دانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Offering a Model for Shiraz Student-Teachers' Critical Thinking Based on Reading Metacognitive Strategies and Academic Delay of Gratificationطراحی مدلی برای تفکر انتقادی دانشجومعلمان شیراز براساس راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی930899FAسمیرافرزینکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزدکاظمبرزگر بفروییدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد0000-0002-5649-0016مریمزارعاستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، پردیس علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه یزدJournal Article20190914The study aims at designing and offering a causal model for the relationship between metacognitive reading strategies and academic delay of gratification on <em>Shiraz</em> student- teachers' critical thinking<strong>. </strong>The research is of descriptive- correlational kind. The research samples included 234 student-teachers selected through single-stage cluster sampling method in <em>Shiraz</em> City. Data was gathered using metacognitive reading strategies (<em>Mokhtari</em> and <em>Richard</em>, 2002), academic delay of gratification (<em>Bembenutty</em> and <em>Karabenick</em>, 1998) and California critical thinking (<em>Facione</em> and <em>Facione</em>, 1990) questionnaires. Data was analyzed by path analysis. The results showed that the proposed model fit the data. It was also concluded that academic delay of gratification and problem solving metacognitive strategy have a significant impact on critical thinking. The impact of metacognitive, supportive and problem-solving strategies on academic delay of gratification was also positive and significant. The academic delay of gratification had also a significant effect on critical thinking. The findings demonstrated that improving metacognitive reading strategies and academic delay of gratification could played a vital role critical thinking. Therefore, according to the results of this study, implementation of educational programs in problem-solving skills and academic delay of gratification for promoting students′ critical thinking is recommended to be considered by educational authorities.هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و برازش مدلی علّی از روابط بین راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان شیراز است. طرح پژوهش در این مطالعه، توصیفی-همبستگی است. بدینمنظور نمونهای به حجم ۲۳۴ نفر به روش نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای از بین دانشجومعلمان شیراز انتخاب و بهوسیلة پرسشنامههای راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (۲۰۰۲)، تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک (۱۹۹۸) و تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب فاسیون و فاسیون (۱۹۹۰) ارزیابی شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد مدل پیشنهادی، برازندة دادههاست. همچنین راهبرد فراشناختی حل مسئله و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی، راهبرد فراشناختی کلّی، حمایتی و حل مسئله بر تأخیر در رضامندی تحصیلی و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی تأثیر مستقیم معنادار دارند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ارتقای راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی در افزایش تفکر انتقادی نقش دارند. بنابراین براساس نتایج مدل پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود مسئولان آموزشی، تدوین و اجرای برنامهها و کارگاههای آموزشی مهارت حل مسئله و تأخیر در رضامندی تحصیلی برای ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان را بیشازپیش در نظر گیرند.https://pma.cfu.ac.ir/article_899_239dcafb03289587cf484a0a0ed17a6f.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Examining the Effect of Multimedia Teaching of Praying on Cognitive, Emotional and Psychomotor Characteristics of Elementary School Female Studentsبررسی تأثیر آموزش چندرسانه ای نماز بر کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانش آموزان دختر دورة ابتدایی3148900FAفرانکموسویگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0003-3552-8991امیروشنیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایرانJournal Article20190914This study aims at examining the effect of multimedia teaching of praying on cognitive, emotional and psychomotor skills in third grade female students. The research method was semi-experimental and enjoyed pretest-posttest with control group. The samples included 60 students in the third grade of elementary school in <em>Kermanshah</em> Education District 1 (in academic year of 2017-2018). These samples were selected through continence sampling from two classes. They were divided randomly in two groups of 30. Data gathering was done through questionnaire. The validity was confirmed by experts. The reliability was also confirmed by Cronbach's alpha. The questionnaire, first, were distributed among samples for pretest. The experimental group then received multimedia training for 35 days in ten sessions of one hour. After training, both groups were re-tested. Data were analyzed through covariance analysis using SPSS software. Results showed that there was a significant difference (P <0.01) in the mean scores of cognitive, emotional, and psychomotor skills in the experimental group at post-test. According to the results, multimedia training can be considered as an appropriate and effective way of acquiring students' cognitive, emotional and psychomotor skills.مطالعة حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانهای نماز بر کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز در دانشآموزان دختر پایة سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری این مطالعه را همة دانشآموزان دختر پایة سوم دورة ابتدایی مدارس ناحیة یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1396-97 تشکیل داده است و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس از یک مدرسه برگزیده شد و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه، جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامة محققساخته است. روایی صوری و محتوایی را متخصصان موضوع تأیید کردهاند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نخست این پرسشنامهها برای پیشآزمون بر روی افراد دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسة یکساعته و طی 35 روز آموزش چندرسانهای نماز را دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه دوباره آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری در سطح (01/0 >P) در میانگین نمرات مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی گروه آزمایش در پسآزمون وجود دارد. باتوجهبه نتایج بهدستآمده، میتوان آموزش مبتنیبر چندرسانهای نماز را روشی مناسب و مؤثری در کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز دانشآموزان قلمداد کرد.https://pma.cfu.ac.ir/article_900_49336ca363eafa146d2113dd0743cfa2.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Compilation and Examining the Validation of a Questionnaire Regarding Teachers' Effective Teaching Methodتدوین و اعتباریابی پرسشنامة تدریس اثربخش آموزگاران4978901FAحشمت اللهمحمودیدانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی. دانشکده علوم انسانی. واحد ساوه. دانشگاه آزاد اسلامی - ساوه- ایران.نصرالهعرفانیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)فرهادجمهریاستادیار گروه بالینی دانشگاه علامه طباطباییبهشتهنیوشااستادیار. روانشناسی. دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه.Journal Article20190914The present study aims at compiling a questionnaire and measuring its reliability and validity for assessing the teachers' effective teaching method. In order to reach the research goal, 422 of teachers teaching in <em>Hamedan</em> schools were selected to complete the questionnaires. The validity of the questionnaire was assessed using factor analysis. Afterwards, 8 factors were extracted. Based on research theoretical framework and the questions posed by the agents, these factors were named as: holestic teaching, identifying and solving learning problems, lesson planning, creating a learning climate, evaluating, creating a positive atmosphere in the classroom, time management and using positive amplifiers. The reliability of the questionnaire was also estimated using Cronbach's alpha coefficient. According to the results, the alpha coefficients of the eight factors were satisfactory. The smallest alpha coefficient was for time management (0.75) and the largest coefficient was obtained for holistic teaching (0.81). The overall reliability coefficient of the questionnaire was 0.93.پژوهش حاضر با هدف تدوین پرسشنامة تدریس اثربخش آموزگاران و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش، 422 نفر از آموزگاران شاغل در مدارس استان همدان انتخاب شد و پرسشنامهها را تکمیل کردند. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عوامل بررسی و بر این اساس 8 عامل استخراج شد. این عوامل باتوجهبه مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالات قرارگرفته روی عوامل، با عنوانهایی همچون جامعنگری در تدریس، شناسایی و حل مشکلات یادگیری، طرح درس، ایجاد جوّ یادگیری، ارزشیابی، ایجاد روحیه و جوّ مثبت در کلاس، مدیریت زمان و استفاده از تقویتکنندههای مثبت نامگذاری شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. براساس نتایج بهدستآمده، ضرایب آلفای عوامل 8 گانه رضایتبخش بود. کوچکترین ضریب آلفا متعلق به عامل مدیریت زمان برابر با 57/0 و بزرگترین ضریب متعلق به عامل جامعنگری در تدریس برابر با 81/0 به دست آمد. ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 93/0 به دست آمد.https://pma.cfu.ac.ir/article_901_663697c5155040af93a8d1ad3f4007d9.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Examining the Role of Psychological Climate in the Relationship between Management Style and Organizational Optimism – A Case Study of Farhangian Universityنقش میانجیگری جوّ روانشناختی در رابطة بین سبک مدیریت و خوشبینی سازمانی؛ مطالعه با تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان7998902FAهادیبراتیمدرس، مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20190914This research examined the impact of management style on organizational optimism with respect to the mediating role of psychological climate in <em>Farhangian University</em>, South <em>Khorasan Province</em>, <em>Iran</em>.This descriptive-correlational research is of applied kind and was done through structural equation modeling. The samples are 145 lectures of <em>Farhangian University</em> selected by convenience method. In order to collect data, Management style questionnaire (<em>Luthans</em>, et al.), psychological climate questionnaire (<em>Koys</em> & <em>Decotiis</em>) and organizational optimism questionnaire (<em>Smith</em>, eta al.) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the convergent and divergent validity; the reliability of the measuring instruments was also confirmed by <em>Cronbach's alpha</em> method, hybrid reliability and factor loadings. Furthermore, the structural equation modeling and PLS2 Software were used for data analysis. Findings revealed that management style is not significantly related to organizational optimism, though there is a significant relationship between psychological climate and organizational optimism. Therefore, the major hypothesis of this study stating that psychological climate plays a meditating role in management style and organizational optimism relationship was approved. It was concluded that more than 67% of the total effect of management style indirectly can be explained by the psychological climate. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک مدیریت بر خوشبینی سازمانی استادان دانشگاه فرهنگیان استان خراسان جنوبی باتوجهبه نقش میانجی جوّ روانشناختی انجام شده است. روش پژوهش، ازنظر هدف کاربردی و ازمنظر گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و به روش مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعة آماری شامل تمام استادان دانشگاه فرهنگیان است که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 145 نفر از استادان دانشگاه فرهنگیان برای نمونة آماری انتخاب شدهاند و اطلاعات از طریق پرسشنامة سبک مدیریت لوتانز و همکاران (۱۹۸۵)، جوّ روانشناختی کویز و دکوتیز (1991) و خوشبینی سازمانی اسمیت و همکاران (2013) جمعآوری شده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی ابزارهای اندازهگیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و ضرایب بارهای عاملی تأیید و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS2 استفاده شده است. نتایج نشان میدهد رابطة مستقیم بین سبک مدیریت با خوشبینی سازمانی معنیدار نیست، درحالیکه بین جوّ روانشناختی و خوشبینی سازمان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فرضیة اصلی پژوهش مبنیبر اینکه جوّ روانشناختی نقش میانجیگری در رابطة بین سبک مدیریت و خوشبینی سازمانی ایفا میکند، تأیید شده است؛ همچنین بیش از (۶۷درصد) اثر کلّ سبک مدیریت از طریق غیرمستقیم و با متغیر میانجی جوّ روانشناختی تبیین میشود.https://pma.cfu.ac.ir/article_902_04f6263de395c8b281c241de1b9934c2.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Modeling the Learning Organization for Elementary Education in Tehran, Iranالگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران99126903FAندافداییدانشآموختة دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعباسخورشیدیاستاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.1340271000000000017کوروشفتحی واجارگاهاستاد،گروه آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایرانلطف الهعباسی سروکاستاد یار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،ایرانJournal Article20190914This research aims at modeling a learning organization for elementary school students in <em>Tehran</em>, <em>Iran</em>. The present study is applied in terms of purpose; it is exploratory (qualitative-quantitative) in terms of data; indeed, it is data-based in qualitative define and cross-sectional in quantitative part. The statistical population of the present study consists of 30 academic specialists and educational experts in the qualitative dimension and 175 managers in the quantitative dimension. The 30 samples selected through snowball sampling in qualitative dimension and 120 samples selected randomly in quantitative dimension. The validity and reliability were confirmed by experts. In qualitative dimension, the measuring tool was a semi-structured interview compiled by open coding and axial coding chosen through coding by experts and<em> Delfi</em> method. In qualitative dimension, the measuring tool was a 140-item questionnaire which was developed by converting the saturated interview form of experts through giving weight to the indicators. The validity of the questionnaire was confirmed through Cronbach's alpha (= 0.93); its validity was also obtained through content validity which was relatively high. In qualitative dimension, the data analysis was carried out in three stages of open-axis-selective coding. After expert confirmation, this pattern obtained 5 dimensions, 19 components, and 140 indicators. In qualitative dimension, confirmatory factor analysis was performed consisting of 5 dimensions, 19 components and 132 indicators.هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر دادهها آمیختة اکتشافی (کیفی-کمّی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی دادهبنیاد و در بعد کمّی پیمایشی مقطعی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی 30 نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی و در بعد کمّی همة مدیران دورة ابتدایی آموزشوپرورش شهر تهران به تعداد 175 نفر تشکیل میدهد. بر این اساس در بعد کیفی به روش نمونهگیری هدفمند ازنوع گلولهبرفی، حجم نمونة پژوهش 30 نفر خبرة این حوزه و در بعد کمّی به روش نمونهگیری تصادفی تعداد 120 نفر مدیر حجم نمونه پژوهش حاضر را تشکیل میدهد. اعتبار و روایی این مهم به مدد خبرگان تأیید شد. ابزار سنجش پژوهش حاضر در بعد کیفی یک فرم مصاحبة نیمهساختاریافته است که با کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است؛ فرم مزبور به کمک مصاحبه و با فن دلفی به کمک خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی شد. ابزار پژوهش در بعد کمّی، پرسشنامة 140 سؤالی است که از تبدیل فرم مصاحبة اشباعشدة خبرگان و از طریق وزن و پیوستار به شاخصها تدوین شد. اعتبار پرسشنامة مذکور از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و برابر 93/. شد و روایی آن با روایی محتوایی و تأییدی به دست آمد که مقدار آن نسبتاً بالا بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بعد کیفی مشتمل بر سه مرحلة کدگذاری باز- محوری-انتخابی انجام شده که پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور دارای 5 بعد 19 مؤلفه و 140 شاخص شده است. در بعد کمّی آزمون تحلیل عامل تأییدی انجام شده که مشتمل بر 5 بعد 19مؤلفه و 132 شاخص شده است.https://pma.cfu.ac.ir/article_903_6b6ba2c066dbb1f7dc39f240beb448e7.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Examining the Structural Relationship between Intrinsic and Extrinsic Motivation, Attitudes toward Knowledge Sharing,
Perceived Behavioral Control, Subjective Norms,
Intentions of Knowledge Sharing and
Knowledge Sharing Behaviorرابطة ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش127154904FAمرضیهنوری کوهانیکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)محمد علینادیدانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان).0000-0002-1578-0893Journal Article20190914The aim of this study was to determine the structural relationship between intrinsic and extrinsic motivation, attitudes toward knowledge sharing, perceived behavioral control, subjective norms, intentions of knowledge sharing and knowledge sharing behavior of teachers in female conservatories of Isfahan City, Iran. The sample size was 256 estimated through <em>Krejcie</em> and<em>Morgan</em> Sample Size Determination (1970). The questionnaires were randomly distributed among teachers. Data was gathered through <em>Buck's</em> subjective norms questionnaire (<em>Buck</em> et al., 2005), <em>Kankanhalli's</em> intrinsic and extrinsic motivation questionnaire (<em>Kankanhalli</em>, et al., 2005) and <em>Hill</em> (1987), <em>Buck's</em> attitudes toward knowledge sharing questionnaire (<em>Buck</em> et al., 2005), <em>Chao</em> and <em>Hu's</em> perceived behavioral control questionnaire (2001), <em>Buck</em> and <em>Kim's</em> knowledge sharing behavior questionnaire (2002). The results showed that the model fits well with the research data. It can be concluded, therefore, intrinsic and extrinsic motivation, attitudes toward knowledge sharing, perceived behavioral control, subjective norms, and intention of knowledge sharing are influential factors in teachers' knowledge sharing behavior.هدف پژوهش حاضر تعیین رابطة ساختاری مدل بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی، نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش دبیران هنرستانهای دخترانة شهر اصفهان است. روش همبستگی و حجم نمونه 256 نفر براساس جدول تعیین حجم نمونة کرجسی و مورگان (1970) برآورد شده و پرسشنامهها با روش نمونهگیری تصادفی ساده در بین دبیران توزیع شده است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای هنجارهای ذهنی باک و همکاران (2005)، انگیزش درونی و بیرونی کانکانهالی و همکاران (2005) و هیل (1987)، نگرش دربارة تسهیم دانش باک و همکاران (2005)، کنترل رفتاری ادراکشدة چائو و هو ( 2001)، نیت تسهیم دانش باک و همکاران (2005) و رفتار تسهیم دانش باک و کیم (2002) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که مدل با دادههای پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت انگیزش درونی و بیرونی، نگرش دربارة تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش بر افزایش رفتار تسهیم دانش دبیران مؤثر است.https://pma.cfu.ac.ir/article_904_b37594cb5753cff0fe878f87ea67e445.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823A Study of the Epistemological Foundations of Education Based on Virtual Social Networksمطالعة مبانی معرفتشناسی آموزش مبتنیبر شبکههای اجتماعی مجازی155180906FAمحمدرضاسرمدیاستاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور0000000188327507فروزانضرابیاناستادیار برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نورمحمد حسنصیفدانشیار برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نورعلیفاطمیاندانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نورJournal Article20190915This study aims at investigating epistemological foundations of education through virtual social networks. This descriptive research enjoyed a theoretical study approach to analysis data and explain scientific references and documents. In This study, the different forms of distance learning and its educational-philosophical schools and related researches were examined. The results showed that social networks are powerful tools to create an educational environment. These networks enjoying connectivism can be introduce as a new generation of distance learning method. Moreover, the function of epistemological under the notion of the educational philosophy of connectivism were explained for the key elements of education through virtual social networks.هدف این مقاله، مطالعة مبانی معرفتشناسی آموزش از طریق شبکههای اجتماعی مجازی است. تحقیق از نوع توصیفی است و از روش مطالعة نظری برای تجزیه و تحلیل و تفسیر اسناد و منابع علمی استفاده شده است. بنابراین ضمن بررسی نسلهای مختلف آموزش از دور و مکاتب فلسفی تربیتی آن و پس از مرور اجمالی پژوهشهای مرتبط، این نتیجه حاصل شد که شبکههای اجتماعی، ابزاری قوی برای ایجاد یک محیط آموزشی هستند و با پشتوانة رویکرد ارتباطگرایی در ادامة نسلهای جدید آموزش از دور مطرح شوند. همچنین کارکرد معرفتشناسی ذیل چتر فلسفی تربیتی ارتباطگرایی برای عناصر اصلی آموزش از طریق شبکههای اجتماعی مجازی تبیین شده است.https://pma.cfu.ac.ir/article_906_a746967cbe1307a9d525456d8ee760d2.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Motivational Profiles and Academic Procrastination in Male Students: A Person-Centered Analysisنیمرخ های انگیزشی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر: تحلیل مبتنی بر شخص181198907FAمحمدستایشی اظهریمربی گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایرانرضاجعفری هرندیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایرانجوادمصرآبادیدانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران0000-0001-7717-2298صفرعلیدهقاندانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز،ایرانJournal Article20190915This study aims at determining the students' motivational profiles and comparing the three components of academic procrastination through person-centered analysis. This descriptive study is of causal-comparative kind. According to <em>Morgan Table</em>, 199 students in eighth and ninth grades of 2<sup>nd</sup> <em>Qom</em> Educational Administration District were selected through multistage cluster sampling. The samples were asked to complete <em>Elliot</em> and <em>Mc. Gregor</em> <em>Achievement Goal Questionnaire</em> (2001) and <em>Savari's</em> <em>Academic</em> <em>Procrastination</em> <em>Questionnaire</em> (2012). Cluster analysis and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. Cluster analysis revealed four motivational profiles for the students: 14/1% were placed in performance-avoidance goal cluster; 22/6 % were placed in the mastery goals-oriented and performance-oriented cluster; 25/1 % were placed in the non-motivational cluster; and finally, 38/2 % were placed in multiple motivation cluster. The academic procrastination of non-motivational cluster and performance-avoidance goal cluster were higher than the other clusters (p<0.001). The findings will help those involved in the field of education to improve students' motivations by planning appropriate educational program.پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانشآموزان با استفاده از تحلیل مبتنیبر شخص و مقایسة سه مؤلفة اهمالکاری تحصیلی باتوجهبه این نیمرخها انجام گرفته است. این پژوهش، توصیفی و ازنوع علّی-مقایسهای است. براساس جدول مورگان تعداد 199 نفر دانشآموز مقطع متوسطة دورة اول پایة هشتم و نهم آموزشوپرورش ناحیة 2 شهر قم به شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور (2001) و اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) را تکمیل کردهاند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشة انگیزش برای دانشآموزان به دست آمد: 1/14 درصد در خوشة عملکردگریزی، 6/22 درصد در خوشة تبحرگرا-عملکرد گرا، 1/25 درصد در خوشة بیانگیزشی و 2/38 درصد خوشة انگیزش چندگانه قرار گرفتند. اهمالکاری تحصیلی خوشة بیانگیزشی و عملکردگریزی بیشتر از سایر خوشهها بود (001/0P<). یافتههای بهدستآمده به مسئولان حوزة آموزش کمک خواهد کرد تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.https://pma.cfu.ac.ir/article_907_03464f02488983d79a32b852baebfd50.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Explaining the Possible Relationship between Intellectual Capital and the Teachers' Organizational Effectiveness – A Case Study of Baharestan Elementry Schools, Tehran, Iranتبیین رابطة سرمایة فکری با اثربخشی معلمان؛ مطالعه با تمرکز بر مدارس ابتدایی شهر بهارستان تهران199218908FAامیرحسینمهدیزادهعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایرانعلیرضاعراقیهعضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایرانلیلاعارفدانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایرانJournal Article20190915The present study aims to explore the possible relationship between intellectual capital and the teachers' organizational effectiveness. This applied research enjoys a descriptive-correlation approach to gather quantitative data. The study sample includes 261 primary school teachers of <em>Bahersatn County</em>, <em>Tehran</em>, <em>Iran</em> selected among 817 teachers. In order to collect data, twoquestionnaires were used to survey the samples including 160 female and 101 maleteachers<strong>. </strong>The first questionnaire was Bontis Intellectual Capital (1998) including 42 questions; and the second questionnairewas <em>Parsons Organizational Effectiveness</em> (1969) including 28 questions. Data were analyzed through <em>Spearman's Rank Correlation Coefficient</em>. The results showed that there is a significant relationship between teachers' intellectual capital and organizational effectiveness in elementary schools. Teachers are the human capital of Ministry of Education. Therefore, the quality of education and services should improve in order to train good students who can be the human capital of the society.هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطة سرمایة فکری با اثربخشی معلمان است. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ داده کمّی و از نظر روش اجرا توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری پژوهش از معلمان مرد و زن شاغل در مقطع ابتدایی آموزشوپرورش شهر بهارستان تهران بهتعداد ۸۱۷ نفر تشکیل شده است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه ۲۶۱ نفر بوده و از دو ابزار برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامة اول پرسشنامة سرمایة فکری بنتیس (1998) با ۴۲ گویه و پرسشنامة دوم، پرسشنامة اثربخشی پارسونز (1969) با ۲۸ گویه بوده است. روش آماری، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بود که یافتههای پژوهش نشان داد بین سرمایة فکری و اثربخشی معلمان مقطع ابتدایی، رابطة معناداری با شدت زیاد وجود دارد. معلمان که سرمایة انسانی سازمان آموزشوپرورش شناخته میشوند، بهبود زمینههای افزایش سرمایة انسانی ازجمله بهبود کیفیت آموزشی، سطح تحصیلات و ارائة خدمات را مسئولان آموزشوپرورش باید در اولویت قرار دهند.https://pma.cfu.ac.ir/article_908_806fe458f49887fdeabc3f23ddcc1a3a.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Examining the Role of Spiritual Intelligence, Social Skills and Creativity in the Relationship between the Students' Birth Order with Academic Achievementنقش واسطة هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در رابطة بین ترتیب تولّد با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان219236909FAپریاجنگیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.غلامعلیافروزاستاد، روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علیرضاسنگانیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.0000-0002-6255-7467حسناسدزادهدانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.علیدلاوراستاد، گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-0179-3359Journal Article20190915The first-borns' superiorities over latter-borns in terms of personality, intelligence, and academic achievement are a part of a phenomenon known as "Birth Order" effect. The theories of birth order discus the difference in intelligence and functions of those with birth order. Among these theories Resource Depletion Hypothesis and Confluence Model are prominent. According to these theories the superiority of first-borns over latter-borns can be explained based on their intelligence and academic achievements. This research aims at explaining the role spiritual intelligence, social skills and creativity in relationship between birth order and academic achievement in students. This research is a kind of correlation research based on structural equation modeling method. The 250 samples were selected among 1472 students in 10<sup>th</sup> grade of <em>Urmia</em> <em>City</em> high schools in the academic year of 2017-2018. Each variable got a coefficient (15). Data gathering tools included the <em>King's Intelligence Scale</em> (2008), <em>Foster and Inerbisent's Social Skills Scale</em> (1992), and <em>Torrance Creativity Scale</em> (1993). The academic achievement was also achieved with Grade Point Average. The findings showed that there is a positive relationship between the birth order, spiritual intelligence, social skills and creativity with academic achievement in students. Furthermore, the research model was confirmed. In general, 38% of academic achievement can be explained by birth order, spiritual intelligence, social skills and creativity. Moreover, birth order showed a positive and direct effect on academic achievement. However, it showed an indirect effect on academic achievement with the presence of spiritual intelligence, social skills and creativity. Based on the results, it can be concluded that paying attention to birth order and variable such as spiritual intelligence, social skills and creativity can improve learners' academic achievement.ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩﺷﺪۀ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻌﺪﻱ ﺩﺭ ﺻﻔﺎﺕ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ، ﻫﻮﺵ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﭘﺪﻳﺪﻩای است ﻛﻪ ﺑﻪ «اثر ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ» ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﺳﺖ. ﻧﻈﺮﻳﻪﻫﺎﻱ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﺍﺛﺮ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻮﻟﺪ، ﻳﻌﻨﻲ تفاوتهای ﻫﻮﺷﻲ ﻭ عملکردی ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺗﺮﺗﻴﺐﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻓﺮﺿﻴﺔ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ خانواده ﻭ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻫﻢﺁﻣﻴﺰﻱ ﺩﻭ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪاند ﻛﻪ ﻋﻠﺖ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺍﻭﻝ ﺑﺮ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻌﺪﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﻮﺵ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻲﺩﻫﻨﺪ. بنابراین توضیحات، این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطة هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در رابطة بین ترتیب تولد با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان انجام شده است. روش ازنوع پژوهشهای همبستگی مبتنیبر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایة دهم متوسطة شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-97 به تعداد 1472 نفر تشکیل میدهد. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه باتوجهبه تعداد متغیرهای مشاهدهشده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص، 250 نفر برای حجم نمونه انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مقیاس هوش معنوی کینگ (2008)، مقیاس مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن، فوستر (1992) و مقیاس خلاقیت تورنس (1372) بودند و همچنین سنجش پیشرفت تحصیلی باتوجهبه معدل به دست آمد. یافتهها نشان داد که بین ترتیب تولد، هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان رابطة مثبتی وجود دارد؛ همچنین مدل پژوهش تأیید شد و بهطورکلّی 38 درصد از پیشرفت تحصیلی با ترتیب تولد، هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت تبیین میشود. همچنین ترتیب تولد اثر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی داشته و ترتیب تولد با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت اثر غیرمستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نشان داده است. باتوجهبه تأثیر ترتیب تولد بر پیشرفت تحصیلی در محتوای آموزشی به افراد، توجه به این عامل میتواند پیرو متغیرهای واسط همانند هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت، تأثیرات بسزایی بر پیشرفت تحصیلی بگذارد.https://pma.cfu.ac.ir/article_909_a4eb7dadab37b7297142484dd54cdd74.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823The Roles of Academic Burnout and Academic Resilience as Mediators in the Relationship between Academic Vitality and Quality of Life in Schoolنقش میانجی فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در رابطة بین سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه237262910FAنسریناوضاعیدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.احسانعظیم پوردانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.محمد رضاامام جمعهدانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.Journal Article20190915This study aims at examining the roles of academic burnout and academic resilience as mediators in the relationship between academic vitality and quality of life in schools.This descriptive research enjoyed a correlation methods of assessment (path analysis). The 354 samples were selected among 4570 high school students in <em>Savojbolagh</em> County, <em>Karj</em>, <em>Iran</em> in the academic year of 2017-2018. These samples were chosen based on <em>Korjesi and Morgan table</em> (1970) through randomly-multi clustering sampling. Data were collected using <em>Marsh and Martin Lifelong Learning Questionnaire</em> (2006), the <em>Button and </em><em>Williams's</em> <em>Quality of Life at Schools Questionnaire </em>(1981), <em>Bressu</em><em>,</em><em> Salonova and Schiofili</em><em>'s</em><em> Educational Burnout Questionnaire</em> (2007) and <em>Samuels</em><em>'</em><em>Academic Resilience</em> (2004). The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's Alpha Test. Data were analyzed through Structural Equation Method (SEM). The results showed that academic vitality, academic burnout and educational resilience had a direct effect on the quality of life at the school. It can also be concluded that the variables of academic burnout and academic resilience played as a mediator among the academic vitality and quality of life in the schools.هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در رابطة بین سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. روش اجرای این پژوهش ازنوع توصیفی (غیرآزمایشی) بوده و طرح پژوهش ازنوع طرحهای همبستگی (تحلیل مسیر) است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة دانشآموزان پسر دورة متوسطة منطقة ساوجبلاغ از توابع شهرستان کرج در سال تحصیلی 96- 97 به تعداد کل 4570 نفر است. نمونة آماری این پژوهش نیز براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) شامل 354 نفر تعیین شد که بهشیوة نمونهگیری تصادفی-خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة سرزندگی تحصیلی مارش و مارتین (2006)، پرسشنامة کیفیت زندگی در مدرسه از باتن و ویلیامز (1981)، پرسشنامة فرسودگی تحصیلی برسو، سالونووا و اسچیوفیلی (2007) و پرسشنامة تابآوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (2004) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی شده است. دادهها با روش آماری معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد متغیرهای سرزندگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر کیفیت زندگی در مدرسه تأثیرگذاری مستقیمی دارند. همچنین میتوان گفت متغیرهای فرسودگی و تابآوری تحصیلی نقش واسطه را بین متغیرهای سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان ایفا کردهاند.https://pma.cfu.ac.ir/article_910_314c194569256c51a878b965f413c9f6.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X8120190823Examining the Role of Organizational Training Climate and Organizational Culture on the Teachers' Informal Learning in Jask Cityبررسی نقش جوّ آموزش سازمانی و فرهنگ سازمانی بر یادگیری غیررسمی معلمان شهر جاسک263283911FAعبدالحمیدآسماندرهکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.ابوالفضلقاسم زادهدانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانروح اللهمهدیوناستادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20190915This study aims at investigating the role of Organizational Culture and Organizational Training Climate on teachers' informal learning. The research enjoys a correlation method. The 251 samples were selected randomly among 449 teachers in <em>Jask</em> City (in academic year of 2015-2016). Data were collected using a questionnaire and analyzed through Pearson Correlation and Multiple Regression. The results showed that the Organizational Training Climate (r = 0.17) and Organizational Culture (r = 0.28) had a positive and significant relationship with informal learning. There was also a significant relationship between Training Climate and job support (r = 0.18) and organizational support (r = 0.23). This significant relationship was also clear among organizational culture, organizational participation (r = 0.21), integrity (r = 0.35), flexibility (r = 0.20) and management (r = 0.23) components with informal learning at the level of 01.0. The organizational support (of Organizational Training Climate) with B = 0.05 and the component of stability and integration (of Organization Culture) with B=0.11 had the ability to anticipate the informal learning. Therefore, it can be concluded that the improvement and development of Training Climate and Organizational Culture can influence the teachers' informal learning.پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جوّ آموزش سازمانی و فرهنگ سازمانی با یادگیری غیررسمی معلمان انجام شده است. روش پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان ابتدایی شهر جاسک در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 449 نفر است که 251 نفر معلم با روش نمونهگیری تصادفی طبقة نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد جوّ آموزش سازمانی (17/ 0=r) و فرهنگ سازمانی (28/0=r) با یادگیری غیررسمی دارای رابطة مثبت و معناداری هستند. بین ابعاد جوّ آموزشی با بعد حمایت شغلی (18/0=r) و بعد حمایت سازمانی (23/0=r) و بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مشارکت سازمانی (21/0=r)، یکپارچگی (35/0=r)، انعطافپذیری (20/0=r) و مدیریتی (23/0=r) با یادگیری غیررسمی در سطح 01/0 رابطة معناداری هست. از بین ابعاد جوّ آموزش سازمانی، تنها بعد حمایت سازمانی با 05/0=B و نیز از مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مؤلفة ثبات و یکپارچگی با 11/0=B توانِ پیشبینی یادگیری غیررسمی را داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود و توسعة جوّ آموزشی و فرهنگ سازمانی همراه با افزایش و ارتقای یادگیری غیررسمی معلمان خواهد بود.https://pma.cfu.ac.ir/article_911_a1dd01eeab9f5725996b461d99d22e40.pdf