@article { author = {Golkari, Somayeh and ayati, mohsen and Rostami nejad, mohammad ali and Taghizadeh, Abbas}, title = {Media Education Curriculum Model for Teacher Students Based on Grounded Theory}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {11}, number = {2}, pages = {7-38}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {Media education is an educational opportunity in which students acquire media literacy. Acquiring media literacy competencies by students requires capable teachers; therefore, these competencies should be considered in their pre-service programs. The aim of this study is investigating the current status of media education among teacher- students. Grounded theory from Qualitative research method used for this purpose. The participants selected from faculty members and teacher- students of Farhangian University in Birjand, who were selected through purposive sampling method. Data were collected by semi-structured interviews with seventeen teacher- students and eight faculty members. Data analysis was performed using open, axial and selective coding. Lincoln and Cuba's approach were used to evaluate the research. The results showed forty-eight concepts and twenty-one categories, while the paradigm model includes contradictory perceptions of media education” as a central category and causal conditions (planned,  Unplanned  activities, educational content and teaching-learning process); Background factors (educational environments and organizational factors); intervening conditions (human, educational, social and cultural, economic factors, facilities and equipment, time limitation, motivation and organizational support); strategies (The actions taken and  felt actions Feeling needed). Finally outcomes include improvement of mental and physical health, development of teacher profession, development of knowledge and development of citizenship skills.}, keywords = {Farhangian University,media education,media literacy,Teacher students}, title_fa = {الگوی برنامه درسی تربیت رسانه‌ای دانشجو معلمان بر اساس نظریه داده بنیاد}, abstract_fa = {تربیت ­رسانه ­ای فرصت آموزشی است که در آن دانش ­آموزان به مجموعه صلاحیت­ های سواد رسانه ­ای دست می‌یابند. دست­یابی دانش‌آموزان به صلاحیت­ های سواد رسانه ­ای نیازمند معلمانی است که توانایی آموزش آن‌ها را داشته باشند. بنابراین باید این صلاحیت­ ها را در برنامه ­های قبل از خدمت خود کسب کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضع موجود تربیت ‌رسانه­ ای دانشجو‌معلمان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده­‌بنیاد انجام گرفت. مشارکت کنندگان از بین اساتید و دانشجو‌معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ­ها از طریق مصاحبة نیمه‌ساختار‌یافته با 17 دانشجو­معلم و هشت استاد جمع‌آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. برای ارزیابی اعتبار تحقیق از رویکرد لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده چهل و هشت مقولة فرعی و بیست و یک مقولة اصلی است که در قالب مدل پارادیمی شامل برداشت متناقض از تربیت­ رسانه­ای به ­عنوان مقولة محوری و شرایط علی (فعالیت ­های برنامه‌ریزی‌شده، فعالیت­ های برنامه‌ریزی‌نشده، محتوای آموزشی و فرایند یاددهی-یادگیری)، عوامل زمینه‌ای (محیط ­های تربیتی و عوامل سازمانی)، شرایط مداخله ­گر (عوامل انسانی، عوامل آموزشی، عوامل اجتماعی و فرهنگی، عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات، محدودیت زمانی، انگیزش و حمایت سازمانی)، راهبردها (اقدامات به کار برده شده و اقدامات احساس نیاز شده) و پیامد (بهبود بهداشت روانی و جسمی، توسعه حرفه­ ای معلم، توسعه دانش و توسعه مهارت‌های شهروندی) قرار گرفت.}, keywords_fa = {تربیت رسانه ای,دانشجو معلمان,دانشگاه فرهنگیان,سواد رسانه ای}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2255.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2255_58f2c1937444fd3457bb64c2b65b571f.pdf} }