%0 Journal Article %T طراحی مدل حمایت حرفه‌ای از نومعلمان: یک مطالعة ترکیبی %J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2423-494X %A زارعی, احسان %A زینلی پور, حسین %A موسی پور, نعمت الله %A سماوی, عبدالوهاب %D 2022 %\ 10/23/2022 %V 11 %N 3 %P 510-479 %! طراحی مدل حمایت حرفه‌ای از نومعلمان: یک مطالعة ترکیبی %K حمایت حرفه ای %K منتورینگ %K نومعلم %R %X هدف پژوهش حاضر شناسایی روش ­های حمایت حرفه ­ای از نومعلمان در سطح جهانی بود. در این پژوهش، از روش تحلیل مضمون، سبک آتراید-استرلینگ، به منظور تحلیل مضامین برآمده از مقالات انگلیسی مرتبط با حمایت حرفه­ای از «دورة آغازین خدمت» نومعلمان، استفاده شده ­است. ابتدا با استفاده از الگوی مرور نظام دار متون، پژوهش‌ها در بازة سال­ های 2010-2020 از سه پایگاه اطلاعاتی Springer، Taylor & Francis Groupو sciencedirect انتخاب، پالایش و سپس با استفاده از نرم­افزار MAXQDA در قالب 3 مضمون فراگیر، 14مضمون سازماندهنده و 58 مضمون پایه، تحلیل شدند. نتایج نشان می­دهد حمایت حرفه­ای از نومعلمان طی «دورة آغازین خدمت» شامل سه مؤلفة «حمایت سازمانی (اداری)»، «منتورینگ» و «حمایت مدرسه ­ای» است که مکمل یکدیگر هستند. برنامه­ های حمایت از دورة آغازین خدمت، سبب ماندگاری و کارآمدی بیشتر نومعلمان بوده است. بر این اساس، پیشنهاد می ­شود آموزش و پرورش ایران از این تجربة جهانی برای تدوین و اجرای یک «برنامة درسی بومی حمایت حرفه ­ای از دورة آغازین خدمت معلمی» استفاده و اجرا کند. %U https://pma.cfu.ac.ir/article_2537_6ca8e1ef37d752287e7f7cb9aa477776.pdf