• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 8 (1398)
دوره دوره 7 (1397)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 6 (1397)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
کیان, مریم, عابدینی, نجمه, زندوانیان نایینی, احمد. (1397). آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 7(1), 99-122.
مریم کیان; نجمه عابدینی; احمد زندوانیان نایینی. "آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی". مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 7, 1, 1397, 99-122.
کیان, مریم, عابدینی, نجمه, زندوانیان نایینی, احمد. (1397). 'آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی', مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 7(1), pp. 99-122.
کیان, مریم, عابدینی, نجمه, زندوانیان نایینی, احمد. آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 1397; 7(1): 99-122.

آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی

مقاله 4، دوره 7، شماره 1، بهار و تابستان 1397، صفحه 99-122  XML اصل مقاله (8708 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مریم کیان1؛ نجمه عابدینی2؛ احمد زندوانیان نایینی1
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد
2معلم/ آموزش و پرورش یزد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی برنامه درسی انشاء پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی بود. در این راستا، سه بعد مشکلات ساختاری، مشکلات اجرایی و مشکلات تدریس انشاء مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش زمینه‌یابی با دو رویکرد کمّی و کیفی تعیین شد. جامعه آماری، تمامی دانش­آموزان پایه ششم شهر یزد بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 369 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. به‌منظور تحلیل داده‌های کمَی، از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر، آزمون کرویت ماچلی، آزمون اثرات بین آزمودنی‌ها، آزمون مقایسه چندگانه و آزمون تحلیل واریانس رتبه‌ای فریدمن استفاده شد. همچنین برای تحلیل داده‌های کیفی، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مهم‌ترین مشکلات برنامه درسی انشاء به ترتیب شامل مشکلات ساختاری با میانگین رتبه (08/2)، مشکلات تدریس با میانگین رتبه (06/2) و مشکلات اجرایی با میانگین رتبه (86/1) است. همچنین مهم‌ترین مشکلات در بعد ساختاری به ترتیب شامل ضعف اطلاعات عمومی، عدم مهارت در نوشتن جملات شروع انشاء و عدم مهارت در تقسیم­بندی انشاء به بخش‌های شروع، متن و نتیجه­گیری بود. به علاوه، در بعد مشکلات اجرایی، مهم‌ترین چالش ها شامل آزاد نبودن موضوعات انشاء، عدم آرامش و تمرکز در تفکر، فقدان جذابیت کلاس انشاء و اهمیت نداشتن این درس برای دانش­آموزان بود. همچنین، در بعد مشکلات تدریس، مهم‌ترین چالش ها شامل انتخاب موضوعات کلیشه­ای و یکنواخت از سوی معلمان، عدم توجه به گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و عدم آگاهی دانش­آموزان از اهداف درس انشاء بود.
کلیدواژه‌ها
آسیب‌شناسی؛ برنامه درسی انشاء؛ دوره تحصیلی ابتدایی؛ پایه ششم ابتدایی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 409
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,599
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

مجوز کریتیو کامنز
این کار مجوز دارد تحت مجوز کریتیو کامنز تخصیص 4.0 بین‌المللی.

 


//

Journal Management System. Designed by sinaweb.