دانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Investigating the Psychological Aspects (achievement Motivation, Creativity) of the Effectiveness of Modern Teaching Methods on Higher Education of Iranبررسی جنبههای روانشناختی (انگیزه پیشرفت، خلاقیت) اثر بخشی روشهای نوین تدریس در آموزش عالی ایران931220FAمریمرحیمی مندمدرس دانشگاه فرهنگیانعباسعباس پوردانشیار دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150520This study aimed to investigate the effect of four teaching methods: group discussion, question and answer, presentation, and lecture on creativity, achievement motivation and academic achievement among the students. To collect the data, Hermens Achievement Motivation questionnaire, Abedi Creativity questionnaire and researcher-made Academic Achievement test were conducted among 270 students of Alborz Farhangian University who were selected based on stratified random sampling method. Data analyzed through multivariate analysis of variance (MANOVA), one way analysis of variance (ANOVA), Tukey test. Findings reveal that group discussion, presentation, question and answer, and lecture teaching methods, respectively, have more effect on creativity, achievement motivation and academic achievement.پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر چهار روش تدریس مباحثه گروهی، پرسش و پاسخ، نمایش علمی و سخنرانی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان انجام شد. نمونه آماری شامل 270 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس، پرسشنامه خلاقیت عابدی و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا)، تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد دانشجویانی که با روش مباحثه گروهی آموزش میبینند انگیزه پیشرفت، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی بیشتری از خود نشان میدهند. برهمین اساس به ترتیب روشهای نمایش علمی، پرسش و پاسخ و روش سخنرانی در رتبههای بعدی بر انگیزه پیشرفت، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار بوده است.https://pma.cfu.ac.ir/article_220_f32e09ea0f5460a85e726563f09cfd88.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Investigating the Relationship between Psychological Capital and Job Leaving Tendency with an Emphasis on the Mediating Role of Burnoutرابطه سرمایههای روانشناختی و تمایل به ترک شغل با تأکید بر نقش واسطهای فرسودگی شغلی3453221FAطیبهحسین زادهکارشناس آموزش و پرورش استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمداحمدرستگاراستاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نورJournal Article20150526Generally, increasing rate of job leaving and displacement represents organization’s internal problems. Intention of the employees to stay with an organization is the sign of their conscious and deliberate tendency. This study aimed to investigate the relationship between psychological capital and job leaving tendency with an emphasis on the mediating role of burnout among primary school teachers. To this end, Luthans Psychological Capital questionnaire, Chloe, Gottlieb and Burnham Job Leaving questionnaire, and Maslach Burnout questionnaire were conducted among 312 randomly selected teachers of the normal and exceptional schools in Yasouj sub province. Findings reveal that psychological capital has an indirect, negative, and significant effect on job leaving of the teachers through the mediating role of burnout components; moreover, endurance as one of the psychological capital components has the most negative indirect effect and emotional burnout as one of the components of the occupational burnout has the most positive direct effect on job leaving tendency of the teachers.نرخ جابجایی و ترک خدمت بالا معمولاً معرف مشکلات داخلی سازمانی است. میل به ماندن در سازمان به تمایل هوشیارانه و آگاهانه کارکنان برای ماندن با یک سازمان اشاره دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علی سرمایههای روانشناختی و تمایل به ترک شغل با تأکید بر نقش واسطهای فرسودگی شغلی در بین معلمان مدارس ابتدایی انجام شده است. برای این منظور 312 نفر از معلمان مدارس ابتدایی عادی و استثنایی شهر یاسوج به صورت تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه سرمایههای روانشناختی لوتانز، پرسشنامه ترک شغل کلوی، گاتلیب و بارهام و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلاچ پاسخ دادند. نتایج نشان داد که مؤلفههای سرمایههای روانشناختی از طریق واسطهگری مؤلفههای فرسودگی شغلی بر تمایل به ترک شغل معلمان دارای اثر غیرمستقیم، منفی و معنیدار میباشد. ضمناً از میان مؤلفههای سرمایههای روان شناختی، تاب آوری بیشترین اثر غیر مستقیم و منفی و از میان مؤلفههای فرسودگی شغلی، فرسودگی عاطفی بیشترین اثر مستقیم و مثبت را بر تمایل به ترک شغل دارا میباشند.https://pma.cfu.ac.ir/article_221_4954db3f487fc0edf26479f54368f4f3.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Psychometric Properties of the Scale of Interest in Schoolویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق به مدرسه5670222FAعادلزاهددانشیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیسیده هایدهکریمی یوسفیکارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیمهدیمعینیکیااستادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیJournal Article20150518Interest in school is students’ tendency to participation of daily activity of school such as: class participation, doing homework, and following the instructions of the teacher in class, and its absence is one of the factors contributing to the dropout. This study aimed to validate the scale of the students’ interest in school among students of the Ardabil in junior high school level. In this correlational and factor analysis (exploratory and confirmatory) study, 360 participants selected from among students of district 1&2 in Ardabil city based on multi-stage cluster sampling method to fill the form of interest in school. Exploratory factor analysis results indicate six factors with principal components analysis and varimax rotation: attention, obedience, belonging to the school, pay attention to the school education, self-regulatory and usage of cognitive strategies; moreover, confirmatory factor analysis confirms six factor model. It is concluded that Persian version of scale of interest in school has satisfactory psychometric properties in Iranian society which is used in different educational and research conditions.اشتیاق به مدرسه تمایل دانشآموزان به مشارکت در فعالیتهای روزانه مدرسه از قبیل شرکت در کلاسها، انجام تکالیف کلاسی و دنبال کردن دستورات معلم در کلاس است که عدم آن از جمله عوامل مؤثر در ترک تحصیل محسوب میشود. این پژوهش با هدف اعتباریابی مقیاس اشتیاق به مدرسه دانشآموزان راهنمایی دختر شهرستان اردبیل انجام گرفت. طرح پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی از نوع تحلیل عاملی (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی) است. نمونه پژوهش شامل 360 دانشآموز میباشد که با توجه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مدارس ناحیه 1 و 2 شهر اردبیل انتخاب شدند و مقیاس اشتیاق به مدرسه را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل به مؤلفههای اصلی و چرخش واریماکس شش عامل (توجه، تمکین، تعلق به مدرسه، ارزش گذاشتن به آموزش مدرسهای، خودتنظیمی و کاربرد راهبرد شناختی) را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 74/0 به دست آمد. همچنین، تحلیل عاملی تأییدی مدل شش عاملی را مورد تأیید قرار داد. لذا میتوان بیان داشت نسخه فارسی مقیاس اشتیاق به مدرسه، خصوصیات روانسنجی رضایتبخشی در جامعه ایران دارد و در موقعیتهای مختلف تربیتی و پژوهشی قابل استفاده است.https://pma.cfu.ac.ir/article_222_6bae85c3e79f4b02bc174952d80d96c5.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Investigating the Relationship between Personality’s Dimensions and Self esteem and Educational Procrastination among Farhangian University Studentsبررسی رابطه ابعاد شخصیتی و عزت نفس با تعللورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان7186223FAبهروزقلائیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدانابوالقاسمیعقوبیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20160218This study aimed to investigate the relationship between personality’s dimensions (loyalty and modernism) and self esteem and educational procrastination among the students of the Farhangian University in Markazi province. To this end, 412 participants selected from among 1500 students of the aforementioned province based on cluster sampling methods. In this descriptive study data collected through conducting the Academic Procrastination questionnaire, Five Personality Traits Inventory (NEO) questionnaire, and Coopersmith Self esteem Inventory (SEI) questionnaire; then, analyzed through SPSS statistical software via multivariate regression analysis and multivariate correlational analysis. Findings reveal that there is a significant relationship between personality’s dimensions (loyalty and modernism) and self esteem and educational procrastination; moreover, loyalty, modernism and self esteem are suitable predictors for educational procrastination.مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد شخصیتی (وظیفهشناسی و نوروزگرایی) و عزت نفس با تعللورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با روش توصیفی (همبستگی چند متغیری) و تحلیل رگرسیون چند متغیری انجام شد. برای دستیابی به گروه نمونه مورد نیاز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، از بین 1500 دانشجوی استان، نمونهای به اندازه 412 نفر انتخاب و مورد بررسی از طریق پرسشنامه قرار گرفتند. پرسشنامهها شامل پرسشنامه تعللورزی تحصیلی، پرسشنامه سنجش صفات پنجگانه شخصیتی (NEO) و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت بودند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامهها، از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای وظیفهشناسی و نوروزگرایی با تعللورزی تحصیلی رابطه دارند. همچنین یافتهها حاکی از آن بودند که متغیرهای وظیفهشناسی، نوروزگرایی و عزت نفس پیشبینی کنندههای مناسبی برای تعللورزی تحصیلی محسوب میشوند.https://pma.cfu.ac.ir/article_223_8bdd63d1d7d3211ace8eb7216c1b6c6c.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Investigating the Relationship between Educational Motivation, Self-regulatory Strategies and Academic Achievement of Male Senior High School Students in Qarchak Sub Provinceرابطه انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک87103224FAحسینآریافرکارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارهادیرزقی شیرسواراستادیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار0000-0003-2780-3332Journal Article20150518This study aimed to identify the relationship between educational motivation and predictive self-regulatory strategies of the academic achievement in male senior high school students in Qarchak sub province. 300 participants selected from among 1400 male students of sub province in senior high school grade based on Morgan; then, cluster and random sampling methods. In this descriptive, correlational study, data collected through 28-item questionnaire of Educational Motivation and 44- item questionnaire of Self –regulatory Learning Strategies. To analyze the data, regression analysis were run. Findings reveal that there is a significant relationship between educational motivation, self-regulatory strategies and academic achievement; moreover, there is a significant relationship between components of internal motivation, external motivation, and reluctance and academic achievement.پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی پیشبینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان قرچک بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان قرچک بوده که حدودا 1400 نفر بودند.حجم نمونه مورد پژوهش بر اساس جدول مورگان 300 نفر میباشد که به شیوه خوشهای و سپس تصادفی اقدام به انتخاب نمونه شد. روش پژوهش حاضر، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود، و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه انگیزش تحصیلی (AMS) 28 سؤالی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (پینتریج ودی روت) 44 سؤالی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد و بین مؤلفههای انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بی انگیزشی با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.https://pma.cfu.ac.ir/article_224_ec31682e2853e44030355614dec9e39e.pdfدانشگاه فرهنگیانمطالعات آموزشی و آموزشگاهی2423-494X2420131222Investigating the Effectiveness of Training package of “Reducing the Neglecting” on Increasing the Academic Achievement and Reducing Educational Neglecting of the Female Bachelor Studentsبررسی اثربخشی بسته آموزشی «کاهش اهمالکاری» بر افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دختران دانشجوی دوره کارشناسی105128225FAزهراولی زادهدانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی- ایران- اصفهان– خوراسگانحسناحدیاستاد روان شناسی رشد دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم تحقیقات تهرانمحمودحیدریاستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتیمحمد مهدیمظاهریاستاد یار دانشگاه آزاد اصفهانمحمدباقرکجبافاستاد روان شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20150527Educational neglecting is a deliberate delay in doing the homework and postpones the educational issues until the last minute which has the numerous negative consequences. This study aimed to design and educate the training package to reduce the educational neglecting and increase the academic achievement of the students. In this quasi experimental study, 28 nonchalant female bachelor students of the Tehran University selected based on targeted selection method; then, they randomly divided in to control and experimental groups. Training package as an instrument of the study composed of 5 parts such as: Understanding the concept of educational neglecting, perfectionism, proper goal setting and time management training, Understanding how to know their field of study, education and persuasion to evaluate their academic goals. Validity of the instrument was confirmed by the specialists and coefficient of the agreement among them was 5.5. To analyze the data, dependent and independent T test, and mixed analysis of variance were run. The study hypotheses were confirmed to reduce the educational neglecting (sig=0.002) and to increase the academic achievement of the students (sig=0.04). Findings reveal that educational neglecting as a prevalent problem among students can be reduced and intervened to achieve to the positive and valuable outcomes.اهمالکاری تحصیلی به معنای تأخیر تعمّدی در انجام تکالیف و موضوعات تحصیلی و به تعویق انداختن آنها تا دقیقه آخر تعریف شده است که با پیامدهای منفی زیادی همراه میباشد. اهداف اصلی این پژوهش طراحی و آموزش بسته آموزشی، جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه پژوهش تمامی دانشجویان اهمالکار مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران بوده است. نمونه پژوهش، 28 دانشجوی اهمالکار تحصیلی دختر بودند که در ابتدا با روش انتخاب هدفمند گزینش و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار استفاده شده، بسته آموزشی بود که در 5 بخش تنظیم گردیده بود. از جمله، آشنایی با مفهوم اهمالکاری تحصیلی، کمالگرایی، آموزش هدفگزینی صحیح و مدیریت زمان، آشنایی با راههای شناخت رشته تحصیلی خود، آموزش و ترغیب جهت ارزشگذاری نسبت به اهداف تحصیلی. روایی ابزار توسط متخصصان تأیید و ضریب توافقی محاسبه شده بین نظر متخصصان (05/5) بوده است. دادههای جمعآوری شده با روشهای آماری آزمون t مستقل و وابسته، و تحلیل واریانس آمیخته، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج، فرضیههای پژوهش را مبنی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی (002/0 sig=) و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان (04/0 sig=)، تائید کرد. یافتهها نشاندهنده این است که اهمالکاری تحصیلی به عنوان مشکل شایع در بین دانشجویان دارای قابلیت مداخله و کاهش میباشد که این مداخله با نتایج مثبت و باارزشی همراه است. https://pma.cfu.ac.ir/article_225_e1ce269587c2dfa3d798886e92ebae65.pdf