2024-03-29T15:11:20Z
https://pma.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=154
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز
مجتبی
حاج خزیمه
مصطفی
باقریان فر
اسماعیل
شهریاری
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رعایت بررسی میزان رعایت مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش در اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز هستند که تعداد 400 نفر از آنها برای نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته است که روایی آن از دیدگاه استادان تأیید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/84 تعیین شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که: 1. میانگین مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش اعضای هیئت علمی از نظر دانشجویان از میانگین فرضی پژوهش بیشتر بوده است. از بین مؤلفههای اخلاق حرفهای، مؤلفه حفظ اسرار دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی دارای بیشترین میانگین (3/94) و مؤلفه عدم تبعیض بین دانشجویان دارای کمترین میانگین (3/23) است. 2. بین دیدگاه دانشجویان بر اساس جنس، مقطع تحصیلی و رشته درباره بعضی از مؤلفههای اخلاق حرفهای آموزش تفاوت معنیداری وجود دارد.
اخلاق حرفهای آموزش
اعضای هیئت علمی
دانشجو
دانشگاه شیراز
2014
09
23
9
28
https://pma.cfu.ac.ir/article_490_86aa97d854df133cbf3001dc7999c30e.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
شناسایی نیازهای یادگیری اعضای هیئت علمی در آموزش عالی الکترونیکی
فاطمه
نارنجی ثانی
زینب السادات
مصطفوی
رحیم
عبادی
علیرضا
یوزباشی
هدف از پژوهش حاضر شناسایی نیازهای یادگیری اعضای هیئت علمی فعال در محیط یادگیری الکترونیکی (برخط) است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام اعضای هیئت علمی همکار مؤسسه آموزش عالی مهر البرز (اولین مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی در ایران) در سال تحصیلی 1393-1394 است که با استفاده از روش سرشماری کامل انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش آماری t تکمتغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نیازهای یادگیری مدرسان شامل سه دسته، نیازهای قبل از تدریس (ایجاد انگیزه برای یادگیری الکترونیکی، تعهد حرفهای و اخلاق، مهارتهای فنی، بهروزرسانی منابع و روش تدریس، پرورش خلاقیت در محیط یادگیری الکترونیکی)، حین تدریس (مدیریت زمان، ارزیابی در طول ترم، ارائه بازخورد، تعامل و برقراری ارتباط در محیط یادگیری الکترونیکی، هدایت دانشجویان در انجام پژوهش) و بعد از تدریس (ارزیابی نهایی، ارتباط با دانشجو پس از اتمام دوره) است که از بین آنها نیازهای قبل از تدریس اهمیت ویژهای دارد.
نیازهای یادگیری
اعضای هیئت علمی
یادگیری الکترونیکی
آموزش عالی
2014
09
23
29
53
https://pma.cfu.ac.ir/article_491_76558864e71aaf465a740b36cac6c0d9.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز برمبنای الگوی کیفی
محمد
جاودانی
هدف این پژوهش، ارزیابی تطبیقی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری در کلاسهای درس دوره ابتدایی شهر شیراز برمبنای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری است. روش پژوهش، توصیفی به شیوه پیمایشی و جامعه آماری353 مدرسه بوده که 15درصد مدارس و از هر مدرسه 2 کلاس به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس محققساخته بوده است. این مقیاس70 گویه دارد که ابعاد ششگانه الگوی مذکور شامل محیط فیزیکی، محیط اجتماعی-روانی، آمادگی، آموزش، تلفیق و ارزشیابی را میسنجد. نتایج نشان میدهد که میان وضع موجود در ابعاد ششگانه با وضع مطلوب تفاوت معناداری هست. «محیط فیزیکی» بیشترین توجه و «آموزش» کمترین توجه را به خود اختصاص داده و تفاوت بین میانگینها معنادار است. بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به مدرک تحصیلی معلم و جنسیت دانشآموزان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان به کارگیری ابعاد الگو با توجه به رشته تحصیلی معلمان تفاوت معنادار وجود دارد.
فرایندهای یاددهییادگیری
الگوی کیفی
دوره ابتدایی
وضع موجود
وضع مطلوب
2014
09
23
55
79
https://pma.cfu.ac.ir/article_492_599687da681e65eab15c856c1ab93798.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
تأثیر چندرسانهای پروژهمحور (PBL) بر انگیزه پیشرفت هنرجویان رشته کامپیوتر
محمدرضا
محمدی
فتانه
حسنی جعفری
محمدرضا
سرمدی
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر چندرسانهای با رویکرد ساختنگرایی پروژهمحور بر انگیزه پیشرفت هنرجویان پایه دوم رشته کامپیوتر انجام گرفته است. روش پژوهش نیمهتجربی است. جامعه پژوهش را دانشآموزان پسر پایه دوم هنرستان در رشته کامپیوتر شاخه فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان بیرجند تشکیل میدهند. از بین جامعه تحقیق دو گروه آزمایش و گواه (کلاس) 25 نفره به عنوان گروه نمونه و به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. گروه آزمایش با استفاده از شیوه چندرسانهای و گروه گواه با روش سنتی آموزش دیدهاند. بدین منظور از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. انگیزه پیشرفت با استفاده از پرسشنامه قبل از شروع پژوهش به عنوان پیشآزمون و در پایان پژوهش به عنوان پسآزمون سنجش شد. پایایی پرسشنامه پژوهش حاضر نیز با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که ضریب اعتبار آن پس از حذف 3 پرسش، 73% به دست آمده است. دادهها از طریق آمار استنباطی (تحلیل کواریانس یکراهه) تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تأثیر آموزش با استفاده از چندرسانهای با رویکرد پروژهمحور بر انگیزه پیشرفت هنرجویان بیشتر از روشهای سنتی است.
چندرسانهای
پروژهمحور
ساختنگرایی
انگیزه پیشرفت
2014
09
23
81
97
https://pma.cfu.ac.ir/article_493_0c1e10b23799c3dcb545cfe1a8ab4910.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
مقایسه اثربخشی روش گلینگهام-اورتون و روش تمرین و تکرار بر بهبود اختلال ویژه یادگیری نوشتن در دانشآموزان ابتدایی
فرهاد
محمدی
علی
اقبالی
لیلا
متعالی
شیدا
کریمی
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش گلینگهام-اورتون و تمرین و تکرار بر بهبود اختلال ویژه یادگیری نوشتن در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با گروه کنترل و انتساب تصادفی با پیشآزمون و پس آزمون بود. جامعه موردمطالعه کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری املای مراجعهکننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی استان کرمانشاه بوده که از میان آنها نمونهای شامل 45نفر (26 دختر و 19 پسر) به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد و با انتساب تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزارهای ارزیابی شامل مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر برای کودکان، فهرست وارسی تشخیصی مشکلات املا DSM-IV-TR، آزمون املا، پرسشنامه بالینی، آزمون حافظه وکسلر، آزمون دیداری-حرکتی بندرگشتالت، بوده است. پس از اجرای پیشآزمون، هریک از گروههای آزمایش 8 جلسه درمان (60 دقیقهای) دریافت کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی نشان میدهد که روش چندحسی گلینگهام- اورتون موجب بهبود عملکرد دانشآموزان دارای اختلال ویژه یادگیری املا نسبت به گروه گواه و گروه تمرین و تکرار میشود (005/0p<) و این روش 66درصد از تغییرات بهبود املا را تبیین میکند. همچنین، یافتهها نشان میدهد که استفاده از روش گلینگهام-اورتون اثر معناداری بر بهبود اختلال املا دارد و میتواند جایگزین مناسبی برای روش تمرین و تکرار در کار با دانشآموزان دارای اختلال نوشتن باشد.
اختلالات ویژه یادگیری
اختلال املا
روش چندحسی اورتون-گلینگهام
روش تمرین و تکرار
2014
09
23
99
117
https://pma.cfu.ac.ir/article_494_67068c6f4deaa61d8451e6bb369080b7.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
مطالعه عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر فزونی مخارج آموزش و پرورش نسبت به اعتبارات اختصاصیافته
عبدالله
انصاری
فزونی مخارج آموزش و پرورش نسبت به اعتبارات دولتی اختصاصیافته به این نهاد طی چند دهه، نشان از سیاست دولت برای به کارگیری شیوه کسری بودجه برای تأمین مالی آموزش و پرورش دارد. میزان شکاف یادشده طی دوره 25 ساله منتهی به سال 1394، به طور متوسط 24 درصد از کل اعتبارات سالانه آموزش و پرورش را در بر گرفته است. در این مقاله با استفاده از الگوی خودرگرسیون برداری، عوامل مؤثر بر اندازه کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش به تفکیک بیرونی و درونی برای دوره زمانی 1360 تا 1394 تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که ناکارآیی الگوی برآورد اعتبارات از سوی وزارت آموزش و پرورش و بار مالی پیشبینینشده ناشی از تصویب و اجرای برخی آییننامهها در زمینه استخدامهای تکلیفی پس از ابلاغ قانون بودجه، عامل درونی مؤثر بر فزونی مخارج نسبت به اعتبارات اختصاصیافته است. همچنن اندازه شکاف میان مخارج و اعتبارات، ارتباطی با اهداف، برنامههای مصوّب و عملکرد وزارت آموزش و پرورش و نوسان درآمدهای دولت نداشته است. در برابر متغیر کسری اعتبارات دولتی، وزارت آموزش و پرورش با یکدوره تأخیر بر میزان کسری بودجه خود، به ترتیب تأثیر منفی داشتهاند. خودداری وزارت آموزش و پرورش از تصویب و اجرای مقرراتی که بار مالی دارد، پس از ابلاغ قانون بودجه به همراه اصلاح الگوی برآورد و تخصیص اعتبارات دولتی، و تعیین سهم مطلوب آموزش و پرورش از بودجه دولت و ابلاغ آن به دولت و مجلس از سوی مقام حکومتی، پیشنهاد میشود.
کسری اعتبارات وزارت آموزش و پرورش
الگوی خودرگرسیونبرداری
2014
09
23
119
146
https://pma.cfu.ac.ir/article_495_f1bbec611d81c3048f8b271441f0d0c3.pdf
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1393
3
3
بررسی اثر کیفیت خدمات آموزش بر رضایت دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه امام صادق (ع)
یاسر
سبحانی فرد
مسعود
غفاری
مهدی
محمدی
بدون شک کیفیت خدمات آموزش یکی از موضوعاتی است که با هدف رشد نظام آموزش عالی باید بدان توجه شود. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزش بر رضایت دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام، بر اساس مؤلفههای مستخرج از ابعاد کیفیت خدمات آموزش مدل سروکوال، مدل مفهومی پیشنهادی خود را ارائه کرده است. نتایج پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل به دست آمده که گویای معناداری و تأیید مدل مفهومی است. همچنین نتایج مدل نشان میدهد که یک واحد افزایش در کیفیت خدمات میتواند 52 درصد باعث افزایش و بهبود رضایت شود.
کیفیت خدمات
رضایت
سروکوال
معادلات ساختاری
2014
09
23
147
162
https://pma.cfu.ac.ir/article_496_d4e2595fa5e8b6ccc08c8d10d3b4b57e.pdf