@article { author = {Ahmadabadi, Arezoo and arasteh, hamidreza and navehebrahim, abdolrahim and abbasian, hossin}, title = {Designing a Comprehensive Model of Nurturing Roles of Primary School Teachers and Validation from the Perspective of Experts}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {11}, number = {3}, pages = {478-437}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The purpose of this applied study is providing a comperhensive model of nurturing roles of primary school teachers. Qualitative-documentary and inductive content analysis methods were used to achieve the research goals. The research population consisted of all related documents to specialized terms of the nurturing domain within validated scientific databases, scientific-research websites, and publications inside and outside the country; and two methods of sampling were performed. First, a few samples were found with initial exploratory studies using snowball sampling, referring to the content sources and announcing in similar research, the researcher was directed to further research the 4356 documents which were obtained, and later reduced by targeted sampling to 108 documents. Finally, 169 subcategories were categorized into 16 intermediate categories, and then the intermediate categories were categorized into four main categories: Teacher’s Self-nurture, nurturing of the mind, nurturing of social, and nurturing of emotional-behavioral. The Holstein coefficient was used to assess the reliability (89%). Furthermore, to validate the model from the point of view of experts who were purposefully selected by 14 people; numerical value of CVR (above 51%) and mean numerical value of judgments (equal to or greater than 1.57) were performed. At the end, the findings and applications were reviewed by teachers using a conceptual model.}, keywords = {Development and nurturing of the mind,Nurturing of emotional-behavioral,Nurturing of social,Nurturing,Teacher’s self-nurture}, title_fa = {طراحی الگوی جامع نقش‌های پرورشی معلمان برای دورة ابتدایی و اعتباریابی آن از دیدگاه متخصصان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائة مدل نقش­های پرورشی معلمان برای دورة ابتدایی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش کیفی-اسنادی و روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. جامعة مورد نظر را کلیة اسناد و مدارک مرتبط با کلیدواژگان تخصصی در حوزة پرورش در پایگاه­ های علمی معتبر، سایت ­های مرتبط علمی- پژوهشی و انتشاراتی داخل و خارج تشکیل داد و نمونه ­گیری به دو صورت انجام گرفت؛ ابتدا با بررسی­ های اکتشافی اولیه نمونه­ های معدودی یافت شد که با استفاده از نمونه ­گیری گلوله ­برفی با مراجعه به فهرست منابع و اعلام در پژوهش­ های مشابه، محقق به سمت پژوهش­ های بیشتر هدایت شد که 4356 سند به دست آمد که از طریق نمونه ­گیری هدفمند به 108 سند تقلیل یافت. در نهایت، 169 خرده‌مقوله در زیر 16 مقولة میانی جایابی شدند. سپس، مقولات میانی در چهار مقولة اصلی به نام­ه ای خودپرورشی معلم، پرورش ذهن، پرورش اجتماعی و پرورش عاطفی-رفتاری دسته­ بندی شدند. برای سنجش پایایی، از ضریب هولستی (89 درصد) بهره گرفته شد. برای اعتباریابی مدل از نظر متخصصان که به صورت هدفمند 14 نفر انتخاب شده بودند؛ مقدار عددی CVR (بالای 51 درصد) و مقدار میانگین عددی قضاوت ­ها (مساوی یا بیشتر از 57/1) انجام شد. در پایان، به بحث و نتیجه­ گیری پیرامون یافته ­ها و کاربست­ های آن توسط معلم با ارائۀ مدل مفهومی پرداخته شد.}, keywords_fa = {پرورش اجتماعی,پرورش ذهن,پرورش عاطفی و رفتاری,پرورش,خودپرورشی معلم}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2536.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2536_c183094f2145fe9f644e6ed98b0aeaa0.pdf} }