دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
اثربخشی آموزش گروهی طرحواره های شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان ناسازگار دختر دبیرستانی
7
22
FA
وحید
منظری توکلی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
manzari.v63@gmail.com
منیره
کریمی
مدرس، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کرمان، ایران
monirehkarimi45@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی طرحوارههای شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان ناسازگار دختر دبیرستانی شهر کرمان انجام گرفت. طرح این پژوهش آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش شامل همة دانشآموزان دختر دبیرستانی دورة دوم شهر کرمان بود. به روش تصادفی 30 دانشآموز از بین دانشآموزانی که براساس نظر مشاوران مدرسه ناسازگاری مکرر در مدرسه داشتند، انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل هر یک، 15 نفر تقسیم شدند. هر دو گروه در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون به مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا پاسخ دادند. پس از انتخاب نمونه، برای گروه آزمایش طرحوارههای شناختی به شیوة گروهی به مدت 10 جلسة دوساعتی بهصورت هفتگی اجرا شد و گروه کنترل در این مدت مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش گروهی طرحوارههای شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمان در سطح اطمینان 99 درصد تأثیر دارد. براساس نتایج، آموزش تکنیکهای طرحوارههای شناختی به دانشآموزان و دانشجویان میتواند گام مؤثری در بهبود سلامت روانی و جسمانی آنان داشته باشد.
دانشآموزان ناسازگار,سازگاری اجتماعی,طرحوارههای شناختی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1411.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1411_0887c1a16ec41691c5f25aa6cf3e0029.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
تحول دیجیتال در فرایند یاددهی-یادگیری: سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجومعلمان
23
47
FA
حسین
خنیفر
استاد، گروه مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران
khanifar@ut.ac.ir
عاطفه
غفرانی
0000-0002-5176-1518
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
at.ghofrani69@ut.ac.ir
هدف پژوهش حاضر سنجش صلاحیت دیجیتال دانشجومعلمان با نگاهی به تحول دیجیتال در فرایند یاددهی- یادگیری، با روش توصیفی- پیمایشی و کمّی بود. جامعة آماری همة 1870 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان قم در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 318 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند که براساس پژوهش باند و همکاران (2018) تنظیم شده بود. تجزیه و تحلیل دادهها برای هدف اصلی پژوهش با آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) انجام گرفت و برای دستیابی به اطلاعات دقیقتر با آزمون یو من ویتنی تأثیر جنسیت بر صلاحیت دیجیتال بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه دانشجومعلمان کامپیوترها و موتورهای جستوجو بیشترین سودمندی و موکها و نرمافزارهای مدیریت منابع کمترین سودمندی را در فرایند یاددهی- یادگیری دارند. تعداد شایان توجهی از دانشجومعلمان با برخی ابزارهای مورد سؤال آشنایی ندارند. دانشجومعلمان بیشترین میزان مهارت خود را در بهکارگیری پیامرسانها و شبکههای اجتماعی و کمترین میزان مهارت خود را در کاربست نرمافزارهای آماری و نرمافزارهای مدیریت منابع اعلام کردهاند. در پایان، راهکارهایی برای ارتقای صلاحیت دیجیتال معلمان آینده پیشنهاد شد.
تحول دیجیتال,دانشجومعلمان,صلاحیت دیجیتال,فرایند یاددهی- یادگیری
https://pma.cfu.ac.ir/article_1412.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1412_2b15372766fe0fc61ab1e417249fe618.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
ارزیابی آموزش خط تحریری و آسیبهای احتمالی آن در برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی
49
74
FA
نادر
سلسبیلی
دانشیار، گروه پژوهشی مبانی برنامهریزی درسی، پژوهشکدة مطالعات، برنامهریزی درسی و نوآوری آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
nadersalsabili@gmail.com
مطالعة حاضر بخشی از ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی از برنامة درسی قصدشده تا اجراشده و سپس، برنامة درسی کسبشده است. هدف این مطالعه در پی شناخت روند آموزش خط تحریری، آسیبهای احتمالی کاربرد آن است و اینکه مهمترین عوامل بهوجودآورنده آن کدامند، ماهیت ِپژوهش در زمینة آموزش خط تحریری در چارچوب طرح ارزشیابی دورهای برنامة درسی فارسی دورة اول ابتدایی تعریفشده، و ارزشیابی انجامشده از نوع کاربردی است. ارزشیابیدورهای روندی ارزشیابانه را از برنامة درسی قصدشده تا برنامة درسی کسبشده میپیماید و مهمترین کاستیها و نقاط ضعف و قوت را بین این برنامههای درسی در پایههای اول تا سوم دورة ابتدایی مشخص میکند. در مراحل مختلف برای گرداوریدادهها از ابزارهای مختلفی چون کاربرگ معلمانگزارشگر، مشاهده، مصاحبه، نگرشسنج و آزمون استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد اکثر کودکان در بهکارگیری خط تحریری بهمرور دچار مشکل میشوند و نوعی دوگانگی با خط نسخ ایجاد میکند. خط تحریری شیبدار است، نیاز به الگودهی و تمرین قابلتوجه خارج از کلاس دارد، در حد توان کودک نیست و شروع استفاده از خط تحریری از پایههای بالاتراز اول باشد. در برنامة درسی تدوینشده فارسی دورة ابتدایی و همخوانی با آن در برنامة درسی اجراشده از نظر آموزش دستخط و الگوگیری خط تحریری، کاستی شایان توجهی وجود دارد. موقعیتهای مناسب آموزش خط تحریری ایجاد نمیشود و دانشآموزان به سمت خوانانویسی و زیبانویسی نمیتوانند هدایت شوند. اکثر معلمان د ربهکارگیری و الگودادن خط تحریری تسلط کافی ندارند. طراحی الگوی راهنما و برگزاری دورههای کامل آموزشی خط تحریری برای همة معلمان دورة اول ابتدایی بسیار حیاتی است.
ارزشیابی دورهای,آسیبهای دستخط,آموزش خط تحریری,برنامه درسه فارسی دوره ابتدایی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1413.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1413_677ec6aa72d96f425c05a563368ee807.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
ارزیابی مؤلفههای دانشگاه پایدار(مورد مطالعه: دانشگاه علامه طباطبائی)
75
103
FA
شهرام
مهرآور گیگلو
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
shahramm27@gmail.com
حسین
مولائی علیآباد
دانشجوی دکتری برنامهریزی توسعة آموزش عالی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
hmolaei69@yahoo.com
کامران
مالکپور لپری
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
malekpour.k92@gmail.com
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای دانشگاه پایدار در دانشگاه علامه طباطبائی و ارائة راهکارهایی بهمنظور بهبود آن بود. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود، جامعة آماری همة اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبائی به تعداد 2906 نفر بود، که از این تعداد با فرمول کوکران 340 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامة دانشگاه پایدار ملکینیا (1393) با آلفای کرونباخ 92<sub>/</sub>0 بهکار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز متناسب با پرسشهای پژوهش آزمون فریدمن، تحلیل عاملی تأییدی، تی تکنمونهای و تی مستقل اجرا شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبائی از نظر اعضای هیئت علمی در مؤلفههای نظام آموزش و پژوهش پایدار در وضع مطلوب، نظام مدیریتی پایدار در وضع نسبتاً مطلوب و در مؤلفههای نظام محیط زیست پایدار، شفافیت صورت مالی و خدمات تخصصی پایدار در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. همچنین، وضعیت موجود دانشگاه علامه طباطبائی، از نظر دانشجویان دکتری در بعد آموزش پایدار در وضعیت مطلوب و در ابعاد، مدیریت پایدار، خدمات تخصصی پایدار و شفافیت صورت مالی در وضعیت نسبتاً مطلوب و در ابعاد، پژوهش پایدار و مدیریت زیست محیطی در وضعیت نامطلوب قرار دارد. همچنین، یافتهها نشان داد بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی از نظر ابعاد نظام آموزش پایدار، نظام پژوهش پایدار، نظام مدیریتی پایدار و نظام محیط زیست پایدار تفاوت وجود دارد و در دو زمینة دیگر یعنی شفافیت صورت مالی و خدمات تخصصی پایدار تفاوتی مشاهده نشد.
آموزش عالی,پایداری,دانشگاه پایدار
https://pma.cfu.ac.ir/article_1415.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1415_6791b0c7bdd555251bcb762fd5629ea1.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
بررسی تأثیر رهبری کاریزماتیک بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فرحبخشی در شغل در بین دبیران مدارس متوسطۀ دوم شهر کرمانشاه
105
130
FA
مریم
زندکریمی
0009-0001-7102-8583
کارشناسیارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
maryam.zandkarimi@yahoo.com
بهیه
پرورش
کارشناسیارشد مدیریت اجرایی - استراتژیک، واحد علوم و تحقیقات کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
bahiyeh.parvaresh@gmail.com
عزت اله
قدم پور
0000-0001-6814-9213
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
ghadampour.e@lu.ac.ir
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری کاریزماتیک بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فرحبخشی در شغل بین دبیران شهر کرمانشاه انجام گرفت. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دبیران دورۀ متوسطۀ دوم در سال تحصیلی 1397 به تعداد 2845 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 338 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ رهبری کاریزماتیک کانگر و کانگو (1994)، اشتیاق شغلی اسکافلی و همکاران (2002) و فرحبخشی در شغل مکدوئل (2005) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری کاریزماتیک به صورت مستقیم بر اشتیاق شغلی (585<sub>/</sub>0=β) و فرحبخشی در شغل (845<sub>/</sub>0=β) تأثیرگذار است. فرحبخشی در شغل به صورت مستقیم بر اشتیاق شغلی (310<sub>/</sub>0=β) تأثیرگذار است. همچنین، تأثیر رهبری کاریزماتیک بر اشتیاق شغلی توسط متغیر میانجی، فرحبخشی بهطور غیر مستقیم (260<sub>/</sub>0=β) تأیید شد.
اشتیاق شغلی,رهبری کاریزماتیک (نفوذآرمانی),فرحبخشی در شغل
https://pma.cfu.ac.ir/article_1417.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1417_bb7fe786a171d420c12a1b3c970f4da0.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
سنجش وضعیت هویت ایرانی- اسلامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و ارائة الگویی برای آن
131
159
FA
مریم
نادری
دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
dr.naderi.m@gmail.com
طیبه
ماهروزاده
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
t.mahroozadeh@gmail.com
سیدمهدی
سجادی
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
smsajadi@modares.ac.ir
پروین
صمدی
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
samadi@yahoo.com
هدف پژوهش، بررسی وضعیت هویت ایرانی- اسلامی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و ارائة الگویی برای آن است. طرح پژوهش حاضر آمیخته است. ابزار پژوهش در بخش کمّی، پرسشنامة محققساخته است که روایی محتوایی آن توسط صاحبنظران و ضریب نسبی CVR، تأیید شد. پایایی با آلفای کرونباخ، برابر با 91<sub>/</sub>0 بهدست آمد. جامعة آماری دانشجومعلمان شهر تهران به تعداد 2833 نفر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای 348 نفر به پرسشنامة هویت ایرانی- اسلامی پاسخ دادند. در تحلیل آماری دادهها آزمون تی تکنمونهای بهکار گرفته شد. یافتهها حاکی از آن بود که گویههای جاگرفته در مبانی فلسفی، در هفت گویه که دربردارندة مؤلفههای تعلق به میهن، آثار ملی، لباس ملی، خودکفایی و اخلاقیات است، ضعفهایی در دانشجومعلمان وجود دارد. در روش سنتزپژوهی، جامعة آماری شامل همة مقالات علمی معتبر در زمینة هویت ایرانی-اسلامی بوده که با توجه به جستوجوی مرتب در پایگاههای اطلاعاتی، براساس شاخصهای مورد نظر، 1075 مقاله شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروج تعداد 225 پژوهش برای تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهمکردن اطلاعات مورد نیاز، کاربرگ طراحیشده توسط پژوهشگران بهکار گرفته شد. برای تحلیل یافتهها از الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با روشهای کدگذاری باز استفاده شد. طبق یافتهها از پرسش اول پژوهش؛ الگوی هویت ایرانی- اسلامی مشتمل بر مبانی، اصول و روش براساس ابعاد سهگانة انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی ارائه شد.
دانشجومعلم,مبانی فلسفی,هویت ایرانی- اسلامی,هویت
https://pma.cfu.ac.ir/article_1418.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1418_eb5b523049d26533495732a4e81779fc.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
جستاری پدیدارشناسانه در طراحی الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان
161
193
FA
امیر
اقایی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد تهران- شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
aghaei1354@yahoo.com
رشید
ذوالفقاری زعفرانی
استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة علوم تربیتی و مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
rashid_zo@yahoo.com
نرگس
حسن مرادی
دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکدة مدیریت و علوم اجتماعی، واحد تهران - شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
morade_n@yahoo.com
یکی از مهمترین محورهای پیشرفت، توسعة پایدار و احتراز از سکون علم و جمود فکری هر کشور، پژوهش است. بر این اساس، اولین گام برای سامانبخشی پژوهش در جامعه، تبیین و بهدستآوردن درک درست از تعریف و جایگاه پژوهش، توانمندیها و نیز نهادینهکردن پژوهشها و نظام آن با اولویت دانشگاهها است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان به دنبال شناسایی، درک و تفسیر نظام مدیریتی دانشگاه و خبرگان پژوهش در تربیت معلم از نظام جامع تحقیقات در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد پژوهشهای کیفی پدیدارشناسانه بوده است. 22 نفر از مدیران استانی، 6 نفر از مدیران ستاد و 2 صاحبنظر، به روش هدفمند از نوع بیشینة تغییرات انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها ابزار مصاحبة نیمهساختارمند بهکار گرفته شد. تحلیل دادهها با نرمافزار Maxqda انجام گرفت. پس از فرایند کدگذاریها، بررسی روایی (درگیری طولانیمدت و مشاهدة مداوم، سهسویهسازی در منابع دادهها و تأیید به وسیلة افراد مورد مطالعه) و پایایی (بین کدگذاران) ابزار انجام گرفت. میزان پایایی کدگذاری مجدد 91<sub>/</sub>0 بهدست آمد. در فرایند اجرای پژوهش، برای شناسایی مقولهها، مؤلفهها و ابعاد نظام تحقیقات تحلیل مضمون انجام گرفت که در نهایت پس از بررسی و تحلیل متن مصاحبهها و متون نظری، 117 مقوله، 25 مؤلفة اصلی و 6 بعد به عنوان زیرساختهای اصلی«الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد.
پژوهش,دانشگاه فرهنگیان,نظام جامع تحقیقات
https://pma.cfu.ac.ir/article_1419.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1419_e7d7ccfbcc489a45c341f505bb37c28d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
تحلیل SWOT در اجرای اقدامپژوهی از دیدگاه معلمان مجری استان چهارمحال بختیاری
195
221
FA
مهین
نادری
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
m_n380@yahoo.com
سید ابراهیم
میرشاه جعفری
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
sebrahimjafari@yahoo.com
بی بی عشرت
زمانی
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
bzamani@edu.ui.ac.ir
محمد
نیکخواه
0000-0002-9328-4836
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
m.nikkhah22@gmail.com
هدف پژوهش حاضر تحلیل SWOT در اجرای اقدامپژوهی از دیدگاه معلمان مجری استان چهارمحال بختیاری بود. روش پژوهش ترکیبی و جامعة پژوهش متشکل از معلمان، مدیران، متخصصان رشتة علوم تربیتی و مجریان اقدامپژوهی بود. نمونة بخش کیفی 20 نفر از متخصصان رشتة علوم تربیتی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با تعداد 20 نفر اشباع اطلاعات حاصل شد. در بخش کمی نیز از جامعة 60 نفری، 50 نفر براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند، ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته شامل ۳۶ گویه بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، از تحلیل محتوا و در بخش کمی روشهای آماری توصیفی و استنباطی بهکار گرفته شد. یافتههای پژوهش در بخش قوتها شامل فراهمکردن زمینههای لازم برای شناسایی و حل مستمر مشکلات آموزشی و تربیتی ایجاد باور و انگیزه در معلمان نسبت به تلاش برای حل پیوسته مشکلات و مسائل؛ ضعفها شامل، عدم ارتقا و توسعة دانش حرفهای معلمان، بهاشتراکگذاری تجارب به عنوان یک روش یاددهی – یادگیری تنها به خاطر ارائه به جشنواره؛ فرصتها شامل دگرگونی جایگاه مدرسه به فضایی دانشآموزمحور فراهمکردن محیط و زمینة یادگیری معلمان از ایده و دانش یکدیگر و تهدیدها شامل کمبود مدرسان توانمند برای استفاده در دورههای آموزشی است.
اقدامپژوهی,تهدیدها,ضعفها,فرصتها,قوتها
https://pma.cfu.ac.ir/article_1420.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1420_81e2322e048dc565fb406c2fca20740d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
طراحی مدلی برای توانمندسازی معلمان دورة ابتدایی براساس رویکرد درسپژوهی
223
251
FA
رقیه
سامی
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
r_sami52@yahoo.com
موسی
پیری
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
piri_moosa@yahoo.com
بهنام
طالبی
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
btalebi1351@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی برای توانمندسازی معلمان دورة ابتدایی مبتنی بر رویکرد درسپژوهی انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن با تحلیل محتوای کیفی، دادههای حاصل از متن اسناد بالادستی و شیوهنامههای آموزش و پرورش، نتایج پژوهشهای داخل و خارج کشور و متن مصاحبه با 13 نفر از مشارکتکنندگان تحلیل شد. فرایند نمونهگیری به شیوة هدفمند بوده است. اعتباریابی مدل در طول فرایند پژوهش و مطابق با شیوههای مطرح در پژوهش کیفی، از جمله سهسوسازی داده، بازنگری تحلیلها زیر نظر سایر پژوهشگران و مشارکتکنندگان، بهکارگیری یادداشتهای میدانی پژوهشگر و رسیدن به اشباع دادهها تأمین شده است. در تحلیل نهایی 235 مفهوم اولیه استخراج شد. درونمایههای اصلی استخراجشده از تحلیل دادهها نشان داد که عناصر اصلی مدل شامل فلسفه و چرایی توانمندسازی، هدفها، سطوح، موانع، عوامل تسهیلکننده، پیامدها و نتایج توانمندسازی مبتنی بر رویکرد درسپژوهی برای معلمان دورة ابتدایی است. نتایج نشان داد مدل تدوینشده متناسب با نظام آموزشی متمرکز کنونی از جنبة علمی میتواند زمینهساز پژوهشهای دیگر در حوزة توسعة حرفهای معلمان و توانمندی آنان باشد و نیز از جنبة عملی میتواند مورد استفادة سیاستگذاران آموزشی، مدیران، معلمان قرار گیرد.
توانمندسازی,درسپژوهی,دورة ابتدایی,معلمان
https://pma.cfu.ac.ir/article_1421.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1421_575659f901e81f289dff20dfa423c0c5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
طراحی الگوی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
253
284
FA
روح انگیز
کریمی
دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
r.karimi@cfu.ac.ir
عبدالرحیم
نوه ابراهیم
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
navehebrahim@khu.ac.ir
اکبر
حسن پور
استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
ak_hassanpoor@yahoo.com
نعمت الله
موسی پور
0000-0002-0985-0736
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
n_mosapour@yahoo.com
پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان انجام گرفت. پژوهش با رویکرد آمیختة اکتشافی اجرا شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی 13 نفر از مدرسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاههای مرتبط با حوزة تربیت معلم بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة آماری در بخش کمی 260 نفر از مدرسان تربیت معلم بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافته، و در بخش کمی پرسشنامة محققساخته بود. تحلیل دادههای بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و در بخش کمی تحلیل عاملی تأییدی با نرمافزار Smart PLS برای اعتبارسنجی الگوی پژوهش انجام گرفت. با تحلیل محتوای مصاحبهها، چهار مؤلفة دانش حرفهای، مهارت حرفهای، اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی برای ارزیابی عملکرد استادان دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد. همچنین، یافتههای تحلیل عاملی تأییدی نشان داد همة گویههای دانش حرفهای، مهارت حرفهای، اخلاق حرفهای و ویژگیهای شخصیتی، بهجز گویة قدرت نقد و تحلیل در دانش حرفهای و صراحت در گفتار و رفتار در ویژگیهای شخصیتی، واریانس نمرات مؤلفههای شناساییشده را بهخوبی تبیین میکنند. بنابراین، میتوان گفت مؤلفههای چهارگانة شناساییشده برای ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مناسباند.
ارزیابی عملکرد,اعضای هیئت علمی,دانشگاه فرهنگیان,عملکرد
https://pma.cfu.ac.ir/article_1422.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1422_08cfb26cb80b8e99b4319b592892f229.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
9
3
2020
09
22
ارزیابی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان در بستر الکترونیکی بهمنظور طراحی و اجرای برنامة کارآفرینی
285
304
FA
فاطمه
نارنجی ثانی
0000-0003-4948-9479
استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
fatemeh.narenji@gmail.com
سید رسول
حسینی
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
hosseinirasual@csu.ac.ir
سمیه
اسدی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
somaye.asadi@ut.ac.ir
احمد
کیخا
دانشجوی دکتری اقتصاد آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
ahmadkeykha8984@gmail.com
هدف از مطالعة حاضر، ارزیابی ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان شاغل به تحصیل در بستر الکترونیکی بهمنظور طراحی نیمرخ کارآفرین و ارائة راهکارهایی برای پرورش و تقویت آن بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری همة دانشجویان مؤسسة آموزش عالی الکترونیکی مهر البرز، به عنوان اولین مؤسسهای که خدمات خود را در بستر الکترونیک ارائه میدهد، بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران، 221 نفر در نظر گرفته شد که از دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی (در مقطع کارشناسی ارشد)، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامة استاندارد ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیج و همکاران (1386) بهکار گرفته شد. یافتهها نشان داد دانشجویان در ویژگیهای ریسکپذیری با 64 درصد، کانون کنترل درونی با82 درصد، نیاز به موفقیت با 73 درصد، عملگرایی با 73 درصد، چالش طلبی با 64 درصد و شخصیت کلی کارآفرینی 64 درصد در سطح بالاتر از متوسط قرار دارند، اما در ویژگیهای سلامت فکری، تحمل ابهام و رؤیاپردازی پایینتر از حد متوسط ارزیابی شدند. بنابراین، توانمندسازی قابلیت کارآفرینی اعضای هیئت علمی و دانشجویان از طریق برنامههای حمایتی مثل فرصتهای مطالعاتی و دورههای کارآموزی در بخش صنعت و برگزاری برگزاری کارگاههای آموزشی برای تقویت ویژگی سلاست فکری، تحمل ابهام و رؤیاپردازی دانشجویان از یکسو و ایجاد شبکههای ارتباطی بین دانشگاه و صنعت از سوی دیگر در دستور کار قرار گیرد.
ارزیابی,آموزش عالی,دانشجویان,ویژگیهای کارآفرینی,یادگیری الکترونیکی
https://pma.cfu.ac.ir/article_1435.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_1435_aacb06c8d3bf1772a88b819646be903d.pdf