ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس دانش آموزان دبیرستانی شاهد دختر همدان
پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجـانیبر مهارتهای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس در دانـش آمـوزان انجـام گرفتـه اسـت. جامعـه آمـاریپژوهش تمامی دانش آموزان دختر شاهد مقطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 89-90 میباشـندکه نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آموزش هـوشهیجانی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها را پرسشنامههای مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر(1992) و شیوههای مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) تشـکیل مـیدهـد. پرسشـنامه مهـارتهـایاجتماعی و شیوه مقابله با استرس به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردیدند. افراد گروه آمـوزشهوش هیجانی 12 جلسه ساختار یافته 90 دقیقهای در هر هفته به مدت 2 ماه شرکت کردنـد ولـی گـروهگواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین وانحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شـده اسـت. نتـایجیافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس (مسـألهمداری و اجتنابی) شدت اثر بالایی دارد اما بر شیوه هیجان مداری شدت اثر پایینی دارد. میتـوان نتیجـهگرفت که آموزش هوش هیجانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و اتخاذ شیوههـای مقابلـه بـا اسـترسکارآمد و مؤثر است.
https://pma.cfu.ac.ir/article_144_8f092447beb0782a83b8de4ece7b591f.pdf
2013-07-23
1
15
آموزش هوش هیجانی
مهارتهای اجتماعی
شیوه مقابله با استرس
داریوش
امینی
1
استادیار دانشگاه فرهنگیان همدان
LEAD_AUTHOR
اکبر
همتی ثابت
2
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
معصومه
همتی
3
دانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
احمدی زاده، احمد. (1373). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسأله بر برخی از ویژگیهای شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی بهزیستی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.
1
- ادیب راد، نسترن. (1383). بررسی تأثیر دو روش آموزش ایمن سازی در مقابل استرس SIT و آموزش هوش هیجانی EIT در نشانگان استرس زنان شاغل در حرفه خدمات پرستاری و راههای مقابله با آن. رساله دکترا، دانشگاه تربیت معلم تهران، چاپ نشده.
2
- بهرامی، فاطمه. (1376). بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر نحوه مقابله با بحران نوجوانان سال دوم و سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 76-75 و رابطه آن با نقش مشاور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، چاپ نشده.
3
- جواهری، عابدین. (1385). بررسی رابطه سیکهای دلبستگی و هوش هیجانی با مهارتهای اجتماعی دانش آموزان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، چاپ نشده.
4
- سپهریان آذر، فیروزه. (1385). ساخت و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی براساس نظریههای موجود و فرهنگ بومی و ارزشیابی تأثیر آموزش آن بر شیوههای مقابله با استرس در بین دانش آموزان دبیرستانهای ارومیه در سال تحصیلی 85-1384. رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.
5
- سیاروچی، جوزف؛ فورگاس، جوزف پ؛ مایر، جان د. (1995). هوش هیجانی در زندگی روزمره (کند و کاو عملی). ترجمه جعفر نجفی زند. (1385). تهران: انتشارات سخن.
6
- سیاروچی، ژوزف، فورگاس، ژوزف؛ مایر، جان. (1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه اصغر نوری امام زادهای، حبیب الله نصیری. اصفهان: نوشته.
7
- فتوحی، زهره. (1380). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود، به شیوه گروهی در افزایش توان مقابله با استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 5 مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.
8
- فرقدانی، آزاده. (1383). بررسی رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ نشده.
9
- Aydogam, Y. kilinc, E. F. tempetas, S. (2009). Identify parent views regarding social skills. Procedia social and behavioral sciences 1, 1507-1512.
10
- Bar-on, R., Parker, J.D.A. (2000), The Hand Book of Emotional Intelligence. Sanfrancisco California, Jossey –Boss.
11
- Bastian, V.a. Burns, N.B & Nettelbeak, T (2005). Emotional intelligence predicts life skill, but not as well as personality and conghitive abilities. Personality and individual difference. 39, 1135-1145.
12
- Bekendam, C.(2001) family and dimensious of emotional intelligence dissertation abstracts international, Vo158(4). 2109-2122.
13
- Bracket, M.A, mayer, J, D, Warner, r. m. (2004). Emotional intelligence and its relation of every day behavior journal of personality and individual differences, 39, pp:1387-1402.
14
- Donald, H, Salkofske, Elizabeth, J.Gallowary, A., J,Davidson. K (2007). Individual difference correlates ofhealth-related behaviours: preliminary evidence for links between emotional intelligence and coping. Personality and Individual Differences 42.491 - 5020
15
- Endler. N. S. & parker. J,D.A(1990). Multidimensional of coping: A critical evaluation. Journal of personality and social psychology. 58, 344-854.
16
- Engelberg. E., & sjoberg.L. (2004). Emotional intelligence affect intensity, and social adjustment. Personality and individual differences, 37, 533-542.
17
- Ergur, D.O. (2009). How can education professionals become emotionally intelligent? Social and Behavorial sciences 1, 1023-1028.
18
- Estelle, B. (2009). The relationship between occupational stress, emotional intelligence and coping strategies in air traffic controllers (Dissertation of Master of Psychology).Stellenbosch University. Retrieved from http://scholar.sun.ac.za/handle/10019.1/2661.
19
- Fletcher, I. leadbetter, P. Curran, A. O'sullivan, H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient education and counseling 76,376-379.
20
- Golman, D. (1995). Emotional intelligence, newyork: bantam.
21
-Hunt, N., & Evans, D. (2004). Predicting traumatic stress using emotional intelligence. Behavior Research & Therapy, 42, 791-798.
22
- Lin, Y.R., Shiah, I.S., chang, Y,C., Lai, T.J., Wang, K. Y., & Chou, K.R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical student assertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse Education Today. 24, 656-665.
23
- Lopes, P.N., Brackett, M.A., Nezlek, J.B., Schutz, A., Sellin, I., & Salovey, P. (2004). Emotional intelligence and social interaction. Personality & social Psychology Bulletin, 30 (8), 1018-1034.
24
- Mayer, J. (2000). Spiritual intelligence or spiritual consciousness? Journal of psychology and Religion, 10, 47-56.
25
- Mikolajczak, M. Nelis, D. Hhansenne, M. Quoidbach, J. (2008). If tou can regulate sadness, you can probably regulate shame: Associations between trait emotional intelligence, emotion regulation and coping efficiency across discreet emotions. Personality and Individual differences, 44, 1336-1368.
26
- Noorbakh sh . N., Bsharat . M., Zarei , J. (2010). Emotional intelligence and coping styles with stress. Procediasoical and Behavioral sciences, volume 5, pages 818-822.
27
- Rodrigues. L. (2010). Investigating emotional intelligence, stress and copping strategies in medical students. International journal of psychological studies, vol 2, No1.
28
- Schutte, S.nicola, Malouff, M.john, boblih, C.coston, t.d, greeson, c.jedlick, g, Rhode S, e(2001). Development and validation measure of emotional intelligence. Journal of personality and individual difference. Vol 25.167-17
29
- Song, L. Huang, G. peng, K.Law, k.(2010). the differential effects of general mental ability and emotional intelligence on academic performance and social interactions., intelligence 38, 137-148.
30
- Theorlakson.c. (2004). Teaching and learning to care: an early years prevention program in emotional intelligence.
31
- Weightman, J. (1999). Introduction organizational, Behavioral Behavior, Edinburg cate, Harward Addison-wesley.
32
- White.K. (2004). Attachment: Stability and change across the life span. Attachment & human development. Vo129. issue. 1.9-23.
33
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان دختر بر اساس هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری
ین پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیریبر عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان صورت گرفت. به این منظور 130 نفر از دانشجو معلمان که باروش نمونهگیری تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شده بودند، به عنوان گروه نمونه، به دوپرسشنامه هوش هیجانی بارآن و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی (MSLQ) پاسخ دادند و نیز معدلترم اول به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگینو انحراف معیار و نیز روشهای آماری تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه به شیوه ورود استفاده شد.یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری باعملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز این متغیرها قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجومعلمان میباشند، که یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به آموزشهایخاص دانشجو معلمان و ایجاد تغییرات مطلوب میگشاید.
https://pma.cfu.ac.ir/article_145_ad829263db1ab68b44447b5bd5ef3704.pdf
2013-07-23
16
35
هوش هیجانی
باورهای انگیزشی
راهبردهای یادگیری
دانشجو معلمان
کاظم
برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
1
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
اکرم السادات
هاشمی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
AUTHOR
مریم
سلمانی اردکانی
hr1690@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
AUTHOR
-بشارت، محمدعلی؛ شالچی، بهزاد؛ شمسیپور، حمید. (1385). رابطه هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی دانشآموزان. اندیشه نوین تربیتی. دوره 2. شماره 3 و 4. 84-73.
1
-راهب، غنچه؛ حمیدی، منصور علی؛ اخوان تفتی، مهناز؛ رضا بخش، حسین. (1388). طراحی و آزمایش الگوی آموزشی بهبود انگیزه آموختن بر اساس نظریه سازنده گرایی اجتماعی. فصلنامه علوم رفتاری، دوره 3، شماره 1، 83-79.
2
-رضانژاد، محمدطاهر؛ رضانژاد، تیمور؛ نوریان، خیرالله؛ غفاریان شیرازی، حمیدرضا؛ حسنزاده، نسرین. (1393). ارتباط بین مؤلفههای هوشهیجانی با موفقیت تحصیلی و افسردگی در دانشجویان علوم پزشکی یاسوج. ماهنامه ارمغان دانش، سال نوزدهم، شماره 2 (پیاپی 85). 33-45.
3
-سلیمان نژاد، اکبر؛ حسینی نسب، سید داوود. (1391). تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانشآموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره 4، شماره دوم، 81- 114.
4
-شبانزاده راوری، سمانه. (1391). بررسی رابطهی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی و روابط این متغیرها با باورهای انگیزشی دبیران شهر کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
5
-عابدینی، یاسمین؛ باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه السادات. (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی. تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 3،34-48.
6
-کرمینژاد، رضا. (1391). طراحی برنامه آموزش هوش هیجانی و بررسی تأثیر آن بر سازش یافتگی دانشآموزان با آسیب بینایی در دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
7
-محمدی درویشبقال، ناهید؛ حاتمی، حمیدرضا؛ اسدزاده، حسن؛ احدی، حسن. (1392). بررسی تأثیر آموزشی راهبرد خود تنظیمی بر باور انگیزشی دانشآموزان دبیرستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 27، سال 9، 65-50.
8
-موسوی، ستاره؛ جبل عاملی، جلال؛ علی بخشی، فاطمه. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، دوره 10. شماره 3، 179-192.
9
-یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید؛ یاری مقدم، نفیسه. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه در درس زبان انگلیسی. اندیشههای نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 9، شماره 1، 155- 180.
10
-یوسف زاده، محمدرضا؛ یعقوبی، ابوالقاسم؛ رشیدی، معصومه. (1391). تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه. فصلنامه روانشناسی مدرسه، دورهی 1، شمارهی 3، 118-133.
11
- Aksan, N. (2009). A descriptive Study: espistemological beliefs and self regulated, World conference on educational Sciences 2009, procedia Social and behavioral Sciences1, 896-901.
12
- Bar-on, R., (1997). The Emotional intelligence Inventory: Technical Manual. Toronto, Ontario, Canada: Multi-Health Systems.
13
- Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18, 13-25.
14
- Brakett, M. A., Rivers, S, E., Reyes, M. R. & Salovey, P. (2010). Enhancing academic performance and social and emotional competence RULER feeling words curriculum. Learning and individual Differences, in press.
15
- Carmeli, A. (2003). The relationship between emotional intelligence and work attitudes, behavior and outcomes. Journal of Managerial Psychology, 18, 788-813.
16
- Cazan, A. (2013). Teaching self regulated Learning Strategies for psychologystudents. Procedia social and behavioral sciences 78, 743-747.
17
- Coco, C, M. (2010). Emotional intelligence and job satisfaction: the EQ relationship for deans of U.S business schools. Abstract Joint International Conferences program and Abstracts: ABWIC-ICLAHE. Nashville.
18
- Di Fabio, A. Palazzechi, L, (2009). Emotional intelligence, personality traits and career decision defficulties. International Journal Eduationc Vocatoin Guidance, 9, 15-146.
19
- Dubey, R. (2012). Emotional intelligence and academic motivation among adolescents: A relationship study. International Journal of Multidisciplinary Research. Vol.2 Issue 3,march 2012, 142-147
20
- Ergur, D. O. (2009). How can education professionals become emotionally intelligent? Procedia Social and behavioral Sciences, 1, 1023-1028.
21
- Gurol, A.Ozecan, M, yalcin, H. (2010). A comparative analysis of pre-service teachers’ perceptions of self efficacy and emotional intelligence. Procedia social and behavioral sciences, 2, 3346-3257.
22
- Hasanzadeh, R. Shahmohammadi, F. (2011). Study of emotional intelligenceand learning strategies. Procedia social and behavioral sciences 29, 1824-1829.
23
- Kumar, V. V., Mehta, M. & Maheshwari, N. (2013). Effect of EmotionalIntelligence on the Achievement Motivation Psychological Adjustment andSchoolastic Performance of Secondary School Students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 39, 60-67.
24
- Lock Lear, TM. (2012). A descriviptive suervey Reasearch Study of studentcharacteristic sinhluencing the four theorical self efficacy of collegefreshmen. A disserthation submitted in fulfillment of the regrequirements for the degree of doctor of philosophy, university of kentucjy.
25
- Mahadi. R, Subramaniam. G, (2013). the role of meta-cognitive self- regulated learning strategies in enhancing language performance: A theoretical and empirical review, Journal of Asian Scientific Research, 3, 570-577.
26
- Martins, A. Ramalho, N. & Morin. E. (2010). A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health. Personality and individual differences, 48, 554-564.
27
- Meyers, r. Pignault, A., Houssemand, C. (2013). The role of motivation and self regulation in dropping out of school: procedia and behavioral sciences, 89, 270-275.
28
- Mohzan, M. Hasan, N. Halil, N. (2012). The influence of emotional intelligence on Academic Acheivement. procedia social and behavioral sciences 90, 303-312.
29
- Nelis, D. Quoidbach, J. Mikolajczak, M. & Hansenne. M. (2009). Increasing emotional intelligence: (How) is it possible? Personality and individual Differences, 47, 36-41.
30
- Özsoy G, Ataman A. (2009). The effect of meta cognitive strategy training on mathematical problem solving achievement, International Electronic Journal of Elementary Education, 1, 67- 82.
31
- Pintrich, p. Digroot, E. (1999). Motivational and self regulated learning Components of classroom Academic Performance, Journal of Educational psychology, vol. 82, No. 1, 33-40.
32
- Salovey, p. & mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality, 9, 185-211.
33
- Tabatabaei, Sh. Jeshani, N. Mataji, M.amir Afsar, N. (2012). Enhancing Stall Health and job performance through emotional intelligence and self-efficacy. procedia social and behavioral sciences 84, 1666-1672.
34
- Wang, Ch. (2004). Self- regulated learning strategies and self-efficacy beliefs of children learning English as a second language, Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University.
35
- Ulutas,I. & OmErog, E., (2007). The effects of an emotional intelligence education program on the emotional intelligence of children. Social Behavior and personality,35,1365-1372.
36
- Yazici, H. Seyis, S. Altun, F. (2011). Emotional intelligence and self-efficacy beliefs as predictors of academic achievement among high School students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2319-2333.
37
- Yip, J. A. & Martin, R. A. (2006). Sense of humor, emotional intelligence, and social competence. Journal of Research in personality, 40, 1202-1208.
38
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه فرهنگیان منطقه2 کشور
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاهفرهنگیان منطقه2 کشور به عنوان سازمانی دارای تنوع فرهنگی انجام پذیرفته است. روش پژوهشتوصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه 2 کشور در سالتحصیلی 91 -92 به تعداد 200 نفر که در وضعیت استخدامی فعال قرار داشتند، میباشد که از این تعدادبا استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 132 نفر به صورت تصادفی طبقهای برای گروه نمونه انتخابشدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه استاندارد (چهار عاملی) هوش فرهنگی و پرسشنامه استاندارد مدلوالتون (8 مقوله) برای سنجش کیفیت زندگی کاری، میباشد که روایی آنها تأیید و پایایی آنها بااستفاده از آزمون کرونباخ به ترتیب 0/84 و 0/85 به دست آمده است. فرضیههای پژوهش از روشهایمناسب آماری مورد آزمون قرار گرفته که با استفاده از رگرسیون چند متغیره، رابطه هوش فرهنگی وعوامل آن (فراشناختی، شناختی، انگیزشی، رفتاری) با کیفیت زندگی کاری، مورد تأیید قرار گرفت.
https://pma.cfu.ac.ir/article_146_eedcb295d99f2fd0c33a123f180790d9.pdf
2013-07-23
36
57
هوش فرهنگی
کیفیت زندگی کاری
هوش فرهنگی فراشناختی
هوش فرهنگی
شناختی
هوش فرهنگی انگیزشی
هوش فرهنگی رفتاری
لیدا
جاویدان
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
LEAD_AUTHOR
براتعلی
منفردی راز
sotan3193@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
AUTHOR
حسینعلی
کوهستانی
3
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
- دلارام، طوبی. (١٣٨٨). بررسیتأثیرهوشفرهنگیبر عملکردوظیفهایمدیرانبانکاقتصادنویناستانتهران درسال٨٧، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
1
- کاظمی، معصومه. ( ١٣٨٧). بررسیارتباطهوشفرهنگیو عملکردکارکنانجامعهالمصطفیالعالمیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه پردیس قم.
2
- راموز، نجمه. (١٣٨۵). هوش فرهنگی اکسیر موفقیت مدیران در کلاس جهانی، اقتصادومدیریت، شماره ٣، صفحات١٠٧ -١٢۶.
3
- میرسپاسی ناصر. (1381). مدیریتاستراتژیکمنابع انسانیوروابطکار. چاپ بیست و یکم، تهران: انتشارات میر.
4
- نائیجی، محمدجواد و عباسعلی زاده، منصوره. (1386). هوش فرهنگی؛ سازگاری با ناهمگونها، ماهنامهتدبیر، سال هجدهم، شماره ١٨١، صفحات ٢٣-20.
5
- ورقایی، ندا. (1391). تعیین رابطه هوش فرهنگی با کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس، نخستینهمایشملیعلوممدیریتنوین، استان گلستان، گرگان، پنجم شهریور.
6
- Akdere,Mesut.(2008),"Improving Quality of Work Life Implications for Human Resources". Business Review, vol.1, p.173.
7
- Ang,S., Van Dyne, L., Koh, C. & Yee Ng, K. (2004),"The measure of cultural intelligence". Academy of management. New Orleans.
8
- Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Yee Ng, K., Templer, K.J., Tay, C., & Chandrasekar, N.A. (2007). "Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural adaptation and Task Performance". Management and organization Review, 3(3), 335- 371.
9
- Danna, K. & R.W.Griffin. (1999) , "Health and well being in the work place. A review and synthesis of the literature"; Journal of management; 12:375-384.
10
- Dean, B.P. (2007), "Cultural intelligence in global leadership: A model for developing culturally and nationally diverse teams". The Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Alexandria, Virginia, Regent University.
11
- Earley P C & Ang S.2003. Cultural intelligence: Individual Interactions Across Cultures. Stanford, CA: Stanford University Press.
12
- Early, C., Mosakowski, E.2004.Cultural intelligence. Harvard Business Review Oct 2004.
13
- Gambi Hellicy. C. (2003). "Can Job-shairing Improve Quality of Work Life in South Africa ?" Southern African Business Review. Vol. 1. No. 4. Retrieved 5/10/2003 from Internet.
14
- Gordon Judith R. (1993) , "A Diagnostic Approach To Organizational Behavior", 4th Ed ,Boston: Allyn and Bacon, Inc.
15
- Hofstede, G. (2001) , "Culture Consequences: Comparing value, Behaviors,Institutions and Organization Cross Nation", Thousands Oaks.
16
- Livermore, D. (2010) , "Leading with cultural intelligence, the new secret to success", New York, AMACOM.
17
- Lugo, Maria V. (2007) , "An Examination of Cultural and Emotional Intelligences in the Development of Transformational Leadership Skills". The Requirements for the Degree Doctor of Philosophy,Minneapolis, Minnesota,Walden University.
18
- Moody MC. (2007). "Adaptive behavior in intercultural environments: The relationship between cultural intelligence factors and BIG five personality traits". A thesis presented to George Washington University, in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
19
- Peterson, Brooks, (2004), “Cultural Intelligence: a Guide to Working with People from Other Cultures”, Yarmouth, ME: Intercultural Press.
20
- Scholl, D.H. (2009)." The relationship between cultural intelligence and the performance of multinational teams". The requirements for the Degree Doctor of Business Administration. United States.University of Phoenix.
21
- Tan, Joo-seng (2004). "Cultural Intelligence and the Global Economy", LIA, vol24, numbers 5 ,pp19-21
22
- Thomas, D.C. - Inkson, K., (2003)," Cultural Intelligence: People Skills for Global Business", San Francisco: Berrett -Koehler Publishers.
23
- Van Dyne, L., Ang, S. Livermore, D. (2009). "Cultural Intelligence: A pathway for leading in a rapidly globalizing world". Cultural intelligence center. East Lansing. Michigan.
24
- Walton Richard. E. (1973). "Quality of Work Life: What is it?". Sloan Management Review Journal, Fall, Vol. 15, No. 1, pp. 11-21.
25
ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطهی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفهای درمعلمان تربیتبدنی
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی ورزشی و رهبری معنوی با تعهد حرفهای در میان معلمان تربیتبدنی میباشد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی معلمان تربیت بدنی شهرستان پارسآباد مغان میباشد که بر اساس آمار 119 نفر بوده و با استفاده از روش سرشماری، تمامی آنها برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه تعهد حرفهای معلمان ابمیر (1990)، رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) و پرسشنامه بررسی عادات تمرینی و خودکارآمدیسالیس و همکاران (1988) میباشد که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که بین خودکارآمدی ورزشی معلمان با احساس رهبری معنوی آنان رابطهی معناداری وجود دارد ولی رابطهی بین خودکارآمدی ورزشی با تعهد حرفهای معنادار نبود. همچنین نقش میانجی رهبری معنوی در رابطهی بین خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفهای نیز مورد تأیید قرار گرفت.
https://pma.cfu.ac.ir/article_208_11664f79b16b55339162d3979b2f621f.pdf
2013-07-23
58
79
خودکارآمدی ورزشی
رهبری معنوی
تعهد حرفهای
مریم
شهودی
1
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
AUTHOR
زهرا
غلامی
2
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
لیلی
علیزاده
3
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- یادگیری حرکتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
AUTHOR
رسول
فرج الهی
4
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
- اخباری، مریم السادات؛ عریضی، حمیدرضا؛ علوی، سید کمال. (1389). رابطۀ تعهد سازمانی و ابعاد آن با تعهد حرفهای در بین کارکنان پالایشگاه اصفهان. مدیریت ومنابع انسانی درصنعت نفت، شمارهی 12، صص 129-157.
1
- باقری، مسلم؛ تولایی، روح اله. (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، شماره 30، صص 96-73.
2
- سبحانیفرد، یاسر؛ اخوان خرازیان، مریم. (1391). تحلیل عاملی، مدلسازی معادلات ساختاری و چندسطحی. تهران: انتشارات دانشگاه امام حسین.
3
- محمدزاده، کمال؛ زارع نژاد، معصومه. (1393). رابطه رهبری معنوی با اخلاق سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت. نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت، شرکت اندیشه سازان مبتکر جوان، http://www.civilica.com/Paper-ASMJ01-ASMJ01_0145.html
4
- مصطفی نژاد، هلاله. (1392). بررسی رابطه بین پیش بینی کنندههای فردی و سازمانی تعهد معلم و نقش میانجی خودکارآمدی و هویت سازمانی در بین معلمان ابتدایی شهرستان پیرانشهر. پایان نامه (کارشناسی ارشد)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
5
- موغلی، علیرضا؛ حسنپور، اکبر؛ حسنپور، محمد. (1388). بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی در مناطق نوزدهگانهی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران. نشریهی مدیریت دولتی، شماره 2، صص 132-119.
6
- هومن، حیدرعلی. (1388). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت.
7
- Al Arkoubi, K. (2008). Spiritual Leadership and Identity in Moroccan Business: An Ethnographic Study of Ynna Holding: New Mexico ProQuest Publisher.
8
- Aydin, B., & Ceylan, A. (2009). The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African Journal of Business Management, 3 (5): 184-190.
9
- Bandura,Albert.(2000) "Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness". Handbook of principles of organization behavior.oxford,uk: Blachwell.pp.120-139
10
- Bishop, J., & Schol, R. (2006). Becoming a spiritual leader, Lewis Center for Church Leadership.
11
- Blau, G. (1999). Early career job factors influencing the professional commitment of medical technologists. Academy of management journal, 6: 687-895.
12
- Bogler, R., & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools, teaching and teacher education, 20: 277–289.
13
- Connaughton, A. V., Weiler, R. M., & Connaughton, D. P. (2010). Graduating Medical Students’ Exercise Prescription Competence as Perceived by Deans and Directors of Medical Education in the United States: Implications for Health People 2010, Public Health Reports, 116:226-234.
14
- Crossman, J. (2010). Conceptualizing spiritual leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership. Leadership & Organization Development Journal, 31(7), 596-608. http://dx.doi.org/10.1108/01437731011079646
15
- Daskapan, A., Tuzun, E. M., & Esker, L. (2006). Perceived barriers to physical activity in University Students, JSS Medicine, 5: 615-620.
16
- De Assis, M. A., De Mello, M. F., Scorza, F. A., Cadorbbi, M. P., Schooedl, A. F., Da Silva, S. G., et al. (2008). Evaluation of physical activity habits in patients with posttraumatic stress disorder, Clinics, 63: 473-8.
17
- Dent, E. B., Higgins, M. E., & Wharff, D. M. (2005). Spirituality and leadership: An empirical review of definitions, distinctions, and embedded assumptions. The leadership quarterly, 16(5), 625-653. http://dx.doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.07.002
18
- Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 14: 693-727.
19
- Fry, L. W. (2005). Toward a theory of Ethical and spiritual well-being, positive psychology in Business ethics and corporate responsibility (information age publishing). 47- 83.
20
- Fry, L. W. J. (2013). Spiritual Leadership and Faith and Spirituality in the Workplace. Handbook of Faith and Spirituality in the Workplace (pp. 697-704): Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-5233-1_38
21
- Fry, L. W., & Nisiewicz, M. (2013). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership: Stanford University Press.
22
- Fry, L. W., Hannah, S., Noel, M., & Walumbwa, F. O. (2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 1-12.
23
- Fry, L. W., Vittuci, S., & Cedillo, M. (2005). Spiritual leadership and army transformation: Theory measurement, and establishing a baseline, The Leadership Quarterly 16, 835–862.
24
- Giacobbi, P. R., Stancil, M., Hardin, B., & Bryant, L. (2008). Physical activity and quality of life experienced by highly active individuals with physical disabilities. Adapt Phys Active Q, 25: 189-207.
25
- Gupta, M., Kumar, V., & Singh, M. (2013). Creating Satisfied Employees Through Workplace Spirituality: A Study of the Private Insurance Sector in Punjab (India). Journal of Business Ethics, 1-10. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-013-1756-5
26
- Hall, M., Smith, D., & Smith, K. L. (2005). Accountants’ commitment to their profession: multiple dimensions of professional commitment and opportunities for future research. Behavioral research in accounting, 17: 89-109.
27
- Kakabadse, N., & Kouzmin, A. (2002). Spirituality and leadership Praxis, Journal of Managerial Psychology, 17 (3): 165-182.
28
- Kannan, R., & Pillai, M. P. (2008). An examination on the professional commitment of engineering college teacher. international business management, 2: 218-224.
29
- Khan, A., Fleva, E. & Qazi, T. (2015). Role of Self-Esteem and General Self-Efficacy in Teachers’ Efficacy in Primary Schools. Psychology, 6: 117-125.
30
- Klein Hessling, J., Matthias Jerusalem (2009). Mental health promotion in school by strengthening self-efficacy. Journal of Health Education, Vol.109, Iss: 4: 329-34.
31
- Koslowsky,M. Smadar Lev ,(2009)"Moderating the collective and self-efficacy relationship", journal of Educational Administration , Vol.47, Iss:4: 452-462.
32
- Kruse, S., & Lillie, T. (2000). Professional Community: Facilitating Organizational Cultures in Support of Inclusion. Disability Studies Quarterly, 20 (4).
33
- Kurt, T., Duyar, I., & Calik, T. (2011). Are we legitimate yet? A closer look at the casual relationship mechanisms among principal leadership, teacher self-efficacy and collective efficacy. Journal of Management Development, 31(1):71-86.
34
- Mansor, N., Ismail, A. H., Mohd, M. A., Anwar, A., Anwar, N. (2013). Relationship between Spiritual Leadership and Organizational Commitment in Malaysians’ Oil and Gas Industry. Asian Social Science; Vol. 9, No. 7:179-191. URL: http://dx.doi.org/10.5539/ass.v9n7p179
35
- Martinsen, E. W. (2008). Physical activity in the prevention and treatment of anxiety and depression, Nord J Psychiatry, 26 (47): 9-25.
36
- Matherly, L., & Fry, L.W. (2005). Spiritual leadership and the Strategic scorecard model of performance excellence: the case of tomassocorporatlom: the leadership Quarterly. 16: 320-325.
37
- Mohammadi, A., Vanaki, Z., & Mohammadi, A. (2012). Effect of Implementation of Motivational Program Based on "Expectancy Theory" by Head Nurses on Patients' Satisfaction. Hayat, 18(4), 47-60.
38
- Mohammadi, A., Vanaki, Z., & Mohammadi, A. (2012). Effect of Implementation of Motivational Program Based on "Expectancy Theory" by Head Nurses on Patients' Satisfaction. Hayat, 18(4), 47-60.
39
- Naidoo, M.) 2014(. The potential of spiritual leadership in workplace spirituality, Koers – Bulletin for Christian Scholarship 79(2): 1-8. Art. #2124, 8 pages. http:// dx.doi.org/10.4102/ koers. v79i2.2124
40
- Neal, J. (2013). Faith and Spirituality in the Workplace: Emerging Research and Practice Handbook of Faith and Spirituality in the Workplace, Springer. pp. 3-18
41
- Nelia. (2008).The role of self-efficacy in employee commitment. M.Com, University of South Africa (South Africa).
42
- Niu , Han-Jen (2010) “Investigating the effects of self-efficacy on foodservice industry employees’ career commitment” International Journal of Hospitality Management 29: 743–750.
43
- Pawar, B. S. (2009). Individual spirituality, workplace spirituality and work attitudes: An empirical test of direct and interaction effects. Leadership & Organization Development Journal, 30(8): 759-777. http://dx.doi.org/10.1108/01437730911003911
44
- Rahimi, A. (2013). Concept of Spirituality: A Conventional Content Analysis. Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 2(1): 11-20.
45
- Rigotti, T., Schyns, B. and Mohr, G. (2008).A short version of the occupational self-efficacy scale .Structural and construct validity across five countries, journal of Career Assessment, 16: 238-255.
46
- Saks, A. M. (1995). Longitudinal field investigation of the moderating and mediating effects of self-efficacy on the relationship between training and newcomer adjustment, Journal of Applied Psychology, 80: 211–225.
47
- Sallis, J. F., Pinski, R. B., Grossman, R.M., Et al. (1988). The development of self-efficacy scales for health related diet and exercise behaviors. Health education research, 3: 283-292.
48
- Santos, S. (1998). Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic. Journal of Agricultural Education, 35 (3): 57-61.
49
- Sendjaya, S. (2007). Conceptualizing and Measuring Spiritual Leadership in Organizations. International Journal of Business and Information, 2 (1): 101- 126.
50
- Smith, D., & Gall, M. (2008). An empirical examination of a three component model of professional commitment among public accountants. Journal of behavioral research in accounting, 20 (1).
51
- Steyrer, J., Schiffinger, M. & Lang, R. (2008). Organizational commitment- A missing link between leadership behavior and organizational performance? Scandinavian Journal of Management, 24(4): 364- 374.
52
- Wai-Yen C., Lau, S., Nie, Y., Lim, S., & Hogan, D. (2008). Organizational and Personal Predictors of Teacher Commitment: The Mediating Role of Teacher Efficacy and Identification with School, American Educational Research Journal, 45 (3): 597-630.
53
- Yusof, J. M., Mohamad, M. (2014). The Relationship between Spiritual Leadership, Spiritual Well-being and Job Satisfaction in the Malaysian Shipping Industry: A Pilot Study. International Journal of Research in Social Sciences. Vol. 4, No.8: 1-13.
54
- Zajacova, A., & Lynch, S. M. (2005). Self-efficacy, stress and academic success in college. Journal of Research in Higher Education, 46(6): 677-706.
55
- Zaki, M, (2010). Studying the impact of the dimensions od job satisfaction on organizational commitment of teachers in Isfahan High schools, Mesbah , No 47: 47-51. (In Persian)
56
- Zimmerman, B. J., & Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self- efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30, 397-417.
57
ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر کاهش اضطراب امتحاندانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهرستان تیران و کرون بودند که انتخاب نمونهها به صورت تصادفی خوشهای مرحلهای انجام شد. حجم نمونه 40 نفر از دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بودند که به صورت تصادفی در دو گره 20 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه 30/1 ساعتی در معرض آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب فیلیپس و مصاحبه بالینی اسپیلبرگر استفاده شد. و دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<). و میزان اندازه اثر آن 57 درصد از کل واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. بنابراین نتایج، حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در پیشگیری از اضطراب امتحان دارد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_209_d6d5309f4a882529f159004af6568054.pdf
2013-07-23
80
97
تنظیم هیجانی
اضطراب امتحان دانشآموزان
پرسشنامه اضطراب فیلیپس
مصاحبه بالینی اسپیلبرگر
علیرضا
شیرازی تهرانی
1
دانشجوی دکتری روانشناسی
AUTHOR
فضل اله
میردریکوند
2
استادیار دانشگاه لرستان
AUTHOR
محمدعلی
سپهوندی
3
استادیار دانشگاه لرستان
AUTHOR
- ابوالقاسمی، عباس. (1381). اضطراب امتحان: علل، سنجش و درمان. مجله پژوهشهای روانشناختی، شماره3و4، 68-50.
1
- عبدالهی، محمد حسین، فراهانی، محمد تقی و ابراهیمی، احترام. (1387). بررسی و مقایسه رابطه بین سبکهای مقابله تنیدگی، خلاقیت هیجانی و سلامت عمومی در دختران دانشجو. مجلهروانشناسی، 45، سال دوازدهم، شماره1، 104-89.
2
- عیسی زادگان، علی، جنا آبادی، حسین وسعادتمند، سعید. (1389). رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی، خلاقیت هیجانی، عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی. مجلهمطالعات روانشناسیتربیتی، سیستان و بلوچستان، شماره12، 92-71.
3
- قدسی، احقر. (1387). پیش بینی میزان اضطراب امتحان بر اساس سبکهای ابراز هیجان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران، تازه ها و پژوهشهای مشاوره، دوره 7، شماره 27، 118-97.
4
- هومن، حیدرعلی. (1384). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: پیک فرهنگ.
5
- یاریاری، فریدون، مرادی، علی رضا و یحیی زاده، سلیمان. (1386). رابطه هوش هیجانی و منبع کنترلباسلامت روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران. مطالعات روانشناختی، دوره3، شماره 1، 40-30.
6
- یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی، تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانشآموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان، پژوهش درحیطه کودکاناستثنایی، سال ششم، شماره3. 892-871.
7
- Aldao, A. , Nolen-Hoeksema, S. & Schweizer, S. (2010). (Emotion- regulation strategies across psychopathology: A meta analytic review). Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
8
- Bol. Hacker. D. J. Oshea. P. &Allen. D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
9
- Capa Aydin. Y. (2009). High school student emotion and emotional regulation during test taking.. Department of educational science middle east technical university Ankara ,Turkey.
10
- Ciarrochi,J. ,Scott, G. ,Deane,F. ,& Heaven, P. (2003). Relation between social and emotional competence and mental health. A construct validation study. Personality and Individual Differences. 38. 1947-1963.
11
- Ehring, T. , & Watkins, E. R. (2008). Repetitive negative thinking as a trans diagnostic process. International Journal of Cognitive Therapy, 1, 192-205.
12
- Garnefski,N. ,&Kraaij,V. (2003). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms :A comparative study of five specific sample press Individual Difference,9,1659-1669.
13
- Gross, J. J. (2002). Wise emotion regulation. in L. Felderman Barrett &P. Salorey(Eds). , The wisdom of fillings :Psychological Process In emotion intelligence. 297-318. New York: Guilford.
14
- Gross,J. J. (1998)The emerging field of emotion regulation: An integrative. Review of General Psychology. 2(3),271-299.
15
- Gross,J. J. (1999). Emotion regulation: past, present, future. Cognitive and Emotion, 13,551-730.
16
- Gross,J. J. (2001). Emotion regulation in adult hood :Timing is everyThing. Current Directions in Psychological Science,10,214-219.
17
- Hayes Hacker,D. J. ,Oshea,P. ,& Allen,D. (2005). The influence of overt Practice , achievement level ,explanatory style of calibration accuracy and performance. The journal of experimental education. 73(4). 269-290.
18
- Hayes,A. M. ,&Feldman, G. (2004). Clarifying the construct of mind Fullness in the context of emotion regulation and the process of Change therapy. Clinical Psychology :Scene and practice. 11, 225-262.
19
- Hopko, D. R. , Robertson, S. M. C. , & Lejuez, C. W. (2006). Behavioral activation for anxiety disorders. Behavior Analyze Today, 7,212-231.
20
- Levenson, R. (1999)The intrapersonal functions of emotion. Journal of Cognitive and emotion. 13(5),481-504.
21
- Mansell,W. , Harvey, A. , Watkins, E. ,& Shafran, R. (2009). Conceptual foundations of the trans diagnostic approach to CBT. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 23, 6-19.
22
- Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, Basic Books, 1997.
23
- Mcreynolds,R. A. ,Morris,R. J. ,&Kratochwill,T. (1983). in. J. N. Hhughes. R. J. Hughes & R. J. Hall. Cognition- behavior approachesin educational setting. New York: Guiford press.
24
- Mennin, D. S. , & Fresco, D. M. (2010). Emotion regulation as an integrative framework for understanding and treating psychopathology. InA. M. Kring& D. S. Sloan (Eds. ), Emotion regulation and psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment (356 - 379). New York: Guilford Press.
25
- Morrise,L. W. ,&Libert,R. M. (1967). Relationship cognitive and Emotional components of test anxiety to psychological arousal And academic performance. Journal of consulting and clinicalPsychology,35,323-337.
26
- Nielfeld,J. L, &Schaw. G. (2002). The effect of knowledge and Strategy training on monitoring accuracy. The journal of EducationalResearch. 95(3). 131-142.
27
- Nielfeld,J. L. Cao,L. ,&Osbome,J. W. (2005). Metacognitive monitoring Accuracy and student performance in the postsecondary Classroom. The journal of experimental education. 74(1). 2-28.
28
- Park-Stamm,E. Gollwizer,P. M. ,& Oetingen,G. (2010). Implementation Intention and test anxiety: shielding academic performance from distraction. Journal of learning and individual differences. 20, 30-33.
29
- Sarason,L. (1994). The meaning of anxiety. New York: Ronnald Press.
30
- Schutz, P. A. , DiStefano, C. Benson, J. , & Davis, H. A. (2004). The emotional regulation during test taking scale. Anxiety, Stress,and Coping, 17, (3), 253-269.
31
- Schutz,P. A. ,Benson,j. ,&Decuir-Gunby,H. T. (2008). Approach Avoidance motives test emotions and emotional regulation Related to testing. Journal of anxiety ,stress and coping. 21(3). 263-281.
32
- Strobe, M. , Van vliet, T. , Hewstone, M. , &Willis, H. (2002). Homesickness amonge students in tow cultures: Antecedents and conseguences. British Journal of Psychology, 93, 147-168.
33
Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3, 269-307.
34
ORIGINAL_ARTICLE
نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنیها به سه پرسشنامه خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفههای هوش معنوی میتوانند رفتارهای یاریدهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0R2= ، 01/0P<). مؤلفههای پیشبین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحملپذیری (14/0R2= ،01/0P<) و مؤلفههای گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی میتوانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0R2=،01/0P<). همچنین متغیر پیشبین توانمندسازی روانشناختی میتواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0R2= ،01/0P<).
https://pma.cfu.ac.ir/article_210_d9613ff982c612cd443da8a12f9d0256.pdf
2013-07-23
98
123
هوش معنوی
توانمندسازی روانشناختی
رفتار مدنی سازمانی
تفکر انتقادی وجودی
آگاهی متعالی
معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی
سیدحسین
موسوی
1
دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
محسن
طالب زاده نوبریان
2
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمدمهدی
میرلو
3
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز
AUTHOR
سمیه
اسدزاده
4
دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز
AUTHOR
-درویشی، م و خدایی، ز. (1389). هوش معنوی در سازمان، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی، شیراز.
1
-دوبرین، ا. (1387). مدیریت رفتار سازمانی با رویکرد روانشناسانه، ترجمه کردی و آفتاب آذری، تهران: انتشارات اشراقی.
2
-رسولی، ر (1384). رابطه توانمندسازی با خشنودی و استرس شغلی و تعهد سازمانی، پیام مدیریت، شماره 16، صفحات 194-165.
3
-ساغروانی، س. (1389). بهرههای هوش معنوی برای فرد و سازمان، ماهنامه تدبیر، شماره 215، صفحات 39- 35.
4
-سبحانینژاد، م، یوزباشی، ع و شاطری، ک. (1389). رفتار شهروندی سازمانی، تهران: نشر یسطرون، چاپ اول.
5
-سلیمانی، س. (1390). بررسی نقش کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی در رفتارهای مدنی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهیدبهشتی.
6
-سلیمانی، ن و مطهری، ا. (1388). رابطه توانمندسازی و تعهد شغلی مدیران در مدارس متوسطه استان سمنان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 23، صفحات 122-101.
7
-سهرابی، ف. (1387). مبانی هوش معنوی، فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1، صفحات 18-14.
8
-طالبیان، ا و وفایی، ف. (1388). الگوی جامع توانمندسازی منابع انسانی، ماهنامه تدبیر، شماره 203، صفحات 20-16.
9
-عبدالهی، ب و نوهابراهیم، ع. (1386). توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران: نشر ویرایش.
10
-غبار بناب، ب، سلیمی، م، سلیمانی، ل و نور مقدم، ث. (1386). هوش معنوی، فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره 10، صفحات 147-125.
11
-فتاحی، م، فرهنگی، ع، ا و واثق، ب. (1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمان، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، صفحات 36- 5.
12
-گلپرور، م و رفیعزاده، پ. (1388). الگوی ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی از طریق نگرشهای شغلی، رشد حرفهای، حمایت رهبری و توانمندسازی، فصلنامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره 44، صفحات 45-27.
13
-مهر محمدی، م. (1385). نظریه چندگانه و دلالت های آن برای برنامه ریزی و آموزش. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 88، صفحات 31-7.
14
-میرکمالی، م و نارنجیثانی، ف. (1387). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 48، صفحات 101-71.
15
-نیازی، م و نصرآبادی، م. (1388). توانمندسازی بر اساس راهبرد سرمایه اجتماعی، ماهنامه تدبیر، شماره 203، صفحات 26-21.
16
-Abd Ghani, N., Raja Hussin, T. & Jusoff, K. (2009). The impact of psychological empowerment on lecturers’ innovative behavior in Malaysian private higher education institutions. Canadian Social Science, 5(4), 54-62.
17
-Amram,Y. (2009). The contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effective Business Leadership, Institute of Transpersonal Psychology, California.
18
-Bolger, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers organizational commitment, professional commitment and OCB in schools. Journal of teaching and teach education, 20, 277-289.
19
-Cook, S. (1994). The cultural implications of empowerment. Empowerment in Organization, 2(1), 9-13.
20
-Dipaola, M., Tarter, C., Hoy, W. K. (2005). Measuring OCB in schools. Journal of school leadership, 1, 424-447.
21
-Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? The International Journal for Psychology of Religion, 10 (1), 3-26.
22
-Garcia-Zamor, J. (2003). Workplace spirituality and organizational performance. Public Administration Review, 63(3), 355-363.
23
-George, M. (2006). Practical application of spiritual intelligence in the workplace. Human resource management international digest, 14(5), 3-5.
24
-Harmer, R. (2008).OCB, Emotional Intelligence, and Spirituality Intelligence: What’s the Relationship? Australian catholic university.
25
-Harrison, T., Waite, K. & Hunter, G. (2006). The internet, information and empowerment. European Journal of Marketing, 40(10), 972-993.
26
-Howard, B. B. & White, R. S. (2009). Spiritual Intelligence and Transformation Leadership: A New Theoretical Framework, Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 34- 56.
27
-Kapplman, A. L. & Richards, C. T. (1996). Training empowerment and creating a culture for change. Empowerment in Organization, 4(3), 26-29.
28
-King, D. B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model and measure. Master of science dissertation, Trent University, Canada, Ontario.
29
-Markoczy, L., Xin, K. (2004). the virtues of mission in organizational citizenship behavior, university of California.
30
-Meyerson, S. L. & Kline, T. B. (2008). Psychological and environmental empowerment: antecedents and consequences. Leadership & Organization Development Journal, 29(5), 444-460.
31
-Moye, M. & Henkin, A. (2006). Exploring association between employee empowerment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development, 25(2), 101-117.
32
-Nasel, D. D. (2004). Spiritual Orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Doctoral Dissertation, University of South Australia, Australia.
33
-Persenger, M. A. (1996). Feeling of past lives as expected perturbations within the neuro cognitive processes that generate the sense of self: Cotributions from limbic lability and vectorial hemisphericity. Perceptual and Motor Skills, 83(3), 1107-1121.
34
-Podsakoff, Mackenzie, Paine, & Bechrach. (2000). OCB: a critical review or the theoretical and empirical literature for future research. Journal of Management, 26(3), 513-563.
35
-Ramachandran, V. & Blakeslee, S. (1998). Phantoms in the brain; Probing the mysteries of the human mind, London, UK: Fourth Estate.
36
-Rotimi, A. A. (2008). Predictive estimates of emotional, spiritual intelligence, self-efficacy and creativity skills on conflict resolution behavior among the NURTW. Journal of life and social sciences, 6(2), 68-74.
37
-Shaw, I. (2008). Society and Mental: The place of religion. Journal volume pavilion journals, 13(1), 4-7.
38
-Siegall, M. & Gardner, S. (2000). Contextual factors of psychological empowerment, Personnel Review, 29(6), 703-722.
39
-Sisk, D. (2008). Engaging the spiritual Intelligence of Gifted student to Build Global Awareness. Paper Review, 30(1), 24-30.
40
-Spjut, A. (2004). Effect of spirituality on Job satisfaction for clinical laboratory science professionals. Doctoral dissertation, University of phoenix, USA, Arizona.
41
-Vigoda, & Gadot, E. (2007). Redrawing the boundaries of OCB? Role behavior in the workplace. journal of business and psychology, 21(3), 462-493.
42
-Vigoda, E. (2006). Compulsory citizenship behavior: theorizing some dark side of the good soldier syndrome in organizations. Journal Theory of Social Behaviour, 36(1), 77-93.
43
-Wilkinson, A. (1998). Empowerment: theory and practice. Personnel Review, 27(1), 40-56.
44
-Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence. The ultimate intelligence. New York, NY, USA : Blooms sbury.
45
-Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C. & Serroni, C. (2004), “Organizational citizenship behavior: a case study of culture, leadership and trust”, Management Decision, 42(1), 13-40.
46
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی برنامههای آموزشی آموزش از دور در دوره متوسطه شهر تهران از نظر فراگیران بر اساس الگوی NADE-TDEC
هدف این پژوهش ارزشیابی برنامههای آموزش از دور در دوره متوسطه شهر تهران از نظر فراگیران بر اساس الگوی NADE-TDEC میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسش نامهای پژوهشگر ساخته برگرفته از الگوی NADE-TDEC به تعداد 40 گویه بسته پاسخ با پایایی 882/0 با طیف لیکرت پنج درجهای میباشد. جامعه آماری شامل 16275 نفر دانشآموز شاغل به تحصیل در 54 مرکز آموزشی از دور در دوره متوسطه شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 170 نفر از دانش آموزان مراکز آموزش از دور بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک نمونهای و t مستقل و آزمون تحلیل واریانس) محاسبه و با توجه به میانگین وزنی سؤالها و تحلیل استنباطی؛ کیفیت طراحی مطالب و مواد درسی، کیفیت موارد مربوط به آموزش و کیفیت امور اجرایی در حد بالاتر از متوسط میباشد و در همین حال کیفیت فناوریهای جدید آموزشی استفاده شده در حد کمتر از متوسط میباشد.
https://pma.cfu.ac.ir/article_211_de894de63f5df66efbf6dbbab5bdc00c.pdf
2013-07-23
124
149
آموزش از دور
ارزشیابی
دوره متوسطه
الگوی NADE-TDEC
ستاره
کنعانی هرندی
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
رضا
جعفری هرندی
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم
AUTHOR
حسینعلی
اسلامی هرندی
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
AUTHOR
Agha Kasiri, Zohreh. (2006).survey the virtual education from the professors and students point of views in these programs according to available standards.AM Thesis.Tehran teacher training university.
1
Alhosaini, S.A. (2006). The ways of qualifying distance education in Iran’s education. Distance education papers. Tehran: distance education institution. 210 pages.
2
Alhosaini, S.A., Oryani Dana, A., Hosaini, A.(2006). distance education papers. First edition. Tehran: Ministry of Education. Distance education institution.210 pages.
3
Alhosaini, S.H.(2005). An introduction to distance education. Tehran: Distance Education Institution. 143 pages.
4
Chegini, Y.R.(2000). survey the practical strategies in using distance education for final period of adult new learners in Tehran areas. Ma Thesis. Faculty of education, AllamehTabatabai University. Tehran.
5
Chizari, M, Mohammad ,H and linder ,J.R (2002). Distance education competencies of Faculty members in Iran.
6
Ellsworth JB (2000). Surviving change: A survey of Educational change models . Syracuse,NY:Eric Clearing House on Information and Technology.
7
Etezadi, M. (2009). A survey of distance education centers issues according to high school students and educators in Isfahan in 1387-88 academic year. MA Thesis.Khorasgan Islamic Azad University.
8
Hasanzadeh, M.(2002). Possibility assessment of distance education through library internet in Iran.MA Thesis.Faculty of education, TarbiatModarress University. Tehran.
9
Hosaini, A. (2005). Distance education centers effectiveness. Distance education papers.Tehran: distance education institution. 210 pages.
10
Jalali, A.A. (2002). Survey the nature and features of virtual schools and designing a curriculum system appropriate to it. Final research report of the organization for educational research and planning, and science and industry university.
11
Jamtsho S., Bullen M. (2007). Distance Education in Bhutan: Improving access and quality through ICT use. Distance Education. Melbourne: Vol. 28, Iss. 2; pg. 149, 13pags.
12
Khaleghi, N. (2006). The role of libraries and librarians in providing services to learners.The research site of information and documents of Iran electronic journal.vol.6.No.1.
13
Leanch, N.(2004). Virtual School: on line students ( a guidance for establishing virtual classroom). Translating group.Directed by Rahim Ebadi.First edition. Tehran: AftabMehr, 304 pages.
14
Mc Linden M . (2006) . Participation in Online problem based Learning : Insights from Postgraduate teachers studying through open and distance education. Proquest Education Journals .Melborne .
15
Pakideh, F. A., Rostaminejad, M.A. (2007). Survey the learners’ point of views about distance education. Quarterly journal of Correction and Rehabilitation.No.3. Tehran.
16
Pina A. (2008) . Factors Influencing The Institutionalization of distance Education in higher Education , The quartly review of distance education , Information Age Publishing Inc.
17
Rahimi, M.(2005). set of roles and regulations and procedures of distance education institution. Tehran: distance education institution. 295 pages.
18
Sadrian, M.(2010). Evaluation of distance education programs in Isfahan in 1388-89 academic year, AM. Thesis.Khorasgan Islamic Azad University.
19
Simpson O. (2006). Supporting students in open and distance learning. London: kogan page.
20
Taghvai, M. (2006). Survey the barriers of using virtual education in Tehran’s high schools from the high school principals point of views. Journal of tomorrow school.Vol.3.No.5. Bahman 1385.
21
Talebzadeh, M., Hosaini, S.A. (2005). Distance education: a new approach in Iran’s distance education. Journal of educational innovation.Vol.6. No.19.spring 1386.
22
Zahedi,K., Dorrimanesh, P.(2008).The effect of learning meta cognitive strategies on school achievement of English language students in distance education. Human science research letter.No.58. summar1387.page133.
23
Zamani, B., Madani, S.A.(2005). distance education, strategies of increasing the effectiveness and efficacy of learners. Journal of computer report.No.171.
24
Zhao Jensen, Melody W Alexander, Heidi Perreauit, Lila Waldman, Allen D Truell (2009). Faculty and Student Use of Technologies, User Productivity, and User Productivity, and User preference in Distaq¥~.Education.Journal of Education for Business.Wast+.LQgton: M'!IillP.. "2009. Vol. 84, Iss.4; pg. 206, 7 pgs.
25