پیش‌بینی بی‌صداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، زرین‌شهر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی بی‌صداقتی تحصیلی براساس هویت تحصیلی و باورهای هوشی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل دانش‌آموزان دورة متوسطة دوم شهرستان لردگان در سال تحصیلی 97-1396 بودند. 254 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها مقیاس نظریة تلویحی هوش عبدالفتاح و یتس (2005)، مقیاس بی‌صداقتی تحصیلی مک‌کابی و تروینییو (1997)، و پرسشنامة‌ هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008) به‌کار گرفته شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده­ها با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد هویت تحصیلی موفق با بی‌صداقتی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار دارد. هویت‌های تحصیلی سردرگم، ‌دیررس و زودرس نیز همبستگی مثبت و معنادار با بی‌صداقتی تحصیلی دارند. همچنین، باور هوشی افزایشی با بی‌صداقتی تحصیلی همبستگی منفی و معنادار دارد، ولی باور هوشی ذاتی با بی‌صداقتی تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد. از دیگر یافته‌های پژوهش این است که باور افزایشی و هویت تحصیلی موفق بیشترین سهم معناداری را در پیش‌بینی بی‌صداقتی تحصیلی دارند. همچنین، مطابق با نتایج پژوهش حاضر، توجه و شناخت نسبت به باورهای دانش‌آموزان دربارة توانایی خود و هویت تحصیلی شکل گرفته و اثر‌گذاری آن‌ها بر بی­صداقتی تحصیلی، به‌منظور اتخاذ مداخلات مؤثر تربیتی و آموزشی، از ضروریات نظام آموزشی محسوب می‌شود.

کلیدواژه‌ها


اعتماد، جلیل (1391). باورهای معرفت‌شناسی و صداقت تحصیلی: نقش واسطه‌گری احساس شرم و گناه. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه شیراز.
اعتماد، جلیل، و جوکار، بهرام (1397). بی­صداقتی تحصیلی و باورهای شناخت‌شناسی: وارسی نقش تعدیل‌گری جنسیت. مطالعات آموزش و یادگیری، 10(1)، 130-111.
بارانیان، سحر، حاجی یخچالی، علیرضا، و آتش‌افروز، عسکر (1396). مدلی برای تبیین رابطة پنج عامل بزرگ شخصیت و بی‌صداقتی تحصیلی با میانجی‌گری باورهای خودکارآمدی تحصیلی و حرمت خودتحصیلی در دانشجویان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5(1)، 34-23.
جوکار، بهرام، و حق‌نگهدار، مرجان (1395). رابطة هویت اخلاقی با بی‌صداقتی تحصیلی: بررسی نقش تعدیلی جنسیت. مطالعات آموزش و یادگیری، 8(2)،162-143.
ذبیحی­حصاری، نرجس‌خاتون، و غلامعلی لواسانی، مسعود (1393). رابطة باورهای هوشی و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه پیام نور. پژوهش دریادگیریآموزشگاهی، 1(4)، 17-9.
رحیمی، مهدی، و فرهادی، سعید (1396). نقش واسطه‌گری انگیزش تحصیلی در رابطة بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(2)، 36-20.
صمیمی، زبیرو، دهانی، ابوذر، شبان بسیم، فرناز، و شهبازیان خونیق، آرش (1396). تبیین رفتارهای پرخطر دانشجو - معلمان بر اساس هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،۱۰(۶)، 478-469.                 
قنبری طلب، محمد، و شیخ‌الاسلامی، راضیه (1396). نقش واسطه‌ای هیجانات و کمک‌طلبی تحصیلی در رابطة بین فراشناخت و بهزیستی مدرسه. رسالة دکتری، دانشگاه شیراز.
گزیدری، ابراهیم، غلامعلی لواسانی، مسعود، اژه‌ای، جواد، و حمزه رباطی، مطهره (1394). تحلیل کانونی رابطة منزلت‌های هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش‌آموزان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، ۲(۷)، ۲۸-۱۷.
Arhin, A. O., & Jones, K. A. (2009). A multidiscipline exploration of college students’ perceptions of academic dishonesty: Are nursing students different from other college students?. Nurse Education Today, 29(7), 710-714.
Bernardi, R. A., Banzhoff, C. A., Martino, A. M., & Savasta, K. J. (2012). Challenges to academic integrity: Identifying the factors associated with the cheating chain. Accounting Education, 21(3), 247-263.
Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78(1), 246–263.
Blasi, A. (1983). The development of identity: some implications for moral functioning. In G. G. Noam & T. E. Wren. (Eds.). The moral self (pp. 99- 123). Massachusetts: The MIT Press.
Burrus, J., & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement, Learning and Individual Differences, 16, 1-6.
Camacho-Morles, J., Slemp, G. R., Oades, L. G., Pekrun, R., & Morrish, L. (2019). Relative incidence and origins of achievement emotions in computer-based collaborative problem-solving: A control-value approach. Computers in Human Behavior, 98, 41–49.
Chen, J., & Usher, E. (2013). Profiles of the sources of science self-efficacy. Learning and Individual Differences, 24(2), 11-21.
Chorba, K., Was, C. A. & Isaacson, R. M. (2012). Individual differences in academic identity and self-handicapping in undergraduate college students. Individual Differences Research, 10(2), 60-68.
Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Applied Psychology, 12(1), 75-98
Cromley, T. J. (2014). Changes in implicit theories of ability in biology and dropout from STEM majors: A latent growth curve approach. Contemporary Educational Psychology, 39, 233–247.
Da Fonseca, D., Cury, F., Santos, A., Payen, V., Bounoua, L., Brisswalter, J., Rufo, M., Poinso, F., & Deruelle, C. (2009). When depression mediates the relationship between entity beliefs and performance. Child Psychiatry and Human Development, 40, 213-222.
Davis, S. F., Drinan, P. F., & Gallant, T. B. (2009). Cheating in school: what we know and what we can do. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
Dweck, C. S., & Molden, D. C. (2005). Self-Theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot & C.S. Dweck (Eds.), the handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
Giluk, T., & Bennett, P. (2015). Big five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 72, 59-67.
Grahom, A., & Anderson, K. A. (2008). I have to be three steps ahead: academic identity gifted African American male students in an urban high school the tension between an ethnic and academic identity. Urban Review, 40, 472- 499.
Griebeler, M. C. (2017). Friendship and in-class academic dishonesty. Economics Letters, 150, 1–3.
Howell, A. J., & Buro, K. (2009). Implicit beliefs, achievement goals, and procrastination: A mediational analysis. Learning & Individual Differences, 19(1), 151-154.
Hsiao, C. H. (2015). Impact of ethical and affective variables on cheating: comparison of undergraduate students with and without jobs. Higher Education, 69(1), 55-77.
Ismail, S., & Yussof, S. H. (2016). Accounting research journal cheating behavior among accounting students: some Malaysian evidence. Accounting Research Journal, 29(1), 20–33.
 Jeergal, P. A., Surekha, R., Sharma, P., & Rani, T. (2015). Prevalence, perception and attitude of dental students towards academic dishonesty and ways to overcome cheating behaviors. Advanced Clinical & Research Insights, 2, 2–6.
King, R. (2012). How you think about your intelligence influences how adjusted you are: Implicit theories and adjustment outcomes, Personality and Individual Differences, 53(5), 705–709.
Komarraju, M., & Dial, C. (2014). Academic identity, self-efficacy, and self-esteem predict self-determined motivation and goals. Learning and Individual Differences, 32, 1–8.
Luo, W., Lee, K., Ng, P. T., & Ong, J. X. (2015). Incremental beliefs of ability, achievement emotions, and learning of Singapore students. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 34(5), 619-634.
Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp. 159-187). New York: Wiley.
Martin, A. J., Nejad, H. G., Colmar, S., & Liem, G. A. (2013). Adaptability: How students’ responses to uncertainty and novelty predict their academic and nonacademic outcomes. Educational Psychology, 105(3), 728–746.
Mary, C., Murphy, M. C., & Dweck, C. S. (2016). Mindsets shape consumer behavior. Consumer Psychology, 26(1), 127-136.
McCabe, D. L. (2005). Cheating among college and university students: A North American perspective. Educational Integrity, 1(1), 11-29.
Mueller, C., Williams, R., & Dweck, C. (2010). Children's theories of health predict their responses to disease. Surgical Research, 2, 158-168.
Oran, N. T., Can, H. O., Senol, S., Hadimli, A. P. (2016). Academic dishonesty among health science school students. Nursing Ethics, 23(8), 919-931.
Roeser, R. W., & Lau, S. (2002). On academic identity formation in middle school setting during early adolescence. In T. M. Brinthaupt & R.P. Lipka (eds.), Understanding early adolescent self and identity: Applications and interventions (pp. 91–131). Albany: State University of New York Press.
Rusdi, S. D., Hussein, N., Rahman, N. A. A., Noordin, F., & Aziz, Z. Z. A. (2019). Academic dishonesty among tertiary students in Malaysia. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(3), 512–520.
Sauer, K. (2016). Ethics in action: Ethical considerations in management practice. Academy of Nutrition and Dietetics, 116(1), 148–149.
Starovoytova, D., & Namango, S. (2016). Factors Affecting Cheating-Behavior at Undergraduate - Engineering. Education and Practice, 7(31), 66–82.
Tamara, L. G., & Bennett, E. P. (2015). Big five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 72, 59-67.
Tas, Y., & Tekkaya, C. (2010). Personal and contextual factors associated with students’ cheating in science. The Journal of Experimental Education, 78(4), 440-463.
Was, C. A., & Isaacson, R. M. (2008). The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education, 18, 94-105.