دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
نقش رهبری تحولآفرین مدیران دانشگاهی در توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاهها (مورد: دانشگاه تهران)
9
30
FA
جواد
پورکریمی
0000-0002-4599-9087
استادیار دانشگاه تهران
jpkarimi@ut.ac.ir
سیدمحمد
میرکمالی
استاد دانشگاه تهران
پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پژوهشهای رگرسیونی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران میباشد، که تعداد آنها برابر با 315 نفر میباشد و از این تعداد 152 نفر از طریق نمونهگیری طبقهای به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پرسشنامه توانمندی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1997) و پرسشنامه رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 1997) برای این منظور استفاده شد. روایی ابزارها از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (برای هر پرسشنامه به ترتیب؛ 77/0 و 79/0) بدست آمد. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین مدیران و توانمندی روانشناختی اعضای هیأت علمی بالاتر از متوسط بوده و از نظر آماری نیز معنیدار است. همچنین همبستگی مثبت و معنیداری بین رهبری تحولآفرین و توانمندی اعضای هیئت دانشگاه تهران وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفههای رهبری تحولآفرین شامل؛ ویژگیهای آرمانی، رفتار آرمانی، انگیزش الهام بخش، ترغیب ذهنی و ملاحظات فردی قابلیت پیشبینی توانمندی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران را دارا میباشند.
رهبری تحولآفرین,توانمندی روانشناختی,اعضای هیئت علمی,دانشگاه تهران
https://pma.cfu.ac.ir/article_212.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_212_5f7542ad3ef7bbf0488744d08814c9cd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
تبیین مؤلفههای سرمایه فکری در دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور)
31
54
FA
محمود
اکرامی
دانشیار دانشگاه پیام نور
m.ekrami@pnu.ac.ir
پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل سازنده سرمایه فکری در دانشگاه صورت گرفته است. برای این منظور از پرسشنامه محقق ساخته 57 مادهای بر پایه مقیاس 4 درجهای استفاده گردید. حجم نمونه با توجه به مفروضههای تحلیل عاملی 500 نفرکفایت میکرد، ولی تعداد 700 پرسشنامه با روش متداول بین دانشجویان به عنوان بخشی از مشتریان و ذینفعان، توزیع و درنهایت پاسخنامههای 592 نفر که از هر لحاظ کامل و بینقص بود وارد محاسبات آماری گردید. اعتبار نهایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 96/0 برآورد گردید. برای رواسازی پرسشنامه از تحلیل مؤلفههای اصلی باچرخش واریماکس استفاده شد. برای پاسخ به پرسش پژوهش (سرمایه فکری از چه عواملی اشباع میشود)، از مدل تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید. برونداد اولیه نشان داد که دترمینان ماتریس همبستگی 00001/0 عددی غیرصفر، و مقدارKMO برابر 968 /0، و نتیجه آزمون کرویت بارتلت به مقدار 738/17257 نیز همچنان از لحاظ آماری در سطح کمتر از 00001/0 معنادار است. پس از حذف ماده 9، در برونداد نهایی عاملهای استخراج شده با روش PC با استفاده از شیوه واریماکس دوران داده شد. در نهایت 5 عامل؛ سرمایه ساختاری، سرمایه انسانی، سرمایه ارتباطی، نوآوری و بهرهوری برای سرمایه فکری استخراج شد. این عاملها روی هم 5/49 درصد از کل واریانس سرمایه فکری را پوشش میدهد.
سرمایه فکری,سرمایه ساختاری,سرمایه انسانی,سرمایه ارتباطی,نوآوری,بهرهوری
https://pma.cfu.ac.ir/article_213.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_213_762bdbb9ec7587dcaf29cc05dcfd996d.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت آموزش کارآفرینی با تأکید بر نقش تعدیلگری تواناییهای مدرسین و به کارگیری امکانات کمک آموزشی
55
77
FA
بابک
ضیاء
عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
bziyae@ut.ac.ir
سید رسول
حسینی
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
مجید
وقارموسوی
دانش آموخته کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
m_mosavi@ut.ac.ir
در ادبیات کارآفرینی گفته شده است که دانش و مهارت کارآفرینی را میتوان آموخت و آن را در محیط مناسب توسعه داد از این رو آموزش نقش مهمی در توسعه فرهنگ کارآفرینی دارد. پژوهش حاضر به بررسی نتایج حاصل از اجرای آموزشهای کارآفرینی در تعدادی از دبیرستانهای کار و دانش شهرستان بجنورد پرداخته و بر مبنای پیشینه تحقیق مدلی را برای ارزیابی کیفیت این آموزشها ارائه میکند. این تحقیق از نوع روش، توصیفی- پیمایشی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد آموزش کارآفرینی با تکیه بر سه سازه؛ ایجاد مهارتهای کارآفرینی، ایجاد اشتیاق برای انجام فعالیتهای کارآفرینانه و پرورش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه در دانشآموزان خواهد توانست به میزان قابل توجهی بر ایجاد قصد کارآفرینانه در دانشآموزان تأثیر مثبت داشته باشد. همچنین دو متغیر تواناییهای مدرسین و امکانات کمک آموزشی، رابطه میان آموزش کارآفرینی و ایجاد قصد کارآفرینانه در دانش آموزان را تعدیل مینمایند.
آموزش کارآفرینی,توانایی مدرسین,اشتیاق کارآفرینانه,قصد کارآفرینانه
https://pma.cfu.ac.ir/article_214.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_214_4089c3d11caa5b6b4a7955c39554f971.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش موفق و روش آموزش مرسوم بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان*
79
98
FA
شهنام
آزاد مرد
مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی اردبیل
محمدباقر
کجباف
دانشیار روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
سالار
فرامرزی
استادیار روانشناسی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
s.faramarzi@edu.ui.ac.ir
هوشنگ
طالبی
دانشیار آمار کاربردی گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
h-talebi@sci.ui.ac.ir
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم بر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری دانشجو معلمان صورت گرفته است. 112 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اردبیل به روش نمونهگیری هدفمند برای انجام پژوهش انتخاب شدند. این پژوهش مبتنی بر یک طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروههای معادل یا همارز بود. دادهها از طریق دو آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و آزمون سنجش نگرش مککوچ و سیگل (2003)، که هر دو دارای روایی و پایایی قابل قبولی بودند، گردآوری و با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر هوشموفق و روش آموزش مرسوم در بیشتر بازدههای شناختی و عاطفی یادگیری (درک، مهارت تحلیل، مهارت خلاق، مهارت عملی، ادراک خودتحصیلی، و نگرش به استاد و کلاس) تفاوت معنیداری دارند. اما در نگرش به دانشگاه، انگیزش/خودنظمدهی و ارزشگذاری هدفها تفاوت معنیداری ندارند. یافتههای تحقیق را میتوان در آموزش و تربیت دانشجومعلمان مورد استفاده قرار داد و آن را در استانداردهای آموزشی دانشجومعلمان در نظر گرفت.
بازدههای شناختی,بازدههای عاطفی,هوش موفق
https://pma.cfu.ac.ir/article_215.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_215_6d4dcc2cab84505f2759890c994c7227.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
بررسی رابطه بین انتقال دانش و عملکرد گروههای آموزشی دوره دوم متوسطه نظری
99
114
FA
محمد
بخت
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
mbakht16@gmail.com
مجتبی
بذرافشان مقدم
0009-0009-3229-5302
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
bazrafshan@um.ac.ir
رضوان
حسین قلی زاده
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین انتقال دانش دبیران با عملکرد گروههای آموزشی میباشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دبیران مقطع متوسطه دوم شهر مشهد میباشد به تعداد 5598 نفر که در نهایت تعداد 360 نفر از آنان بهعنوان نمونه نهایی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. روش پژوهش، توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انتقال دانش که بر اساس مدل نوناکا ساخته شده و همچنین از فرم ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که بین انتقال دانش ضمنی دبیران با عملکرد گروههای آموزشی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و همچنین بین میزان انتقال دانش در گروههای آموزشی تفاوت معنادار وجود دارد و درعینحال بین جنسیت و انتقال دانش رابطه معنیدار وجود دارد. درحالیکه بین انتقال دانش و متغیرهای سابقه خدمت و مدرک تحصیلی دبیران رابطه معنیداری مشاهده نشد.
مدیریت دانش,انتقال دانش,دانش صریح,دانش ضمنی,عملکرد گروههای آموزشی
https://pma.cfu.ac.ir/article_216.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_216_2732580836de30e749cc1252050fd80a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2645-8098
2
3
2013
09
23
اثر بخشی مداخله معنوی/ مذهبی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان زن
115
139
FA
احمد
اعتمادی
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
ahmad-etemadi@yahoo.com
مهتاب
چنگایی
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان/ دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
m.changaei92@gmail.com
این پژوهش برای بررسی اثربخشی مداخله معنوی/ مذهبی بر کیفیت زندگی دانشجو معلمان زن انجام شد. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بوده و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (نسخه فارسی) به عنوان ابزار مورد استفاده قرار گرفت. برای اجرا 30 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایشی و کنترل گمارده شدند. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد. سپس برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزش گروهی مهارتهای معنوی/ مذهبی ارائه و از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از نرم افزار 18spss تحلیل شد. یافتهها نشان داد با کنترل نمره پیش آزمون در سطح معنیداری (05/0 P>) بین نمرات کیفیت زندگی دو گروه تفاوت معناداری وجود داشته و مداخله معنوی/ مذهبی بر کیفیت زندگی دانشجومعلمان اثر بخش بوده است. در بین خرده مقیاسهای کیفیت زندگی نیز نمرات سلامت جسمانی و سلامت روانی دو گروه تفاوت معنیدار داشته و میتوان نتیجه گرفت مداخله معنوی/ مذهبی بر سلامت جسمانی و روانی دانشجومعلمان زن اثر بخش بوده است. در دو حیطه روابط اجتماعی و محیط زندگی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد.
معنویت,مداخله معنوی / مذهبی,کیفیت زندگی,دانشجو معلمان
https://pma.cfu.ac.ir/article_217.html
https://pma.cfu.ac.ir/article_217_276bc4931e6484de84140fa9b2c76469.pdf