بابایی, علی. (1395). هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5(1), 135-153.
علی بابایی. "هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5, 1, 1395, 135-153.
بابایی, علی. (1395). 'هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5(1), pp. 135-153.
بابایی, علی. هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1395; 5(1): 135-153.
هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان
هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای هوش موفق بر عملکرد دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی میباشد. به همین منظور تعداد 30 دانشجو معلم در دو گروه آزمایشی و گواه در قالب درس کارورزی در سال تحصیلی 94-1393 دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفرصادق (ع) بهبهان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و قبل و بعد از آموزش مؤلفههای هوش موفق، با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تدریس شانن-موران و وولفولک هوی و پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون-گلاسر، دو متغیر تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مؤلفههای هوش موفق، میتواند تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس دانشجویان را به عنوان دو هدف اصلی برنامه درسی کارورزی افزایش دهد؛ همچنین با آموزش مؤلفههای هوش موفق، عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس کارورزی افزایش نشان داد.
استرنبرگ، رابرت و گریگورنکو، النا. (2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق. ترجمه چراغی، فرشته؛ عبیدی زاکانی، افسانه و فولادوند، خدیجه، 1390. تهران، نشر جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
اسلاوین، رابرت ایی. (2006).روان شناسی تربیتی. ترجمه سید یحیی سید محمدی، 1387. تهران، نشر دوران.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. (1990). بازمهندسی سیاستها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفهای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت؛ هدف عملیاتی 11.
شعبانی، حسن. (1378). تاثیر روش حلمسأله به صورت کارگروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری: دانشگاه تربیت مدرس.
میلر، جی. پی. ( 1983).نظریه های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی( 1389). تهران: انتشارات سمت.
نگهبان سلامی، محمود. (1392). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارامدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان. پایان نامه دکتری: دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and function, Educational Psychologist 28(2), 117-148.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman andcompany.
Chan, D. W. (2007). Burnout, Self-efficacy, and Successful Intelligence among Chinese Prospective and In-service School Teachers in Hong Kong, Educational Psychology, 27(1), 33 - 49.
Chan, D. W. (2008). Teacher self‐efficacy and successful intelligence among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 28(7), 735-746.
Deemer, S. A. (2004). Classroom goal orientation in high school classrooms: revealin links between teacher beliefs and classroom environments. Educational Research, 46 (1), 73-90.
Halpern, D. F. (2007). Is Intelligence Critical Thinking? Why We Need a New Definition for Intelligence. In P. Kyllonen, I. Stankov, & R. D. Roberts (Eds.), Extending intelligence: enhancement and new constructs (pp. 349-370).. Mahwah, NJ: Erlbaum Associates,Inc.
Halpern, D. F. (2012). Critical thinking assessment (HCTA), version 22. Vienna Test System. Retrieved from: www.Schuhfried.at.
Marat, D. (2005). Assessing self–efficacy of diverse students from secondary schools in Auckland: implications for academic achievement, journal of educational research ,15 (1), 37-68.
Sarami, G., Farzad, V., & Negahban Salami, M. (2013). The Role Of Successful Intelligence Teaching On Academic Self-Efficacy. Journal of Behavioral Sciences in Asia, 6(3), 48-59.
Stemler, S. E., Elliott, J. G., Grigorenko, E. l., & Sternberg, R. J. (2006). There's more to teaching than instruction: Seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101-118.
Schwarzer, R. (2005). Self–efficacy. Thought control of action.Washington, DC: emisphere.
Sternberg, R.J. (1999). The theory of successful intelligence. Review of General Psychology. 3, 292-316.
Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all student: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14, 383-393.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2007). Teaching for successful intelligence: To Increase Student Learning And Achievement, Crowin press, a sage publications company.
Yenice, N. (2009). Search of science teachers’ efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social andBehavioral Sciences 1 , 1062–1067.
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.