2024-03-29T13:42:25Z
https://pma.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
بررسی نظام ارزشی دانش آموزان مدارس نمونه
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی نظام ارزشی دانش آموزان دبیرستانهای نمونه بود. بدین منظور از میان دبیرستانهای نمونه شهرستان دشتستان در سال تحصیلی 1389 - 90، نمونهای به تعـداد335 دانشآموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخـاب گردیـد . بـرای جمـع آوری اطلاعـات،پرسشنامه ارزشهای توصیفی شوارتز و همکاران (2001) مـورد اسـتفاده قـرار گرفـت . نتـایجحاصل از تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان داد نظام ارزشی دانشآموزان مـدارس نمونه شهرستان دشتستان به ترتیب شامل گونههای ارزشی خوداتکـایی، امنیـت، جهـان گرایـی،همنوایی، موفقیت، برانگیختگی، خیرخواهی، سنّ تگرایی، لـذّت طلبـی و قـدرت مـی باشـد . بـه علاوه، در نظام ارزشی دانشآموزان مدارس نمونه، تمایل به بعد ارزشهای فردی نسبت به بعد ارزشهای اجتماعی؛ تمایل به بعد محافظهکاری نسبت به بعد علاقمندی و آمادگی برای تغییـر و تمایل به بعد توجه به ماوراء خود نسبت به بعد توجه به تعـالی خـود بـه صـورتی معنـی دار بیشتر است. یافته ها همچنین نشان داد که در نظام ارزشی دانشآمـوزان پسـر و دختـر مـدارس نمونه، بین گونههای ارزشی خوداتکایی، موفقیت، برانگیختگی و لذّتطلبی، و در نظام ارزشی دانشآموزان شهری و روستایی بین گونههای ارزشی امنیـ ت خ، وداتکـا یی، قـدرت، موفقیـ ت و لذتطلب ی تفاوت معنیداری وجود دارد
ارزش
نظامارزشی
دانش آموزان دبیرستانهای نمونه
2012
06
21
1
2
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
عوامل موثر در بهبود کیفیت ها آموزش ی ضمن خدمت کوتاه مدت معلمان ابتدایی
هدف پژوهش بررسی عوامل مؤثر در بهبود کیفیت آموزشها ی ضـمن خـدمت کوتـاه مـدت معلمـانابتدایی است. جامعه آمار ی این پژوهش شامل معلمان و یمد ران دوره ابتدایی بـا مـدرک کارشناسـی وبالاتر، مدرسان دورهها ی آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت با مدرک کارشناسـی ارشـد علـوم تربیتـی،برنامه ریزان، متخصصان وزارت آموزش و پرورش و مجریان ها دوره ی آموزش ضـمن خـدمت کوتـاهمدت شهر و شهرستانها ی تهران، یم باشد. از این جامعه تعداد 700 رنف به عنوان نمونـه بـا اسـتفاده ازروش نمونه ریگ ی تصادفی ا طبقهی انتخاب گردید. ابـزار گـردآوری دادههـا پرسشـنامه محقـق سـاختهمرکب از 82 گویه مبتنی بر پژوهشها ی انجام شده در ایران و جهان بود. ضریب پایـایی پرسشـنامه ازطریق آلفای کرونباخ 988/. محاسبه شد. روایی آن از طرف اسات دی راهنما، مشـاور و نی صـاحب نظـران مورد دییتا قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و روش تحلیل عاملی استفاده گردید .یافته ها ی پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر در بهبود کیفیت ها آموزش ی ضـمن خـدمت کوتـاه مـدت معلمان ابتدایی به ترتیب اولویت برنامه درسی و آموزش، بودجـه و مـدیریت، تسـلط توانمنـد یهـا ی مدرس،محیط آموزشی، تلاش فراگیر و زمان دوره یم باشد
ضمن خدمت کوتاه مدت
برنامه درسی و آموزش
مدیریت
بودجـه
توانمنـد یهـا ی
مدرس
محیط آموزشی
فراگیر
زمان
معلمان ابتدایی
2012
06
21
21
22
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
مقایسۀ اثربخشی دو روش آموزش شاگرد محور و روش آموزش معلم محور بر پیشرفت تحصیلی مولفه های درک مطلب و دستورزبان درس زبان انگلیسی پایه سومراهنمایی
این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش شاگرد محور و روش آموزشمعلم محـور بـر پیشرفت تحصیلی مولفه های درک مطلب و دستور زبان درس زبان انگلیسی پایه سوم راهنمایی انجـام شده است. نوع پژوهش آزمایشی بوده که جامعـه آن را دانـش آمـوزان پایـه سـوم مـدارس راهنمـایی شهزستان سرپل ذهاب تشکیل یم دهد. دو کلاس 15 نفری به عنوان نمونه آماری به وهیش ی خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند. یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه گواه در نظـر گرفته شد. گروه آزمایشی به روش شاگرد محور و گروه گواه به روش معلم محور(سنتی) مورد آموزش قرار گرفتند. با استفاده تحلیل کوواریانس ها داده تحلیل شدند. یافتههـا نشـان داد داد کـه بـین میـانگین نمرات مقیـاس درک مطلـب در روش تـدریس شـاگرد محـور وروش تـدریس معلـم محـور تفـاوت معنیدار ی وجود دارد.. بدین ترتیب ضمن تایید فرض دوم پـژوهش مشـخص شـدکه روش آمـوزش شاگرد محور در آموزش دستورزبان انگلیسی از روش آموزش معلممحور کارآمدتر است.
معلم محور
شاگرد محور
پیشرفت تحصیلی
درک مطلب
دستور زبان
2012
06
21
59
60
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
تحلیل رگرسیونی ارتباط ابعاد سلامت با التزام به باورهای دینی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
تحقیقات متعدد نشان داده اند که معنویت و دینداری تأثیر انکارناپذیری بر سلامت روان دارد. حتـی در این که افراد به خاطر عوامل درونی یا بیرونی مذهبی باشند، تفاوت ها ی آشکاری در سلامت روان آنهـا دیده شده است. هدف: هدف از انجام این پژوهش، تحلیل رگرسیونی ارتباط ابعاد سلامت با التـزام بـه باورهای دینی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی بـود کـه بـه روش توصـیفی و از نـوع همبستگی این رابطه تبیین شد. روش: جامعه آماری این تحقیق شامل هیکل ی دانشجویان دانشـگاه پیـام نور اسفراین بود که تعداد ها آن 5400 نفر در سال تحصیلی 1390-91 بود که از این تعداد، 3600 نفـر مرد (67%) و 1800 نفر زن (33%) بودند. 315 نفر از دانشجویان به روش تصادفی طبقـه یا بـه عنـوان نمونه انتخاب شدند. دادهها ی لازم با استفاده از پرسشنامهها ی دینداری آرین با پایایی 0 /73 و سـلامت عمومی (GHQ-28) با پایایی 0 /79 به دست آمد. بـرای تجزیـه و تحلیـل دادههـا از روشهـا ی آمـار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه بـا رویـه کلـی ) اسـتفاده شـد . یافتهها : نشان داد نشـانه هـا ی جسـمانی (p=0/001؛ ß= -0/20)، اضـطراب و بـی خـوابی (p=0/001؛ ß= -0/21) و نارساکنش اجتماعی (p=0/007؛ ß= -0/14) رابطه منفی و معناداری با التزام به باورهای دینی دارد. رابطه افسردگی و التزام به باورهای دینی تأیید نشد. ینت ریگ جه ی: سلامت عمومی و التزام بـه باورهای دینی رابطه یا تنگاتنگ دارند. برای دستیابی به سلامت عمومی بهداشت دینـی و التـزام بـه آن ضروری است و این دو در تعامل با هم هستند. بر این اساس، پیشنهادهایی مبتنی بر انجام پژوهش های مشابه در ها گروه ی مختلف دانشجویی با روش های کیفی و ترکیبی ارائه شد
التزام به باورهای دینی
سلامت عمومی
دانشجویان
دانشگاه پیام نور
2012
06
21
71
72
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
الگوی استقرار نظام جانشین پروری در مدیریت دانشگاه
هدف این مطالعه، بررسی واجد اعتبار بودن الگوی طراحی شده برا ی نظام جانشین پرور ی در مـد یریت دانشگاه از دیدگاه مدیران اجرایی و علمی دانشگاهها میباشد. این پژوهش بر مبنـا ی رو یکـرد ترکیبـی اکتشاف با ی مشارکت 298 نفر از یمد ران علم و ی اجرایی انجام شد. نیا مطالعه در ادامـه مطالعـه کیفی انجام شده که هدف مرحله کیفی کاوش ها مقوله ی مرتبط با استقرار نظام جانشـین پـرور ی مـد یریت در دانشگاه و فراهم نمودن مبنایی برای طراح ی پرسشنامه و مدل مفهومی برا ی استفاده در مرحله کمی بود.در مرحله کمی با استفاده از تجز یه و تحلیل مدل معادلات ساختاری مدلی 12 عـاملی فـراهم شـد کـه روابط بین عوامل استقرار نظام جانشین پروری در مدیریت دانشگاه را نشان می دهد. یا فته های پـژوهش،مدلی اکتشافی برای توصیف روابط بین پیشایندها، شا سته گرایی به عنـوان مقولـه کـانون ی، راهبردهـا ی استقرار نظام ، ابعاد و یا زمینه محیطی ی برا ی استقرار نظام جانشین پرور ی در مدیریت دانشـگاه و نتـا جی حاصل از آن ارائه می دهد.
جانشین پروری
شایستگی مدیریت دانشگاه
آموزش عالی
اعتبارسنجی
مطالعه ترکیبی
2012
06
21
87
88
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
رابطۀ سبک های تربیتی معلمان با پرورش خلاقیت دانش آموزان دختر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه سبک ها ی تربیتی معلمان زن با پرورش خلاقیت دانش آمـوزان دختـر آنها در پایه اول راهنمایی منطقه 6 آموزش و پرورش شهرتهران " می پردازد. تعداد 76 نفر (38 و مدیر38 معلم) حجم نمونه را تشکیل یم دهد.ابزار سنجش از دو پرسشنامه محقق ساخته؛ 40 سوالی سـبک به ترتیب بر اساس سبکها تربیتی بامر ندی (1991) و 30 سـوال ی خلاقیـ ت بـر اسـاس تسـت سـنجش خلاقیت هومن (1385) می دهد که براساس فن دلفی در سه مرحله بـرای متخصصـان تعلـیم و تربیت ارسال شد. اعتبار ابزار سنجش به وسیله آلفای کرونباخ محاسـبه شـد کـه مقـدار اعتبـار تسـت سبک های تربیتی84/ و 0 خلاقیت دانش آموزان برابر 0 /81 شده است. یافته هـا ی پـژوهش بیانگر این است که میان سبک تربیتی مقتدر بالنده معلمان و خلاقیت دانش آموزان (r=0.436) رابطـه وجـود دارد که در سطح 99 درصد معنادار است. به عبارتی با کاربست سبک تربیتی بالنده، میزان خلاقیت افـزایش می یابد. و میان سبک تربیتی مداراگر و خلاقیت رابطه منفی و معکوس است(r=-0.096) که معنـادار نیست. به عبارتی با کاربست سبک تربیتی مداراگر خلاقیت دانش آموزان افزایش نمی یابد. و میان سبک تربیتی مستبد و خلاقیت دانش آموزان(r=-0.418) رابطه منفی و معکوس وجود دارد که در سـطح 99 درصد معنادار است. بدین معنی که استفاده از سبک تربیتی مستبد میزان خلاقیت دانش آموزان را کاهش می دهد. در مجموع کاربست سبک تربیتی بالنده توسط معلمان درس علوم جمعاً 19% خلاقیـ ت دانـش آموزان راتبیین می کند
2012
06
21
133
134
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
بررسی عوامل مرتبط با رضایت شغلی مربیان و معاونان پرورش مقطع متوسطه شهر تهران
هدف مقاله حاضر بر آن است تا با توجه به گستردگی و تنوع کنونی وظائف تربیتی، با هـدف شـناخت عوامل مؤثر در رضایت شغلی مربیان و معاونان پرورشی مشخص نماید آیا عوامل حرفه ای مربیـان بـه گونه ای هست که رضایت شغلی آنان تأمین شده، با انگیزه و کارآیی مطلوب به ایفای وظائف خـویش پردازند یا خیر؟ ماهیت این پـژوهش کـاربردی و از نـوع توصـیفی و اسـتنباطی مـ یباشـد . در مطالعـه مقدماتی طی نظرسنجی از مربیان عوامل شغلی که از نظر آنان برای ایفای مطلوب وظائفشان مهم بـوده است فهرست شده، سپس مهمترین آنها، بصورت عوامل پنج گانه در نظر گرفته شده اند و در قالب پنج فرضیه، تأثیر آنها بر رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل نتایج، شیوه های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون آماری همبستگی گشتاوری پیرسون) مورد استفاده واقع شده اند. نتایج مطالعات نشان دادند، مربیان و معاونان پرورشی عوامل پنج گانه شغلی را از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیدانند. با توجه به اینکه نگرش مربیان و معاونان پرورش نسبت به عوامل شغلی مناسب نبوده است، رضایت شغلی آنان نیز کاهش یافته است. بطوریکه حدود نیمـی ا ز مربیـان (46%) از رضـایت شـغلی برخوردار نبوده اند. همچنین آزمون آماری فرضیات نشان دادهاند میان عواملی شغلی و رضایت شـغلی مربیان و معاونان پرورشی ارتباط معنی داری وجود نداشته است. که به نظر یم رسد با توجه بـه ادغـام معاونت پرورشی در معاونت آموزش عمومی طی چند سال قبل، و بـدنبال آن احسـاس منفـی مربیـان محترم نسبت به این مسئله، عدم امنیت شـغلی و وضـوح جایگـاه سـازمانی آنـان در نظـام آمـوزش و پرورش، رضایت شغلی آنان را تحت الشعاع قرار داده است.
رضایت شـغلی
عوامـل شـغلی مربیـان و معاونـان پرورشـی
مربیـان ترتیبـی و معاونـان پرورشی
2012
06
21
149
150
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
2423-494X
2423-494X
1391
1
1
عوامل مؤثر بر میزان مطالعۀ دورة ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران
پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر بر میزان مطالعه معلمان دوره ابتدایی آموزش و پـرورش شهر تهران، اجراء شده است. ضمن اینکه شناسایی شاخصهای مربوط بـه هـر عامـل واولویـت بنـدی عوامل شناسایی شده از اهداف فرعی پژوهش می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی می باشد. به منظور بررسی سوالات پژوهش، از میان 620 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت فعـال در نظـام آموزشی، مدیران و معلمان دوره ابتدایی با تحصـیلات کارشناسـی ارشـد و بـالاتر کـه جامعـه آمـاری پژوهش را تشکیل داده است، تعداد 250 معلم به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحلـه ای انتخاب شده اند. برای شناسایی عوامل موثر برمطالعه از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی اسـپیرمن و آزمـون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش به شناسایی عوامـل مـدیریتی، آموزشـی، فردی، امکاناتی، تکنولوژیکی و اجتماعی به همراه گویه های مربوط به آنها شناسایی شـده انـد . ضـمن اینکه عوامل امکاناتی، تکنولوژیکی و فردی بیشترین تاثیرگذاری را بر مطالعه معلمان داشته اند و عوامل اجتماعی، آموزشی و مدیریتی از اثرگذاری کمتری برخوردارند
آموزش و پرورش
مطالعه
دوره ابتدایی
2012
06
21
173
174