عوامل موثر در بهبود کیفیت ها آموزش ی ضمن خدمت کوتاه مدت معلمان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف پژوهش بررسی عوامل مؤثر در بهبود کیفیت آموزشها ی ضـمن خـدمت کوتـاه مـدت معلمـانابتدایی است. جامعه آمار ی این پژوهش شامل معلمان و یمد ران دوره ابتدایی بـا مـدرک کارشناسـی وبالاتر، مدرسان دورهها ی آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت با مدرک کارشناسـی ارشـد علـوم تربیتـی،برنامه ریزان، متخصصان وزارت آموزش و پرورش و مجریان ها دوره ی آموزش ضـمن خـدمت کوتـاهمدت شهر و شهرستانها ی تهران، یم باشد. از این جامعه تعداد 700 رنف به عنوان نمونـه بـا اسـتفاده ازروش نمونه ریگ ی تصادفی ا طبقهی انتخاب گردید. ابـزار گـردآوری دادههـا پرسشـنامه محقـق سـاختهمرکب از 82 گویه مبتنی بر پژوهشها ی انجام شده در ایران و جهان بود. ضریب پایـایی پرسشـنامه ازطریق آلفای کرونباخ 988/. محاسبه شد. روایی آن از طرف اسات دی راهنما، مشـاور و نی صـاحب نظـران مورد دییتا قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و روش تحلیل عاملی استفاده گردید .یافته ها ی پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر در بهبود کیفیت ها آموزش ی ضـمن خـدمت کوتـاه مـدت معلمان ابتدایی به ترتیب اولویت برنامه درسی و آموزش، بودجـه و مـدیریت، تسـلط توانمنـد یهـا ی مدرس،محیط آموزشی، تلاش فراگیر و زمان دوره یم باشد

کلیدواژه‌ها