TY - JOUR ID - 2506 TI - تحلیل و بررسی پیامدهای گسترش نفوذ فضای مجازی بر آموزش و یادگیری در وضعیت کرونایی و پساکرونا؛ با رویکرد فراترکیب JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - عاشوری نالکیاشری, هاجر AD - استادیار گروه معارف و تربیت اسلامی دانشگاه فرهنگیان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 97 EP - 133 KW - آموزش مجازی KW - پیامدهای فضای مجازی KW - همه‌گیری کووید-19 KW - یادگیری الکترونیک DO - N2 - اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، برای جلوگیری از سرعت شیوع و قطع زنجیرة ویروس کرونا و در عین­ حال جبران تعطیلیِ امور آموزشی از سطوح پایه تا عالی و تداوم فعالیت­های آموزشی و یادگیری‌های رسمی، حرفه‌ای و مهارتی در شرایط همه­گیری کووید-19، بهره­گیری از سازوکار آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی را به­عنوان تنها گزینة کاربردی در دستور کار قرار دادند که این امر منجر به گسترش نفوذ فضای مجازی در نظام آموزش و یادگیری شد. بنابراین، هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری در شرایط کرونا و پساکرونا در نظر گرفته شد. پژوهش حاضر براساس هدف، توسعه­ای–کاربردی و براساس روش­های گردآوری داده­ها، کتابخانه­ای است. روش انجام پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و داده­های کیفی به روش پژوهش کیفی فراترکیب گردآوری شد. پس از غربال­گری و خلاصه­سازی دستاوردهای 20 مقاله و 10 گزارش تحلیلی مرتبط و معتبر، در نهایت، 65 مضمون دربارة پیامدهای گسترش فضای مجازی در آموزش و یادگیری شامل 38 پیامد مثبت و 27 پیامد منفی در قالب 5 دستة کلی شاملپیامدهای مالی و اقتصادی، پیامدهای آینده­نگرانه و تحول­گرایانه، پیامدهای ارتباطی، اجتماعی و اخلاق­گرایانه، پیامدهای جسمی، روحی و روانی و پیامدهای کیفی، کارکردی و مبتنی بر رویکرد توانمندسازی، طبقه­بندی شدند. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_2506.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_2506_d743416a9e5172c09486ea0460d9714f.pdf ER -