (2001). روانشناسی رشد. ترجمة حمزه گنجی.(1386). تهران: انتشارات ساوالان.
15
غفوری، حبیب اله (1391). مقایسة اثربخشی مشاورة گروهی رفتار درمانی، عقلانی- هیجانی با واقعیت درمانی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی نوجوانان. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
16
فرهادیان، رضا (1377). روشهای کاربردی در پرورش شخصیت. قم: انتشارات توحید.
17
فولادچنگ، محبوبه (1385). «نقش الگوهای خانوادگی در سازگاری نوجوانان». فصلنامةخانوادهپژوهی، دورة 2، شمارة 7، 209-221.
18
قرهباغی، فاطمه (1389). «نقش تعارض زناشویی و رابطهی والدین با کودک در نشانههای آسیب شناختی عاطفی و رفتاری». پژوهشهای روانشناسی، دورة 1 شمارة 13، 89-108.
19
ابراهیمی قوام، صغری (1371). بررسیاعتبارسهمفهوممنبعکنترل،عزتنفسوحمایتاجتماعی. پایاننامة کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی.
20
لطف آبادی، حسین (1378). روانشناسی رشد (2): نوجوانی، بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت.
21
نشاط دوست، حمید طاهر.(1386). «بررسی افسردگی نوجوانان و عوامل مرتبط فردی و خانوادگی. مجلة پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان»، دورة 5، شمارة 2، 58-45.
22
ورمزیار، مهدی (1387). بررسی رابطة بین سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری نوجوانان. پایاننامة کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه مازندران.
23
Bandy, T., & Moore, K. A. (2008). The Parent-Child Relationship: A Family Strength. Fact Sheet. Publication# 2008-27. Child Trends.
24
Buehler, C., & Gerard, J. M. (2002). Marital conflict, ineffective parenting, and children's and adolescents' maladjustment. Journal of Marriage and Family, 64(1), 78-92.
25
Bulkeley, R., & Cramer, D. (1994). Social skills training with young adolescents: Group and individual approaches in a school setting. journal of Adolescence, 17(6), 521-531.
26
Chaplin, T. M., Sinha, R., Simmons, J. A., Healy, S. M., Mayes, L. C., Hommer, R. E., & Crowley, M. J. (2012). Parent–adolescent conflict interactions and adolescent alcohol use. Addictive behaviors, 37(5), 605-612.
27
Chen, Y. L., Chen, S. H., & Gau, S. S. F. (2015). ADHD and autistic traits, family function, parenting style, and social adjustment for Internet addiction among children and adolescents in Taiwan: a longitudinal study. Research in developmental disabilities, 39, 20-31.
28
Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress.Psychosomatic medicine, 38(5), 300-314.
29
Collins, S. M. (2003). Attachment, social support and loneliness in later life. PhD dissertation, Iowa State University.
30
Dadds, M. R., Atkinson, E., Turner, C., Blums, G. J., & Lendich, B. (1999). Family conflict and child adjustment: Evidence for a cognitive-contextual model of intergenerational transmission. Journal of Family Psychology,13(2), 194.
31
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child development, 66(5), 1360-1384.
32
Forehand, R., Brody, G., Slotkin, J., Fauber, R., McCombs, A., & Long, N. (1988). Young adolescent and maternal depression: Assessment, interrelations, and family predictors. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(3), 422.
33
Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37(2), 97-105.
34
Hogan, B. E., Linden, W., & Najarian, B. (2002). Social support interventions: Do they work?. Clinical psychology review, 22(3), 381-440.
35
Matson, J. L., Rotatori, A. F., & Helsel, W. J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behaviour Research and therapy,21(4), 335-340.
36
Merrell, K. W., & Gimpel, G. (2014). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. new Jerscy:Psychology Press.
37
Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk?. Psychological bulletin,102(3), 357.
38
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and student residence. ProQuest.
39
Pinchover, S., & Attar-Schwartz, S. (2014). Institutional social climate and adjustment difficulties of adolescents in residential care: The mediating role of victimization by peers. Children and Youth Services Review, 44, 393-399.
40
Roeser, R. W., Eccles, J. S., & Sameroff, A. J. (1998). Academic and emotional functioning in early adolescence: Longitudinal relations, patterns, and prediction by experience in middle school. Development and psychopathology, 10(02), 321-352.
41
Rubin, K. H., & Rose-Krasnor, L. (1992). Interpersonal problem solving and social competence in children. In Handbook of social development (pp. 283-323). New York: Springer US.
42
Robin, A. L., & Foster, S. L. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict: A behavioral-family systems approach. New York: Guilford Press.
43
Sheridan, C. L., & Radmacher, S. A. (1992). Health psychology: Challenging the biomedical model. John Wiley & Sons.
44
Dunn, J., Brown, J., Slomkowski, C., Tesla, C., & Youngblade, L. (1991). Young children's understanding of other people's feelings and beliefs: Individual differences and their antecedents. Child development, 62(6), 1352-1366.
45
Thompson, R. A. (2015). Social support and child protection: Lessons learned and learning. Child abuse & neglect, 41, 19-29.
46
Vaux, A., Phillips, J., Holley, L., Thompson, B., Williams, D., & Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) scale: Studies of reliability and validity, American Journal of Community Psychology, 14(1):195-219.
47
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی انگیزه پیشرفت نوجوانان بر اساس ادراک ریسک، درآمیختگی افکار و مکانیزمهای مقابلهای
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط میان ادراک ریسک، درآمیختگی افکار و پاسخهای مقابلهای با انگیزه پیشرفت نوجوانان با هدف ارائه مدل پیشبینی است. نخست،تعداد240 نفر در مطالعۀ همبستگی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند؛ سپس برای سنجش فرضیهها از مقیاس ادراک ریسک بنتین و پرسشنامة درآمیختگی افکار و پرسشنامة پاسخهای مقابلهای و همچنین از پرسشنامة انگیزة پیشرفت هرمنس استفاده شد. برای تحلیل نتایج از همبستگی و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها نشان میدهد در رگرسیون گامبهگام میان درآمیختگی فکر-رویداد با انگیزة پیشرفت رابطه وجود دارد. پاسخهای مقابلهای رابطة قویتری با انگیزة پیشرفت نشان داده است. نتایج نشان میدهد نوجوانانی که از راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکنند و درآمیختگی فکر-رویدادِ بیشتر البته نه در حد اختلال وسواس دارند، از انگیزة پیشرفت بیشتری نیز برخوردارند و دارای پیشرفت تحصیلی برتری هستند.
https://pma.cfu.ac.ir/article_542_0aedbc512602bba77f5bc3b55c89c34c.pdf
2015-09-23
91
105
ادراک ریسک
درآمیختگی افکار
پاسخهای مقابلهای
انگیزه پیشرفت
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
ملیحه
فدایی مقدم
m.2001.moghadam@gmail.com
2
دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
زیبا
برقی ایرانی
kimia2010@gmail.com
3
دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
بساکنژاد، سودابه؛ زرگر، یدالله و حاتمیسربرزه، معصومه (1391). «اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر درآمیختگی فکر-عمل، روانشناسی افکار و احساس گناه دانشجویان دختر». مجلة علمی-پژوهشی عصر پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 3 (4)، 32-23.
1
حبیبی، م و عاشوری، آ (1392). «رابطة راهبردهای مقابله با تنش و سلامت روان با نگرش به اعتیاد نوجوانان». مجلة تحقیقات علوم رفتاری. 12 (2)، 1-10.
2
خرمدل، ک؛ نشاطدوست، ح؛ مولوی، ح؛ امیری، ش و بهرامی، ف (1389). «اثربخشی درمان فراشناختی ولز بر درآمیختگی افکار بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری». مجلة علوم رفتاری. 8 (4)، 307-315.
3
زارع، ح و محمدزاده، ر. (1391). «نقش صفات شخصیتی در پیشبینی انگیزة پیشرفت دانشجویان». مجلة دستآوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روانشناسی). دانشگاه شهید چمران اهواز، 4 (1)،117-138.
4
زارع، ح و اعراب شیبانی، خ (1390). «بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه سبک های تصمیمگیری در دانشجویان ایرانی»، پژوهشهای روانشناختی، 2(28)، 112.
5
زارع، ح و عبداللهزاده، ح (1391). مقیاسهای اندازهگیری در روانشناسی شناختی. تهران. انتشارات آییژ.
6
زارع، ح و عبداللهزاده، ح (1393). کاربرد آزمونها در روانشناسی شناختی. تهران. انتشارات دانشگاه پیام نور.
7
زارع، ح و فضیلتی، م (1393). حافظه و هیجان. تهران. انتشارات آییژ.
8
سلطانی مجد، ا؛ تقی زاده، م ا و زارع، ح (1393). «اثربخشی آموزش گروه مهارت های تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان». پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری. 4(2)، 7.
9
زارع، ح؛ رستگار، ا(1393). «مدل علّی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان آموزش مجازی: نقش باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و هیجانهای تحصیلی». دوفصلنامة شناخت اجتماعی. 3 (2) 6، 19- 32.
10
صفاری نیا، م؛ زارع، ح و حسنی، ل (1391). «بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان سال دوم دبیرستان شهرستان بانه». دوفصلنامة علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی.1(1)، 66- 76 .
11
علیپور، ا؛ هاشمی، ت و باباپور، جلیلی (1389). «رابطة بین راهبردهای مقابلهای و شادکامی دانشجویان». فصلنامة علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 5 (18).
12
علیزاده، ف؛ فروزان، ف و رضوی، م ح. (1393). «مقایسة ادراک ریسک دانشجویان شرکتکننده در فعالیتهای ورزشی». پژوهش در ورزش دانشگاهی. 6، 51-68.
13
فرهمندمهر، ر؛ علیلو،م م و پورشریفی، ح (1392). «اثربخشی درمان فراشناختی در کاهش باورهای مربوط به درآمیختگی افکار افراد مبتلا به نوع شستشوی اختلال وسواسی-اجباری». مجلة علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. 22 (2)، 1054-1068.
14
قاسمزاده، س؛ پیوستهگر، م؛ حسینیان، س؛ موتابی، ف و بنی هاشمی، س (1390). «اثربخشی مداخلة شناختی-رفتاری بر پاسخهای مقابلهای و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات زنان». مجلة علوم رفتاری. 4 (1)، 35-43.
15
کریمی ثانی، پ و احیایی، ک (1391). «اثربخشی گروه درمانی رویکرد یکپارچة توحیدی بر تغییر پاسخهای مقابلهای دختران مضطرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر». مجلة زن ومطالعات. 4 (15)، 167-182.
16
مرادی پردنجانی، ح؛ جعفری، پ؛ قاسمی، م؛ صادقی، س و حیدری، ح(1393). «تبین رابطه انگیزة پیشرفت، مرکز کنترل و ریسکپذیری با خلاقیت». فصلنامة علمیپژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3 (4).
17
موسینژاد جدی، ا و علیلو، م م (1392). «رابطة باورهای وسواسی با درآمیختگی فکر-عمل در نوجوانان». فصلنامة روانشناسی بالینی. 3 (11)، 78-90.
18
ناظمی، ف و صفارینیا، م (1394). «بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری و ادراک ریسک با رفتارهای کارآفرینانه در بین مدیران فرهنگی». فصنامة علمیپژوهشی ابتکار وخلاقیت در علوم انسانی. 4 (4)، 89-117.
19
Abolghasemi A, Javanmiri L. (2012). [The role of social disability, mental health and self-efficacy in predicting academic achievement of female students]. Journal of School Psychology. 1(2): 6-20. [Persian].
20
Alsandro, M; Marta, R; Gyang, N., el (2015).measuring the perception of risk and its effect on the health of the environment. Search article survey original. 270- 278.
21
Andreea, S. & Grenguta, O. (2015).Test Anxiety and Achievement Goal Orientations of students at a Romanian University. Procardia-Social and behavioral Sciences, 108, 1673-1679.
22
Benthin, A.; Solvic, P. & Severson, H. (1993). A psychometric study of adolescent risk perception, Journal of adolescence, 16,153168.
23
Benthin, A.; Slovic, P. & Serverson, H. (1993).A psychometric study of adolescent risk perception. Journal of Adolescnce, 16, 153.
24
Jihyun, Lee (2016). Attitude toward school does not predict academic achievement. Learning and Individual Differences, 52; 1-9
25
Neumark-Sztainer D.; Story M.; Hannan P. J. & Croll J. (2002). Overweight status and eating patterns among adolescents: where do youths stand in comparison with the healthy people 2010 objectives? Am J Public Health; 92(5): 844-51.168.
26
Chinaveh, H. (2014). A comparison of Type- A and Type- B learners in the perception of stress level and use of coping Responses in the campus. Original research Article Procardia- social and behavioral sciences. 143(14), 384- 388.
27
Donovan, J. E. & Jessor, R. (1985). Structure of problem behavior in adolescent and young adulthood. Journal of consulting and clinical psychology, 53,890-904.
28
Original Research Article Dingde Xu, Li Peng, Chunjiang Su, Shaoquan Liu, Xuxi Wang, Tiantian Chen. (2016). Influences of mass monitoring and mass prevention systems on peasant households’ disaster risk perception in the landslide-threatened Three Gorges Reservoir area, China. Habitat International. 58, 23-33
29
Harmans, H. J. M. (1970).A questionnaires Measures of Achievement Motivation.Journal ofApplied Psychologe.Vol:54.N:4,353-363.
30
Herres, J. (2015).Adolescent coping profiles differentiate reports of depression and anxiety symptoms.Journal of Affective Disorders, volume 186(10), 312-319.
31
Lazarus, R. S. & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment. In: L.A. Pervin & M. Lewis (EDs), Internal and External determinations of behavior (pp.287-327).
32
Lerner JS, Li Y, Valdesolo P, Kassam K. (2015). Emotion and decision making. Annu. Rev. Psychol. 66: In press.
33
Loxton, N. J., Dawe, S., & Cahill, A. (2011). Does negative mood drive the urge to eat? The Contribution of negative mood, exposure to food cues and eating style. Appetite, 56, 368- 374.
34
Marteau, T. M.; Ogilvie, D.; Roland, M.; Suhrcke, M. & Kelly, M. P. (2011). Judging nudging: Can nudging improve population health?. BMJ, 342
35
Narula, T.; Ramprasad, C.; Ruggs, E. N. & Hebl, M. R. (2013). Increasing Colonoscopies? A Psychological Perspective on Opting In Versus Opting Out. Health Psychology.
36
Ostafin, B. D., & Brooks, J. J. (2011). Drinking for relief: Negative affect increases automatic alcohol motivation in coping- motivated drinkers. Motivation and Emotion, 35, 285- 295.
37
Mahmoodi H.; Isazadegan A.; Emani Saribaglo J. & Ktabi A (2013). [The relationship between achievement goals and academic performance through the mediation of thinking styles among gifted and ordinary students]. Researches of cognitive and behavioral sciences. 3(1): 49-68. [Persian]
38
McClelland, D. C. & Koestner, R. (1992). The achievement motive. In Charles P. Smith (ed). Motivation and Personality: Handbook of Thematic Content Analysis: 143-152.New York, NY: Cambridge University press.
39
Melanie, J. & Zimmer. G. (2015). Emotional sensitivity before and after coping with rejection: A longitudinal study. Journal of Applied Developmental Psychology, 41, 28-37.
40
Wells, A. & Matthews, G. (1994). Attention and emotion: A clinical perspective: Hove: Elbum.
41
Wells, A. )2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester wiley and sons: 13-8
42
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه اول از نظر میزان توجه به مؤلفههای حقوق بشر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورة متوسطة اول از نظر میزان توجه به مؤلفههای حقوق بشر انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری مشتمل بر تمام کتابهای درسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره متوسطة اول بوده و با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدودبودن جامعه آماری از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعه آماری برای نمونه در نظر گرفته شده است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده و واحد تحلیل متن، تصویر، پرسش و فعالیت بوده و روایی و پایایی ابزار پژوهش تأیید شده است. عمدهترین یافتههای پژوهش نشان میدهد از مجموع 387 واحد ضبط شده برای مؤلفههای حقوق بشر، مؤلفة «حق داشتن محیط زیست سالم» با 73 واحد بیشترین واحد ضبط شده را به خود اختصاص داده و مؤلفه «حق امنیت» بیشترین ضریب اهمیت در محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی دورة متوسطة اول را به خود اختصاص داده است؛ همچنین مؤلفههای حقوق بشر در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورة متوسطة اول به صورت متوازن تقسیم نشده است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_534_d8083b99a2949f7b0f4ab24fe7c5042f.pdf
2015-09-23
107
145
حقوق بشر
کتابهای درسی
مطالعات اجتماعی
دوره متوسطه اول
سمیه
زادمهر
som_zad@yahoo.com
1
دبیر رسمی آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
اباصلت
خراسانی
dr khorasanitr@gmail.com
2
دانشگاه بهشتی
AUTHOR
حامد
زمانی منش
hzm64@yahoo.com
3
دانشجوی دکترای علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
AUTHOR
امیرارجمند، اردشیر (1380)، آموزش حقوق بشر، مجلة تحقیقات حقوقی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
1
جعفری، محمود (1384)، ارزیابی میزان توجه به آموزش حقوق بشر در برنامههای درسی دورة ابتدایی، پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
2
حاجیزاده، هانیه و کرمی، مرتضی (1393)، «تحلیل برنامة درسی قصدشده و اجراشدة دورة راهنمایی بر اساس مؤلفههای آموزش صلح یونسکو»، فصلنامة پژوهش در برنامهریزی درسی، سال یازدهم، شمارة 42.
3
حقیقت، سیدصادق و میر موسوی، سیدعلی (1381)، مبانی حقوق بشر، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
4
حکیمزاده، رضوان؛ کیامنش، علیرضا و عطاران، محمد (1386)، «تحلیل محتوای کتابهای درسی با توجه به مسائل و مباحث روز جهانی در حوزة برنامههای درسی»، فصلنامة مطالعات برنامة درسی، سال دوم، شمارة 5.
5
ذاکریان، مهدی (1383)، مفاهیم کلیدی حقوق بشر بینالمللی، تهران، نشر میزان.
6
ذکاوتی قراگزلو، علی (1381)، آموزش صلح، تهران، مؤسسه فرهنگی هنری نوروز.
7
رنجبریان، امیرحسین؛ نواب دانشمند، فریبا (1387). «بررسی تأثیر آموزش حقوق بشر بر صلح و توسعه». فصلنامة اندیشههای حقوقی خصوصی. سال پنجم، شمارة دوازدهم.
8
سید فاطمی، سیدمحمد قاری (1382) حقوق بشر در جهان مؤثر، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
9
شکاری، احمد، حاجیرشیدی، رضا (1388)، «بررسی میزان توجه به مؤلفههای حقوق بشر در برنامة درسی دورة متوسطة ایران»، فصلنامة نوآوریهایپژوهشی، دورة 24، شمارة 7.
10
علی عسگری، مجید، چهارباشلو، حسین، عطاران، عاطفه (1392)، «جایگاه مؤلفههای حقوق بشر در محتوای کتابهای درسی دوره آموزش ابتدایی ایران»، دوفصلنامة نظریة و عمل در برنامة درسی، سال اول، شمارة 1.
11
فتحیواجارگاه، کورش، شمس مورکانی، غلامرضا، لورایی، محمدرضا، عقیلی، رمضان (1393)، بررسی و تحلیل مؤلفههای حقوق بشر در کتابهای درسی دورة ابتدایی، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، سال سیزدهم، شمارة 49.
12
فتحیواجارگاه، کوروش (1382). «جایگاه و اهمیت صلح و جنگ در کتب دورة ابتدایی»، مجلة علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، شمارة 3.
13
قلتاش، عباس، صالحی، مسلم و فرخی نژاد، پریسا (1389)، «بررسی میزان توجه به مؤلفههای حقوق بشر در کتب تعلیمات اجتماعی دورة راهنمایی»، فصلنامة روانشناسی تربیتی، سال اول، شمارة 3.
14
کلی، جان (1382)، مختصری از تئوریهای حقوقی در غرب، ترجمة محمد راسخ، نشر طرح نو.
15
گزارش طرح ملی بررسی حقوق بشر در نظام آموزشی مدارس ایران (1383)، تهران، مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران، بهار و تابستان.
16
گندمی حسنارودی، فهیمه (1386). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی ازلحاظ مفاهیم حقوق بشر، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
17
لورایی، محمدرضا (1390). شناسایی جایگاه حقوق بشر در مراحل طراحی و اجرای برنامههای درسی مقطع ابتدایی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
18
مصفا، نسرین، ابراهیمی، نبی الله (1387)، «جایگاه حقوق بشر در نظریههای روابط بینالملل»، فصلنامة سیاست، دورة 38، شمارة 4.
19
موحد، محمدعلی (1381)، در هوای حق و عدالت، نشر کارنامه.
20
مولایی، مهرداد (1390)، آزادی اطلاعات و محدودیتهای آن در مقررات بینالمللی حقوق بشر، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکدة حقوق.
21
مهماندوست قمصری، زهرا سادات (1388). بررسی جایگاه پژوهش محوری در کتابهای درسی دورة متوسطه، پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه الزهرا.
22
ناصری، حسین (1385)، «سنجش بنیادهای نظری و مواد اعلامیه حقوق بشر با مبانی و آموزههای قرآنی»، فصلنامة مطالعات اسلامی، شماره 71.
23
نواب دانشمند، فریبا (1386)، «بررسی برخی روشهای آموزش حقوق بشر»، مجلة حقوقی، نشریة مرکز امور حقوقی بینالمللی معاونت حقوقی و امور ریاست جمهوری، شمارة 37.
24
یزدانی، عباس (1381). نقش آموزش در پیشگیری از نقض حقوق بشر، پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدة روابط بینالملل وزارت امور خارجه.
25
Al-Edwan Z. S. M. (2010). Human Rights Principles in the Social Education Textbooks of the Elementary Stage in Jordan. European Journal of Social Sciences, Vol. 15 Issue 2, p117.
26
Kepenekci, Y. K. (2010). Children's social rights in social studies textbooks in Turkish elementary education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 576-581.
27
Lin, F.CH. (2007), Student Rights andHuman Rights Education-Taiwan’s Experience, Human Rights Education in Asian Schools, PP 73-83.
28
Nazir, K., Keet, A. (2005). Infusing human rights into the curriculum, Perspectives in Education, V23 N.2 p: 99-110.
29
Velloso, A (1998), Peace and Human Rights Education in the Middle East: Comparing Jewish and Palestinian Experiences. ]nternational Review of Education, Volume 44, Issue 4, pp 357-378.
30
Westin, L (2004), “education and democracy in bosnia and herzegovin”. International gournal of educational development, volume 24, issue 5, septamber, page 495 – 509.
31
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسه ای رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد هویت با رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان انجام شده است. گروه نمونه شامل 200 دانشجو(121 دختر و 79 پسر) بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.در این پژوهش از2 پرسشنامه ابعاد هویت (AIQ-IV ( و و هویت –نسخه چهارم) AIQ-IV و مقیاس رضایت از زندگی (داینر و همکاران،1985) استفاده شد. دادهها با روشهای آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون ،آزمون t استودنت و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد هویت و رضایت از زندگی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رضایت از زندگی در دو گروه دختران و پسران به طور معنی داری تنها از طریق بعد هویت فردی قابل پیش بینی بود..اما در دختران این بعد، پیش بینی کننده ی قوی تری بود. در مقایسه ی دو جنس تفاوت معنی داری بین دختران و پسران در ابعاد هویت (فردی،ارتباطی،اجتماعی و جمعی ) وجود نداشت، اما در متغیر رضایت از زندگی نمرات دختران بطور معناداری بالاتر از پسران بود.
https://pma.cfu.ac.ir/article_569_4a8ff3baa0420ac4956ce2619c4c2ec2.pdf
2015-09-23
147
163
رضایت از زندگی
ابعاد هویت
دانشجویان
جنسیت
سیمین
غلامرضایی
gholamrezaei.s@lu.ac.ir
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان
AUTHOR
مریم
عبدالهی مقدم
m.abdolahi65@yahoo.com
2
اموزش و پرورش مشاور
AUTHOR
طاهره
سهرابیان
tsohrabian@yahoo.com
3
مشاور ااموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
احمدی، احمد (1389) . روانشناسی نوجوانان وجوانان ، تهران : نشر مشعل.
1
بیابانگرد ، اسماعیل (1389). روانشناسی نوجوانان ،تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
2
بیانی،علی اصغر؛کوچکی،عاشور محمد؛گودرزی،حسنیه (1386).اعتبار و روایی مقیاس رضایت از زندگی ((SWLS.
3
جنکینز، ریچارد(1381) .هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، نشر شیرازه،.
4
جوکار ، بهرام؛لطیفیان،مرتضی ( 1388) . رابطه ابعاد هویت و جهت گیری هدف در گروهی از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان های شیراز و یاسوج ، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره 25 ، شماره 4 ، 48-28.
5
دارابی،جعفر(1383).بررسی و تعیین نوع هویت فردی،ملی و مذهبی در نوجوانان،دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
6
شاهینی،نجمه؛آسایش،حمید؛قبادی،مهرداد؛صادقی،جواد(1389).بررسی همبستگی حمایت اجتماعی،احساس تنهایی و رضایت از زندگی،مجله پژوهنده،سال هفدهم،شماره 6،306-302.
7
سید میرزایی ،سید محمد؛قهرمان ،آرش (1388) .بررسی پیش بینی کنندههای اجتماعی رضایت از زندگی در بین دانشجویان نمونه مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد دو فصلنامه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی ( سال ششم ، شماره.25-1
8
شکرکن، حسین ؛ نجاریان، بهمن ؛ امیدیان ، مرتضی ( 1380 ) . بررسی هویت درابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران،مجله علوم تربیتی و روانشناسی،دوره 8،شماره 2،98-73.
9
شیخی،منصوره؛هومن،حیدرعلی؛احدی،حسن،سیاه منصور،مژگان(1389).مشخصه های روان سنجی مقیاس رضایت از زندگی،فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی سازمانی،سال اول،شماره 4،25-7.
10
غضنفری،فیروزه (1385).بررسی مقایسه ای بهزیستی دانشجویان دختر و پسر بر حسب ارزیابی از هویتاجتماعی و فردی،فصلنامه اصول بهداشت روانی،سال هشتم،شماره32 ،130-123.
11
کهولت،نعیمه؛جوکار،بهرام(1391).ارائه مدل علی برای شادی بر اساس ابعاد هویت با واسطه جهت گیری هدف،دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،سال سیزدهم،شماره 2،94-81.
12
گودرزی،محمود؛حمایت طلب،رسول(1384).مقایسه میزان شادکامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران،نشریه حرکت،شماره 25،52-23.
13
لطف آبادی،حسین(1379).روانشناسی رشد(2)،تهران: انتشارات سمت.
14
میکائیلی،فرزانه(1389).بررسی رابطه هویت با رضایت از زندگی در نوجوانان و نقش عملکرد خانواده فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2،124-103.
15
Abubakar,A, Aldhafr.S ,Vijver.F.(2014) The social roots of health and well-being, Chapter: Ethnic identity and its relationship to life satisfaction and mental health among Omani youth, Publisher: Nova Publishers, New York, Editors: F. Sarracino & M. Mikucka, pp.1-16
16
Archer, S. L. (1989). The status of identity: Reflections on the need for intervention. Journal of Adolescence, 12(4), 345-359.
17
Archer , S . L . ( 1992 ) . 'A feminist s approach to identity research ' In G . R . Adams , T . P . Gullotta , & R . Montemayor ( Eds ) , Adolescent identity formation ( Advances in adolescent development , vol 4) . Newbury park , CA : sage.
18
Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S., (2005) Identity styles, psychological maturation, and cademic performance. Personality and Individual Differences, N 39, p. 237- 247.
19
Bromnick, R.D. Swallow, B.L. (1999) . I like being who am i: A study of young peoples’ Educational Studies (Carfau Publishing), Jul 99. Vol. 25.Issue 2 , P 117, 12 P, 4 Charts.
20
Campbell, A., P. E. Converse and W. L. Rodgers (1976). The Quality of American Li fe
21
New York: Russel Sage Foundation
22
Cheek, J.M., Smith, S., & Tropp, L.R. (2002). Relationa identity orientation: A Fourth scale for AIQ. Annual Meeting of Society for Personality and Social Psychology, Boston
23
Diener, E, Suh, E.M., Lucas, R.E.,& Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302
24
Diener, E., Emmons, R., Larsen, R., Griffin, S., (1985). The Satisfaction with Life Scale, Journal of Personality Assessment, Vol. 49, pp. 71-750.
25
Dubow, E. F. (2000).Initial Investigation of Jewish Early Adolescents’ Ethnic Identity, Stress and Coping. Journal of Early Adolescents, Nov 2000,Vol 20, Issue 4, P 418, 24P. Huffstetler, Beverly Carol, "Sense of Identity and Life Satisfaction in College Students. " PhD diss., University of Tennessee, 2006. http://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/1684.
26
Keyes, C.L.M., Shmotkin , D., & Ryff, C.D. (2002).
27
Optimizing well-being: The empirical encounter of
28
two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82 (6), 1007-1022
29
Lent, R. W. (2004). Toward a unifying theoretical and practical perspective on well-being and psychosocial adjustment Journal of Counseling Psy chology, 51, 482–509.
30
Lewis, H.L. (2003) Differences in Ego Identity among College Students across Age, Ethnicity, and Gender. Identity: An International Journal of Theory and Research, 3, 159-189.
31
Marcia, J.E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of
32
Personality and Social Psychology, 3, 551-558.
33
Marcia, J.E., & Friedman, M.L. (1970). Ego identity status in college women. Journal of Personality, 38, 249-263.Berzonsky, M.D & Kuk, L.S, (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance, Personality and Individual Differences, 39,
34
35
Mivilli,M. L (2ooo). Exploring the Relationship Between Racial-Cultural Identity and Ego identity Among African American and Mexican American. Journal of Multicultural Counseling and Development, Oct 2000, Vol 28, Issue 4, P 208, 17P. 3 charts.
36
Murphy, J.G., McDevitt-Murphy, M.E., & Barnett, N.P. (2005). Drink and be merry? Gender, life satisfaction and alcohol consumption among college students. Psychology of Addictive Behaviors, 19(2), 184-191.
37
Pavot., W., & Diener, E. D. (1993) . Review of
38
Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment , 2.164-
39
Phelps, R.E., Potter, C.G., Slavich, R., & Day, J. F. (1996). Roommate satisfaction and
40
ethnic pride in same-race and mixed-raced university roommate pairs. Journal of
41
College Student Development, 37(4), 377-388.
42
Randazzo, M., & Carrie, F. (2001). Ethnic identity, personality, and academic achievement: A study of cultural and psychological factors affecting success in college (Doctoral dissertation, California School of Professional Psychology, 2001). Dissertation Abstracts International, 61(11-B), 6175.
43
Robert, B. W. & Robens,R,W.(2000)TheIntersection of Personality Tiriates and Major Life Goals. Personality and Social Psychology Bulletin, Oct 2000,Vol 26,Issue 10.P 1284.13P.
44
Tsou, M., & Liu, J. (2001). Happiness and domain satisfaction in Taiwan. Journal of Happiness Studies, 2, 269–288.
45
Thimm, J.C. (2010). Personality and early maladaptive schemas: A five-factor model perspective. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 41, 383-380
46
Valois, R.F., Zullig, K.J., & Drane, J.W. (2004). Physical activity behaviors and perceived life satisfaction among public high school adolescents. Journal of School Health, 74(2), 59-65.van Hoorn, Andre. (2007). A Short Introd uction to Subjective Well-Being: Its Measurement, Correlates and Policy Us es. Background paper prepared for OECD Conference on Measuring Progress of Societies. Istanbul, June 27-30.
47
Veenhoven, R. (1996). The Study of Life Satisfaction, In: Saris, W.E., Veenhoven, R., Scherpenzeel, A.C. & Bunting, B., (eds) A Comparative Study of Satisfaction with Life in Europe. Eotvots University Press, pp. 11-48.
48
Waterman, A.S. (1985). Identity in the context of adolescent psychology. In A. Waterman (Ed.), Identity in adolescence: Processes and contents (pp. 5-24). San Francisco: Jossey-Bass.
49
Waterman, A. S. (1990). Personal expressiveness: Philosophical and psychological foundations. Journal of Mind and Behavior, 11(1), 47-73.
50