TY - JOUR ID - 2280 TI - تدوین الگوی توسعة فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - بخشی جهرمی, مسیح اله AU - کاووسی, اسمعیل AU - معظمی, مجتبی AU - حسین پور سعادت ابادی, جعفر AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، واحد تهران‌شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علوم انسانی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 2 SP - 523 EP - 546 KW - دانشگاه‌های فرهنگیان KW - فرهنگ کارآفرینی KW - کارآفرینی DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی توسعة فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که از نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان شامل متخصصان و صاحب‌نظران حوزة کارآفرینی، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت آموزش عالی در کشور و مسئولان دانشگاه فرهنگیان بودند، که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند 12 نفر به عنوان مطلعان کلیدی انتخاب شدند. داده­ها از طریق مصاحبة نیمه‌ساختاریافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و کدگذاری مجدد توسط خبرگان به دست آمد. داده­ها به وسیله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند، تعداد 136 کد باز، 26 مفهوم و 17 مقولة احصاء شد. مقوله­های عمده و هسته­ای در قالب ابعاد شش‌گانه شرایط علّی از جمله (تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی، توسعة سرمایه‌گذاری، توسعة مکانیزم‌های مالی، توسعة مهارت‌های شغلی)، پدیدة محوری (توسعة کارآفرینی آموزشی، توسعة شبکه­های اجتماعی، یادگیری مشارکتی)، شرایط زمینه­ای (کارگروهی، توسعة هویت آموزش، توسعة هنجارها)، شرایط مداخله­گر (تمرکز بر تغییرات، حمایت بیرونی)، راهبردها (توسعة قوانین حمایت گرایانه، حمایت بیرونی) و پیامدها (توسعة فردی و توسعة دانشگاه) طبقه‌بندی شد و در نهایت، مدل پارادایمی پژوهش ارائه شد. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_2280.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_2280_d53849bc1a08b835561346c95054f959.pdf ER -