TY - JOUR ID - 2258 TI - تدوین الگوی تلفیقی طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری: رویکرد سازنده‌گرا JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - بنی هاشم, سیدکاظم AU - بدلی, مهدی AU - علی آبادی, خدیجه AU - پورروستایی اردکانی, سعید AD - دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه علوم کامپیوتر، دانشگاه ناتینگهام، نینگبو، چین Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 2 SP - 97 EP - 120 KW - الگوی تلفیقی KW - طراحی آموزشی KW - طراحی یادگیری KW - نظریه سازنده گرایی KW - واکاوی یادگیری DO - N2 - پژوهش­ها نشان می‌دهد طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری در کنار هم باعث هم­افزایی در بهبود یادگیری می‌شوند. هرچند در چگونگی این هم‌افزایی اختلاف نظر وجود دارد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل محتوا برای تدوین الگوی تلفیقی طراحی یادگیری سازنده‌گرا و واکاوی یادگیری استفاده شده است. بدین منظور، 14 نفر از متخصصان موضوعی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. مبنای انتخاب این تعداد از متخصصان، قاعدة اشباع نظری بود که به معنای کفایت دادة جمع‌آوری است. اعتبار الگو از طریق نظرسنجی از 20 نفر از متخصصان موضوع انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل مصاحبه بدون ساختار و پرسشنامه سنجش اعتبار الگو بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نتایج تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی مؤلفه‌ها و ارائة الگوی تلفیقی طراحی یادگیری و واکاوی یادگیری مبتنی بر نظریة سازنده‌گرایی شد. طبق یافته های پژوهش پیشنهاد می‌شود از الگوی مزبور در کاربست واکاوی یادگیری در محیط‌های یادگیری سازنده‌گرا استفاده شود. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_2258.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_2258_57416e3b768c0ec678b08e2342b5a8dd.pdf ER -