هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

. استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفه­های هوش موفق بر عملکرد دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی می­باشد. به همین منظور تعداد 30 دانشجو معلم در دو گروه آزمایشی و گواه در قالب درس کارورزی در سال تحصیلی 94-1393 دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفرصادق (ع) بهبهان با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و قبل و بعد از آموزش مؤلفه­های هوش موفق، با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تدریس شانن-موران و وولفولک هوی و پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون-گلاسر، دو متغیر تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مؤلفه­های هوش موفق، می­تواند تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس دانشجویان را به عنوان دو هدف اصلی برنامه درسی کارورزی افزایش دهد؛ همچنین با آموزش مؤلفه­های هوش موفق، عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس کارورزی افزایش نشان داد.

کلیدواژه‌ها


استرنبرگ، رابرت و گریگورنکو، النا. (2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق. ترجمه چراغی، فرشته؛ عبیدی زاکانی، افسانه و فولادوند، خدیجه، 1390. تهران، نشر جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
اسلاوین، رابرت ایی. (2006).روان شناسی تربیتی. ترجمه سید یحیی سید محمدی، 1387. تهران، نشر دوران.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. (1990). بازمهندسی سیاست­ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه‏ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت؛ هدف عملیاتی 11.
شعبانی، حسن. (1378). تاثیر روش حل­مسأله به صورت کارگروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری: دانشگاه تربیت مدرس.
گلدفرید؛ و دیویسون. (1997).رفتاردرمانیبالینی. ترجمه فرهاد ماهر، 1378 مشهد: آستان قدس رضوی.
فاطمی بوشهری، عهدیه. (1390). بررسی میزان اثر بخشی راهبرهای حل مساله بر خلاقیت و باورهای انگیزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه علامه طباطبایی.
عبدالملکی، سالار. (1393). فراتحلیل رابطه تفکر انتقادی و خلاقیت با شاخص های پیشرفت تحصیلی در فراگیران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
میلر، جی. پی. ( 1983). نظریه های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی( 1389). تهران: انتشارات سمت.
نگهبان سلامی، محمود. (1392). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارامدی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان. پایان نامه دکتری: دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
 
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and function, Educational Psychologist 28(2), 117-148.  
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman andcompany.
Chan, D. W. (2007). Burnout, Self-efficacy, and Successful Intelligence among Chinese Prospective and In-service School Teachers in Hong Kong, Educational Psychology, 27(1), 33 - 49.
 Chan, D. W. (2008). Teacher self‐efficacy and successful intelligence among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 28(7), 735-746.
Deemer, S. A. (2004). Classroom goal orientation in high school classrooms: revealin links between teacher beliefs and classroom environments. Educational Research, 46 (1), 73-90.
Halpern, D. F. (2007). Is Intelligence Critical Thinking? Why We Need a New Definition for Intelligence. In P. Kyllonen, I. Stankov, & R. D. Roberts (Eds.), Extending intelligence: enhancement and new constructs (pp. 349-370).. Mahwah, NJ: Erlbaum Associates,Inc.
Halpern, D. F. (2012). Critical thinking assessment (HCTA), version 22. Vienna Test System. Retrieved from: www.Schuhfried.at.
Marat, D. (2005). Assessing self–efficacy of diverse students from secondary schools in Auckland: implications for academic achievement, journal of educational research ,15 (1), 37-68.
Sarami, G., Farzad, V., &  Negahban Salami, M. (2013). The Role Of Successful Intelligence Teaching On Academic Self-Efficacy. Journal of Behavioral Sciences in Asia, 6(3), 48-59.
Stemler, S. E., Elliott, J. G., Grigorenko, E. l., & Sternberg, R. J. (2006). There's more to teaching than instruction: Seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101-118.
Schwarzer, R. (2005). Self–efficacy. Thought control of action.Washington,  DC: emisphere.
Sternberg, R.J. (1999). The theory of successful intelligence. Review of General Psychology. 3, 292-316.
Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all student: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14, 383-393.
Sternberg, R. J., Jarvin, L,. & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for Wisdom, Intelligence, Creativity and Success. Crowin press, a sage publications company.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2007). Teaching for successful intelligence: To Increase Student Learning And Achievement, Crowin press, a sage publications company.
Watson-Glaser™. (2012). Critical Thinking Appraisal User-Guide and technical Manual UK Supervised and Unsupervised Versions 2012. http://www.thinkwatson.com/assessments/watson-glaser
 Yenice, N. (2009). Search of science teachers’ efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social and Behavioral Sciences 1 , 1062–1067.
Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.