@article { author = {hajitabar firouzjaee, mohsen and Jam Gohari, Samad and Mir Arab Razi, Reza}, title = {Feasibiling of Curriculum Localization and Contextualization in Primary Schools}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {9}, number = {4}, pages = {65-90}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to investigate the feasibility the localization and Contextualization of curriculum in elementary schools of. The research method is descriptive of survey type. The statistical population consists of all teachers, managers and students of the fourth, fifth and sixth grade of Babol city, using a simple random sampling method based on Morgan's table, 289 teachers, 75 managers and 1108 students were selected as statistical sample. A researcher-made localization and Contextualization curriculum for managers, teachers and students was used to collect data. For data analysis, descriptive statistics and inferential statistics (Simple-sample symptomatic rank tests Wilcoxon, Yumann Whitney) were used. The results showed that from the point of view of teachers and managers of localization and Contextualization of the curriculum in all dimensions is possible. There is also a significant difference between the viewpoints of managers and teachers in the two aspects of the policy and teachers' awareness of their roles. But there is no significant difference in three dimensions (teachers' implementation and effort, content and learning activities, and challenges). Therefore, based on the results, the need to create opportunities for localization and Contextualization of curricula by Department of Education, especially in elementary schools, should be taken into consideration. Creating opportunities for localization and Contextualization can influence the learning and performance of students and help their academic achievement.}, keywords = {Contextualization,elementary schools,localization of the curriculum}, title_fa = {امکان‌سنجی بومی‌سازی و موقعیتی‌سازی برنامه درسی در مدارس ابتدایی}, abstract_fa = {  هدف پژوهش حاضر‌ امکان‌سنجی بومی‏سازی و موقعیتی‏سازی برنامة درسی در مدارس ابتدایی است. ‌روش پژوهشتوصیفی از نوعپیمایشیبوده است.جامعة آماری، شامل همة معلمان، مدیران و دانش‌آموزانپایه‌‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرستان بابلاست که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 289 نفر معلم، 75 نفر مدیر و 1108 نفر دانش آموز به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.برای گردآوری داده‌ها، پرسشنامة محقق‌ساخته بومی‏سازی و موقعیتی‌سازی برنامة درسی ویژه مدیران، معلمان و دانش‌آموزان به‌کار گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز روش‎های آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های رتبه‌های علامت‌دار تک‌نمونه‌ای، ویل­کاکسون و یو‌مان ویتنی) اجرا شد. نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان و مدیران بومی‌سازی و موقعیتی‌‌سازی برنامة درسی در همة ابعاد امکان‌پذیر است. همچنین بین دیدگاه مدیران و معلمان در دو بعد خط‌مشی‌ ‌و آگاهی معلمان از نقش‌شان، تفاوت معناداری وجود دارد. اما در سه بعد (اجرا و تلاش معلمان، محتوا و فعالیت یادگیری و چالش‌ها) تفاوت معناداری وجود ندارد. ‌بنابراین، براساس نتایج ضرورت ایجاد فرصت‌های موقعیتی‌سازی برنامة درسی از سوی آموزش و پرورش به ویژه در مدارس ابتدایی باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا ایجاد فرصت‌های موقعیتی‌سازی می‌تواند یادگیری و عملکرد دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دهد و به موفقیت تحصیلی آن‌ها کمک کند.}, keywords_fa = {بومی‌سازی برنامة درسی,مدارس ابتدایی,موقعیتی‌سازی.‌}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_1507.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_1507_2198f0d0f0dcd1588286365981803cbc.pdf} }