الگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزش‌وپرورش شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموختة دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران.

3 استاد،گروه آموزش عالی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران،ایران

4 استاد یار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی سازمان یادگیرنده برای دورة ابتدایی آموزش­وپرورش شهر تهران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر داده­ها آمیختة اکتشافی (کیفی-کمّی)، ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی داده­بنیاد و در بعد کمّی پیمایشی مقطعی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را در بعد کیفی 30 نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی و در بعد کمّی همة مدیران دورة ابتدایی آموزش­وپرورش شهر تهران به تعداد 175 نفر تشکیل می­دهد. بر این اساس در بعد کیفی به روش نمونه­گیری هدفمند ازنوع گلوله­برفی، حجم نمونة پژوهش 30 نفر خبرة این حوزه و در بعد کمّی به روش نمونه­گیری تصادفی تعداد 120 نفر مدیر حجم نمونه پژوهش حاضر را تشکیل می­دهد. اعتبار و روایی این مهم به مدد خبرگان تأیید شد. ابزار سنجش پژوهش حاضر در بعد کیفی یک فرم مصاحبة نیمه­ساختاریافته است که با کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است؛ فرم مزبور به کمک مصاحبه و با فن دلفی به کمک خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی شد. ابزار پژوهش در بعد کمّی، پرسشنامة 140 سؤالی است که از تبدیل فرم مصاحبة اشباع­شدة خبرگان و از طریق وزن و پیوستار به شاخص­ها تدوین شد. اعتبار پرسشنامة مذکور از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و برابر 93/. شد و روایی آن با روایی محتوایی و تأییدی به دست آمد که مقدار آن نسبتاً بالا بود. روش تجزیه و تحلیل داده­ها در بعد کیفی مشتمل بر سه مرحلة کدگذاری باز- محوری-انتخابی انجام شده که پس از اشباع نظری خبرگان الگوی مزبور دارای 5 بعد 19 مؤلفه و 140 شاخص شده است. در بعد کمّی آزمون تحلیل عامل تأییدی انجام شده که مشتمل بر 5 بعد 19مؤلفه و 132 شاخص شده است.

کلیدواژه‌ها


استراوس، آنسلم و کربین، جولیت. (1394). مبانی پژوهشی کیفی، متون و مراحل تولید نظریة زمینه­ای. ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.(تاریخ چاپ به زبان اصلی،2015)
استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی؛ رویه­ها و شیوه­ها. ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
توکلی، علیرضا؛ صالح درجانی؛ سکینه، فرجی، وجیهه و فلاح، آیناز. (۱۳۹۶). «تبدیل مدرسه به سازمان یادگیرنده»، چهارمین کنفرانس بین­المللی روانشناسی علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، گرجستان -شهر تفلیس، آکادمی بین­المللی علوم گرجستان.
کولز، مارکو و استول، لوییس. (1396). آنچه که مدرسه را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل می­کند، ترجمة عباس خورشیدی، ندا فدایی و حمید علی اکبری، تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی. (تاریخ چاپ به زبان اصلی 2016).
سنگه، پیتر و دیگران. (1395). رقص تغییر، چالش­های تغییر پایدار در سازمان یادگیرنده، ترجمة علینقی مشایخی، حسین اکبری و مسعود سلطانی، تهران، نشر آتنا.
سنگه، پیتر. (1385). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده، ترجمه: حافظ کمال هدایت و محمدروشن، تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی. (تاریخ چاپ به زبان اصلی، 2005)
وزارت آموزش وپرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش­وپرورش،تهران:انتشارات آموزش وپرورششورای عالی آموزش­وپرورش.
مارکوارت، مایکل. (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده (توسعة پنجگانة یادگیری سازمانی)، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران. (تاریخ چاپ به زبان اصلی، 2006).
هومن، حیدرعلی. (1393). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
هومن، حیدرعلی. (1380). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران. نشر پارسا.
1-Albinsson, G., & Arnesson, K. (2012). Team Learning Activities: Reciprocal Learning through the Development of a Mediating Tool for Sustainable Learning. The Learning Organization. The International Jounal of Critical Studies in OrganizationalLearning, 19 (6): 456–467.
 2- Amundsdotter, E. (2010). Att framkalla och förändra ordningen [To Provoke and Change the Order]. Stockholm: Gestalthuset Förlag.
3-Bennet, D. (1997). IPT Learning Campus: Gaining Acquisition Results through IPTs, Alexandria. VA: Bellwether Learning Center.
4-Bennet, A., & Bennet, D. (2004), Organizational Survival in the New World: The Intelligent Complex Adaptive System, Elsevier, Boston, MA. Bennet, A. and Bennet, D. (2007a), Knowledge Mobilization in the Social Sciences and Humanities: Moving from Research to Action, MQI Press, Frost, WV.
5- Bennet, A., & Bennet, D. (2007b). The Knowledge and Knowing of Spiritual Learning. VINE, 37 (2): 150-68.
Bennet, A. & Bennet, D. (2007c). CONTEXT: the Shared Knowledge Enigma. VINE, 3 (1): 27-40. [V1] 
6-Berkowitz, R., Bowen, G., Benbenishty, R., & Powers, J. D. (2013). A Cross-Cultural Validity Study of the School Success Profile Learning Organization Measure in Israel. Children & Schools, 35 (3): 137-146.
7-Bui. H., & Baruch, Y. (2010). Creating Learning Organizations: a Systems Perspective. The Learning Organization, 17 (3): 208 – 227.
8-Cojiperz, R., Sirisuthi, C., Ampai, A. S., & Sripathar, S. (2012). The Development of Learning Organization Model for Private Vocational Schools. European Journal of Social Sciences, 30 (4): 586-596.
9-Folan, C. M., Lyles, M. A. (1985). Organizational Learning. Academy of management review, 10.
10. Scott, R. W. (1992). Organization: Rational, Natural, and Open System. Trentice-Hall, Inc, 2th edition.
11- Seaborne, W. (2003). An Examination of the Relationship between Leadrship Style and Empowerment. PhD, Regent University.
12-Senge, M. P. (1999). The Fifth Discipling: the Art and Practice of the Leraning Organization. New York Doublenday /currency
13-Stoll, J. & Dilloway. (1992). Discussion Group Report: the Learning Organization. Southern Methodist University School of Managemen.
14-Smith, A. D., & Rupp, W. T. (2002). Communication and Loyalty among Knowledge Workers: a Resource of the Film Theory View. Journal of Knowledge Management, ABI/INFORM Global
15-Scold, M. (1999). Organizational Learning & the Learning Organization. SAGE Publications.
16-Schlicher, G. M. (1992). When Organization Dare: the Dynamics of Individual Empowerment in the Work Place. APh. D. Dissertation, Univresity of Michig.