@article { author = {bagheri majd, mohammad bagher and ayati, mohsen and Akbari Borang, Mohammad}, title = {Adaptation of the Intended, Implemented and Experienced Physical Education Curriculum, in the Fifth Grade of Elementary School in Birjand}, journal = {Educational and Scholastic studies}, volume = {11}, number = {3}, pages = {688-665}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2423-494X}, eissn = {2645-8098}, doi = {}, abstract = {The purpose of the current research is to survy adaptation of the Intended, implemented and Experienced physical education curriculum in the fifth grade of primary school in Birjand. The research is practical and has been carried out in a descriptive-survey method. The statistical population of the research was the fifth-grade students of public schools in Birjand, whose number was 3690 which was determined based on Morgan's table with a sample size of 300 people and the target sample was selected by cluster random method. To collect data, 2 researcher-made questionnaires of the implemented curriculum and the Experienced curriculum of fifth grade physical education were used. Checking and verifying the validity and reliability of the questionnaires was done through content validity, factor analysis and Cronbach's alpha. Data analysis was done using one-sample t-test in SPSS software. The results indicated that there is no necessary compliance between the implemented curriculum and the intended curriculum, and the experienced curriculum with the intended curriculum. }, keywords = {Experienced curriculum,Implemented Curriculum,Intended curriculum,Physical Education Curriculum}, title_fa = {انطباق برنامة ‌درسی تربیت‌ بدنی قصدشده، اجراشده و کسب‌شده در پایة پنجم ابتدایی بیرجند}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، انطباق برنامة ­درسی تربیت‌ بدنی قصدشده، اجراشده و کسب‌شده در پایة پنجم ابتدایی بیرجند است. پژوهش کاربردی بوده و به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش دانش‌آموزان پایة پنجم ابتدایی مدارس دولتی بیرجند بودند که تعداد آنان 3690 نفر بود. که براساس جدول مورگان با حجم نمونه 300 نفر تعیین شد و نمونة مورد نظر به روش تصادفی خوشه‌ای‌ انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از 2 پرسشنامة محقق‌ساختة برنامة درسی اجراشده و برنامة ‌درسی کسب‌شده تربیت‌ بدنی پایة پنجم ابتدایی استفاده شد. بررسی و تأیید روایی و پایایی پرسشنامه‌ها از طریق روایی محتوایی و تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ انجام گرفت. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی تک‌نمونه‌ در نرم‌افزار اس پی اس اس انجام گرفت. نتایج مشخص کرد که میان برنامة ‌درسی اجرا‌شده با برنامة ‌درسی قصدشده، و برنامة درسی کسب‌‌شده با برنامة ‌درسی قصدشده انطباق لازم وجود ندارد.}, keywords_fa = {برنامة درسی اجراشده,برنامة ‌درسی تربیت‌ بدنی,برنامة درسی قصدشده,برنامة درسی کسب‌شده}, url = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2545.html}, eprint = {https://pma.cfu.ac.ir/article_2545_56bff48190b93464ddc7416dcb4fb677.pdf} }