دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس دانش آموزان دبیرستانی شاهد دختر همدان
1
15
FA
داریوش
امینی
استادیار دانشگاه فرهنگیان همدان
اکبر
همتی ثابت
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
معصومه
همتی
دانشجوی دکتری رشته مشاوره دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی است که به منظور مقایسه اثربخشی آموزش هوش هیجـانی<br />بر مهارتهای اجتماعی و شیوه مقابله با استرس در دانـش آمـوزان انجـام گرفتـه اسـت. جامعـه آمـاری<br />پژوهش تمامی دانش آموزان دختر شاهد مقطع دبیرستان شهر همدان در سال تحصیلی 89-90 میباشـند<br />که نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آموزش هـوش<br />هیجانی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها را پرسشنامههای مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر<br />(1992) و شیوههای مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990) تشـکیل مـیدهـد. پرسشـنامه مهـارتهـای<br />اجتماعی و شیوه مقابله با استرس به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردیدند. افراد گروه آمـوزش<br />هوش هیجانی 12 جلسه ساختار یافته 90 دقیقهای در هر هفته به مدت 2 ماه شرکت کردنـد ولـی گـروه<br />گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی از میانگین و<br />انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شـده اسـت. نتـایج<br />یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر مهارتهای اجتماعی و شیوههای مقابله با استرس (مسـأله<br />مداری و اجتنابی) شدت اثر بالایی دارد اما بر شیوه هیجان مداری شدت اثر پایینی دارد. میتـوان نتیجـه<br />گرفت که آموزش هوش هیجانی بر افزایش مهارتهای اجتماعی و اتخاذ شیوههـای مقابلـه بـا اسـترس<br />کارآمد و مؤثر است.
آموزش هوش هیجانی,مهارتهای اجتماعی,شیوه مقابله با استرس
https://pma.cfu.ac.ir/article_144.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_144_8f092447beb0782a83b8de4ece7b591f.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان دختر بر اساس هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری
16
35
FA
کاظم
برزگر بفرویی
0000-0002-5649-0016
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه یزد
k.barzegar@yazd.ac.ir
اکرم السادات
هاشمی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
مریم
سلمانی اردکانی
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه یزد
hr1690@yahoo.com
ین پژوهش با هدف تعیین نقش عوامل هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری<br />بر عملکرد تحصیلی دانشجو معلمان صورت گرفت. به این منظور 130 نفر از دانشجو معلمان که با<br />روش نمونهگیری تصادفی از جامعه آماری مورد نظر انتخاب شده بودند، به عنوان گروه نمونه، به دو<br />پرسشنامه هوش هیجانی بارآن و پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی (MSLQ) پاسخ دادند و نیز معدل<br />ترم اول به عنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آماری میانگین<br />و انحراف معیار و نیز روشهای آماری تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه به شیوه ورود استفاده شد.<br />یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری با<br />عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز این متغیرها قادر به پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجو<br />معلمان میباشند، که یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی را برای توجه بنیادی به آموزشهای<br />خاص دانشجو معلمان و ایجاد تغییرات مطلوب میگشاید.
هوش هیجانی,باورهای انگیزشی,راهبردهای یادگیری,دانشجو معلمان
https://pma.cfu.ac.ir/article_145.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_145_ad829263db1ab68b44447b5bd5ef3704.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه فرهنگیان منطقه2 کشور
36
57
FA
لیدا
جاویدان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
براتعلی
منفردی راز
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
sotan3193@yahoo.com
حسینعلی
کوهستانی
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری در دانشگاه<br />فرهنگیان منطقه2 کشور به عنوان سازمانی دارای تنوع فرهنگی انجام پذیرفته است. روش پژوهش<br />توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تمامی کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه 2 کشور در سال<br />تحصیلی 91 -92 به تعداد 200 نفر که در وضعیت استخدامی فعال قرار داشتند، میباشد که از این تعداد<br />با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 132 نفر به صورت تصادفی طبقهای برای گروه نمونه انتخاب<br />شدند. ابزار پژوهش شامل؛ پرسشنامه استاندارد (چهار عاملی) هوش فرهنگی و پرسشنامه استاندارد مدل<br />والتون (8 مقوله) برای سنجش کیفیت زندگی کاری، میباشد که روایی آنها تأیید و پایایی آنها با<br />استفاده از آزمون کرونباخ به ترتیب 0/84 و 0/85 به دست آمده است. فرضیههای پژوهش از روشهای<br />مناسب آماری مورد آزمون قرار گرفته که با استفاده از رگرسیون چند متغیره، رابطه هوش فرهنگی و<br />عوامل آن (فراشناختی، شناختی، انگیزشی، رفتاری) با کیفیت زندگی کاری، مورد تأیید قرار گرفت.
هوش فرهنگی,کیفیت زندگی کاری,هوش فرهنگی فراشناختی,هوش فرهنگی
شناختی,هوش فرهنگی انگیزشی,هوش فرهنگی رفتاری
https://pma.cfu.ac.ir/article_146.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_146_eedcb295d99f2fd0c33a123f180790d9.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
نقش میانجی رهبری معنوی بر رابطهی خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفهای درمعلمان تربیتبدنی
58
79
FA
مریم
شهودی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
زهرا
غلامی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی تهران
لیلی
علیزاده
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- یادگیری حرکتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
رسول
فرج الهی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط بین خودکارآمدی ورزشی و رهبری معنوی با تعهد حرفهای در میان معلمان تربیتبدنی میباشد. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش کلیهی معلمان تربیت بدنی شهرستان پارسآباد مغان میباشد که بر اساس آمار 119 نفر بوده و با استفاده از روش سرشماری، تمامی آنها برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسشنامه تعهد حرفهای معلمان ابمیر (1990)، رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) و پرسشنامه بررسی عادات تمرینی و خودکارآمدیسالیس و همکاران (1988) میباشد که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که بین خودکارآمدی ورزشی معلمان با احساس رهبری معنوی آنان رابطهی معناداری وجود دارد ولی رابطهی بین خودکارآمدی ورزشی با تعهد حرفهای معنادار نبود. همچنین نقش میانجی رهبری معنوی در رابطهی بین خودکارآمدی ورزشی و تعهد حرفهای نیز مورد تأیید قرار گرفت.
خودکارآمدی ورزشی,رهبری معنوی,تعهد حرفهای
https://pma.cfu.ac.ir/article_208.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_208_11664f79b16b55339162d3979b2f621f.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
اثر بخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی
80
97
FA
علیرضا
شیرازی تهرانی
دانشجوی دکتری روانشناسی
فضل اله
میردریکوند
استادیار دانشگاه لرستان
محمدعلی
سپهوندی
استادیار دانشگاه لرستان
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی بر کاهش اضطراب امتحاندانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه در شهرستان تیران و کرون بودند که انتخاب نمونهها به صورت تصادفی خوشهای مرحلهای انجام شد. حجم نمونه 40 نفر از دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بودند که به صورت تصادفی در دو گره 20 نفری آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه 30/1 ساعتی در معرض آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه اضطراب فیلیپس و مصاحبه بالینی اسپیلبرگر استفاده شد. و دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد (0005/0p<). و میزان اندازه اثر آن 57 درصد از کل واریانس اضطراب امتحان را تبیین کرد. بنابراین نتایج، حاکی از آن است که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی باعث کاهش اضطراب امتحان شده است. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در پیشگیری از اضطراب امتحان دارد.
تنظیم هیجانی,اضطراب امتحان دانشآموزان,پرسشنامه اضطراب فیلیپس,مصاحبه بالینی اسپیلبرگر
https://pma.cfu.ac.ir/article_209.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_209_d6d5309f4a882529f159004af6568054.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
نقش مؤلفه های هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی
98
123
FA
سیدحسین
موسوی
دانشجوی دکتری توسعه آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
محسن
طالب زاده نوبریان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
محمدمهدی
میرلو
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه تبریز
سمیه
اسدزاده
دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنیها به سه پرسشنامه خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مؤلفههای هوش معنوی میتوانند رفتارهای یاریدهنده معلمان را تبیین نمایند (23/0<em>R<sup>2</sup></em>= ، 01/0P<). مؤلفههای پیشبین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مؤلفه تحملپذیری (14/0<em>R<sup>2</sup></em>= ،01/0P<) و مؤلفههای گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی میتوانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی نمایند (19/0<em>R<sup>2</sup></em>=،01/0P<). همچنین متغیر پیشبین توانمندسازی روانشناختی میتواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند (33/0<em>R<sup>2</sup></em>= ،01/0P<).
هوش معنوی,توانمندسازی روانشناختی,رفتار مدنی سازمانی,تفکر انتقادی وجودی,آگاهی متعالی,معناسازی شخصی و گسترش خودآگاهی
https://pma.cfu.ac.ir/article_210.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_210_d9613ff982c612cd443da8a12f9d0256.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
2
2013
07
23
ارزشیابی برنامههای آموزشی آموزش از دور در دوره متوسطه شهر تهران از نظر فراگیران بر اساس الگوی NADE-TDEC
124
149
FA
ستاره
کنعانی هرندی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد تهران جنوب
رضا
جعفری هرندی
استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم
حسینعلی
اسلامی هرندی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر
هدف این پژوهش ارزشیابی برنامههای آموزش از دور در دوره متوسطه شهر تهران از نظر فراگیران بر اساس الگوی NADE-TDEC میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. ابزارگردآوری اطلاعات، پرسش نامهای پژوهشگر ساخته برگرفته از الگوی NADE-TDEC به تعداد 40 گویه بسته پاسخ با پایایی 882/0 با طیف لیکرت پنج درجهای میباشد. جامعه آماری شامل 16275 نفر دانشآموز شاغل به تحصیل در 54 مرکز آموزشی از دور در دوره متوسطه شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 170 نفر از دانش آموزان مراکز آموزش از دور بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t تک نمونهای و t مستقل و آزمون تحلیل واریانس) محاسبه و با توجه به میانگین وزنی سؤالها و تحلیل استنباطی؛ کیفیت طراحی مطالب و مواد درسی، کیفیت موارد مربوط به آموزش و کیفیت امور اجرایی در حد بالاتر از متوسط میباشد و در همین حال کیفیت فناوریهای جدید آموزشی استفاده شده در حد کمتر از متوسط میباشد.
آموزش از دور,ارزشیابی,دوره متوسطه,الگوی NADE-TDEC
https://pma.cfu.ac.ir/article_211.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_211_de894de63f5df66efbf6dbbab5bdc00c.pdf