مقایسۀ روش تدریس مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی با شیوۀ سخنرانی و تأثیر آن‌ها بر خلاقیت و پیشرفت درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم نسانی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم نسانی ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،

چکیده

در مطالعۀ حاضر «روش تدریس مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی» با «شیوۀ سخنرانی» مقایسه شده و تأثیر آن‌ها بر خلاقیت و پیشرفت درسی بررسی شده است. این مطالعه به روش تجربی و با به‌کارگیریِ طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروهِ گواه انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهشْ شامل همۀ دانش‌آموزان پسرِ پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم هنرستان شهرستان اسلام‌آباد غرب بود که در سال تحصیلیِ 95 -1394 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 30 نفر دانش‌آموز پسر پایۀ دوم دورۀ متوسطۀ دوم (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بود که اطلاعاتِ آن به‌شیوۀ نمونه‌گیریِ دردسترس به دست آمد. پرسشنامۀ خلاقیت تورنس و آزمونی که محقق آن را طراحی کرده بود، ابزار این پژوهش بود. رواییِ ابزارْ ازطریق روش همسانیِ درونی بررسی شد که برای پرسشنامۀ خلاقیت برابر با 81% بود. پایایی آزمون ازطریق روش بازآزمایی به دست آمد که در سیالی 86% ، در ابتکار84% ، در انعطاف‌پذیری 86% و در بسط، 79% بود. همچنین، پایایی برای پرسشنامۀ پیشرفت تحصیلی ازطریق روش بازآزمایی 84% به دست آمد. برای انجام محاسبات آماری از نرم‌افزار  spssنسخۀ 16 استفاده شد و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس به کار رفت.نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانِ گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل با ضریب اطمینان 95% به‌طور معنادار افزایش یافته است. براساس نتایج پژوهش حاضر، روش تدریس یادگیری مشارکتی ازطریق محیط یادگیری الکترونیکی مؤلفه‌ای اثرگذار و مثبت بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است؛ بنابراین در تدابیر آموزشی باید به این امر توجه کرد.

کلیدواژه‌ها


احمدی، غلامعلی و نخستین روحی، ندا (1393). بررسی تمایزیافتگی تلفیقی با یادگیری الکترونیکی و یادگیری سنتی در آموزش ریاضی. مجله روانشناسی مدرسه. دورۀ 3. شماره2: 7-26.
برون، سارا؛ حیدری، علیرضا؛ بختیارپور، سعید و برون، سیما (1392). تأثیر آموزش حل خلاق مسئله بر مؤلفه‌های خلاقیت دانش‌آموزان. ﻓﺼﻠﻨﺎمۀ ﺍﺑﺘﮑﺎﺭ ﻭ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ. دورۀ 2. شمارۀ 4: 1-17.
بنی‌هاشم، کاظم؛ فرخی تیرانداز، سوسن؛ شاه‌علیزاده، محمد و مشهدی، مولود (1393). بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر خلاقیت دانشجویان. ﻓﺼﻠﻨﺎمۀ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﯾﺎﺩﮔﯿﺮﯼ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮑﯽ. دورۀ 5. شمارۀ 4 : 53-61.
پیرخایفی(1390). آموزش خلاقیت توسعه ذهنی کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات مرکز آموزش کودکان و نوجوان
دائمی، حمیدرضا و مقیمی بارفروش، سیده فاطمه (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازه‌های علوم شناختی. سال 6. شمارۀ 3 و 4 (پیاپی24): 1-8.
دلاور، سمیرا و قربانی، محمد (1390). نقش آموزش مجازی در یادگیری خلاق دانشجویان از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های شهرستان بجنورد. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی. شمارۀ ۲ (۳) : 17-۲7.
دانشور، میترا (1389). یادگیری مشارکتی الکترونیکی. فصلنامۀ دانشگاهی یادگیری الکترونیکی. دورۀ 1. شمارۀ 3: 33-43.
زنگنه، حسین؛ موسوی، سیده‌رقیه و بدلی، مهدی (1392). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق. فصلنامۀ علمی‌پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دورۀ 3؛ شمارۀ 3: 39-60.
صالحی، مسلم؛ قلتاش، عباس و آزادمهر، اصغر (1389). تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی و خلاقیت دبیران  دبیرستان‌های شهر فسا. فصلنامۀ علمی‌پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دورۀ 1. شمارۀ 2: 49-62.
 
سعیدپور، مرضیه و طبسی، سیده‌زکیه (1389). آموزش ترکیبی رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی. افق توسعۀ آموزش پزشکی. دورۀ 4. شمارۀ 1: 55-63.
سعیدی، عباس (1388). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
فاطمی، مریم (1383). تأثیر آموزش کمک‌های کامپیوتری و روش سخنرانی در ریاضی بر روی اولین دانش‌آموز دختران راهنمایی در 14 دفتر آموزش‌و‌پرورش منطقه‌ای تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
قائدی، یحیی (1385). تربیتشهروند آینده. نوآوری‌های آموزشی. شمارۀ 17: 183-211.
کشاورز، محسن؛ رحیمی، محسن و اسماعیلی، زهره (1393). بررسی میزان تأثیر یادگیری الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، فصلنامۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. دورۀ 1. شمارۀ 2: 13-22.
Deyakulu, D.; Buyukozturk, S. & Oscine, H. (2010). Predictors of Academic Achievement of Student ICT Teachers with Different Learning Styles. International Journal of Human and Social Science. Vol. 5: 567-573.
Elliot, S. (2010). Multimedia in Schools a Study of Web-Based Animation Effectiveness. Retrieved February 8, 2018 from World Wide Web: http:// center.uoregon.edu.
Guliford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York NY: McGrahill.
Gokhale, A. A. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking. Journal of Technology Education. Vol. 7(1). Retrieved February 1, 2018 from World Wide Web: http:// scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/jte-v7n1/ gokhale.jte-v7n1.html.
Kanjug, I. & Chaijaroen, S. (2012). The Design of Web-based Learning Environments Enhancing Mental Model Construction. Journal of Social and Behavioral Sciences. Vol. 46 (46): 3134-3140.
Paroo, L.; Marksman, L. & Rouse, C. E. (2009).Technology Edge: the Educational Benefits of Computer-Aided Instruction. American Economic JournalEconomic Policy. Vol. 1: 52-74.
Srinivas, H. (2010). Collaborative Learning. Retrieved February 1, 2018 from World Wide Web: http:// www.gdrc.org/kmgmt/c-learn/index.html. The project approach available at: http://tsg.icme11.org/document/get/483 .