TY - JOUR ID - 1730 TI - بررسی تأثیر عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی بر نوآوری مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس یزد) JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - افخمی اردکانی, مهدی AU - رجب پور, ابراهیم AU - علیمحمدی اردکانی, مجید AD - دکتری مدیریت منابع انسانی؛ رئیس پژوهش و فناوری گاز یزد، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکدة فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 155 EP - 179 KW - اعتماد سازمانی KW - عدالت سازمانی KW - نوآوری DO - N2 - با عنایت به نظریه­های رفتار سازمانی، احساس عدالت در سازمان باعث ایجاد اعتماد در بین اعضای سازمان و در سطحی بالاتر، اعتماد بین مدیران و کارکنان می­شود. از سوی دیگر، این جو ایجادشده ناشی از عدالت و اعتماد در بین کارکنان باعث ایجاد تعهد کاری و ارائة راهکارهای خلاق در سازمان می‌شود و نوآوری را ترغیب می­کند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر دو متغیر عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی بر نوآوری مدیران مدارس بوده است. جامعة آماری شامل کلیة مدیران مقطع متوسطة استان یزد بود که در سال تحصیلی 99-98 دارای سمت مدیریت بوده­اند. با عنایت به محدودبودن تعداد مدیران مدارس مقطع متوسطه، از سرشماری استقاده شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و از نظر روش گردآوری داده­ها از نوع همبستگی بوده و مبتنی بر مدل­سازی معادلات ساختاری است. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه در مقیاس پنج‌درجه­ای لیکرت بوده است. روایی پرسشنامه از نظر صوری، محتوایی و سازه بررسی شد و پایایی آن نیز با اجرای آزمایشی و محاسبة ضریب آلفای کرونباخ، بالاتر از مقدار 7/0 تأیید شد. داده­های گردآوری‌شده با نرم­افزارهای SPSS و Lisrel تحلیل شد. نتایج نشان داد عدالت سازمانی بر اعتماد سازمانی اثر معنادار و مثبت دارد. همچنین، عدالت سازمانی بر نوآوری مدیران اثر مثیت و معنادار دارد. از طرف دیگر، اعتماد سازمانی بر نوآوری نیز اثر مستقیم و معنادار داشته است. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_1730.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_1730_5164711f61f3413a460c8c389f9aa36d.pdf ER -