TY - JOUR ID - 224 TI - رابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - آریافر, حسین AU - رزقی شیرسوار, هادی AD - کارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 4 SP - 87 EP - 103 KW - انگیزش تحصیلی KW - راهبردهای خودتنظیمی KW - پیشرفت تحصیلی KW - مدارس متوسطه DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی پیش­بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان قرچک بوده که حدودا 1400 نفر بودند.حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول مورگان 300 نفر می­باشد که به شیوه خوشه­ای و سپس تصادفی اقدام به انتخاب نمونه شد. روش پژوهش حاضر، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزش تحصیلی (AMS) 28 سؤالی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج ودی روت) 44 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و بین مؤلفه­های انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_224.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_224_ec31682e2853e44030355614dec9e39e.pdf ER -