دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
شناسایی مؤلفههای اثرگذار در مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان: رویکردی کیفی
7
38
FA
حسین
عباسیان
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
h_abbasian@khu.ac.ir
حمیدرضا
اراسته
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
arastehhr@yahoo.com
حسن رضا
زین آبادی
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hzeinabadi@yahoo.com
ایوب
ابراهیمی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ebra.au@gmail.com
نتایج پژوهشهای متعدد، از کاستیهای فرایند کارورزی حکایت دارد. خلأ رویکرد مربیگری در تربیت حرفهای و کارورزی مشهود است که منجر به کاستیهای بسیاری در فرایند کارورزی شده است. از این رو، هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفهها و عناصر اثرگذار بر مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان بود. به این منظور، مطالعة کیفی با روش نظریة دادهبنیاد و طرح نوخاسته انجام گرفت. 13 نفر از صاحبنظران به روش نمونهگیری هدفمند و با معیار اشباع نظری دادهها انتخاب شدند. جامعة مورد بررسی خبرگان دانشگاهی مطلع از تربیت معلم و فرایند کارورزی آن، شامل افرادی بودند که در زمینة مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان دارای تجارب زیسته بودند و در بازة زمانی 1386 تا 1396 اقدام به تألیف کتاب، مقالة علمی- پژوهشی، طرح پژوهشی کردهاند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته بهره گرفته شد. پرسشهای اصلی مصاحبه با تکنیک 5W1H طراحی و اجرا شد. ضریب پایایی بین کدگذاران 78<sub>/</sub>0، و پایایی کدگذاری مجدد 89<sub>/</sub>0 بهدست آمد. برای شناسایی مضامین و مقولههای مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان، روش تحلیل مضمون بهکار گرفته شد. در نهایت، 13 مؤلفة اثرگذار در مربیگری فرایند کارورزی دانشجومعلمان شناسایی شد که عبارتاند از بالندگی حرفهای، کنشگران، فرایند یاددهی- یادگیری، انتخابگری، تعاملات متأملانه، ساختار، انگیزانندهها، سازگاری و انطباق، فرهنگ، برنامة درسی، تسهیلگری، مدیریت و رهبری و تضمین کیفیت.
دانشجومعلمان,دانشگاه فرهنگیان,کارورزی,مربیگری
https://pma.cfu.ac.ir/article_1204.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1204_0d3456f7763318fc3f918bb5a21714e5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
مؤلفهها و شاخصهای مؤثر در توسعه خودمدیریتی در دانشآموزان
39
58
FA
علیرضا
علیدادی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
ar_alidadi@yahoo.com
نادرقلی
قورچیان
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة مدیریت واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
naghourchian@gmail.com
پریوش
جعفری
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة مدیریت، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
pjaafari@yahoo.com
مهران
باقری
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة مدیریت واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
m.bagheri@iauba.ac.ir
هدف پژوهش حاضر شناسایی و معرفی مؤلفهها و عوامل مؤثر بر توسعة خودمدیریتی در دانشآموزان پایة ششم مدارس ابتدایی شهر شیراز بود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته، از نوع اکتشافی انجام گرفت. پژوهش در دو مرحلة کیفی و کمّی اجرا شد. بخش کیفی با بهکارگیری روش تحلیل محتوا، و بخش کمّی با روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان و پژوهشگران حوزة مدیریت و علوم تربیتی بودند که به روش هدفمند و با معیار اشباع دادهها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه بود. جامعة آماری در بخش کمّی شامل همة دانشآموزان پایة ششم ابتدایی شهر شیراز بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 400 نفر به عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامه بود. یافتهها، در چهار مؤلفة خانواده، محیط آموزشی، برنامهریزی و مهارتهای اجتماعی بهعنوان پیشسازماندهنده طراحی شد. هر یک از این مؤلفهها زیرمؤلفههایی دارند که در توسعة خودمدیریتی مؤثرند. در نهایت، وضعیت خودمدیریتی در بین دانشآموزان براساس مدل پیشنهادی، مناسبی نبود. ولی از نظر نمونة مورد مطالعه، مدل خودمدیریتی با وضعیت موجود تناسب خوبی دارد.
خودمدیریتی,خانواده,برنامهریزی,محیط آموزشی,مهارتهای اجتماعی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1205.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1205_8c7ec567d016ecc22c762781c6d24f7c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
پیشبینی بیصداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی
59
78
FA
محمد
قنبری طلب
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mohammad.ghanbari400@gmail.com
فاطمه
طهماسبی کهیانی
کارشناسیارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرینشهر، ایران
mohammad.ghanbari400@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی بیصداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهرستان لردگان در سال تحصیلی 97-1396 بودند. 254 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها مقیاس نظریة تلویحی هوش عبدالفتاح و یتس (2005)، مقیاس بیصداقتی تحصیلی مککابی و تروینییو (1997)، و پرسشنامة هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) بهکار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد هویت تحصیلی موفق با بیصداقتی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار دارد. هویتهای تحصیلی سردرگم، دیررس و زودرس نیز همبستگی مثبت و معنادار با بیصداقتی تحصیلی دارند. همچنین، باور هوشی افزایشی با بیصداقتی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار دارد، ولی باور هوشی ذاتی با بیصداقتی تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد. از دیگر یافتههای پژوهش این است که باور افزایشی و هویت تحصیلی موفق بیشترین سهم معناداری را در پیشبینی بیصداقتی تحصیلی دارند. همچنین، مطابق با نتایج پژوهش حاضر، توجه و شناخت نسبت به باورهای دانشآموزان دربارة توانایی خود و هویت تحصیلی شکل گرفته و اثرگذاری آنها بر بیصداقتی تحصیلی، بهمنظور اتخاذ مداخلات مؤثر تربیتی و آموزشی، از ضروریات نظام آموزشی محسوب میشود.
باورهای هوشی,بیصداقتی تحصیلی,بیصداقتی,هویت تحصیلی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1206.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1206_5c0ec7f631d91c3fdd8d4c55555f7c67.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
شناسایی مؤلفههای توسعه حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان قم
79
99
FA
ناهید
نادری
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
n.naderi.b@ut.ac.ir
حسین
خنیفر
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
khanifar@ut.ac.ir
محمدحسین
رحمتی
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
mhrahmati@ut.ac.ir
رضا
عابدی تراب
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
abeditorab56@ut.ac.ir
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای توسعۀ حرفهای مدیران مدارس ابتدایی استان قم بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است که به روش کیفی و با روش تحلیل تم انجـام گرفت. جامعة آماری، همة متخصصان تعلیم و تربیت، و صاحبنظران آموزش ابتدایی استان قم بودند که بـا روش نمونهگیری هدفمند 40 نفر از آنان انتخاب شدند. معیار انتخاب حجم نمونه و تعداد پاسخگویان، اشباع نظری دادهها بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل تم و کدگذاری انجام گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها و شناسایی مؤلفههای توسعة حرفهای مدیران، ابتدا، مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش مطالعه شد، همچنین، با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته دادهها گردآوری شد. براساس یافتههای پژوهش مؤلفههای توسعۀ حرفهای در 11 مقوله بهدست آمد، که عبارتاند از تقویت مهارتهای علمی، متنوعکردن جوّ مدارس، نیازسنجی، توسعة ارتباطات، توانمندسازی کارکنان، بازدیدهای داخلی و خارجی، داشتن برنامهریزی، تجدید قوا کردن، یادگیری مادامالعمر، مدیریت تعارض و ایجاد تعادل بین کار و زندگی. هر یک از این موقلهها نیز دارای کدها و مفاهیمی بود. در نهایت، میتوان گفت اگر بتوان با طیکردن مسیر توسعة حرفهای، مدیران آموزشگاهی حرفهای تربیت کرد، در واقع، یک تغییر آموزشی مثبت و قدرتمند ایجاد میشود.
توسعۀ حرفهای,جوّ مدرسه,مدیران مدارس,مقطع ابتدایی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1207.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1207_b3c65e649bca2e356ccbff8c0c44e3df.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزیابی عملکرد تعالی مدارس
101
122
FA
شوبو
عبدالملکی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
sh_maleki88@yahoo.com
فخر السادات
نصیری بنی ولک
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
fsnasiri2002@yahoo.com
افشین
افضلی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
afzali.afshin@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزیابی عملکرد تعالی مدارس بود. روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعة آماری در بخش کیفی استادان علوم تربیتی و خبرگان طرح تعالی مدرسه بودند که 20 نفر از آنان به روش نمونهگیری هدفمند، و در بخش کمی کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس دورة دوم متوسطة استانهای کردستان، همدان و کرمانشاه بودند که 656 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی، ابزار مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بهکار گرفته شد. تحلیل دادهها در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا، و در بخش کمی با آزمون دوجملهای و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. نتایج نهایی پژوهش مؤید مطلوبیت شاخصهای نیکویی برازش و اعتبار مقیاس ارزیابی عملکرد تعالی مدارس در قالب مؤلفههای فراگیر زمینه (نیازسنجی، تدوین هدف، عوامل فرهنگی، قوانین و مقررات)، درونداد (محتوا، منابع انسانی، کالبدی، مالی و اطلاعاتی)، فرایند (یاددهی یادگیری، نظارت، فعالیتهای مکمل، انگیزش و خلاقیت)، و برونداد (نوآوری سازمانی، عملکرد تحصیلی، ارتقای حرفهای، توسعة مشارکت و سلامت روان) و در مجموع، شامل 19 مؤلفة سازماندهنده و 85 مؤلفة پایه بود. مقیاس تدوینشده با توجه به ماهیت تحقیقات ارزیابی نوعی مدل بازخوردهنده برای رفع چالشهاست. بنابراین، نظام آموزشی میتواند با بهکارگیری آن عملکرد خود در این فرایند و سایر فرایندهای مشابه را ارزیابی کند.
ارزیابی عملکرد,اعتباریابی,تعالی مدرسه,عملکرد
https://pma.cfu.ac.ir/article_1208.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1208_e028d9e0afb72c8e1440324c64854be3.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
تحلیل محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی پیوستة آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از نظر توجه به مؤلفههای حرفهایگری
123
147
FA
افسانه
کلباسی
0000-0001-5189-4989
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
kalbasiafsaneh@gmail.com
تقی
آقاحسینی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
aghahoseini@gmail.com
زهره
اسماعیلی جلالآبادی
کارشناسیارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
zohresmaili210@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای برنامة درسی دورة کارشناسی پیوستة رشتة آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از نظر توجه به مؤلفههای حرفهایگری بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به روش توصیفی - تحلیل محتوا انجام گرفت. بهمنظور تحقق هدف پژوهش، از بین 150 واحد و 78 عنوان درسی برنامة درسی مورد مطالعه، 67 عنوان درسی تحلیل شد. واحد تحلیل، محتوای اهداف و ملاکهای شایستگی سرفصل هر واحد درسی بود که با استفاده از فهرست وارسی چارچوب ارزیابی تدریس دنیلسون (2013) در قالب چهار حوزة برنامهریزی و آمادهسازی، محیط کلاس درس، آموزش و مسئولیتهای حرفهای،) و 22 مؤلفة اصلی و 120 نشانگر، بررسی شد. بهمنظور تحلیل دادهها روش آنتروپی شانون اجرا شد. نتایج نشان داد در برنامة درسی رشتة آموزش ابتدایی به حوزههای برنامهریزی و آمادهسازی، محیط کلاس درس، آموزش، مسئولیتهای حرفهای بهطور متوازن توجه نشده است. همچنین، مؤلفههای ایجاد محیطی همراه با احترام و حمایت، ثبت و نگهداری دقیق سوابق، آگاهی استفاده از منابع، بهکارگیری فنون پرسشگری و مباحثه مورد توجه قرار نگرفته است.
آموزش ابتدایی,برنامة درسی,حرفهایگری
https://pma.cfu.ac.ir/article_1209.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1209_b03514d85c5fe145d25b1a9ca7eb670f.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
149
170
FA
عادل
زاهد بابلان
0000-0001-8653-9602
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
zahed@uma.ac.ir
غفار
کریمیان پور
دکتری مدیریت آموزشی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
karimiangh@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطة بین خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده، و به روش توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة دانشجویان کارشناسی ساکن در خوابگاههای دانشگاه محقق اردبیلی بود که براساس جدول مورگان و به روش خوشهای چندمرحلهای، 380 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391)، خودکارآمدی تحصیلی زاژاکوا، لینج و اسپانشاد (2005)، و خوشبینی تحصیلی شانن - موران و همکاران (2013) بهکار گرفته شد. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها برازش مدل را تأیید کرد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد خوشبینی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد، خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد و خوشبینی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. بنابراین، خودکارآمدی در رابطة خوشبینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشجویان نقش واسطهای دارد.
خودکارآمدی تحصیلی,خوشبینی تحصیلی,دانشجو,سرزندگی تحصیلی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1210.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1210_ab4bb2ed9b85ca70b240ec7778202c8a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت پرسشگری در درس علوم (مورد مطالعه: دانشآموزان پایة اول دورة ابتدایی)
171
192
FA
فاطمه
هوشمندی
کارشناسیارشد علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران
hooshmand.pm@gmail.com
بابک
شمشیری
دانشیار، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
حسن
اب روشن
استاد، دانشگاه شهید رجایی، شیراز، ایران
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت پرسشگری دانشآموزان پایة اول دورة ابتدایی در درس علوم انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی است و به روش کمّی به صورت آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعةآماری پژوهش شامل همةدانشآموزان پسر پایة اول دبستان منطقة ارژن در سال تحصیلی 97-96 بود. که دو مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و دانشآموزان پایة اول یک مدرسه بهعنوان گروه آزمایش و دانشآموزان پایة اول مدرسة دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. طول مدت پژوهش دوماه بود. آموزش با بهکارگیری برنامةآموزش «فلسفه برای کودکان»از طریق اجتماع پژوهشی با بهکارگیری مجموعه داستانهای فکری «چگونه توانایی فلسفی کودکان را پرورش دهیم؟» انجام گرفت. ابزار پژوهش، آزمون سنجش توانایی پرسشگری بود. نتایج نشان داد برنامة آموزش فلسفه برای کودکان بر مهارت پرسشگری دانشآموزان در درس علوم تأثیر مثبت داشته و بین سطوح پرسشهای گروه آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون براساس حیطةشناختی بلوم تفاوت معناداری وجود دارد و سطح پرسشهای دانشآموزان از سطح دانش در پیشآزمون به سطح تجزیه و تحلیل و ارزشیابی در پسآزمون ارتقا یافته بود. بر این اساس، پیشنهاد میشود برنامةآموزش فلسفه برای کودکان بهعنوان روش تدریس برای افزایش مهارت پرسشگری، در درس علوم بهکار گرفته شود.
اجتماع پژوهشی,پرسشگری,درس علوم تجربی,فلسفه برای کودکان
https://pma.cfu.ac.ir/article_1211.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1211_848552dd7945bd40c34ba2cb0ff6b23e.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
میزان همسویی کتاب ریاضی پایة هشتم با دیدگاه ریاضیات واقعیتمدار
193
218
FA
نرگس
یافتیان
0000-0003-2204-1105
استادیار گروه ریاضی، دانشکدة علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
yaftian@sru.ac.ir
فاطمه
ملکی
کارشناسیارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران (دبیر ریاضی منطقة 12 تهران)
malekimath58@yahoo.com
پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایة هشتم براساس انطباق آن با دیدگاه ریاضیات واقعیتمدار، انجام گرفت. پژوهش از نظر روش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تحلیل محتوای کمّی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، متن کتاب ریاضی پایة هشتم بود که کل محتوای کتاب یادشده تحلیل شد. بنابراین، سرشماری انجام گرفت. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محققساخته بود. بهمنظور اعتباریابی و بررسی روایی صوری و محتوایی ابزار، نظرها و دیدگاههای صاحبنظران و خبرگان بهکار گرفته شد. همچنین، برای بررسی اعتبار نتایج، ضریب توافق 81 درصد از فرمول پایایی ویلیام اسکات به دست آمد. یافتههای پژوهش نشان داد در کتاب ریاضی پایة هشتم، کمتر از مسائل زمینهمدار استفاده شده و محتوای کتاب در تطابق با اصول ریاضیات واقعیتمدار چندان موفق نبوده است. بهکارگیری مسائل زمینهمدار در کتاب درسی، موجب درک بهتر دانشآموزان از مفاهیم ریاضی خواهد شد و میتواند نقطة شروع مناسبی برای تدریس موضوعات ریاضی باشد.
آموزش ریاضی,ریاضیات واقعیتمدار,کتابریاضی پایة هشتم,مسائل زمینهمدار
https://pma.cfu.ac.ir/article_1212.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1212_4dcfc449410731d961e7f01114315959.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
1
2020
03
20
بررسی تأثیر محتوای کتب هنرستان در روند آموزش هنرجویان رشتة معماری (نمونة موردی: کتاب عناصر و جزئیات)
215
235
FA
علی
خاکی
استادیار، گروه معماری، دانشکدة انقلاب اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران
dr.alikhaki@yahoo.com
از آنجا که منظر محیط مصنوع و نیز قضاوت جامعه دربارة «معماری خوب»، بهویژه در شهرهای کوچک ایران، متأثر از بخش بزرگی از بدنة جامعة حرفهای معماری، یعنی تکنیسینهای معماری است، آموزش معماری، بهویژه در هنرستانها، بهعنوان سنگبنای اولیة آموزش، اهمیت بالایی دارد. هدف پژوهش حاضر، مطالعة اثر محتوایی کتابهای درسی در روند یادگیری هنرجویان بود. به این منظور، میزان توجه به مؤلفههای محتوای فعال یا غیرفعال از دیدگاه ویلیام رومی در نمونة انتخابشده از کتاب عناصر و جزئیات بررسی شده، و وضعیت موجود تببین شد. همچنین،مواردی که باید در محتوای درسی به آنها توجه بیشتر شود، مشخص شد. روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است و به روش تحلیل محتوا با بهکارگیری تکنیک ویلیام رومی، برای بررسی ضریب درگیری متن کتاب، انجام گرفت. براساس تجربة تدریس نگارنده در برخی دروس هنرستانهای معماری، هنرجویان در یادگیری و درک برخی از این دروس از جمله «<em>عناصر و جزئیات</em>» با وجود عینی و ملموسبودن مباحث آنها، مشکلات متعددی داشتهاند. به دلیل اتکا به کتاب درسی در هنرستانها، بررسی کارآمدی کتاب <em>عناصر و جزئیات</em> سال سوم معماری و تحلیل این کتاب، در نوشتار حاضر تأکید شده است. نتایج نشان داد متن، شکل، تصاویر و پرسشهای کتاب عناصر و جزئیات زمینة درگیری دانشآموزان را به میزان کمتر از حد معمول فراهم میکند. همچنین، ناهماهنگی بین مطالب کتب معماری در هنرستانها، سبب ایجاد اختلال در یادگیری هنرجویان شده است. با توجه به نتایج، پیشنهادهایی برای اصلاح کتاب و کارایی بیشتر آن مطرح شد.
آموزش و پرورش,روند آموزش,کتاب درسی,کتاب عناصر و جزئیات,معماری,هنرجو
https://pma.cfu.ac.ir/article_1213.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1213_c8e90c9e4ac288d92cd51555c02eab31.pdf