%0 Journal Article %T تبیین تجربة کاری معلمان مناطق محروم با نقش واسطة ویژگی‌های شغلی %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A نیکخواه فرخانی, زهرا %A نعمتی داغیان, سکینه %A ملامحمد زمانی, مرضیه %A شیخ زاده, محمد %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 11 %N 2 %P 299-324 %! تبیین تجربة کاری معلمان مناطق محروم با نقش واسطة ویژگی‌های شغلی %K ابهام نقش %K تعارض نقش %K درگیری شغلی %K رضایت شغلی %K عملکرد شغلی %R %X هدف پژوهش حاضر تبیین تجربة ­کاری معلمان شهرستان بجنورد است. در همین راستا، مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر سه متغیر اصلی «متغیرهای محیط­ کار»، «ویژگی­های شغلی» و «پیامدهای شغلی» طراحی شد. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف آن است که 14000 نفر بودند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه­های استاندارد ریزو و همکاران (1970)، بابین و بولس (1996 )، هاکمن و اولدهام (1980)، چرچیل و همکاران (1974)، و بوش و همکاران (1990) بهره گرفته شد. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان شهرستان بجنورد بودند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 374 نفر برآورد شد. برای اطمینان از بازگشت پرسشنامه­ها، 390 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده توزیع شده و 385 پرسشنامه جمع­آوری و تحلیل شد. داده­ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Lisrel و SPSS تحلیل شد. نتایج نشان­دهندة آن بود که تجربة کاری معلمان مشغول به خدمت در شهر با روستا متفاوت است و رابطة میان متغیرهای محیط­کاری و پیامدهای شغلی را تعدیل می‌کند. همچنین، متغیرهای محیط کار بر پیامدهای شغلی معلمان تاثیرگذارند و ویژگی­های شغلی این رابطه را تسهیل می­کند. نتایج این پژوهش می­تواند راهنمای عملی برای مدیران مدارسی باشد که در مناطق محروم کشور خدمت کرده و دغدغة افزایش کیفیت آموزشی و تعالی دانش‌آموزان و معلمان مدرسه خود را دارند. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2272_520a7237241d0d71cc15124fb0036d67.pdf