مطالعة مبانی معرفت‌شناسی آموزش مبتنی‌بر شبکه‌های اجتماعی مجازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور

2 استادیار برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نور

3 دانشیار برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نور

4 دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف این مقاله، مطالعة مبانی معرفت­شناسی آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی مجازی است. تحقیق از نوع توصیفی است و از روش مطالعة نظری برای تجزیه و تحلیل و تفسیر اسناد و منابع علمی استفاده شده­ است. بنابراین ضمن بررسی نسل­های مختلف آموزش از دور و مکاتب فلسفی تربیتی آن و پس از مرور اجمالی پژوهش­های مرتبط، این نتیجه حاصل شد که شبکه­های اجتماعی، ابزاری قوی برای ایجاد یک محیط آموزشی هستند و با پشتوانة رویکرد ارتباط­گرایی در ادامة نسل­های جدید آموزش از دور مطرح شوند. همچنین کارکرد معرفت­شناسی ذیل چتر فلسفی تربیتی ارتباط­گرایی برای عناصر اصلی آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی مجازی تبیین شده است.

کلیدواژه‌ها


آلوین، لی (1397). تغییر اجتماعی و توسعه، ترجمة محمود مظاهری. تهران: انتشارات پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
جمالی تازه­کند، محمد؛ فتحی واجارگاه، کورش و عارفی، محبوبه (1396). «فراسوی یادگیری الکترونیکی 1: مفهوم­پردازی وب  و دلالت­های آن بر معرفی الگوی برنامة درسی آموزش مجازی». پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 2 (24)، 1-20.
چراغ­ملایی، لیلا؛ کدیور، پروین و صرامی، غلامرضا (1393). «استفاده از شبکه­های اجتماعی در آموزش؛ فرصت­ها و چالش­ها». اندیشه­های نوین تربیتی، دورة دهم، شمارة 3. 29-49.
رضایی، محمدهاشم و پاک­سرشت، محمدجعفر (1387). «تأثیر دیدگاه­های معرفت­شناسی بر فعالیت­های یاددهی، یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور»، اندیشه­های نوین تربیتی، دورة 4، شمارة 4، 9-36.
سرمدی، محمدرضا؛ صیف، محمدحسن و طالبی، سعید (1390). مبانی نظری و فلسفی آموزش از دور. تهران: دانشگاه پیام نور.
فرج­اللهی، مهران؛ زارع، حسین؛ هرمزی، محمود؛ سرمدی، محمدرضا و ظریف صناعی، ناهید (1390). یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات. تهران: دانشگاه پیام نور.
قنبری، علی؛ فرج­اللهی، مهران؛ اسماعیلی، زهره و سرمدی محمدرضا (1396). «طراحی الگوی کیفیت یادگیری برمبنای نظریة ارتباط­گرایی زیمنس در دانشگاه‌های مجری آموزش از دور». دوماهنامة علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10  (1) :51-63
عدلی­پور، صمد و پیرنیا، زهرا (1393). «مطالعة آثار و پیامدهای سیاسی شبکه­های اجتماعی مجازی». دوفصلنامة مطالعات اجتماعی و رسانه، سال سوم، شمارة 4، 87 - 106.
علی­آبادی، خدیجه و خزائی، آذر (1394). نشریةمطالعاتآموزشی، مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جلد 8، سال چهارم، شمارة دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان، 43-53.
کدیور، پروین. (1383). روا­ن­شناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
گوتک، جرالد لی (1382) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمة پاک سرشت، م. ج. تهران: سمت.
لطف­آبادی، حسین (1386). «رویکردی نو به فلسفة تعلیم و تربیت»، فصلنامة علمی­پژوهشی نوآوری­های آموزشی، شمارة 20، سال شش، 12- 39.
مهرمحمدی، محمود (1381). برنامة درسی: نظرگاه­ها، رویکردها و چشم­اندازها. مشهد: شرکت به­نشر.
هادگر، مارتین؛ هکینگ، یان؛ کوون، تاحس و مکنزی، دونالد. (1377). فلسفة تکنولوژی، ترجمة شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز.
نجفی، حسین (1392). «مبانی روش‌شناختی و فلسفی آموزش از دور، نسل‌ها و نظریه‌های آن». نامة آموزش عالی، 6 (22)، 107-127.
نوری معینی؛ علی؛ رضایی­زاده، مرتضی و عباسی کسانی، حامد (1396). «نقش و وظیفة معلم در محیط­های دیجیتالی بر اساس نظریة ارتباط­گرایی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)»، دورة 11، شمارة 3، 249- 258.
 
 
References
Cabrera, D., Vartabedian, B. S., & Spinner, R. J. (2017). More than Likes and Tweets: Creating Social Media Portfolios for Academic Promotion and Tenure. J Grad Med Educ, 9: 421–425.
Campion, E. W., Scott, L., Graham, A. (2016). 20 Years on the Web. N Engl J Med., 375: 993–994.
Ersöz, Y. & Şad, S. N.  (2015). Facebook as a Peer Assessment Tool: Does it Work in Visual Art Education. Paper presented at International Congress on Education for the Future: Issues and Challenges (ICEFIC 2015), Ankara University, Turkey.
Foroughi, Abbas. (2015). The Theory of Connectivism: Can It Explain and Guide Learning in the Digital Age? Journal of Higher Education Theory & Practice, 15 (5): 11-26. 16.
Frydenberg, M. & Andone, D.  (2015). Social Media, Online Collaboration, and Mobile Devices: Tools for Demonstrating Digital Literacy. Proceedings of EdMedia 2015--World Conference on Educational Media and Technology.
Grawe, C. & Kourotchkina, A.  (2016). Potentials and Possibilities of Using Social Media by Universities – the Case of Facebook used by the University of Hagen. In Proceedings of Global Learn 2016 (pp. 21-27). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Hennessy, C. M., Kirkpatrick, E., Smith, C. F., & Border, S. (2016). Social Media and Anatomy Education: using Twitter to Enhance the Student Learning Experience in Anatomy. Anat Sci Educ, 9:505–515.
Ibrahim, A. M., Lillemoe, K. D., & Klingensmith, M. E. (2017). Visual Abstracts to Disseminate Research on Social Media: a Prospective, Case-Control Crossover Study. AnnSurg, 10:3.
Mustea, A. Herman, C., & Naaji, A. (2015). Collaborative Learning in Moodle. The 11th International Scientific Conference e-Learning and Software for Education Bucharest, April 23-24, 2015 10.12753/2066-026X-15-087.
Reese Sasha, A. (2015). Online Learning Environments in Higher Education: Connectivism vs. Dissociation. Educ Inf Technol, 20: 579–588.
Renda, G., & Kuys, B.  (2015). Connectivism as a Pedagogical Model within Industrial Design Education. The International Design Technology Conference, DesTech2015, 29th of June – 1st of July 2015, Geelong, Australia.
Statistics Portal. Mobile phone user penetration as percentage of the population worldwide from 2013 to 2019. Available at:
https://www.statista.com/statistics/470018/mobilephone-user-penetration-worldwide/. Accessed January 18, 2018.
Sutherland S, Jalali A. (2017). Social media as an Open-Learning Resource in Medical Education: Current Perspectives. Adv Med Educ Pract, 8: 369–375.
Techakosit, S., & Wannapiroon, P. (2015). Connectivism Learning Environment in Augmented Reality Science Laboratory to Enhance Scientific Literacy. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174: 2108 – 2115.
Tess, PA. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) - A literature review. Computers in Human Behavior, 29 (5):A60–A8.
Topf J.M., Sparks M.A., & Phelan, P. (2017). The Evolution of the Journal club: from Osler to Twitter. Am J Kidney Dis, 69: 827–836.
Wang, Y. & Baker, R. (2015). Content or Platform: Why do Students Complete MOOCs? MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 11 (1).