TY - JOUR ID - 2512 TI - شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های جذب، نگهداشت و توانمندسازی دانشجومعلمان در نظام تربیت معلم کشور با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش JO - مطالعات آموزشی و آموزشگاهی JA - PMA LA - fa SN - 2423-494X AU - قربانیان, حسین AU - ابراهیمی, سید عباس AU - زارعی, عظیم الله AU - حجازی, اسد AD - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 11 IS - 3 SP - 240 EP - 213 KW - الگوی جذب KW - تربیت معلم KW - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش KW - نگهداری و توانمندسازی DO - N2 - حفظ کرامت معلمان و نقش آموزش و پرورش در ارتقا و پیشرفت جوامع بشری، استقرار الگوی جامع جذب، نگهداشت و توانمندسازی در نظام تربیت معلم را ضروری کرده است. هدف این مقاله طراحی الگوی جذب، نگهداشت و توانمندسازی و شناسایی عناصر و مؤلفه‌های آن در نظام تربیت معلم کشور است. رویکرد مورد نظر در این پژوهش کیفی و روش نظریة داده‌بنیاد بود. جامعة پژوهش ‌شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان حوزة تربیت معلم بودند که در زمینة موضوع پژوهش تجارب ارزشمندی داشتند. انتخاب مشارکت‌کنندگان با استفاده از رویکرد هدفمند و با روش نمونه­گیری گلوله‌برفی و با استفاده از معیار اشباع نظری داده‌ها انجام گرفت. داده‌ها با ابزار مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و مطالعة متون حاوی نظرات مشارکت‌کنندگان در وبگاه‌ها و رسانه‌ها جمع‌آوری شد. برای استخراج چارچوب ابعاد و مؤلفه‌های جذب، نگهداشت و توانمندسازی دانشجومعلمان از مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و بررسی منابع و متون مرتبط استفاده شد. با استفاده از تحلیل مضمون، چارچوب اولیه شامل 122 مضمون پایه و 18 مضمون سازمان‌دهنده حول مضمون فراگیر ابعاد جذب، نگهداری و توانمندسازی دانشجومعلمان سازماندهی شد، این مضامین مرتبط و در هم تنیده و پویا بودند، به گونه‌ای که یک دانشجومعلم اگر بخواهد در چارچوب شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان طراز جمهوری اسلامی ایران بگنجد، باید این شایستگی‌ها را در کنار هم داشته باشد و آن‌ها را با هم رشد و توسعه دهد. نظام آموزشی تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نیز باید شرایط و زمینه‌های مناسب با این چارچوب سازمان‌دهی‌شده را فراهم کند. UR - https://pma.cfu.ac.ir/article_2512.html L1 - https://pma.cfu.ac.ir/article_2512_c87286f1a1289cac68568e56e6020498.pdf ER -