دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
الگوی ساختاریِ نقشِ میانجیِ سرمایههای تحولی درونی و سرمایه روانشناختی در پیوند بین سرمایههای تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی دانشآموزان
9
37
FA
مرادعلی
رضائی ورمزیار
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
arezaei039@gmail.com
اسماعیل
سعدی پور
0000-0001-5984-1320
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی(نویسنده مسئول)
ebiabangard@yahoo.com
صغرا
ابراهیمی قوام
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
علی
دلاور
0000-0003-0179-3359
استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
delavarali@yahoo.com
حسن
اسدزاده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
asadzadehd@yahoo.com
در چند دهة اخیر، چگونگی افزایش درگیرکردن دانشآموزان با وظایف تحصیلی، یکی از متغیرهای مهم پیشبین عملکرد تحصیلی دانشآموزان،توجه پژوهشگران را برانگیخته است. ازاینرو در این پژوهش بهمنظور درک نظامدار از فرایند تحولی که دانشآموز را به درگیری تحصیلی هدایت میکند، الگویی علّی از منابع و سرمایههای اجتماعی و روانشناختی مؤثر بر درگیری تحصیلی ارائه و اعتباریابی شد. به این منظور ۵۱۱ دانشآموز سال سوم دبیرستانهای شهر همدان (۲۵۶ پسر و ۲۵۵ دختر) در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرمایههای تحولی بیرونی و درونی مینهسوتا (2005)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و درگیری تحصیلی سالملا آرو و آپادایا (2012) پاسخ دادند. دادهها به روش معادلات ساختاری تحلیل شد. بر اساس یافتهها، مدل مفروض درگیری تحصیلی در جامعة پژوهش برازنده بوده است (06/2 X2/DF=، 014/0 RMSEA=). نقش میانجیگر سرمایههای تحولی درونی و سرمایة روانشناختی در رابطة سرمایههای تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار بود. نتیجه اینکهبا افزایش سرمایههای تحولی درونی و سرمایة روانشناختی میتوان شرایط ایجاد درگیری تحصیلی دانشآموزان را فراهم ساخت.
سرمایههای تحولی بیرونی,سرمایههای تحولی درونی,سرمایة روانشناختی,درگیری تحصیلی
https://pma.cfu.ac.ir/article_607.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_607_84fcea7f77485af50258901886ae7548.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان ؛مطالعة موردی: پردیسهای استان اردبیل
39
70
FA
اسداله
خدیوی
0000-0002-1815-8039
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
khadivia@gmail.com
سیدمحمد
سیدکلان
دکتری مدیریت آموزشی، گروه آموزش ابتدایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان
m_siedkalan@shmail.ir
این پژوهش با هدف بررسی عوامل تأثیرگذار بر کیفیت تدریس در دانشگاه فرهنگیان اردبیل با روش آمیخته انجام شده است. درواقع، با ترکیب روش کیفی «مصاحبة گروههای کانونی» و روش کمّی «توصیفی-پیمایشی» انجام شد. در بخش کیفی عوامل و گویههای مؤثر بر کیفیت تدریس از دیدگاه استادان و دانشجومعلمان سرآمد دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. در بخش کمّی نیز به کمک پرسشنامة محققساخته دیدگاههای 354 نفر (78 استاد و 276 دانشجومعلم) که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند، گردآوری و سپس، دادهها با نرمافزار Spss <sub>22</sub> با روش آماری مانوا و رتبهبندی فریدمن تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای بخش کیفی پژوهش نشان میدهد عوامل ویژگیهای فردی و حرفهای استادان، اجرای موفق برنامة درسی، ارزشیابی آموزشی، مدیریت کلاس، فضای فیزیکی دانشگاه، عوامل برون ساختاری (آموزش و پرورش) و درون ساختاری (محیطی-سازمانی) بیشترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس دانشگاه فرهنگیان دارند. همچنین در بررسی کمّی، یافتهها نشان میدهد از دیدگاه دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوتی در عوامل استخراجشده بهجزء عوامل درون و برون ساختاری وجود ندارد و به لحاظ رتبهبندی عوامل، از دیدگاه استادان عوامل درون ساختاری (محیطی-سازمانی) ، ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل برون ساختاری (آموزش و پرورش) در رتبههای اول تا سوم قرار داشتند و از دیدگاه دانشجومعلمان ویژگیهای فردی و حرفهای استادان در رتبة اول، عوامل محیطی–سازمانی و برون ساختاری (آموزش و پرورش) در رتبههای دوم و سوم قرار دارند؛ در نتیجه، باید گفت در کیفیت تدریس دانشگاه فرهنگیان اردبیل عوامل زیادی دخیل بودهاند که از بین آنها بیشترین تأثیر مربوط به ویژگیهای فردی و حرفهای استادان و عوامل درون ساختاری دانشگاه (محیطی- سازمانی) است که باید بیشتر بدانها توجه کرد.
کیفیت آموزش/ تدریس,استادان,دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان
https://pma.cfu.ac.ir/article_608.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_608_f74f3bb8d96fb9fc127d1c83f1f66664.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
بررسی سطح همخوانی برنامة درسی قصدشده و اجراشده دروس تربیتی دورة کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
71
98
FA
یحیی
معروفی
دانشیار گروه برنامه درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
y.maroofi2007@gmail.com
نعمت الله
موسی پور
0000-0002-0985-0736
دانشیار برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان
n_mosapour@yahoo.com
حسین
حسنی
0000-0002-7580-165X
دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
hassani.hossain@yahoo.com
هدف اصلی پژوهش، بررسی وضعیت همخوانی برنامههای درسی قصدشده و اجراشده دروس تربیتی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش بر اساس هدف کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعة آماری شامل کلیة دانشجومعلمان و استادان رشتة علوم تربیتی است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و براساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای به حجم 30 مدرس دروس تربیتی با حداقل پنجسال سابقۀ تدریس و 220 دانشجومعلم رشتة آموزش ابتدایی از 8 پردیس دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور انتخاب شد. وضعیت برنامة درسی اجراشده با استفاده از شش پرسشنامة محققساخته و فرم سیاهۀ رفتار تدریس مدرسان بررسی شد. دادههای جمعآوریشده با کمک شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد میزان همخوانی مؤلفههای اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و شیوۀ ارزشیابی برنامة درسی قصدشده با برنامة درسی اجراشده از دیدگاه استادان در حد متوسط و از دیدگاه دانشجومعلمان و نتایج حاصل از سیاهة رفتار کمتر از حد متوسط بوده است.
برنامة درسی قصدشده,برنامة درسی اجراشده,دروس تربیتی,رشتة آموزش ابتدایی,دانشگاه فرهنگیان
https://pma.cfu.ac.ir/article_609.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_609_e49451bc940b7fe25049714f88a34b6c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی
99
122
FA
مریم
کیان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد
kian2011@yazd.ac.ir
نجمه
عابدینی
معلم/ آموزش و پرورش یزد
abedini2063@gmail.com
احمد
زندوانیان نایینی
0000-0001-7321-3523
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد
azand2000@yazd.ac.ir
هدف پژوهش حاضر، آسیبشناسی برنامه درسی انشاء پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی بود. در این راستا، سه بعد مشکلات ساختاری، مشکلات اجرایی و مشکلات تدریس انشاء مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش زمینهیابی با دو رویکرد کمّی و کیفی تعیین شد. جامعه آماری، تمامی دانشآموزان پایه ششم شهر یزد بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 369 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. بهمنظور تحلیل دادههای کمَی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، آزمون کرویت ماچلی، آزمون اثرات بین آزمودنیها، آزمون مقایسه چندگانه و آزمون تحلیل واریانس رتبهای فریدمن استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مهمترین مشکلات برنامه درسی انشاء به ترتیب شامل مشکلات ساختاری با میانگین رتبه (08/2)، مشکلات تدریس با میانگین رتبه (06/2) و مشکلات اجرایی با میانگین رتبه (86/1) است. همچنین مهمترین مشکلات در بعد ساختاری به ترتیب شامل ضعف اطلاعات عمومی، عدم مهارت در نوشتن جملات شروع انشاء و عدم مهارت در تقسیمبندی انشاء به بخشهای شروع، متن و نتیجهگیری بود. به علاوه، در بعد مشکلات اجرایی، مهمترین چالش ها شامل آزاد نبودن موضوعات انشاء، عدم آرامش و تمرکز در تفکر، فقدان جذابیت کلاس انشاء و اهمیت نداشتن این درس برای دانشآموزان بود. همچنین، در بعد مشکلات تدریس، مهمترین چالش ها شامل انتخاب موضوعات کلیشهای و یکنواخت از سوی معلمان، عدم توجه به گسترش فرهنگ کتابخوانی و عدم آگاهی دانشآموزان از اهداف درس انشاء بود.
آسیبشناسی,برنامه درسی انشاء,دوره تحصیلی ابتدایی,پایه ششم ابتدایی
https://pma.cfu.ac.ir/article_610.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_610_8f0e39cec3b213f02cd5e3c157e61d60.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دورة متوسطه
123
140
FA
سهیلا
جلیلیان
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
jaliliansoheila@gmail.com
احسان
عظیم پور
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز،
ehsan.azimpoor1366@gmail.com
نعمت اله
قلیزاده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز
tanzeno1349@gmail.com
سرزندگی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش بسزایی دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشآموزان مقطع متوسطة دوم مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1395-96 در استان آذربایجان غربی، شهر چایپاره است. روش نمونهگیری بهصورت خوشهایطبقهای و تعداد 302 نفر برای حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامة سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (2006)، اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفلد و پاریس (2004) و سرسختی روانشناختی کیامرثی و همکاران (1377) استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به وسیلة نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و سرسختی روانشناختی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و این دو متغیر قدرت پیشبینی 29درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی را دارند.
اشتیاق تحصیلی,سرسختی روانشناختی,سرزندگی تحصیلی
https://pma.cfu.ac.ir/article_611.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_611_d8bced8e853b9d540a59a7b540aa26b3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
تبیین روابط ساختاری بین توانایی حل مسئله، تابآوری و فرسودگیتحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه
140
163
FA
اقدس
اعرابیان
دانش آموخته دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
tarabi81@yahoo.com
خدیجه
ابوالمعالی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
samaabolmaali@gmail.com
هدف این پژوهش تبیین روابط ساختاری بین توانایی حل مسئله، تابآوری و فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بوده است. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری شامل تمام دختران دانشآموز پایه اول متوسطه دورۀ دوم شهر تهران است. 461 دانشآموز برای نمونه با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار بهکاررفته عبارتند از: پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(2007)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون(2003) و پرسشنامۀ توانایی حل مسئله هپنر و پترسون(1982). شاخصهای بهدست آمده از شیوۀ مدلیابی معادلات ساختاری نشاندهنده برازش مناسب مدل با دادههای جمعآوری شدهبود(مجذور کای= 255/114 با df= 36، CFI= 0.962، GFI= 0.957، AGFI= 0.920، RMSEA= 0.069). نتایج گویای تأثیر مستقیم توانایی حل مسئله و تأثیر غیرمستقیم آن با میانجیگری تابآوری بر کاهش فرسودگی تحصیلی است.
فرسودگی تحصیلی,تابآوری و توانایی حل مسئله
https://pma.cfu.ac.ir/article_612.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_612_2f2703fe2d286178f3ec0be7694a1ad9.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
7
1
2018
08
23
تاثیر آموزش برنامة یادگیری اجتماعی-هیجانی جامع بر خودآگاهی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی1
165
179
FA
اکبر
ابراهیمی اورنگ
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
a.ebrahimi1349@gmail.com
سیدداود
حسینی نسب
0000-0003-0056-4191
استادگروه روانشناسی تربیتی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،
dhosseininasab@gmail.com
رحیم
بدری گرگری
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
badri_rahim@yahoo.com
<strong>هدف این تحقیق، تعیین تأثیر برنامة یادگیری اجتماعی-هیجانی جامع بر خودآگاهی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی است. در این پژوهش از روش تحقیق نیمهتجربی استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، شامل کلیة دانشجومعلمان دختر (686 نفر) و پسر (754 نفر) دانشگاه فرهنگیان (پردیسهای علامه امینی و فاطمهالزهرا آذربایجان شرقی) است. با توجه به نوع روش تحقیق،4 کلاس به تعداد 140 نفر دانشجو (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل) از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، برای نمونه انتخاب شدند. </strong>گروههای آزمایش طی 5 جلسة 5/1 ساعته با برنامة یادگیری اجتماعی-هیجانی جامعآموزش دیدند و گروههای کنترل آموزشی دریافت نکردند. <strong>برای جمعآوری اطلاعات از بعد خودآگاهی پرسشنامة کفایت اجتماعی-روانی تام استفاده شد. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد بین گروههای مطالعهشده تفاوت معنیداری وجود دارد. گروههای آزمایش دختران و پسران در مقایسه با گروههای کنترل وضعیت بهتری داشتند؛ اما بین گروه آزمایش و بین گروههای کنترل پسران و دختران تفاوت معنیداری نبود. نتایج این تحقیق اثربخشی آموزش برنامة یادگیری هیجانی</strong><strong>-</strong><strong>اجتماعی جامع بر خودآگاهی دانشجویان را تأیید میکند.</strong>
یادگیری اجتماعی-هیجانی جامع,خودآگاهی,دانشجومعلمان
https://pma.cfu.ac.ir/article_613.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_613_c581057045453000a101c4c64d3fe3f6.pdf