بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام آموزش الکترونیکی در آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی

2 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور پاکدشت، ایران، تهران

چکیده

این پژوهش به دنبال شناسایی متغیرهایی مربوط به دانشجویان است که توجه به آنها می­تواند مؤسسه آموزش عالی را در پذیرش آموزش الکترونیکی یاری کند. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی و به روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل 16500 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان در سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 94-93  است که تعداد 380 نفر از آنها از طریق روش چندمرحله­ای برای نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه­ای است محقق­ساخته که در تهیه آن از ابزار پژوهش­های مشابه استفاده شده و علاوه بر اینکه روایی آن با استفاده از روش قضاوتی تأمین شد، پایایی آن نیز برابر 92/0 به دست آمد. یافته­های پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه سمنان از آمادگی نسبی و بیشتر از «حداقل آمادگی مورد انتظار» برای شرکت در آموزش الکترونیکی برخوردار هستند. هرچند در برخی عوامل، از جمله «انگیزش»، آمادگی آنها از حداقل آمادگی مورد انتظار کمتر بوده و نیازمند تقویت است. افزون بر این، یافته­های پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشکده «مهندسی برق و کامپیوتر» نسبت به دیگر دانشکده­ها از آمادگی بیشتری برای آموزش الکترونیکی برخوردار هستند.

کلیدواژه‌ها


ابراهیم‌زاده، عیسی (1387). تعلیم و تربیت مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات: جستارهای مفهومی، پیک نور، سال چهارم، شماره چهارم، ص 4-13.
افضل­خانی، مریم؛ شریعتمداری، مهدی و ادیبی، ملیحه (1389). امکان­سنجی استقرار نظام آموزش مجازی در مدارس متوسطه استان سمنان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره 3، صص 30-9.
امین­خندقی، مقصود و کاظمی قره­چه، مهوش (1392). تأثیر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری الکترونیکی بر مشارکت آنا در محیط آموزش الکترونیکی. پژوهش در نظام­های آموزشی. 153-133.
جمشیدی مقدم، محمد و نوروزی، داریوش (1390). امکان­سنجی آموزش الکترونیکی در دادنشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکار. پژوهش در نظام­های آموزشی. صص 170-153.
کشاورزی، محمد­حسن؛ صلاحی، معصومه؛ حیدری، سید­تقی؛ صالحی، مسلم و امیریان­زاده، مژگان (1392). امکان­سنجی استقرار آموزش الکترونیکی در دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت در سال 1391. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی. دوره 4، شماره 1، صص 28-20.
منابع لاتین
Aydin, C. H. & Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, 8 (4), 244-257.
Azimi, H. M. (2013). Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. Readiness for Implementation of E-Learning in Colleges of Education. J Nov. Appl Sci., 2 (12): 769-775.
Chao, R. J. & Chen, Y. H. (2009). Evaluation of the criteria and effectiveness of distance E-Learning with consistent fuzzy preference relations. Expert Systems with Applications, 36, 10657–10662.
Cohen, E. B., & Nycz, M. (2006). Learning objects and E-learning: an informing science perspective. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 2, 23–34.
Darab, B. &  Montazer Gh. A. (2011). An eclectic model for assessing e-learning readiness in the Iranian universities. Computers & Education. 56, 900–910 journal homepage: www.elsevier.com/locate/compedu
Evans, N. D. & Roux, J. L. (2016). Modelling the acceptance and use of electronic learning at the University of Zululand. [online] http://sajlis.journals.ac.za doi:10.7553/81-2-1562
Franceschi, K.; Lee, R. M.; Zanakis, S. H. & Hinds, D. (2009). Engaging group E-learning in virtual worlds. Journal of Management Information Systems, 26(1), 73–100.
Frazeen, B.(2006). Technology to enhance the learning Experience. Retrieved from http://www.Clomedia.com/content/templates/clo.feature.asp?articleid=218
Hung, M. L.; Chou, C.; Chen, C. H. & Own, Z. Y. (2010). Learner readiness for online learning: Scale development and student perceptions. Computers & Education, 55(3), 1080–1090.
Johnson, R. D.; Gueutal, H. & Cecilia, M. F. (2009). Technology, trainees, metacognitive activity and E-Learning effectiveness. Journal of Managerial Psychology, 24(6), 545–566.
Kerr, M. S., Rynearson, K., & Kerr, M. C. (2006). Student characteristics for online learning success. The Internet and Higher Education, 9(2), 91–105.
Kuruliszwili, S. (2015). E-learning Readiness of Organization and Employees. INTL JOURNAL OF ELECTRONICS AND TELECOMMUNICATIONS, VOL. 61, NO. 3, PP. 245-250. DOI: 10.1515/eletel-2015-0032
Lee, B. C.; Yoon, J. O. & Lee, I. (2009). Learners’ acceptance of E-Learning in South Korea: theories and results. Computers & Education, 53(4), 1320–1329.
Lee, J. (2009). The effects of self –regulated learning strategies and system satisfaction regarding learner’s Instructional pedagogies, Volume 1, pp.30-45.
 
Onyait, G. O. & T. Lubega, J. T. (2011). E-learning Readiness Assessment Model: A Case Study ofHigher Institutions of Learning in Uganda. R. Kwan et al (Eds.): ICHL 2011, LNCS 6837, pp. 200–211.
Rhee, B.; Verma, R.; Plaschka, G. R. & Kickul, J. R. (2007). Technology readiness, learning goals, and E-learning: searching for synergy. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 5(1), 127–149.
Salek Ranjbarzadeh, F.; Biglu, M. H.; Hassanzadeh, S. & Safaei, N. (2013). E-Readiness Assessment at Tabriz University of Medical Sciences. Res Dev Med Educ, 2(1), 3-6.
Schreurs, J.; Ehlers, U. D. & Sammour, G. (2008). E-learning Readiness Analysis (ERA): an e-health case study of e-learning readiness, Int. J. Knowledge and Learning, Vol. 4, No. 5, pp.496–508.
Stepanyan, K.; Littlejohn, A. & Margaryan, A. (2013). Sustainable e-Learning: Toward a Coherent Body of Knowledge. Educational Technology & Society, 16 (2), 91–102.
Sun, P. C.; Tsai, R. J.; Finger, G.; Chen, Y. Y. & Yeh, D. (2008). What drives a successful E-learning?: an empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183–1202.
Wang, Q., Zhu, Z., Chen, L., & Yan, H. (2009). E-Learning in China. Campus-Wide Information Systems, 26, 47–61.
Xiong, Y.; Jeong, H. & Toh, H. (2015) Assessing learners’ perceived readiness for computersupported collaborative learning (CSCL): A study on initial development and validation. J. Computer and High Education. 27:215–239. DOI 10.1007/s12528-015-9102-9.