@article { author = {Ghaemi, fereshteh and Mirkamali, seyed Mohammad and rostami, reza and Salehi, Keyvan}, title = {Predicting the Performance of primary School Principals in Terms of the Components of the executive Functions of the Brain}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {11}, number = {2}, pages = {247-270}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to predict the performance of primary school principals in terms of components of brain executive functions. The present study is a descriptive-correlational and statistical population including all school principals in District 7 of Mashhad. The sample size of 106 people was determined by stratified sampling method using proportional calculation using Cochran sampling formula. Data were collected using the Executive Function Questionnaire with reliability (0.88) and the school principals' performance evaluation questionnaire with reliability (0.90). The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and direct correlation between executive functions of managers' brains and their performance (sig = 0.0001, r = 0.71) at a significant level (a = 0.01). Also, the results obtained from stepwise regression showed that in the best predictive model (fifth model) for the performance of primary school principals in District 7 of Mashhad, the component of Social cognition has the least predictive role (Beta = 0.156) and the flexibility component has the most predictive role (Beta= 0/482). According to the obtained findings, it is necessary to ensure the high level and quality of their functions in order to select and appoint school principals in order to perform their duties optimally.  }, keywords = {Executive Functions,Job Performance,Performance appracial,Performance of primary school principals}, title_fa = {پیش‌بینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مولفه‌های کارکردهای اجرایی مغز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی مغز نظیر؛ بازداری ‌پاسخ، توجه پایدار، حافظة ‌کاری، انعطاف‌پذیری، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و شناخت اجتماعی، انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعة آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیة 7 مشهد بوده که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با احتساب متناسب، حجم نمونه 106 نفر تعیین شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه کارکردهای اجرایی با پایایی (88/0) و پرسشنامة ارزیابی عملکرد مدیران مدارس با آلفای‌کرونباخ (90/0) گردآوری شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین کارکردهای اجرایی مغز مدیران با عملکرد آنان (0001/0=sig، 71/0= r) در سطح معناداری 01/0 همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد. همچنین، یافته‌های رگررسیون گام به گام نشان داد در بهترین مدل پیش‌بینی (مدل چهارم) برای عملکرد مدیران مدارس ابتدایی ناحیة 7 مشهد، مؤلفة شناخت‌اجتماعی کمترین نقش پیش‌بینی‌کننده (156/0 =Beta) و مؤلفة انعطاف‌پذیری بیشترین نقش پیش‌بینی‌کننده (482/0 =Beta) را دارد. با توجه به یافته‌های به‌دست آمده، ضرورت دارد برای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به منظور انجام بهینة وظایف خویش، در درجة اول از میزان و کیفیت بالای کارکردهای ایشان اطمینان حاصل کرد.}, keywords_fa = {ارزیابی عملکرد,عملکرد شغلی,عملکرد مدیران مدارس ابتدایی,کارکردهای اجرایی}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2270.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2270_e61160daa079e8b88dab9fa08522ea12.pdf} }