%0 Journal Article %T ساخت و اعتباریابی پرسش نامه رفتارهای مخرب کلاسی %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A سواری, کریم %A فرزادی, فاطمه %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 149-164 %! ساخت و اعتباریابی پرسش نامه رفتارهای مخرب کلاسی %K اساتید دانشگاه %K دانشجویان %K رفتارهای مخرب کلاسی %K رفتارهای مخرب %R %X رفتارهای مخرب کلاسی، یکی از موضوعات مورد توجه بسیاری از صاحبنظران بوده است و تاکنون در مورد آن تحقیقات بین‌المللی کمتری صورت گرفته است، بنابراین، برای شناخت بهتر آن به ابزارهای مناسبی مورد نیاز است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی پرسشنامة محقق‌ساخته رفتارهای مخرب کلاسی در بین دانشجویان است. کلیة اساتید هیئت علمی و حق‌التدریس دانشگاه پیام نور اهواز در سال تحصیلی 1397، جامعة آماری تحقیق حاضر را تشکیل داده بوده‌اند که از بین آنان 120 نفر (87 مرد و 33 زن) به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی– اکتشافی است و داده‌ها با کمک پرسشنامة محقق‌ساخته به دست آمد و برای تجزیه و تحلیل آن‌ها، از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد پرسشنامة رفتارهای مخرب کلاسی از 11 مادة تک‌عاملی تشکیل شده و از پایایی و روایی نسبتاً خوبی برخوردار است. با توجه به اینکه پرسشنامة محقق‌ساختة تحقیق حاضر از نوع خود جدید است، بنابراین، به پژوهشگران علاقمند به رفتارهای مخرب کلاسی پیشنهاد می‌شود از این ابزار استفاده کنند. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2260_70bb3285c3d77d269141f99c8855c988.pdf