دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
ارائة مدلی بر اساس رابطة سبکهای مدیریتی، خلاقیت و تعهد سازمانی با رضایت شغلی مدیران
9
28
FA
امیرحسن
کوهی
0000-0003-3246-4742
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار،
tavanaenglish@yahoo.com
غلامعلی
احمدی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
ahmadygholamali@gmail.com
جمال
عاشوری
دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
jamal_ashoori@yahoo.com
رضا
بیرامی
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
<br /> <br /> این پژوهش با هدف بررسی رابطة میان سبکهای مدیریتی، خلاقیت و تعهد سازمانی با رضایت شغلی انجام شده است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة مدیران دبیرستانهای شهر قرچک است که تعداد140 مدیر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برای حجم نمونه انتخاب شد. سپس پرسشنامة چندعاملی مدیریت بس و آوولیو، پرسشنامة خلاقیت تورنس، پرسشنامة تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسشنامة رضایت شغلی هرزبرگ بین آنها توزیع شد. در پایان دادههای پژوهش جمعآوری و تجزیه و تحلیل شده است.<br /> یافتهها نشان میدهد میان سبک مدیریت تحولآفرین، سبک مدیریت تبادلی، خلاقیت و تعهد عاطفی با رضایت شغلی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد (p<0/01) و خلاقیت، سبک مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی در یک مدل پیشبین توانستند 35 درصد از واریانس رضایت شغلی را پیشبینی کنند و نیز سهم خلاقیت در پیشبینی رضایت شغلی بیش از سایر متغیرها بوده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت خلاقیت، سبک مدیریت تبادلی و تعهد عاطفی باعث افزایش رضایت شغلی مدیران میشود.<br /> <br /> <br /> <br />
سبکهای مدیریتی,خلاقیت,تعهد سازمانی,رضایت شغلی,مدیران
https://pma.cfu.ac.ir/article_604.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_604_12afc96beceb9de4dc003cc7c1391356.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
مقایسه آموزش مبتنی بر شبیه سازی با رویکرد سازنده گرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان فنی و حرفه ای
29
49
FA
علیرضا
بادله
0000-0002-8540-8165
دانشگاه فرهنگیان
alireza.badeleh@gmail.com
شبیهسازیهای آموزشی به مثابة تکنیک یا رسانهای در نظر گرفته میشوند که بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را بهوسیلۀ رفتاری به شکل دیگری نمایش میدهند. بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسة آموزش مبتنی بر شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی و رویکرد سیستماتیک بر یادگیری و یادداری هنرجویان سال سوم رشتة کامپیوتر فنی و حرفهای، در گروه تحصیلی کامپیوتر بوده و روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونة آماری پژوهش شامل تعداد 60 هنرجوی رشتة کامپیوتر هنرستانهای فنیوحرفهای در سال تحصیلی 94-95 شهر کاشان است که با روش نمونهگیری در دسترس و تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (40) و گروه کنترل (20) جایدهی شدند. شرکتکنندگان دو گروه آزمایشی، آموزش به روش شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی، روش شبیهسازی با رویکرد سیستماتیک و روش سنتی درس شبکههای کامپیوتری را طی 7 جلسه دریافت کردهاند. برای جمعآوری دادهها از آزمون محققساخته و برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل کوواریانس و برای طراحی محیط شبیهسازیشده از نرمافزار Cisco Packet Tracerاستفاده شده است. با توجه به یافتههای پژوهش، دو گروه آزمایش در یادگیری و یادداری پیشرفت داشتهاند؛ یعنی تفاوت معناداری بین یادگیری آنها قبل و بعد از آموزش وجود داشت؛ اما در گروه اول که با شبیهسازی با رویکرد سازندهگرایی آموزش دیده بودند، میزان یادگیری و یادداری بیش از گروهی بود که با رویکرد سیستماتیک آموزش دیدند؛ یعنی در متغیرهای یادگیری و یادداری، نتایج به نفع گروه اول بود.
شبیهسازی,رویکرد سازندهگرا,رویکرد سیستماتیک,یادگیری,یادداری
https://pma.cfu.ac.ir/article_590.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_590_cbaf5b5ae4ea031aaaab701a3634f930.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
تبیین نقش ساختار توانمندساز مدرسه در اثربخشی مدرسه با میانجیگری خوشبینی تحصیلی معلمان
51
74
FA
حمید
عبدالله زاده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران
hamidabdullahzade@yahoo.com
حسین
عباسیان
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
a_abbasianedu@yahoo.com
محسن
علی نژاد
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
mohsen.alinezhad@yahoo.com
هدف این مطالعه تبیین نقش ساختار توانمندساز مدرسه با میانجیگری خوشبینی تحصیلی معلمان بر اثربخشی مدرسه میباشد. به منظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدائی پسرانه دولتی منطقه یازده شهر تهران، نمونه ای متشکل از 172 معلم با کاربست نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه ساختار توانمندساز مدرسه هوی (2003)، خوشبینی تحصیلی معلمان بیرد و همکاران (2010) و اثربخشی مدرسه هوی (2009) استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها نیز از روش آماری تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که: 1) ساختار توانمندساز مدرسه اثر مستقیم معناداری بر خوشبینی تحصیلی معلمان (27/0=β) دارد. 2) خوشبینی تحصیلی معلمان اثر مسستقیم معناداری بر اثربخشی مدرسه (46/0=β) دارد. 3) ساختار توانمندساز مدرسه اثر مستقیم معناداری بر اثربخشی مدرسه (17/0=β) دارد. 4) تأثیر ساختار توانمندساز بر اثربخشی مدرسه به صورت غیر مستقیم و از طریق خوشبینی تحصیلی معلمان معنادار (12/0=β) است. 5) مدل مفهومی ارائه شده از برازش مطلوبی برخوردار است.
ساختار توانمندساز مدرسه,خوشبینی تحصیلی,تأکید تحصیلی,اعتماد کادر آموزشی,کارآمدی جمعی,اثربخشی مدرسه
https://pma.cfu.ac.ir/article_577.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_577_a8c95b26991d2e574c4ebd975207a8bd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
بررسی و تبیین میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی در کتابهای هدیههای آسمان دورة ابتدایی از دیدگاه معلمان
75
95
FA
حسین
کریمیان
استادیارگروه علوم تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
hosein.karimian46@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی و ارزیابی میزان توجه به مهارتهای تفکر انتقادی درکتابهای هدیههای آسمان دورة ابتدایی انجام گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل تمام معلمان دورة ابتدایی شهر قم (نواحی چهارگانه) به تعداد 5692 معلم که در پایة تحصیلی سوم تا ششم ابتدایی تدریس میکنند. نمونة تحقیق بر اساس جدول مورگان از جامعة آماری5692 نفر، تعداد 361 نفر به صورت تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامة محققساخته است که حاوی 32 سؤال بر مبنای مهارتهای تفکر انتقادی (تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی و توضیح) هرکدام 8 سؤال بود که روایی آن با کمک متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، میانگین 25/83 تأیید شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تکنمونهای انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهدکه: 1- میانگین مهارت تجزیه و تحلیل در کلیة پایههای تحصیلی در درس هدیههای آسمان 09/60 درصد است. 2- میانگین مهارت ترکیب در درس هدیههای آسمان 31/60 درصد است. 3- میانگین مهارت ارزشیابی در کلیة پایههای تحصیلی در درس هدیههای آسمان 08/59 درصد است.4- میانگین مهارت توضیح در درس هدیههای آسمان 85/60 درصد است.
مهارتهای تفکر انتقادی,هدیههای آسمان,دورة ابتدایی,دیدگاه معلمان
https://pma.cfu.ac.ir/article_605.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_605_27669f63d3c40b9f6e520e0f8955f23c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
بررسی مدل علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی با میانجیگری هیجانهای مثبت تحصیلی در دانشجویان
97
120
FA
سیمین
زغیبی قناد
0000-0002-8172-0450
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
siminghannad1366@gmail.com
سیروس
عالیپور بیرگانی
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.
lalehzaheri44@gmail.com
مرتضی
مرادی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران.
m65_m80@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، آزمون رابطهی علّی جنسیت و باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی بود. به این منظور،192 دانشجوی دانشگاه لرستان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پنتریج و دیگروت، 1990)، مقیاس نظریه ضمنی هوش در جامعه دانشجویی (عبدالفتاح و ییتس، 2006) و هیجانهای تحصیلی (پکران، گاتز، تیتز و پری، 2002) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتهها نشان داد باور هوشی افزایشی با راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطهی مثبت دارد. همچنین، بین دانشجویان دختر و پسر از نظر راهبردهای شناختی تفاوت معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، جنسیت و باور هوشی افزایشی از طریق هیجانهای مثبت تحصیلی قادر به پیشبینی راهبردهای شناختی و فراشناختی بود. بر این اساس میتوان گفت متغیر جنسیت و باور هوشی افزایشی به هیجانهای مثبت میانجامد و از این رو، به استفادهی بیشتر از راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی کمک میکند. این یافتهها بر نقش باورها و هویت جنسیتی در خلق هیجانهای مثبت جهت تسلط بر راهبردهای شناختی و فراشناختی تاکید میکند.
جنسیت,باور هوشی افزایشی,هیجانهای مثبت,راهبردهای شناختی,راهبردهای فراشناختی
https://pma.cfu.ac.ir/article_593.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_593_974591ab522fa18d707c439062e896a8.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
مطالعۀ کیفی عوامل مؤثر در میل به ماندگاری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در وزارت آموزشوپرورش؛ مطالعة موردی، استان تهران
121
146
FA
ایوب
ابراهیمی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ebra.au@gmail.com
حسنرضا
زین آبادی
دانشیار گروه مدیریت آموزشی خوارزمی، تهران، ایران
محمدرضا
هداوندی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
پژوهش حاضر با هدفِ شناسایی و کشف عوامل مرتبط با میل به ماندگاری دانشجومعلمانِ دانشگاهِ فرهنگیان در وزارت آموزشوپرورش در سال 96-1395 انجام شده است. روش تحقیق در این مطالعه، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. بدین منظور، با کاربرد روش نمونهگیری هدفمند 12 نفر از مدیران حوزة ستادی، مدیران دانشکدهها، استادان و دانشجومعلمان برتر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبۀ نیمهساختاریافته است. دادههای بهدستآمده با بهکارگیری نرمافزار MAXQDA نسخة 12 در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد مقولههای کرامت انسانی و اعتماد سازمانی با 4 زیرمؤلفه، کفایت جبران خدمات با 3 زیرمؤلفه، محیط درونسازمانی با 7 زیرمؤلفه، توسعۀ شایستگیها و مسیر حرفۀ معلمی با 8 زیرمؤلفه، تناسب شغل و شاغل در ورودی و فرآیند، ارتقای منزلت حرفهای و محیط بیرونی با 6 زیرمؤلفه، بهعنوان عوامل مؤثر بر ماندگاری دانشجومعلمان شناسایی شدند.
میل به ماندگاری,رضایتِ شغلی,دانشجومعلم
https://pma.cfu.ac.ir/article_606.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_606_ae3e3516020ef2a1d6c4846c021f1d00.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
6
2
2017
09
23
تحلیل رابطه بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان
147
168
FA
نرگس
قاسمی کندسکلایی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
narges.ghasemi95@gmail.com
غلامحسین
اعلائی
کترای برنامه ریزی آموزشی و مدرس دانشگاه فرهنگیان
fardinghasemi51@gmail.com
این پژوهش با هدف تحلیل رابطه بین هوش فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 375 معلم دوره ابتدایی شهرستان رضوانشهر بود که برحسب جدول کرجسی و مورگان 191 معلم (101 زن و 90 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) و هیجانپذیری در تدریس ویلاویسنسیو (2010) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی این پرسشنامهها بر طبق نظر متخصصان علوم تربیتی و پایایی آنها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 90/0 مورد تأیید قرار گرفت. فرضیههای پژوهش با آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش فرهنگی و سه بعد آن (شناخت فرهنگی، انگیزش فرهنگی و رفتار فرهنگی) با هیجانپذیری در تدریس معلمان دوره ابتدایی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0 P ≤)، اما بین بعد فراشناخت فرهنگی با هیجانپذیری در تدریس معلمان رابطه معناداری وجود ندارد (05/0< P). همچنین، از میان ابعاد چهارگانه هوش فرهنگی، بعد انگیزش فرهنگی از توان پیشبینی 045/0 از تغییرات هیجانپذیری در تدریس معلمان ابتدایی برخوردار است که مقدار ناچیزی میباشد (05/0≥ P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که افزایش هوش فرهنگی معلمان میتواند در تنظیم هیجانات معلمان در موقعیت تدریس مفید واقع شود.
هوش,هوش فرهنگی,هیجانپذیری در تدریس
https://pma.cfu.ac.ir/article_592.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_592_19d5bfa64da4fc2aadba6288a613186e.pdf