%0 Journal Article %T مطالعۀ پدیدارشناسانۀ تجارب کسب‌شدۀ دانشجومعلمان از برنامۀ درسی روایت‌پژوهی %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A سراجی, فرهاد %A کرمی, زهره %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 11 %N 3 %P 308-267 %! مطالعۀ پدیدارشناسانۀ تجارب کسب‌شدۀ دانشجومعلمان از برنامۀ درسی روایت‌پژوهی %K برنامۀ درسی روایت ‏پژوهی %K توسعۀ حرفه ‏ای %K دانشجومعلمان %K دانشگاه فرهنگیان %R %X هدف پژوهش حاضر، مطالعۀ تجارب کسب‌شدۀ دانشجومعلمان از برنامۀ درسی روایت‌پژوهی بود. این پژوهش به شیوۀ کیفی و از طریق روش پدیدارشناسی انجام گرفت. سؤال اصلی پژوهش این بود که دانشجومعلمان از طریق برنامۀ درسی روایت‌پژوهی، چه تجاربی کسب کرده‌اند. جامعۀ پژوهش، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر همدان (ترم 4 رشتة آموزش ابتدایی) بودند که در مرحلۀ اجرای طرح از میان این گروه، به صورت هدفمند یک گروه 42 نفره به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شده بودند و به مدت یک نیمسال با استفاده از برنامۀ درسی روایت‌پژوهی طراحی‌شده آموزش دیدند. در این مرحله، تجارب کسب‌شدۀ دانشجومعلمان از طریق مشاهده، مصاحبه و بررسی پروژه‎های روایتی آن‎ها مورد مطالعه قرار گرفت. تحلیل داده‌‏ها با استفاده از روش تحلیل مضمون نشان داد از طریق الگوی برنامۀ درسی روایت‌پژوهی، دانشجومعلمان، تجارب متنوعی در حوزۀ دانشی (دانش محتوایی، دانش تربیتی، دانش فناورانه، دانش محتوایی تربیتی، دانش محتوایی تربیتی فناورانه)، و در حوزۀ مهارتی (دانش تربیتی در عمل، دانش محتوایی تربیتی در عمل، دانش محتوایی تربیتی فناورانه در عمل) کسب کردند؛ همچنین، در حوزۀ نگرشی، نگرش آن‏ها نسبت به تدریس، یادگیری و یادگیرنده بهبود یافت. به طور کلی، دانشجومعلمان در سه حوزۀ دانشی، مهارتی و نگرشی، تجارب با ارزشی کسب کردند. یافته‏‌های حاصل از این مطالعه می‏‌تواند در برنامه‏‌ریزی توسعۀ حرفه‌‏ای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مورد استفاده قرار گیرد. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2520_f3e9fb1383d02697a68b31bef09aa4a9.pdf