• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1395)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
بابایی, علی. (1395). هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5(1), 135-153.
علی بابایی. "هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5, 1, 1395, 135-153.
بابایی, علی. (1395). 'هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 5(1), pp. 135-153.
بابایی, علی. هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1395; 5(1): 135-153.

هوش موفق و تأثیر آن بر عملکرد دانشجویان در برنامه درسی جدید کارورزی دانشگاه فرهنگیان

مقاله 7، دوره 5، شماره 1، بهار و تابستان 1395، صفحه 135-153  XML اصل مقاله (9622 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
علی بابایی
. استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفه­های هوش موفق بر عملکرد دانشجو معلمان در برنامه درسی کارورزی می­باشد. به همین منظور تعداد 30 دانشجو معلم در دو گروه آزمایشی و گواه در قالب درس کارورزی در سال تحصیلی 94-1393 دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی امام جعفرصادق (ع) بهبهان با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و قبل و بعد از آموزش مؤلفه­های هوش موفق، با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تدریس شانن-موران و وولفولک هوی و پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون-گلاسر، دو متغیر تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مؤلفه­های هوش موفق، می­تواند تفکر انتقادی و خودکارآمدی تدریس دانشجویان را به عنوان دو هدف اصلی برنامه درسی کارورزی افزایش دهد؛ همچنین با آموزش مؤلفه­های هوش موفق، عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس کارورزی افزایش نشان داد.
کلیدواژه‌ها
هوش موفق؛ کارورزی؛ تفکر انتقادی؛ خودکارآمدی تدریس
مراجع

استرنبرگ، رابرت و گریگورنکو، النا. (2007). تدریس در جهت پرورش هوش موفق. ترجمه چراغی، فرشته؛ عبیدی زاکانی، افسانه و فولادوند، خدیجه، 1390. تهران، نشر جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.

اسلاوین، رابرت ایی. (2006).روان شناسی تربیتی. ترجمه سید یحیی سید محمدی، 1387. تهران، نشر دوران.

سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. (1990). بازمهندسی سیاست­ها و بازتنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه‏ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت؛ هدف عملیاتی 11.

شعبانی، حسن. (1378). تاثیر روش حل­مسأله به صورت کارگروهی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری: دانشگاه تربیت مدرس.

گلدفرید؛ و دیویسون. (1997).رفتاردرمانیبالینی. ترجمه فرهاد ماهر، 1378 مشهد: آستان قدس رضوی.

فاطمی بوشهری، عهدیه. (1390). بررسی میزان اثر بخشی راهبرهای حل مساله بر خلاقیت و باورهای انگیزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه علامه طباطبایی.

عبدالملکی، سالار. (1393). فراتحلیل رابطه تفکر انتقادی و خلاقیت با شاخص های پیشرفت تحصیلی در فراگیران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

میلر، جی. پی. ( 1983). نظریه های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی( 1389). تهران: انتشارات سمت.

نگهبان سلامی، محمود. (1392). تاثیر آموزش هوش موفق بر تفکر انتقادی، خودکارامدی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان. پایان نامه دکتری: دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

 

Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and function, Educational Psychologist 28(2), 117-148.  

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman andcompany.

Chan, D. W. (2007). Burnout, Self-efficacy, and Successful Intelligence among Chinese Prospective and In-service School Teachers in Hong Kong, Educational Psychology, 27(1), 33 - 49.

 Chan, D. W. (2008). Teacher self‐efficacy and successful intelligence among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 28(7), 735-746.

Deemer, S. A. (2004). Classroom goal orientation in high school classrooms: revealin links between teacher beliefs and classroom environments. Educational Research, 46 (1), 73-90.

Halpern, D. F. (2007). Is Intelligence Critical Thinking? Why We Need a New Definition for Intelligence. In P. Kyllonen, I. Stankov, & R. D. Roberts (Eds.), Extending intelligence: enhancement and new constructs (pp. 349-370).. Mahwah, NJ: Erlbaum Associates,Inc.

Halpern, D. F. (2012). Critical thinking assessment (HCTA), version 22. Vienna Test System. Retrieved from: www.Schuhfried.at.

Marat, D. (2005). Assessing self–efficacy of diverse students from secondary schools in Auckland: implications for academic achievement, journal of educational research ,15 (1), 37-68.

Sarami, G., Farzad, V., &  Negahban Salami, M. (2013). The Role Of Successful Intelligence Teaching On Academic Self-Efficacy. Journal of Behavioral Sciences in Asia, 6(3), 48-59.

Stemler, S. E., Elliott, J. G., Grigorenko, E. l., & Sternberg, R. J. (2006). There's more to teaching than instruction: Seven strategies for dealing with the practical side of teaching. Educational Studies, 32(1), 101-118.

Schwarzer, R. (2005). Self–efficacy. Thought control of action.Washington,  DC: emisphere.

Sternberg, R.J. (1999). The theory of successful intelligence. Review of General Psychology. 3, 292-316.

Sternberg, R. J. (2002). Raising the achievement of all student: Teaching for successful intelligence. Educational Psychology Review, 14, 383-393.

Sternberg, R. J., Jarvin, L,. & Grigorenko, E. L. (2009). Teaching for Wisdom, Intelligence, Creativity and Success. Crowin press, a sage publications company.

Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2007). Teaching for successful intelligence: To Increase Student Learning And Achievement, Crowin press, a sage publications company.

Watson-Glaser™. (2012). Critical Thinking Appraisal User-Guide and technical Manual UK Supervised and Unsupervised Versions 2012. http://www.thinkwatson.com/assessments/watson-glaser

 Yenice, N. (2009). Search of science teachers’ efficacy and self-efficacy levels relating to science teaching for some variables. Procedia Social and Behavioral Sciences 1 , 1062–1067.

Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 232
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی.

 


//

Journal Management System. Designed by sinaweb.