بررسی اثر کیفیت خدمات آموزش بر رضایت دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه امام صادق (ع)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، دانشگاه علم و صنعت

2 دانشگاه علامه

3 پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت

چکیده

بدون شک کیفیت خدمات آموزش یکی از موضوعاتی است که با هدف رشد نظام آموزش عالی باید بدان توجه شود. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزش بر رضایت دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، بر اساس مؤلفه‌های مستخرج از ابعاد کیفیت خدمات آموزش مدل سروکوال، مدل مفهومی پیشنهادی خود را ارائه کرده است. نتایج پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل به دست آمده که گویای معناداری و تأیید مدل مفهومی است. همچنین نتایج مدل نشان می‌دهد که یک واحد افزایش در کیفیت خدمات می‌تواند 52 درصد باعث افزایش و بهبود رضایت شود.

کلیدواژه‌ها


آرونی، فریبا؛ بدریپشته، صاحب؛ شغلی، علیرضا؛ مهاجری، منصور (1387). «بررسی شکاف بین انتظارات و خدمت آموزشی ارائه‌شده به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1384». مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، شماره اول، 17-25.
چراغعلی، سعید (1392). «طراحی مدل سنجش کیفیت خدمات دانشگاه امام صادق (ع)» .پایان‌نامه کارشناسی ارشد. گروه بازرگانی. دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع).    
خسروی، زهره (1382). «بررسی عوامل فشارآفرین شغلی و تعیین عوامل پیش‌بینی‌کننده رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهراس». نشریه مطالعات اجتماعی-روانشناختی زنان، سال اول، شماره 3، 89-124.
خطیبی، امین؛ سجادی، نصرالله؛ سیف‌پناهی، جبار (1390). «مطالعه کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان کارشناسی». پژوهشی در علوم ورزشی، شماره 9، 74-94.
ذوالفقار، محسن؛ مهرمحمدی، محمود (1383). «ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های شهر تهران». دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره، 17- 28.
زوار، تقی؛ بهرنگی، محمدرضا؛ عسگریان، مصطفی؛ نادری، عزت الله (1386). «ارزشیابی کیفیت خدمات مراکز آموزشی دانشگاه‌های پیام نور استان‌های آذربایجان شرقی و غربی از دیدگاه دانشجویان». فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 46، 46-90.
سبحانی‌فرد،‌ یاسر؛ اخوان خرازیان، مریم (1391). تحلیل عاملی،‌ مدل‌سازی معادلات ساختاری و چندسطحی. انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
سماوی، حمیده؛ رضایی مقدم، کورش؛ برادران، مسعود (1387). «مشتری‌مداری و کاربرد آن در نظام آموزش عالی: مورد، آموزش عالی کشاورزی در استان خوزستان». فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 49، 121-143.
شفیعی رود‌پشتی، میثم؛ میر‌غفوری سید حبیب‌الله (1387). «شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت خدمات بخش آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکده مدیریت دانشگاه یزد)». نشریه آموزش عالی ایران، دوره 1، شماره 2، 67-93.
علیرضایی، ابوتراب؛ امینی، امین (1388). «سروکوال و فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی ابزارهایی مناسب برای سنجش و اولویت‌بندی کیفیت خدمات آموزشی در صنعت نفت». فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 9. 159-180.
فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین؛ پزشکی راد، غلامرضا (1389). «کیفیت خدمات آموزشی ارائه‌شده به آنها با استفاده از مدل کیفیت خدمات SERVQUAL . مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، شماره 2، 199-207.
کبریایی، علی؛ رخشانی نژاد، مالک؛ رودباری، مسعود؛ میر لطفی، پرویز (1384). «ارزیابی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کیفیت خدمات آموزشی ارائه‌شده به آنان». طبیب شرق، شماره 2، 139-146.
Boyer, K. K. & Hult, G. T. M. (2005). Extending the supply chain: integrating operations and marketing in the online grocery industry. Journal of Operations Management, Vol. 23, N. 6, 642-661.
Chou, C.; Wu, P. & Hung, C. (2014). Service climate, service convenience, service quality and behavioral intentions in chain store restaurants. International journal of organization innovation, Vol. 7 No. 1, 161-170.
Chou, C. (2004). Perception of quality in higher education. Proceedings of the Australian universities quality forum, 181-186.
Cornin, J. J.; Brady, M. k. & Hult, G. (1992). Assessing the Effects of Quality, Value, and Customer Satisfaction on Consumer Behavioral. Intentions in Service Environments. Vol. 76, No. 2, 194- 218.
Cuthbert, p. (1996). Managing Service Quality in H. E: is SERVQUAL the answer? Part 2. Managing service Quality, vol 6, NO. 3, pp. 31-35.
Ennew, C.; Reed, G. & Binks, M. (1993). Importance-performance analysis and measurement of SQ. European Journal of Marketing, Vol. 27, No. 2, 59-70
Kardis, A.; Kombli-Kodovazeniti, M.; Hatzigergiou, D. & Panis, V. (2001). Expectations and perceptions of Greek patients regarding the quality of dental health care. International Journal for Quality in Health Care, Vol. 13, No. 5, 409-16.
Liu, W. H. & Xie, D. (2012). Quality decision of the logistics service supply chain with service quality guarantee. International Journal of production research, Vol. 51, No. 5. 1618–1634.
Njovo, M. & Makach, C. (2015). Service quality: A key determinant of organizational competitiveness. Archive Research Journal, Vol. 3, No. 1, 238-245.
Parasuraman, A.; Zeithaml, V. & Berry, L. (1998). SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, Vol. 64, No. 1, 12-40.
Philip, G. & Shirley, A. H. (1995). The measurement of service quality: a new P-C-P attributes model. International journal of quality & reliability management, Vol. 14, No. 3, 260-286.
Sahney, S.; Banwet, D. k. & Karunes, S. (2006). An integrated framework for quality in education: Application of quality function deployment, interpretive structural modeling and path analysis. The TQM journal, Vol. 17, No. 2, 265-285.
Sivakumar, k.; Li, Mei; Dong, Beibei. (2014). Service quality: The impact of frequency, timing, proximity, and sequence of failures and delights. American Marketing Association, vol. 78, 41-58.
Tyran, Craig k.; Ross, Steven C. (2006). Service quality expectations and perception: use of the SERVQUAL instrument for requirements analysis. Issues in Information Systems, Vol. 7, No. 1, 357- 362.
Walden, D. (1993). Special issue on Kano’s methods for understanding customer- define quality. Center for Quality of management, vol. 2, No. 4, 1-36.